Hårdt skud med stor håndbold


Recommended Posts

Hej jeg er en dreng på 14, bliver 15 om 14 dage!

Jeg spiller håndbold i en håndbold klub og er lige rykket op og spille med de store herrebold med harpiks! Der er blevet sagt til mig mange gange efterhånden at jeg har et hårdt skud, men det var med U-14 boldene og nedefter! Jeg har ikke prøvet at skyde med de store bolde endnu, men jeg er næsten sikker på at mit skud er lige så hårdt som med de andre bolde.

Hvilke muskler skal jeg træne for at jeg kan få et lige så hårdt skud?

Kan jeg træne mens vi træner selvom vi træner i klubben? (når der ellers er sæson så træner vi tirsdag og torsdag og spiller kamp søndag)

Hvis jeg kan træne selvom vi har sæson, kan jeg så gøre det fx mandag, onsdag, fredag, søndag, eller tirdag, torsdag, lørdag?

Hilsen ham der kan lide at spille håndbold! :D :D :D

Link to comment
Share on other sites

Hey

Den muskel som hovedsaglig laver kraft under skud er latissimus dorsi, den store rygmuskel, øvelser som pulldown, tildels rowing, pullups m bredt greb og fra forskellige vinkler etc. er gode øvelser at få mere kraft i skuddet/ musklen. Det skal være tung træning efter du har øvet teknikken for at få mere kraft. Kan sagtens lave styrketræning 2 gange i ugen ud over den træning du har nu, men det kommer selvfølgelig an på hvad dit udgangspunkt er! Husk hvile! Det er desuden en go ide at man nogen gange laver stabilitetstræning med skulderen, såsom elastikøvelser og øvelser hvor serratus og trapezius inferior indgår i, med hensyn til skadeforebyggelse.

Mvh. Mamito

Link to comment
Share on other sites

Til Håndboldspilleren111.

Det skrevne af Mamito er ikke helt korrekt - eller nærmere - langt fra korrekt. Jeg har selv spillet på højeste niveau i ungdomsrækkerne, indtil jeg blev skadet, og har efterfølgende trænet på divisionsniveau i ungdomsrækkerne. Vil give dig en kort gennemgang af, hvad du skal arbejde med:

Jeg vil dele det op i flere dele: Kondition / Agility, grundlæggende styrke og vægt.

Kondition / Agility:

En overraskende stor del af hastigheden af dit skud er bestemt af din fart. Langt de fleste af afhængige af fart i fødderne, for at få et godt skud sendt afsted. Jeg har derfor to råd til dig:

1. Kom i god form, så du kan holde til en hel kamp i højt tempo. Dette vil komme dig til gode i langt flere elementer end vedr. dit hårde skud. Løb 3 x 30-45 minutter om ugen. Når sæsonen går igang, kan du evt. løbe inden træning i 30-45 minutter for at holde/forbedre formen.

2. Lav nogle agility øvelser, hvor du både øver koordination, dvs. evne til at flytte benene hurtigt, og derved din evne til stor fart på få meter.

Grundlæggende styrke:

At påstå at det er din rygmuskel der er primær muskel, vil være en kraftig underdrivelse. I din alder skal du igennem HELE kroppen. Hvis du har mulighed for at træne i et center vil det helt sikkert være bedst. I forhold til mængden af tid, vil jeg råde dig til at træne følgende øvelser: Squat, bænkpres, dødløft, Foroverbøjet-roning, biceps og triceps. Du kan se øvelserne på dette link: http://www.dhf.dk/Renderers/ShowMedia.ashx?id=0e719d19-f36a-4c4d-927e-386d817184b6. Hvis du har tid til træning 2 gange i ugen går du hele turen igennem. Har du tid til 4 gange i ugen kan du køre et to-split program.

