Hjælp til at "afkode" ernæringsprofil.


Manichia
 Share

Recommended Posts

Hej alle.

Dette er muligvis et lidt usædvanligt emne på dette forum, men da jeg har haft stor glæde af at følge alle de gode råd på sidelinien herinde, og det jo trods alt handler om kost og ernæring, så vover jeg skindet i håb om lidt hjælp.

Jeg går op i min egen kost og ernæring, og har nu besluttet at det er tid til at tage det et skridt videre og gøre det samme for mine dyr, der pt. tæller tre katte. Jeg vil meget gerne selv sammensætte deres mad, og dermed undgå den kommercielle mad, som jeg af mange grunde ikke mener er optimal. Jeg har selvfølgelig konsulteret en del forums der netop handler om raw feeding etc., men der er et spørgsmål jeg ikke har kunnet finde svar på/hjælp til.

Jeg vil gerne vide hvad jeg putter i mine dyr, fremfor at skulle stole blindt på hvad nogen fortæller mig vil være godt for dem eller dække deres behov. Derfor har jeg fundet en oversigt over kattens daglige ernæringsbehov.

Jeg er helt med på det der DM (dry matter basis) regnestykke, men det forvirrer mig desværre forfærdeligt, at den øverste del af listen vises i % per dag, mens den anden del vises som mg eller ui per kg., og indtil videre har det desværre bevirket at jeg ikke er kommet videre med projektet, da jeg er bange for at komme til at gøre noget forkert, da jeg jo ikke vil risikere at komme til at fejlernære de små kræ :wub:

Kunne det tænkes at der var nogen af jer herinde, der er lidt større matematiske kost genier end jeg selv? Hvis nogen kunne hjælpe mig med hvordan jeg omregner de procent, så jeg får lavet en liste hvor det hele er gram, miligram, ui osv. per kg. kropsvægt, så ville det være så fedt!

Alle gode råd og idéer er meget velkomne.

Edited by Manichia
Link to comment
Share on other sites

First of all WTF! for et spørgsmål at stille herinde, og så i ernæringsforummet. Det der har intet med menneskelig ernæring at gøre.

Har du overvejet et kaffeforum i øvrigt?

Når det så er sagt, så er det ret simpelt.

%-satserne viser, at hvis du stopper 1kg føde i katten pr. dag, så skal en vis % af det kg være XX eller YY.

De andre værdier angiver antallet af internationale enheder pr. kg kattefoder og det sidste antal mg af et stof pr. kg kattefoder. I alle disse tal plus ovenstående procentsatser er der kalkuleret for vandindholdet i varen - som du påstår at have forstået.

MEN!!!!!!!

Er det ikke bare en milliard gange nemmere at finde et kommercielt produkt, der lever op til de krav der plus som er testet? Du aner ikke, hvordan katten optager forskellige fødevarer, så det at give sig i kast med at skrue noget sammen selv, er måske at gamble ret meget med kattens liv.

Til sidst!!!

Fuck det her er et skod topic, o g jeg fatter ikke, at jeg lige har svaret på skodspørgsmål som disse.. Dit Paleo (or whatever) er vidst steget dig til hovedet - er du muligvis tungmetalforgiftet?

Edited by Martin G
Link to comment
Share on other sites

First of all WTF! for et spørgsmål at stille herinde, og så i ernæringsforummet. Det der har intet med menneskelig ernæring at gøre.

Har du overvejet et kaffeforum i øvrigt?

Hej Martin.

Hvis du nu lige trækker vejret en gang og læser mit oprindelige indlæg igen, så har jeg faktisk besvaret dine spørgsmål på forhånd.

Ja, jeg ved at det intet har med menneskelig ernæring at gøre, men som sagt vovede jeg pelsen alligevel, da det trods alt drejer sig om ernæring, og den viden folk evt. måtte have om dette, er vel ikke mindre god/brugbar, fordi den i denne sammenhæng tilfældigvis skulle bruges i forbindelse med dyr?

Og ja, jeg har konsulteret diverse forums omkring raw feeding etc. for dyr, men havde ikke kunnet finde svar på mit spørgsmål. Derfor havde jeg så den umådelige frækhed at spørge her i stedet.

MEN!!!!!!!

Er det ikke bare en milliard gange nemmere at finde et kommercielt produkt, der lever op til de krav der plus som er testet? Du aner ikke, hvordan katten optager forskellige fødevarer, så det at give sig i kast med at skrue noget sammen selv, er måske at gamble ret meget med kattens liv.

Der er rigtig mange grunde til hvorfor jeg ikke har lyst til at fodre mine dyr med nogle af de kommercielle produkter, og mener at visse af dem endog er direkte skadelige at fodre sit dyr med. Jeg vil såmænd hjertens gerne tage den debat med dig hvis du vil vide hvorfor, men noget siger mig at du egentlig ikke er interesseret, så det vil jeg spare dig for.

Måtte i øvrigt google/wiki'e paleo, da jeg ikke engang anede hvad det var, så det er næppe det der er steget mig til hovedet. Synes såmænd bare at det er almen sund fornuft at vide hvad man putter i sin (og de dyr man har ansvar for's) krop.

Forsøgte i samme forbindelse at Google mig frem til mad der har en positiv indvirkning på humøret og venligheden, da jeg så måske havde kunnet være til hjælp den anden vej, men fandt desværre ingen troværdige kilder eller resultater, så det må du selv rode med :wink:

Det være sagt, så svarede du mig dog på mit spørgsmål, og det skal du have en stor og oprigtig tak for, det værdsætter jeg virkelig!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share