Være med i et videnskabeligt forsøg


RuneB
 Share

Recommended Posts

Du har muligheden for at være med i et spændende forsøg som et led af større undersøgelse af hvorvidt udstræk overhovedet kan betale sig.

Forsøget er et en del af vores bachelor projekt hvor vi desperat mangler forsøgs personer.

Plan for forsøget:

Du testes 2 gange i løbet af 2 uger.

Tidspunktet er op til dig bare du kan på samme tidspunkt i begge uger.

Forsøget vil ligge i uge 17 og 18 mellem d. 23. april – 6. maj

Forsøget udføres på Professionshøjskolen Metropol

Mvh. Rune

ps. send mig en PM for mere info

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Du har muligheden for at være med i et spændende forsøg som et led af større undersøgelse af hvorvidt udstræk overhovedet kan betale sig.

Forsøget er et en del af vores bachelor projekt hvor vi desperat mangler forsøgs personer.

Plan for forsøget:

Du testes 2 gange i løbet af 2 uger.

Tidspunktet er op til dig bare du kan på samme tidspunkt i begge uger.

Forsøget vil ligge i uge 17 og 18 mellem d. 23. april – 6. maj

Forsøget udføres på Professionshøjskolen Metropol

Mvh. Rune

ps. send mig en PM for mere info

Lad os bare få det på banen - skal der tages biopsier?

Hej Rune

hvorfor lave forsøg der er meget velbeskrevet i den videnskabelige litteratur. Der er ingen virkning af udstrækning, hvis der en en virkning er den negativ. Det har man vist i 30 år.

Sikke en gang lort...!

Hmm..., lad mig se... Jeg strækker lige ud, jeg får en fornemmelse af at noget strækker... Ergo: der er en virkning.

Link to comment
Share on other sites

Hej Rune

hvorfor lave forsøg der er meget velbeskrevet i den videnskabelige litteratur. Der er ingen virkning af udstrækning, hvis der en en virkning er den negativ. Det har man vist i 30 år.

For lige at svare på en lige pænere måde end hr. Durden. Virkningen af udstrækning er langt fra velbeskrevet rent videnskabeligt. De få studier der findes på området er dårligt udført, og der kan ikke drages nogen endelige konklusion ud fra disse studier. Hvis du mener et veldokumenteret studie rent faktisk findes, vil jeg meget gerne se det.

Personlig er jeg helt sikkert af den overbevisning at udstrækning har en positiv virkning efter intensiv kredsløbstræning. Det er det min egen erfaring fortæller mig, men om det er en mere psykisk effekt end fysisk er så spørgsmålet. Efter styrketræning mener jeg ikke det har en effekt.

Link to comment
Share on other sites

For lige at svare på en lige pænere måde end hr. Durden. Virkningen af udstrækning er langt fra velbeskrevet rent videnskabeligt. De få studier der findes på området er dårligt udført, og der kan ikke drages nogen endelige konklusion ud fra disse studier. Hvis du mener et veldokumenteret studie rent faktisk findes, vil jeg meget gerne se det.

Personlig er jeg helt sikkert af den overbevisning at udstrækning har en positiv virkning efter intensiv kredsløbstræning. Det er det min egen erfaring fortæller mig, men om det er en mere psykisk effekt end fysisk er så spørgsmålet. Efter styrketræning mener jeg ikke det har en effekt.

Ja, jeg er rimelig pms for tiden..., men det undrede mig bare, hvordan Jernhenrik kunne sige, at der var solid grounding for at sige, udstrækning ingen virkning har UDEN at forholde sig til, hvad virkning er. Og som jeg læser dit indlæg forholder du dig heller ikke - explicit i hvert fald - til hvad virkning er.

Taler i om virkning i form af nedsat doms, hurtigere restitut, nedsat skadepotentiale, bedre bevægelighed, længere bindevæv osv.

Link to comment
Share on other sites

I forbindelse med opstarten af et større 3-årigt forskningsprojekt på fysioterapeutuddannelsen vil vi i dette projekt afprøve en metode til kvantificering af den passive modstand i baglåret. Målet er, at skabe en reliabel testprotokol for, hvordan man fremover kan teste længden af muskel-sene-komplekset for haserne på fysioterapeutuddannelsen på Metropol.

