Fysioterapeut eller kiropraktor


banan911
 Share

Recommended Posts

Jeg har gennem flere år døjet med at jeg får nogle smerter nederst i lændes venstre side, ballen, ydersiden af låret ned til ca. knæhøjde. Er jeg inaktiv i længere tid forsvinder smerten igen.

Det kommer efter løb, og nu her senest fordi jeg er begyndt at gøre mere ud af min bentræning med squats, lunges, deadlift osv. I forbindelse med den bentræning er jeg begyndt at bemærke at mit hofteled laver sådan en "kronk/klonk" fornemmelse, lidt som om at ledet smutter lidt ved bevægelse. Det sker når jeg f.eks. går op af en trappe. Lidt samme fornemmelse som man kan have i kæben, nogle gange, når man tygger.

Jeg har fået en henvisning til fys, men er kommet i tvivl om det måske i virkeligheden ikke var bedre med en kiropraktor? Har I kloge hoveder et godt bud?

Link to comment
Share on other sites

Hej Banan911

Ud fra hvad du beskriver kan du have effekt af at gå til en fysioterapeut eller kiropraktor. Hvis de er nogenlunde fornuftige vil det højst sandsynligt komme frem til samme og hjælpe dig med god effekt. Hvis økonomien spiller ind, kan det være dyrere at gå til en kiropraktor.

Ud fra din beskrivelse kan dit problem godt komme fra lænden, men synes helt klart også at hoften skal undersøges for at udelukke for yderlig problemer. Den rette fysioterapeut kan måske give dig lidt bedre vejledning i forhold til din træning og øvelsesteknik, hvor en nogle kiropraktor måske er lidt mere på bar bund der. Kiropraktor kan til gengæld lave en lidt mere omfattende undersøgelse og inkludere ofte røntgen i deres undersøgelser. Evt en kombination vil være at foretrække :)

Håber det hjælper :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm havde håbet på et enten eller svar ;), men det tyder jo på at det ville være en god ide at tage til en klinik der huser begge områder. Er der nogle som kan anbefale en klinik med både fys og kiropraktor i Aarhus området der har ydernummer så jeg kan få offentlig tilskud med min henvisning?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gennem flere år døjet med at jeg får nogle smerter nederst i lændes venstre side, ballen, ydersiden af låret ned til ca. knæhøjde. Er jeg inaktiv i længere tid forsvinder smerten igen.

Det kommer efter løb, og nu her senest fordi jeg er begyndt at gøre mere ud af min bentræning med squats, lunges, deadlift osv. I forbindelse med den bentræning er jeg begyndt at bemærke at mit hofteled laver sådan en "kronk/klonk" fornemmelse, lidt som om at ledet smutter lidt ved bevægelse. Det sker når jeg f.eks. går op af en trappe. Lidt samme fornemmelse som man kan have i kæben, nogle gange, når man tygger.

Jeg har fået en henvisning til fys, men er kommet i tvivl om det måske i virkeligheden ikke var bedre med en kiropraktor? Har I kloge hoveder et godt bud?

Jeg lider af præcis det samme og er, efter at have været til undersøgelse på ortopædkirurgisk ambulatorium, blevet henvist til MR scanning med kontrast af hoften med mistanke om skade i enten brusk eller ledlæbe!

Jeg har både været ved fys og kiropraktor og deres behandlinger hjalp da men kun meget kortvarigt!

Har også været ved egen lægen, som skråsikkert påstod at mit ene ben var længere end det andet og at jeg skulle til bandagist! Brokkede mig så til henvisning til ovennævnte undersøgelse hos ortopædkirurgerne!!

Ikke for at male fanden på væggen med måske du også skulle have lavet en scanning?!

Edited by Margit Johansen
Link to comment
Share on other sites

Jeg lider af præcis det samme og er, efter at have været til undersøgelse på ortopædkirurgisk ambulatorium, blevet henvist til MR scanning med kontrast af hoften med mistanke om skade i enten brusk eller ledlæbe!

Jeg har både været ved fys og kiropraktor og deres behandlinger hjalp da men kun meget kortvarigt!

Har også været ved egen lægen, som skråsikkert påstod at mit ene ben var længere end det andet og at jeg skulle til bandagist! Brokkede mig så til henvisning til ovennævnte undersøgelse hos ortopædkirurgerne!!

Ikke for at male fanden på væggen med måske du også skulle have lavet en scanning?!

Jeg kan godt følge dig i forhold til hans symptomer, men vil klart få undersøgt ryggen først. Hvis smerterne ikke kommer derfra vil jeg søge længere ned. Men det er sjældent at skader på brusk eller ledlæbe i hoften (hofte impingement) giver smerter i lænden, men kun i balde/lyske region og nogle tilfælde ned mod knæet. Så få clearet ryggen først og hvis det ikke er tilfældet, så få undersøgt hoften...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share