Mål-Udspark


mesaa
 Share

Recommended Posts

Hejsa..

Jeg er en dreng på 14 snart 15. Jeg er målmand, og jeg vil gerne forbedre mine Udspark. (Målspark). Nogen der ved hvordan man kan forbedre det. Har øvet det nogen gange, men jeg kan ikke rigtigt få luft under bolden.? :smile:

Har selv været målmand i Lyseng IF i Århus på 1. holdet, så har lidt erfaring med det :).

Det er et mix mellem teknik og at være eksplosiv.

For at forbedre din teknik kan din træner måske hjælpe dig, hvis ikke (eller som suplement) kan en uges fodboldskole klart anbefales. Fodboldskolen jeg var på, bestod af 5-7 timers fodbold om dagen med ca. en times "målmands træning" for målmændene. Her fik var tips til udspark (den driller rigtig tit for mange unge målmænd!) og diverse.

Selve træningsdelen består selvfølgelig af at spille en masse bold. Styrkedelen skal efter min vurdering bestå af eksplosiv styrketræning, da man som målmand skal lave små ryk (når modstanderen får friløbere), lave høje hop samt skyde og kaste bolden langt. Eksplosivt ville sige 2-5 gentagelser, hvori du skal "eksplodere" når vægten går op og selvfølgelig holde igen ned ad.

PS: teknikken er meget simpelt sat op: at ramme bolden rigtigt og få den til at flyve i den rigtige vinkel, således at bolden ikke flyver lige op i luften og derved ikke kommer nogen stedet, og ikke glider hen af banen og bliver stoppet af angriberen. Altså et mix mellem disse.

Hvis du ikke har resourerne til fodbold skole kan du evt. skrive ind til diverse fodbold siders brevkasser og se youtube videoer af udspark fra dine farvorit målmænd.

Edited by Maretti
Link to comment
Share on other sites

Kender du en metode til at træne i at ("Eksplodere").`?

Har ikke adgang til et fitness center endnu.

så det med vægterne må jeg venter lidt med. :smile:

Jeg er sikker på du ville klare dig fint uden styrketræning (selvom det kan være meget nyttigt)

Det er umiddelbart svært at træne tungt og eksplosivt uden vægte.

Men som Klausjensen nævner, så er det meste af vejen teknikken der skal arbejdes på. Fx så er jeg sikker på at Bolt ikke skyder ligeså langt som Thomas Sørensen, og der er altså lidt mere eksplosivtiet på Bolt ;).

Du kan eventuelt øve dine udspark ved den klassiske lange aflevering (selv en forsvarspiller eller angriber kan have god brug af at kunne skyde langt, så du kan nok finde en partner). Ellers kan du træne det ved at skyde bolden ind i nettet fra forholdsvis tæt hold, selvom du ikke ser hvor langt du skyder, så ville du have en fornemmelse hvorvidt du rammer bolden "rigtigt" eller "forkert". Det vigtigste (som ved så meget andet teknik) er at gentage øvelse mange gange og gerne hver dag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share