Men sørg for at køre basisøvelserne som jeg har nævnt. Du skal hele kroppen igennem for at undgå skader, som du så skal bøvle med resten af dit liv. Og det vil samtidig være en stor gevinst for dit spil. Mht. din alder, så skal du ikke være bange for at styrketræne. Og alle skrønerne om, at det bremser din udvikling i højden osv., passer ikke. Principielt burde alle i U10 begynde at styrketræne med egen vægt osv. Så kast du dig bare ud i det - men sørg for at gøre tingene rigtigt! Og til sidst, hvis du allerede skyder rimelig hårdt, så anskaf dig en elastik e.lign, så du kan køre skulderøvelser inden hver træning/kamp.

Vægt:

Taget i betragtning af at du ønsker et hårdere skud, går jeg ud fra at du er bagspiller. Hvis man vil være en god håndboldspiller, skal man ikke være forfængelig med vægten. Sørg for at få rigeligt med mad. Du har brug for vægten, når du skal tackle, eller når du afvikler et skud og bliver tacklet. Og rigeligt med mad er afgørende for at få det maksimale ud af din styrketræning.

Får du mere muskelmasse og fedtmasse samtidig med at du kommer i bedre form og bliver hurtigere på få meter - så har du langt bedre forudsætninger for at blive en god håndboldspiller. Tænk på det - hvor mange af de bedste håndboldspillere er helt trimmede?

Håber du kan bruge rådene..

Link to comment
Share on other sites

Tak for hjælpen Acsadac - Jeg kan helt sikkert bruge det til noget

Jeg har mulighed for at træne i fitnesscenter - men der er bare det at der er nogle typer lige pt. i det træningscenter hvor jeg kan træne, dem har jeg respekt for! Men jeg har hørt noget med de rykker et andet sted hen og træner!

Kondition / Agility:

1)Jeg er ikke fløjspiller men jeg løber alligevel en del kontra fordi jeg fisker meget. Men jeg når jeg få hopper op og spyder på kontra så synes jeg ikke at jeg for nær så meget kraft på mit skud som jeg plejer at gøre. Jeg løber 5,5 km på 25 minutter. Er det nok? Jeg har mulighed for at løbe mere end det, men jeg har ikke de store lyster til at løbe mere end 7-8 kilometer. Jeg har dog heller ikke så meget interesse i at løbe.

2) Hvordan jeg jeg øve disse to ting?

Grundlæggende styrke:Jeg vil kigge lidt på det link der!

Har du tid til 4 gange i ugen kan du køre et to-split program.

Har du tid til 4 gange i ugen kan du køre et to-split program.

Hvad vil det sige?

hvis du allerede skyder rimelig hårdt, så anskaf dig en elastik e.lign, så du kan køre skulderøvelser inden hver træning/kamp.

Det er noget godt du nævner det da jeg har fødselsdag om en uges tid!

Vægt:

Jeps, jeg er bagspiller(højre back).

Sørg for at få rigeligt med mad.

Er det sådan så jeg skal spise mig 100% mæt til hvermåltid? Og hvilketing er meget vigtigt at få ud over protein og kulhydrat? Og hvad skal jeg sørge for at få meget af?

Tænk på det - hvor mange af de bedste håndboldspillere er helt trimmede?

Trimmede? Hvad mener du med det?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Styrketræningen:

Du kan køre meget af det uden vægte, men hvis du kan træne med vægte, så er det klart bedst. Kommer du til at træne i et center, så tag fat i en instruktør, og sig at du skal træne basisøvelserne, og få en instruktør til at vise dig hvordan det skal gøres korrekt.

Løbetræningen:

På højeste U18 niveau siger man ca 3 km på 12 minutter, så er man i god form. Du behøver ikke at løbe distancer på 7-8 km. Du kan fx løbe 10x500m eller 5x1000m, det giver rigtig til håndbold.

2 split program:

Det betyder "bare", at du deler træningen af dine muskler op i 2. Dvs. på dag 1 kan du træne ben/ryg/biceps og på dag 2 bryst/skulder/triceps. Der er delte meninger om hvad der er bedst til håndbold. Men hvis du kan afsætte en halvanden times tid, så kan du sagtens køre alle dine øvelser samme dag, og så holde 1-2 dages pause inden du kører det hele igen.

