Statusopdateringer
-
Dr. DurdenHvordan afgør man om en ledfortrækning på ydersiden af knæet er minor elle rmajor?
Vis kommentarer (3)
-
Nick_BBMå man træne dagen efter en tatovering? Den er placeret på oversiden af venstre underam.
Vis kommentarer (4)
-
PayamLeder efter lejelejlighed i København - vær en bro og tænk på mig hvis I hører om noget :)
Compartment syndrom
Indsendt 26. april 2012 - 09:46
I sidste uge(onsdag d. 18-4-2012) blev jeg opereret for compartment syndrom i skinnebens musklerne. Jeg ville hører hvad jeres erfaringer(jer der er blevet opereret for det samme) med hensyn til genoptræning og om i havde smerter det første stykke tid, og hvordan det ellers er gået jer.
Jeg var selv ret hurtig igang. Gik lidt efter 3-4dage, og cyklede på 5 dag. Jeg tror jeg betaler prisen for at være gået for hurtigt frem lige nu, jeg har nemlig smerter i hele skinnebens musklen hvergang jeg ikke støtter benet på noget. Altså det gør ondt når jeg skal gå på krykkerne, selvom jeg ikke rammer gulvet med mit ben. Jeg har haft det sådan i 3 dage, og har lagt mærke til at min fod er blevet blå.
Hele dagen igår har jeg bare ligget og lavet ingenting overhovedet, og idag er det der stadig. Skal jeg være bekymret?
Ps. Mine læger ved ligeså lidt om det, med hensyn til hvad man må, som jeg gør.
Indsendt 26. april 2012 - 09:53
Dette indlæg er blevet redigeret af Vastus: 27. april 2012 - 10:19
Indsendt 26. april 2012 - 11:34
Ring til den afdeling, som har opereret dig og formentlig har givet dig anvisninger til hvordan du skal genoptræne.få en henvendelse til en fysioterapeut
Og gør det hurtigt. Compartment syndrom er ikke noget at spøge med.
Dette indlæg er blevet redigeret af Stinelykke: 26. april 2012 - 11:35
Oscar Wilde
Indsendt 16. maj 2012 - 18:08
Hej!
I sidste uge(onsdag d. 18-4-2012) blev jeg opereret for compartment syndrom i skinnebens musklerne. Jeg ville hører hvad jeres erfaringer(jer der er blevet opereret for det samme) med hensyn til genoptræning og om i havde smerter det første stykke tid, og hvordan det ellers er gået jer.
Jeg var selv ret hurtig igang. Gik lidt efter 3-4dage, og cyklede på 5 dag. Jeg tror jeg betaler prisen for at være gået for hurtigt frem lige nu, jeg har nemlig smerter i hele skinnebens musklen hvergang jeg ikke støtter benet på noget. Altså det gør ondt når jeg skal gå på krykkerne, selvom jeg ikke rammer gulvet med mit ben. Jeg har haft det sådan i 3 dage, og har lagt mærke til at min fod er blevet blå.
Hele dagen igår har jeg bare ligget og lavet ingenting overhovedet, og idag er det der stadig. Skal jeg være bekymret?
Ps. Mine læger ved ligeså lidt om det, med hensyn til hvad man må, som jeg gør.
Hej
Jeg er selv opereret for det samme. Jeg lagde selv for hurtigt ud og begyndte at cykle efter 3 dage. Hvis du stadig tager sm-stillende medicin skal du tænke på at det kan hæmme signalerne fra kroppen om at du gå for hurtigt frem. Min (over)træning i starten resulterede i at mine ben hævede voldsomt op, hvilket gav ret grimme ar. Jeg havde også vilde sm. hvor jeg ikke kunne støtte på benet, men jeg tror det var nerverne der ikke kunne administrere al den plads ligepludselig :) Efter en måned begyndte jeg at genoptræne lige så stille. Jeg fik en personlig træner til at ligge et program, det var godt at blive holdt i snor, så man ikke gav den mere gas end hvad godt er. Man får jo lyst til at udnytte de "nye" ben i vildskab. Men hvordan du kan begynde igen afhænger jo af hvor længe du har været i ro pga af skaden. Hvis du har fået taget et ben af gangen, kan du jo have være ude af gamet i længere tid? Som nævnt vil en fys være en super ide. Derudover kan jeg anbefale CEP kompressionsstømper hvis dine ben hæver op en gang i mellem. Dem er jeg selv glade for.
