Smerte i inderside af knæ


steffn
 Share

Recommended Posts

Hej med jer!

Efter cirka 4 km løb i går, begyndte jeg at kunne mærke at indersiden af mit knæ gjorde en smule ondt og selvom konditionen var til mere, valgte jeg at stoppe for at skåne det. I dag kan det stadig mærkes en smule, og det er anden gang jeg kan huske, at jeg får ondt i indersiden af knæet.

Jeg har før fået at vide af min læge, at jeg har hypermobile led i forbindelse med tidligere dyrket sportsgrene og har større tendens til at vride om eksempelvis. Jeg har derfor tænkt på at anskaffe mig et støttebind, men er ikke klar over hvad jeg skal gå efter?

Jeg løber i et par Nike Free og har ikke før fået taget en løbetest (jeg er i USA de næste par måneder og har ikke mulighed for at få taget en nu, og jeg vil så nødigt undvære løb).

Altså: Jeg er klar over at jeg skal holde en pause til smerten er gået væk, men bør jeg løbe med støttebind derefter og i så fald hvilket? Er der nogle øvelser jeg kan lave herhjemme for at styrke mit knæ?

PS. Det skal lige nævnes at jeg før har løbet længere distancer i samme sko som nævnt.

Edited by steffn
Link to comment
Share on other sites

Det kan være mange ting, af strukturer på midersiden af knæet er en del: medial menisk, collaterale ligamenter, kapsel. Du skal have en til at se på dig, hvis der skal findes ud af det mindste.

Knæet har en frihedsgrader(to), som er fleksion/extension. Knæflektorerne (m. Biceps femoris, m. Semimembranosus, m. Semitendinosus) bøjer knæet, hvorfor det er en en øvelse, der kunne inddrages.

Omvendt er der knæekdtensorerne (m. Quadriceps femoris) som strækker knæet, som ligeledes er en simpel øvelse at lave.

Styrkelse af ovenstående kan ske på forskellige måder, open- og closed chain.

Open chain: her isolere du musklerne ved at lave leg extension eller leg curls

Closed chain: styrkelse af muskler i en mere funktionel sammenhæng, for quads kunne det være squat, lunges mens det for haser kunne være noget rumænsk dødløft.

Hvad har du af ressourcer? Mulighed for at gå i center? Udstyr derhjemme?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share