Av min arm!


CloudHands
 Share

Recommended Posts

Hejsa MOL

Jeg har særligt efter squat ret mange smerter på forsiden af den yderste del af min overarm, svarende til området hvor brachialis og brachioradialis udspringer og måske der hvor biceps insererer. Smerten er dyb, murrende og svær at lokalisere præcist, men kan som regel provokeres ved at jeg enten trykker ind mod ydersiden af knoglen under biceps eller hvis jeg pronerer underarm og hånd maksimalt samtidig med at jeg bøjer albueleddet (lidt ligesom ved hammercurls). En sikker måde at trigge smerterne på er ved at vifte med armen, som man f.eks. gør når man ryster en støvklud eller et lagen. Altså en abrupt koncentrisk bevægelse efterfulgt af en abrupt ekcentrisk bevægelse i biceps/brachialis for at bremse bevægelsen igen og lave det der smæld der får lagenet til at lægge sig eller støvkluden til at blive støvfri igen. Det har primært været min højre arm, men nu er det også så småt kommet i min venstre arm.

Når squat er overstået er smerten umiddelbart rimelig stor (på skala fra 1-10, ca. 4), men fortager sig ret hurtigt til kun at være udløst af det jeg har beskrevet ovenfor eller når jeg tager bænkpres, press og til dels når jeg i den sidste del af et power clean skal have albuerne frem og fingrene helt tilbage for at hvile stangen på deltoideus.

Ved bænkpress kan jeg ved at styre bevægelsen meget koncentreret undgå de værste smerter, men hvis jeg ikke passer meget på, så kan det gøre så ondt at jeg ville tabe vægten. Det virker som om at det er en stabiliserende muskel (hvilket brachialis og biceps jo er. De er antagonister i bænkpress) der gør ondt. I power clean, not so much, fordi bevægelsen bør være så hurtig og eksplosiv er det svært helt at kontrollere. Hvilket også gør at den øvelse lider mest under det og udløser de værste smerter (4-6), hvis jeg ikke er meget forsigtig.

Spørgsmål:

1. Har du oplevet noget tilsvarende?

2. Hvad gjorde du ved det, som virkede?

3. Hvor længe varede det?

4. Hvordan ændrede din trænings sig?

5. Blev du nødt til at få professionel hjælp for at få løst dit problem?

På forhånd tak

Mvh CloudHands

Link to comment
Share on other sites

Spænder du da meget i armbøjerne, når du squater?

Se Dr. Durden, den tanke har strejfet mig :tongue:

Umiddelbart vil jeg sige at jeg jo nok spænder en del, men ærligt så synes jeg ikke at det føles sådan. Der er mange andre tidspunkter og øvelser hvor jeg synes at jeg spænder mere end når jeg squatter, derfor synes jeg at det er lidt underligt. Måske armstillingen er anderledes og belaster musklerne mere end når jeg laver andre ting end at squatte?

Har du selv oplevet noget lignende eller hørt om andre der har prøvet det?

Jeg synes nemlig at det er pisse irriterende, bl.a. fordi det ødelægger mit bænkpress og til dels mit dødløft. Nu har jeg jo i tekniktråden uploadet en del videoer af mig der squatter, så hvis I kikker på den og får gode idéer til hvordan jeg kan holde anderledes, lave udstrækninger før osv. så vil det være super cool.

Jeg har selv prøvet at ændre greb, men jeg synes enten at det ødelægger min balance eller at det slet ikke hjælper. Udstrækninger efter træning synes jeg ikke hjælper. Om noget synes jeg at det bliver værre. Jeg har endnu ikke prøvet udstrækninger før.

Lige nu er jeg ud i at holde en uges pause og se om det ændre noget... Eller måske bare drosle lidt ned på vægten hen over en uges tid... Har ikke besluttet mig endnu... Venter på jer kloge hoveder :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har netop haft et træningspas, hvor jeg stort set har undgået at få ondt i min arm. Det jeg gjorde var at strække ud inden træning og så starte med bænkpress istedet for squat. Nu mærkede jeg kun en lille bitte smule til det i forhold til tidligere. Super :4thumbup:

Edited by CloudHands
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Er på min 3. uges pause fra træning (ikke udelukkende pga. arm-problemer dog)... Det virkede ikke, som jeg havde håbet. Sidste træningspas, det efter min opdatering ovenfor, stank! Jeg fik så ondt i mine overarme at jeg var nødt til at stoppe mit squat på 130kg og helt at droppe arbejdssættet med DL og kun kørte med 60kg i arbejdssættet til BP, selvom at jeg burde være endt på 77,5kg.

Som det er blevet hintet mod andetsteds bl.a. i min log, så er der nok en del faktorer der spiller ind, hvoraf søvnen nok er ret afgørende, dernæst kosten vil jeg tro... (mere om det på min log senere)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har rimelig svært ved at se hvordan kost/søvn kan have noget med ondt i armene at gøre?