Skulder-træningen:

Vær opmærksom på, at du kan få elastikker i forskellig styrke og pris. Et billigt alternativ er en cykelslange som du klipper op til ét langt stykke og klipper den op inden i så det bliver mere firkantet. Det kan sagtens bruges også.

Mad:

Protein skal bruges til at bygge dine muskler op, og kulhydrater er vigtige for sportsfolk for at få fyldt energidepoterne op.

Så længe du ikke spiser vanvittig usundt, så er der principielt ingen grænser for mængderne. Du skal dog være opmærksom på, at du skal kunne holde formen ved lige mens du tager på.

Hvis du samtidig kan styrketræne effektivt, så vil du kunne tage en del på - men igen, det skal ikke gøre dig langsommere, for så mister du lidt af gevinsterne. Derfor, så længe du kan løbe godt og hurtigt, så tænk ikke på hvad vægten siger, så skal den bare opad :-)

Trimmet:

Hvis du sammenligner en fodboldspiller og en håndboldspiller, så er en fodboldspiller væsentlig tyndere, dvs. har en langt lavere fedtprocent, mens håndboldspillere ofte har noget fedt på kroppen. Netop fordi det er en stor fordel i både sit forsvarsspil og angrebsspil.

Håber du kan bruge svarene til noget.

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning:

Jeg kan træne med vægte! Jeg har fundet en stang til bænkpres, min mor har en af de der hulahopringe som vejer lidt mere end normale, en af de store bolde ( aner ikke hvad man bruger den til) og 2 små stænger til vægte (jeg har ca. 40 kg i alt til rådighed!)

Jeg prøver at tage fat en instruktør hvis jeg kommer til at træne i et center! Chancen er lille!

Løbetræning:

Du kan fx løbe 10x500m eller 5x1000m, det giver rigtig til håndbold.

Altså sådan så jeg løber 1 km en dag også næste dag også 1 km eller?

2 split program:

Som du skriver kan jeg gøre træne halvanden time hver 2 dag! Det vil jeg hellere end at træne hver dag!

Skulder-træningen:

Et billigt alternativ er en cykelslange som du klipper op til ét langt stykke og klipper den op inden i så det bliver mere firkantet. Det kan sagtens bruges også.
Hvad skal man så sætte den fast med? Hvordan skal den laves så den bliver korrekt? Hvilke øvelser skal jeg lave med den?

Jeg kan helt sikkert bruge det! :D

Edited by Håndboldspilleren111
Link to comment
Share on other sites

Og da jeg også gerne vil blive hurtigere i konta da jeg ofte løber med op i kontra! Så er det vel interval træning som skal løbes også!

Da var lige en ting jeg glemte at spørge om fra dit første svar!

Når sæsonen går igang, kan du evt. løbe inden træning i 30-45 minutter for at holde/forbedre formen.

Nu er det sådan så inden træning skal vi til at begynde at løbe inden vi træner! Er det så stadig en god idë at løbe inden vi l'ber der? Jeg tror ikke at vi skal løbe så langt til træning!

Og når jeg skal i gang med løb sådan 2-3 gange om ugen, hvor langt skal jeg så løbe? Jeg løber 5,5 km på 25 minutter, og en cupbratest løber jeg 2,24 km!

Link to comment
Share on other sites

Styrketræningen..... Det her program kan du godt køre på én dag hvis du har tid. 3-4 sæt pr øvelse og 8-12 gentagelser pr sæt. Ellers del det op: Ryg, biceps og mave på dag 1 og ben, bryst, skulder og Triceps på dag 2.

Øvelserne kan/skal stadig anvendes hvis du på et tidspunkt skal træne i et center. Men det kan du også tale med en instruktør om. Det vil også være en god idé at finde øvelserne på youtube, så du kan se instruktioner på hvordan du skal gøre. Øvelsens navn står sidst i linket. Bare uden BB, DB eller BW, og så del navnet op i flere ord. Men husk, mærk efter om et føles ok, ellers risikerer du bare skader.