Du kan deltage hvis du:

Det er frivilligt at deltage i forsøget. Du kan når som helst og uden grund trække dit samtykke tilbage.

Du kan deltage hvis du er fri for skader i ryg, bækken og underekstremiteten.

Eksisterende viden om udspænding:

Instruktion i udspænding af forkortet muskulatur er en meget anvendt og udbredt behandlingsmetode indenfor fysioterapiprofessionen. Evidensen herfor er dog sparsom. Det er en udbredt og accepteret opfattelse, at der er en akut effekt af udspænding på bevægelighed (op til 10-15grader) og på vævets passive modstand mod strækket efter bare 5*90sek stræk. Denne øgede bevægelig, også kaldet stress-relaxationen, er dog væk allerede efter 1 time. Ved udspænding flere gange om ugen i 3-12 uger, ses der dog også en vedvarende effekt på bevægelighed, men til gengæld med en øget passiv modstand. Indtil videre har man dog ikke fundet evidens for ændringer i materialeegenskaberne i hverken sene- eller muskelvævet. Således tilskrives denne ændring i bevægelighed over tid en ændring i smertetolerancen, da den passive modstand ved øget bevægelighed er tilsvarende øget.

I det 3-årige forskningsprojekt skal det undersøges om det ved udspænding over en længere periode er muligt at øge bevægeligheden, uden at modstanden i vævet øges tilsvarende. Det kan nemlig tænkes, at hvis man laver udspænding regelmæssigt over en længere periode, vil der opstå ændringer/tilpasninger i vævets mekaniske egenskaber. Dette er endnu ikke blevet påvist.

Plan for forsøget:

Du skal forvente at skulle testes over 2 uger af ca. to gange 40 min per gang med en times pause mellem testene. Du skal testes på samme tidspunkt på dagen. Altså 3 timer per gang. Du må ikke have trænet dagen ind forsøget eller være præget af DOMS (ømme muskler).

Du blive målt i forskellige grader af stræk, mens du har monteret EMG electroder på baglåret. Der hvor elektroderne skal sættes på barberes der et område på 5 kvadratcencimeter af.

Du skal have undertøj, korte bukser eller shorts på du føler dig komfortabel i.

Alle målinger skal være på samme tidspunkt på dagen. Tidspunktet er op til dig bare du kan på samme

tidspunkt.

Forsøget vil ligge i uge 17 og 18 mellem d. 23. april – 6. maj

Forsøget udføres på:

Professionshøjskolen Metrolpol, Campus Rådmandsmarken

Sigurdsgade 26

2200 København N

Ps. er du i tvivl om noget så send mig endelig en PM

Link to comment
Share on other sites

Hej Rune

hvorfor lave forsøg der er meget velbeskrevet i den videnskabelige litteratur. Der er ingen virkning af udstrækning, hvis der en en virkning er den negativ. Det har man vist i 30 år.

Der er ikke lavet forsøg over 12 uger. Der er effekt af udspænding, mange forskellige endda. Det har man vist de sidste 30 år ;). Tilgengæld har udspænding ingen effekt på den passiv modstand i vævet hvilket er det, det 3 årig forsøg vil se nærmere på. Vores opgave går tilgengæld kun ud på at undersøge at den test protokol vi har produceret kan mål den samme passiv modstand med forskellige tester (intertest reliabilitet), som led i den 3 årig undersøgelse.

Link to comment
Share on other sites

Lad os bare få det på banen - skal der tages biopsier?

Sikke en gang lort...!

Hmm..., lad mig se... Jeg strækker lige ud, jeg får en fornemmelse af at noget strækker... Ergo: der er en virkning.

Der tages ikke biopsier og du vil ikke opleve smerte, skulle indtag noget eller have nogen meen. Du skal "bare" ligge ned, få benet spændt fast, fjernede en lille smule hår fra låret (5 kvadratcencimeter) og ellers på flyttet dit ben op i 3 forskellige vinkler, vente 1 time og prøve det samme igen.