LOL jeg kan godt se at det virker lidt sort her ved anden gennemlæsning... Sådan er det jo når man bare er sig selv der sidder og læser korrektur. Jeg ved jo godt hvad jeg selv mener :wink:

Nåh det jeg egentlig mente var at når jeg ikke har tid (får søvn nok) og byggesten til at restituere ordentligt så øges risikoen for skader jo... Og et eller andet har jeg jo gjort galt med mine biceps siden de gør naller. Det føles afgjort som en overbelastningsskade.

Overbelastningsskader skal så vidt jeg er informeret behandles med ro, nok god mad og passende træning der ikke aggraverer dem yderligere.

Altså i pådragelse af skaden har min manglende søvn og suboptimale kost været med til at øge min risiko, samt i rehabiliteringen handler det om at tage højde for at jeg ikke får så meget søvn og generelt set ikke er en haj til at spise sundt.

Giver det mere mening Mambomads? :blush:

Link to comment
Share on other sites

Smut til lægen - det kunne måske være din ryg/nakke den er gal med... Måske direkte til kiropraktoren, hvis du har 400-500, du ikke lige kan bruge på andet :)

Det havde jeg faktisk ikke en gang overvejet... Måske er det presset fra den efterhånden ret tunge vægt jeg bærer over skuldrene der trykker på et eller andet i nakke/skulderregionen, som så stråler ud i armene...??? Hmmm den vinkel må jeg lige holde øje med. Tak Durden (repped)

Link to comment
Share on other sites

Det havde jeg faktisk ikke en gang overvejet... Måske er det presset fra den efterhånden ret tunge vægt jeg bærer over skuldrene der trykker på et eller andet i nakke/skulderregionen, som så stråler ud i armene...??? Hmmm den vinkel må jeg lige holde øje med. Tak Durden (repped)

Njøe - det kan være muskelspændinger, det kan være en låsning, en tumor eller sikker tmeget andet, der trykker på nogen af de nerver, der løber ud i armen. Prøv med en kiro!

Link to comment
Share on other sites

Hej CloudHands.

Kald mig bare MOL-newb, man fandt altså ikke nævnte teknik-tråd.

Men ud fra dit avatar og det fakta at du aktiverer armene meget, formoder jeg at du kører high-bar Squat.

I så fald kræver stangen, (hvilende på traps) jo en del del støtte for at opretholde balancen.

Jeg synes du skal skifte til low-bar, hvor stangen hviler på delts istedet. Så kan du nærmest Squatte uden hænder.

Jeg gjorde det selv grundet stigende ubehag, som stangen blev tungere.

Link to comment
Share on other sites

Hej CloudHands.

Kald mig bare MOL-newb, man fandt altså ikke nævnte teknik-tråd.

Men ud fra dit avatar og det fakta at du aktiverer armene meget, formoder jeg at du kører high-bar Squat.

I så fald kræver stangen, (hvilende på traps) jo en del del støtte for at opretholde balancen.

Jeg synes du skal skifte til low-bar, hvor stangen hviler på delts istedet. Så kan du nærmest Squatte uden hænder.

Jeg gjorde det selv grundet stigende ubehag, som stangen blev tungere.

Altid til tjeneste :smile:

Link to comment
Share on other sites

Sweet.. :smile:

Så din video og den foregående. Et at de bedre squats jeg har set, specielt taget betragtning, det var 3x5RM. Ikke at jeg vil kalde mig selv, nogen form for autoritet på området. Men denne tråd handler jo om biceps, så det kan vel spises som en compliment-sidedish. :tongue:

Men vil nu alligevel holde fast i mit tidligere udsagn. Det ser godt nok ud som om stangen primært hviler på dine skuldre. Men tilsyneladende har du også en del vægt liggende på hænderne.

Jeg synes du skal prøve at justere grebet. Prøve at lade stangen hvile 100% på skuldrende, bare én gang, med lav vægt, for min skyld. :tongue:

Brug et bredere greb og støt så kun stangen aktivt med håndfladen, i fremadgående retning og kun for balance.

Link to comment
Share on other sites

Sweet.. :smile:

Så din video og den foregående. Et at de bedre squats jeg har set, specielt taget betragtning, det var 3x5RM. Ikke at jeg vil kalde mig selv, nogen form for autoritet på området. Men denne tråd handler jo om biceps, så det kan vel spises som en compliment-sidedish. :tongue:

Men vil nu alligevel holde fast i mit tidligere udsagn. Det ser godt nok ud som om stangen primært hviler på dine skuldre. Men tilsyneladende har du også en del vægt liggende på hænderne.

Jeg synes du skal prøve at justere grebet. Prøve at lade stangen hvile 100% på skuldrende, bare én gang, med lav vægt, for min skyld. :tongue:

Brug et bredere greb og støt så kun stangen aktivt med håndfladen, i fremadgående retning og kun for balance.

Will do. Hvis du vil se video af projektet, så må du vente til efter den 1. juni når mine eksamener er overstået :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share