Øvelser med den bredde stang:

Ryggen, http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/BBBentOverRow.html

Øvre ryg + skulder, http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidLateral/BBUprightRow.html

Øvelser med håndvægte:

Ben, http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/DBLunge.html

Ben, http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/DBSquat.html

Bryst, http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBBenchPress.html

Skulder, http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/DBFrontRaise.html

Biceps, http://www.exrx.net/WeightExercises/Biceps/DBCurl.html med stang eller håndvægte, gerne skift mellem dem.

Triceps, http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BWBenchDip.html Øvelsen kan gøres hårdere ved fx at have en vægt på maven.

Triceps, armbøjninger hvor tommelfingrene lige kan røre hinanden.

Læbetræningen.....

Når jeg skriver 5x1000m mener jeg, at du skal løbe 1.000m 5 gange, på samme dag, med 2-3 minutters pause.

Hvis i løber før træning er det fint, men sørg for at distancen er på mindst 4 km, og så bare giv den gas. Når du så selv løber, kan du arbejde med fx 5x1.000m intervaller.

Mht. at blive hurtigere på kontra, kan du fx løbe kortere intervaller, hvor du kan spurte hele vejen. Men første punkt er at komme i rigtig god form.

Men varierer din løbetræning, fx

Dag 1: 5-8 km

Dag 2: 5x1000m (2-3 minutters pause)

Dag 3: 10x200m (2-3 minutters pause)

Når sæsonen er gået igang, fx træning 2 gange + kamp, ville jeg kun løbe ifm træningen og så bruge resten af tiden på styrketræning.

Skuldertræning med cykelslange:

Når du har klippet slangen op, er den i ét langt stykke, ligesom en snor. Bind den ene ende fast til noget, der kan holde til det. Juster, hvor langt du står fra der, hvor den er bundet fast, for at få mere/mindre modstand,

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning:

Jeg har lavet mit egent program! Hvor jeg har delt det op i 2 split programmer! Jeg synes måske bare jeg har lidt for mange øvelser der hvor jeg træner biceps/ryg/ben!

Men anyway, jeg tjekker op på linksne og laver evt et nyt program med de øvelser der og finder nok også lige lidt ekstra, også vil jeg lave et løbeprogram!

Løbetræning:

Til at starte med vil jeg prøve at løbe omkring 100-150 meter da der ligger en idræts dag og venter om en måned!

Men det er nok også en god idé at komme i god form da jeg ikke har løbet sådan rigtig langt siden starten af ferien.

Med hensyn til løb vil jeg finde en app til min mobilos som kan minde mig om når jeg skal ud og løbe fordi ellers får jeg ikke gjort det!

Jeg har sat den fast til en seng som står der hvor jeg træner! Jeg har så ladt vær med at klippe den op! Men jeg prøver lige at kigge på det!

Hopskud:

Jeg er jo ikke så høj (176 cm) Så er det vel eb god idé at jeg kan hoppe høj og være i luften lang tid?

HAr du også nogle gode råd til hopskud?

Edited by Håndboldspilleren111
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej igen! Jeg vil lige fortælle at jeg kan mærke fremgang! Jeg løber 3,2 km ingen træning! I sidste uge løb jeg turen på 12,30, og i dag løb jeg den på 12,10.

Men jeg har lige et enkelt spørgsmål! Hvilke dage vil det være en god idé at styrketræne når jeg træner håndbold tirsdag og torsdag?

Link to comment
Share on other sites

Hej igen! Jeg vil lige fortælle at jeg kan mærke fremgang! Jeg løber 3,2 km ingen træning! I sidste uge løb jeg turen på 12,30, og i dag løb jeg den på 12,10.

Men jeg har lige et enkelt spørgsmål! Hvilke dage vil det være en god idé at styrketræne når jeg træner håndbold tirsdag og torsdag?

Normalt styrketræner man før/efter træning, så man får det hele overstået på én gang. Specielt hvis du kan få mulighed for at styrketræne i hallen.

Vil ikke råde dig til at træne hverken fredag, lørdag eller søndag, da det vil påvirke din præstation til kamp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share