Mættet vs Umættet fedt


Satchmo
 Share

Recommended Posts

Vi kan alle blive enige om at det umættede og flerumættede fedt er godt for vores helbred. Vi kan også blive enige om at transfedt som findes i junkfood osv. er usundt, hvorfor man i Danmark har gennemført lovgivning omkring hvor meget transfedt færdigretter må indeholde.

Men efter en gennemgang af diverse ernæringsartikler og bøger mangler jeg stadig et argument for at man bør holde sig til det sunde, umættede og flerumættede fedt når vi, isoleret set, snakker om muskelvækst? Kan mættet fedt fra dyr ikke være ligeså godt? Jeg ved det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jo, i en hvis mængde. At du skal have fedt, betyder ikke at du skal gå fuldstændig udenom f.eks. mættet fedt fra dyr, som du selv nævner. Ellers vil det blive svært at spise mad i det hele taget.

Selvfølgelig er det bedst at få det 'rigtige' fedt, altså det umættede, da det er sundest, og kroppen bedst kan bruge det.

Mener at have læst at man har en fordeling på 75/25% (Du må ikke hænge mig op på tallet. an ikke huske det eksakte forhold, men et er der omkring) på umættet og mættet. Så er der nemlig plads til at du spiser f.eks. en god oksebøf, men du spiser stadig mest af det sunde fedt.

Men der er selvfølgelig ikke plads til at du henter en jumbo burger og en bakke pommes. Det er måske lige rigeligt at det mættede fedt.

Man skal ikke være bange for det mættede fedt. Men ligesom med alt andet usundt som slik og kager, så skal man være fornuftig, hold det på et minimum, og vælg sundt!!!

Link to comment
Share on other sites

Tjah, vi er ikke alle enige om at det umættede og flerumættede fedt er sundt. Vi skal alle have fedt, men mange videnskabelige studier viser, at mængden af fedt bør ligge på maksimalt 10%. Derudover indeholder hele planter alt det fedt vi har behov for. Det som er interessant er omega 3 til omega 6 forholdet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share