Spise grønsager for at tabe sig?


Peter Larsen
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg vil gerne begynde at cykle og har regnet ud af at hvis jeg cykler minds 2 timer om dagen (60 km), kan jeg tabe cirka 1000 kalorier, hvis det overhovedet kan regne sådan noget ud. Jeg vejer cirka 65-67. Så tænkte jeg på om jeg tabte de der 1000 kalorier, og begyndte at spise grønsager i alle mine måltider. Altså uden noget andet, for fx agurger og peberfrugt har ikke så mange kalorier, så hvis jeg spise mig mæt i dem hver dag, så ville der da ske noget? Men er det usundt ikke at spise andet? Hvad skal man spise for at tabe sig. Er pasta godt? Tænkte på Pasta med pesto og grønsager ved siden af?

Link to comment
Share on other sites

Grøntsager er rigtig gode, men uden at være ernæringsekspert, vil jeg synes, at du også har behov for noget protein, så du ikke "spiser" dine muskler i stedet for det fedt du gerne vil af med, især når du cykler så meget hver dag.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kan få mere ned efter det anbefalede kg grøntsager, så kan du supplere med kød og sundt fedt.

Pasta er der ingen ide i at spise, hvis du vil tabe dig.

Det er 6 år siden, at eksperterne sagde 6 om dagen. Nu betragtes det som minimum.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Der er mange ting der skurrer i øjnene her...

Hvor gammel og hvor høj er du? DIn vægt er jo umiddelbart ikke skræmmende.

Du kommer ikke til at køre 60 km om dagen uden at have en vis erfaring på cyklen.

Du kører ikke 60 km på to timer (30 km/t) som nybegynder. Det kræver dedikeret træning, godt udstyr og ordentlig ernæring, hvilket bringer mig til sidste punkt.

Du kommer ikke til at køre 60 km på grøntsager. Du kommer ikke engang til at køre 10 km. Det er en helt forkert strategi. Cykling kræver protein, kulhydrater og fedt. Skulle det rent faktisk lykkedes dig at gennemføre de første 60 km , så vil det være med fare for dit helbred at kaste ud i de næste 60 km den efterfølgende dag.

Du kan bruge cykling til at tabe dig (hvis du rent faktisk har behov for det), men så skal det gribes rigtigt an. At få færre kalorier og samtidig skrue op for energiforbruget kan kun gå galt. Vejen frem er at skrue op for antallet af kalorier, men skrue højere op for energiforbruget på en kontrolleret måde

Mit forslag:

1) Arbejd dig op på at køre 30 km hver anden dag og slet ikke forsøge at tabe dig. Faktisk spis mere, hvis den ekstra motion giver større appetit. Sørg for at få nok grove kulhydrater, god protein og sundt fedt: Groft brød, fisk, godt kød, Skyr, nødder etc.

2) Når du kan klare de 30 km hver anden dag, herunder har kontrol over hvor meget føde det kræver, og du ikke føler dig generelt uoplagt, træt eller udmattet, så kan du begynde at skrue på elementerne: Spise lidt mindre, køre lidt længere indtil du ser resultater og ikke føler at du er begynder at gå død i det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share