Link to comment
Share on other sites

For lige at svare på en lige pænere måde end hr. Durden. Virkningen af udstrækning er langt fra velbeskrevet rent videnskabeligt. De få studier der findes på området er dårligt udført, og der kan ikke drages nogen endelige konklusion ud fra disse studier. Hvis du mener et veldokumenteret studie rent faktisk findes, vil jeg meget gerne se det.

Personlig er jeg helt sikkert af den overbevisning at udstrækning har en positiv virkning efter intensiv kredsløbstræning. Det er det min egen erfaring fortæller mig, men om det er en mere psykisk effekt end fysisk er så spørgsmålet. Efter styrketræning mener jeg ikke det har en effekt.

Jeg synes mange af de studier der er lavet er veludført. Jeg vil dog mene at ingen hidtig har kunne isolere udspændings intervention eller den øvrig udspænding til baglåret. Så om det er hamstring flexibility kan man nok kritisere. Vi har opgivet at isolere..det simpelthen for svært... men hvis nogen for lyst til at gøre det en dag så har jeg nogen god ideer til hvordan (synes jeg da selv).

Virkning på hvad er selvfølgelig det stor spørgsmål?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes mange af de studier der er lavet er veludført. Jeg vil dog mene at ingen hidtig har kunne isolere udspændings intervention eller den øvrig udspænding til baglåret. Så om det er hamstring flexibility kan man nok kritisere. Vi har opgivet at isolere..det simpelthen for svært... men hvis nogen for lyst til at gøre det en dag så har jeg nogen god ideer til hvordan (synes jeg da selv).

Virkning på hvad er selvfølgelig det stor spørgsmål?

Jeg må da indrømme jeg ikke har læst pubmed igennem for udstræknings-studier. Så det er da muligt der er et par veludførte ind imellem, og det er klart ordet "virkning" bør defineres bedre.

Virkning for mig er umiddelbart sigtet mod DOMS og generel skadesforebyggende, og det er der så vidt jeg ved ikke noget videnskabelig dokumentation for udstrækning hjælper på.

Men ellers held og lykke med dit projekt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg må da indrømme jeg ikke har læst pubmed igennem for udstræknings-studier. Så det er da muligt der er et par veludførte ind imellem, og det er klart ordet "virkning" bør defineres bedre.

Virkning for mig er umiddelbart sigtet mod DOMS og generel skadesforebyggende, og det er der så vidt jeg ved ikke noget videnskabelig dokumentation for udstrækning hjælper på.

Men ellers held og lykke med dit projekt!

TAK!

DOMS er evidens rimelig entydig at det ikke virker.

I forhold til skadesforebyggelse er der ikke evidens for, at udspænding har effekter i form af nedsat skadesforekomst (McHugh 2010, Herbert 2002 , Matthews 2008). Der er dog generelt brug for flere studier, for at finde ud af, om det kan nedsætte forekomsten af muskel-seneskader (McHugh 2010, Matthews 2008).

Det overordnet problem er at mange af de intervention der er lavet med udspænding inkludere andre interventions former også.

Litteratur:

A Systematic Review into the Efficacy of Static Stretching as Part of a Warm-Up for the Prevention of Exercise-Related Injury (Mathews et al 2008)

Effects of stretching before and after exercising on muscle soreness and risk of injury: systematic review (Herbert et al. 2002)

The Impact of Stretching on Sports Injury Risk: A Systematic Review of the Literature (Kimsesy et al.1998)

The role of stretching in tendon injuries (McNair et al. 2007)

To stretch or not to stretch: the role of stretching in injury prevention and performance (Mchugh 2010)

Pope et al. (2000), with 1538 male

military recruits, 7.5% of injuries were muscle strains.

There were 35 muscle strains in the study, 21 of which

occurred in the control group and 14 of which

occurred in the stretching group. The most striking

difference was the occurrence of 10 thigh strains in the

control group vs two thigh strains in the stretching

group. These injuries amount to a 1.2% prevalence in

the control group (10 strains in 803 subjects) vs a

0.3% prevalence in the stretching group (two strains

in 735 subjects), which is statistically significant

(Po0.05). The authors did not perform any analyses

with respect to muscle strains and did not refer to this

apparent difference. While this possible effect of

stretching has a high risk of a type 1 error, the

observation warrants some mention here given the

lack of research on the effect of stretching on muscle

strains. However, considering that the stretching intervention

was probably inadequate to decrease passive

resistance to stretch and that there was not a high

prevalence of muscle strains it is difficult to make any

firm conclusions from these data.

