Træt og svag under træning


Redking
 Share

Recommended Posts

Hej. jeg har trænet i 1 års tid nu, men er den sidste måneds tid begyndt at føle mig meget træt og svag under styrketræning. Det er et problem da jeg ikke længere kan presse mig selv. Har både prøvet at træne om morgenen og om eftermiddagen, men det er det samme. Træner for tiden om morgenen og spiser en portion havregryn en halv time inden træning og drikker en protein shake efter træning.

nogen som har en ide om hvorfor jeg pludselig er så træt og svag? evt nogle gode råd? kost tilskud/ koffeinpiller eller andet?

på forhånd tak. :)

Link to comment
Share on other sites

Det kan være en del ting, men lad os starte med det mest "normale":

  • a) kalorieunderskud/mad
  • b) dagsrytme/restitution
  • c) trænings program
  • d) begyndende sygdom, især nyrerelateret

A:

Det du beskriver lyder som om du køre i kalorieunderskud og din krop ikke får nok energi/protein til at genopbygge dine muskler. Altså spiser du nok?

B:

Har du fået en ny dagsrytme? nyt arbejde, studie eller kæreste kan være virkelig krævende. Får du sovet nok?

C:

Har du "deloaded"? Altså har du kørt en uges tid med udelukkende lette vægte. Centralnervesystem træthed opleveles på den måde du beskriver.

D:

Hvis du har styr på de første 3, så vil jeg anbefale at kigge forbi din læge. Jeg var selv ude for noget ligende og det viste sig at jeg havde en kronisk nyresygdom.

Edited by mr_defecto
Link to comment
Share on other sites

ahh. :) tak for svaret Mr_defecto.

A: tænker ikke at jeg er i kalorieunderskud, men kunne dog sagtens spise sundere.

B: er under meget stress med skole (læser til fysioterapeut og vi har eksamen hver 10 uge), men trods det er det gået meget godt med træningen det meste af studie tiden.

C: har aldrig tænkt på at deloade! lyder spændende.. vil give det er forsøg med 20RM og derefter skrive herinde hvordan det går. :)

D: har været ved lægen og fået konstateret stress, men som jeg skriver i B så er det gået godt trods dette i langt størstedelen af tiden (er dog begyndt at løbetræne 3 gange om ugen for at komme stresset til lidt til livs).

Mange tak for de gode råd :) vender tilbage med resultatet :)

Link to comment
Share on other sites

Godt at høre tilbagemeldning.

B: er under meget stress med skole (læser til fysioterapeut og vi har eksamen hver 10 uge), men trods det er det gået meget godt med træningen det meste af studie tiden.

Kronisk stress skal ikke tages for let, man kan sagtens have travlt, men hvis du har været stresset i lang tid vil mængden af kortisol i dit system være så højt at det påvirker din styrke og muskelopbygning til et punkt hvor du mister styrke og muskelmasse. Det lyder som en plausible forklaring.

C: har aldrig tænkt på at deloade! lyder spændende.. vil give det er forsøg med 20RM og derefter skrive herinde hvordan det går. :)

Tag en 20-30 kg af vægt stangen (10 kg af håndvægten) og køre dit normale træningspas i en uges tid. Sæt så vægten så du når dit max indenfor 2-3 uger.

Et eksempel:

Jeg antaget i eksemplet at du

  • 1) Løfter 100 kg i 3 sæt af 8 rep i dødløft/bænk/squat.
  • 2) Køre med 2,5 kg progression hver gang du kan løfte 3 x 8 med god form. Du træner hver muskel gruppe 2 gange om ugen, med progression hver gang.

Så dit deload program vil se sådan ud:

  • uge 1: løft 75 kg af 3 sæt med 8 rep i dødløft/bænk/squat
  • uge 2: genstart dit træningsprogram, med 90 kg.
  • uge 4: du når tilbage til de 100 kg i de 3 løft og du køre blot videre.

Når du går i stå igen, gentager du følgende deload program.

Håber det løser dit problem :)

Edited by mr_defecto
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

Har selv haft det samme problem.

Her er noget der burde hjælpe.

A) stræk ud i 'hele' kroppen. Starter altid med benen og når du har strækket dine ben ud så lav 10 squats og 20 englehop. Hold en lille pause hvis du er træt. Og tag et sjippe torv det varmer hele din krop op og tag så mange hop som muligt. Det burde hjælpe på problemet. Hvis ikke så gå over til plan B)

B) tag noget med noget sukker i fx cola og drik noget vand. Fx tag en lille tår vand og derefter en lille tår cola da det er godt at fortynde det fordi så føler du ikke træng til at bøvse under hele træningen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share