Ro-ergometer


Recommended Posts

Dav. :D

Jeg søger svar mht. Ro-ergometer. Jeg ror i min fritid og holder meget af det.

Lige nu er jeg på efterskole, og jeg har fået skolen til at købe en romaskine.

i min "gamle" roklub, der har vi concept 2 ergometere og her på min efterskole har vi en Taurus R9 pro.

Jeg var til stævne med min "gamle" roklub og roede 2000 m. på 7:52.4.

da jeg så prøvede Taurus R9 pro, her på skolen, der slog jeg min rekord med flere længder (ca. 1:30), hvilket jeg ikke forstår. jeg har jo slappet meget af og ikke lavet noget som helst aktivt, udover idrætstimerne. jeg har prøvet at indstille styrken på ro-taget, hvilket jeg ikke tror vil have så meget med det her at gøre.

Jeg har lige roet 4000 m. og der var min tid 15:11 og jeg lå mellem 1:30 og 1:39 på 500 meter tiden, hele vejen.

Det som irritere mig mest er, at jeg ved ikke om det er ro-maskinen der er god, dårlig eller at jeg måske er blevet stærkere. :S

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad grunden er til, at jeg har slået min rekord med flere længder? (hvis i kan svare det ud fra det i har læst selvfølgelig)?

om det måske bare er mig der er blevet stærkere? eller om det er ro-maskinen der er noget med?

og hvad forskellen er på de to romaskiner? godt og dårligt?

Og så ellers bare hvis der er noget praktisk information, som i synes vil være godt at have med på vejen (vandet)? ;)

Mange Tak på forhånd :D

Philip R. Andersen.

Link to comment
Share on other sites

Det korte svar:

Du kan ikke sammenligne distance-resultater fra to forskellige typer romaskiner.

Det samme åretag (samme kraft/effekt) vil give forskellige distancer roet afhængigt af hvilken båd du sidder i. Tilsvarende må Taurus og Concept 2 effekt -> distance konvertering være forskellige.

Det du måske kan sammenligne er gennemsnitlig effekt.

En Concept 2 2000m roet på 7:52 giver omtrent 210 watt gennemsnitseffekt.

Prøv at se om Taurus'en kan vise effekt, så har du noget at sammenligne med.

Ellers må du nøjes med at sammenligne dem hver for sig

Link to comment
Share on other sites

Det korte svar:

Du kan ikke sammenligne distance-resultater fra to forskellige typer romaskiner.

Det samme åretag (samme kraft/effekt) vil give forskellige distancer roet afhængigt af hvilken båd du sidder i. Tilsvarende må Taurus og Concept 2 effekt -> distance konvertering være forskellige.

Det du måske kan sammenligne er gennemsnitlig effekt.

En Concept 2 2000m roet på 7:52 giver omtrent 210 watt gennemsnitseffekt.

Prøv at se om Taurus'en kan vise effekt, så har du noget at sammenligne med.

Ellers må du nøjes med at sammenligne dem hver for sig

Okay, det vil jeg prøve, mange tak :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share