David, du ser ALT for dogmatisk på det her.
Jeg er ikke i tvivl om at den fysiske forberedelse mange steder er sub par, men jeg er til gengæld også af den overbevisning at det ikke altid betyder så meget som man skal tro. Derudover er jeg overbevist om at din definition af hvad der er konstituerer en "atlet" er alt for smal. Nej, Man har ikke samme fokus på performance markører (10 yard, 40 yard, vertical osv) i håndbold som i football, men det er muligvis fordi det i forvejen er dårlige markører. Jeg synes ihvertfald at det er slående at flere af dem som er kåret som workout warriors i combine har fejlet miserablet samt at performance i combine generelt ikke er en god markør for udviklingen af en spillers karriere (Der er der lavet studier på).
En håndboldspiller skal kunne holde øje med bolden under løb (hvilket nok fordrer en anden form for løbestil end en receiver i football), have god timing i forhold til kropsfinter, være god til sidecutting fra stilstand, være god til løbende høje spring, samt at lave faldspring fremad fra stilstand. Ingen af disse parametre passer særligt godt sammen med det du kalder atletiske evner. Spørg lige dig selv om det ikke er muligt at det er din definition den er gal med?
Målt på dine parametre er football spillere helt sikkert bedre atleter, spørgsmålet er bare om din definition lige så let kan trække ned over andre sportsfolk, som du gerne vil have det til?
Derudover er din sammenligning med en playbook som udtryk for de taktiske elementer helt ude at skide. Jeg håber selv du kan regne ud hvorfor. Det er ikke bedre eller dårligere. Det er bare noget andet. Noget HELT andet.
Du har misforstået mig eller også har jeg ikke udtrykt mig klart nok. Jeg bruger ikke combine testene til at antage hvor atletisk en given person er i NFL. Jeg ser dem bevæge sig PÅ banen.
Vil ikke citeres for noget jeg ikke har sagt.
Min pointe angående det taktiske er at taktik i amr. fodbold er så avanceret at taktik i håndbold er utrolig simpel til sammenligning.
Finter i håndbold minder utrolig meget om hvad en defensiv lineman laver indenfor football.
Jeg holder stadig på at elite håndbold er pee wee sport sammenlignet NFL.
Og de kunne vinde Champions League?
Dhani Jones har været med i et program, Dhani Tackles the Globe, hvor han dyster i en række forskellige sportsgrene og han gør det da også godt i de fleste konkurrencer, hvor en god iltoptagelse er vigtig, men han viser altså ikke ligefrem biomekanik, der gør at jeg tror han ville kunne blive blandt de bedste håndboldspillere i verden. Han er forresten håbløs til fodbold(soccer), men spiller desværre ikke håndbold. :)
Jeg vil dog gå med til at sige, at en god NFL spiller måske vil kunne begå sig i forsvaret blandt de bedste håndboldhold, efter at have trænet intenst et stykke tid, men i angrebet? No way. Det er dog lidt det samme som, at flere professionelle fodboldspillere garanteret også ville kunne begå sig som punter eller kicker i NFL med god træning.
Edit:
Fodbold er anderledes. Ingen NFL spiller ville kunne gøre sig på et Champions League hold eller bare noget tilnærmelsesvis. Elite fodbold er en sport fyldt med skills.
Dette indlæg er blevet redigeret af Athlete X: 14. januar 2011 - 16:56