I det studie er der noget der tyder på det, men på den anden side så er mængden af muscle strains i gruppen relativt lille. Jeg har ikke kigget på original studie endnu.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

TAK!

DOMS er evidens rimelig entydig at det ikke virker.

Jeg tager sku hatten af for din seriøsitet!

Men hvis man virkelig skal diskutere effekten af udstrækning, skal man jo både ind at definere træningsform, udstrækningsform, er det som warmup eller post-wo m.m.

I "The role of stretching in tendon injuries" http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17261561, konkluderes det jo f.eks. at:

Recently, it has been shown that ballistic stretching can significantly increase tendon elasticity.

Det er så ikke statisk udstrækning, men det er vel plausibelt at der også er en form for effekt her.

Et andet studie:

These findings suggested that static stretching of the hamstrings and calf muscles may decrease the H:Q ratio. These results may be useful for athletic trainers, physical therapists, and other allied health professionals who may use the H:Q ratio as a clinical assessment.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20087300

Da udstrækning er så vidt et begreb, er det altså svært at komme med entydige svar. Jeg mener heller ikke det er entydigt at udstrækning ikke har en effekt på DOMS. Hvis vi kun snakker muskelfibre-skader/ømhed, så jo, men da udstrækning jo har en effekt på senerne, vil "seneømhed" (hvilket jeg også vil kalde for DOMS) muligvis også høre under denne kategori, og så er det vel meget plausiblet at der kan findes en positiv effekt her.

Der jeg vil hen er egentlig bare, at personligt mærker jeg en positiv effekt af udstrækning efter f.eks. distanceløb (15km+) eller intervalløb. Jeg mærker generelt mindre DOMS/stivhed hvis jeg strækker ud. Men da det ikke er i det helt store, er det muligt det ganske simpelt er en psykologisk effekt pga. en personligt overbevisning. Men før jeg ser "entydig" dokumentation på at det ikke har en effekt på netop denne type træning, har jeg tænkt mig at forsætte med det. Det tager trods kun nogle få minutter.

Link to comment
Share on other sites

Interessant læsning.

Det først studie fejl citere decideret magnusson. Jeg skal nære læse det lidt nærmere. Det er hellere ikke et structuret review men virker umiddelbart som en selektiv vurdering af litteraturen. Det skal dog bedst nær læse da det siger nogen meget anderledes end de vi har konkluderet indtil videre. Det kræver bare jeg tjekker alle referencerne.

Det er også en lidt mærkelig kommentar her:

Previous findings obtained from animal studies have shown that the elasticity of tendons is changeable through stretching. Da der kunne referes til et studie fra 1969.

Hvordan har du fundet studiet ? hvordan har du søgt?

sene doms.. har du en reference på det.

Post endelig løs med studier.

Link to comment
Share on other sites

Post endelig løs med studier.

Det er egentlig meget sjovt, for så falder man over er studie, der rimelig tydeligt viser at man ikke har ret overhovedet :4slap:

http://www.ncbi.nlm....pubmed/19967603

Det andet studie er bare et jeg faldt over på pubmed, så jeg har egentlig ikke kigget på andet end abstracted.

Når jeg siger seneømhed, skal det nok mere forståes som en mindre betændelsestilstand i seneskeden/hinde, småbristninger i senen eller ling. som ikke er en egentlig skade, men kan blive det på sigt. Om man vil kalde det for DOMS, er nok lidt en definationssag. Jeg vil gerne understrege jeg er helt ude i spekulationer, og kan altså ikke bakke det op med dokumentation. Den eneste grund til jeg er mere eller mindre overbevist er baseret på personlig erfaring, som mere og mere tyder på er mental/psykisk virkning.

Edit: Fandt lige et meget sjovt lille review: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18027995

The research included here conveys that certain techniques and protocols have shown a positive outcome on deterring injuries.
Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share