Håber dette hjalp lidt..
Indsendt 10. juni 2012 - 08:58
Indsendt 16. december 2012 - 09:49
Jeg er nysgerrig for at høre hvordan det er gået Madsta efterfølgende? Jeg er selv blevet opereret for compartment syndrom i begge ben i onsdags (fire dage siden) og i går synes jeg allerede det gik lidt bedre og støttede derfor ikke så meget på krykkerne. I dag er det ene ben meget hævet i fht det andet og grønligt og jeg er bange for det måske skyldes overanstrengelse? Nogen tip til hvordan jeg skal gebærde mig? Har fået af vide af fys og læge at jeg måtte bevæge mig til smertegrænsen, og det var ellers det jeg synes jeg gjorde i går...
Indsendt 16. december 2012 - 09:51
Indsendt 20. december 2012 - 21:56
Min læge har også tudet mine øre fulde med at jeg ikke skal gå for hurtigt frem, så indtil videre har jeg stadig ikke bevæget mig udenfor en dør, det bliver en lang jul :P
@Olalla: Mht. at bruge benet så har jeg fået at vide at jeg efter 2-3 dage måtte smide krykkerne og langsom vende det til at være nedad(Hvilket til at starte med er 5 min i timen, resten af tiden med benet over hjerte højde). Al træning af benet er forbudt indtil jeg har været til kontrol d. 2. januar.
@Cirkeline: Compartmentssyndrom har absolut intet at gøre med skinnebensbetændelse. Mølholm Privathospital forklarer det ganske glimrende her: https://www.sundhed....artmentsyndrom/
Dette indlæg er blevet redigeret af Glasben90: 20. december 2012 - 22:03
Indsendt 23. december 2012 - 10:34
Jeg har forsat rigtig mange smerter, og kan ikke støtte på benene uden krykker stadig! Indtil videre har jeg for det meste ligget i sengen med benene oppe fordi når jeg går rundt med krykkerne føles det som om at der bliver hevet og revet inde i benene, og det er smertefuldt på den måde at det føles forlert. Skal jeg mon bare bide det i mig? (jeg er ved at gå til af ikke at kunne foretage mig noget!) Hvor langt er du kommet?
Indsendt 23. december 2012 - 21:05
Indsendt 23. december 2012 - 22:53
Jeg har prøvet at bide smerterne i mig i dag, men det har været for voldsomt og er endt i sengen med benene oppe igen. (Vi får vel nok en fed juleaften ;))
Jeg fik at vide at jeg kunne være ude af sengen 4-5 dage senere og løbe igen 4 uger efter (!) Jeg skulle bare mærke efter og bevæge mig til smertegrænsen. Synes også det er forvirrende, for ved ikke om det er bedst at holde det i ro, eller at få gang i benene..
Indsendt 24. december 2012 - 01:16
Du skriver at du er blevet opereret i begge ben, så jeg antager at du kun er blevet opereret i 2 loger i hvert ben? Jeg er blevet opereret i alle 4 loger i højre ben og det er vel derfor der er forskel på vores smerter, ydermere har vi også fået mange forskellige ting at vide, jeg må f.eks. første løbe efter 6-8 uger.
Indsendt 30. december 2012 - 00:09
Hej Olalla og Glasben.. Håber der er fremgang efter jeres operation ?
Ville bare lige sige at jeg følger interesseret med her, da jeg selv (højst sandsynligt, er nu ikke rigtig i tvivl længere...) har CS i forreste compartment på begge ben (tibialis anterior).
Jeg prøver dog at undgå operationen lige pt. (har lavet en anden tråd) men ved jo ikke om jeg ender samme sted som jer
God bedring!
PR: MT: 3t59m - HMT: 1t46m - 10k: 48m - 5k: 22½m
Indsendt 2. januar 2013 - 16:14
0 Bruger(e) læser dette emne
0 medlemmer, 0 gæster, 0 anonyme brugere