Hvorfor er Yoga godt for dig?

Pia Yumusak , exam. Dansk Yoga underviser med registreret 800 timers undervisning.

Yoga er et flere tusinde år gammelt system, som arbejder med alle aspekter af livet, både krop, sind og ånd. Systemet rummer asanas (de fysiske stillinger), pranayamas (åndedrætsøvelser), meditation – og en hel del mere, bl.a. principper for indre og ydre adfærd på vejen mod personlig og spirituel udvikling.

Den fysiske del og åndedrættet er dog oftest det, der fokuseres mest på, når man træder ind i et yogastudie i Vesten.

Yoga handler om nærværd 

Yoga handler i høj grad også om at kultivere en evne til nærvær og til at være til stede i nuet.

Mange af os oplever dog at leve meget travle liv, hvor det kan være vanskeligt at skabe de nødvendige rammer for nærvær, og det kan derfor blive vanskeligt overhovedet at mærke, hvad der føles godt for både krop og sind. For mange mennesker resulterer det i en oplevelse af stress, af en træt krop, en generel følelse af manglende energi, muskelspændinger, hovedpiner, søvnproblemer, et udmattet sind, m.m.

Yoga kan være én vej til at genetablere forbindelsen med hvad vi egentlig har brug for, for at kunne føle os godt tilpas i egen krop, og i tilværelsen som den nu folder sig ud for hver enkelt af os.

Hvad kan du opnå, ved at dyrke yoga?

Arbejdet i yogastillingerne styrker muskler og led, og yogaens stræk afhjælper spændinger, smidiggør kroppen og giver en bedre kropsholdning. Strækkene skaber bedre plads til åndedrættet, og medvirker endvidere også til at udskille affaldsstoffer, ligesom de hjælper ilt og næringsstoffer rundt i kroppen.

Yogaens tryk påvirker kredsløbet, nervesystemet og kirtler. Ved en stillings tryk lukkes der af for blodtilførslen, og når dette tryk lettes igen, strømmer nyt blod til området.

Stillingerne påvirker de indre organer; eksempelvis når vi roterer rygsøjlen, og når vi, ved hjælp af et dybt åndedræt, skaber større bevægelse i mellemgulvet, og dermed masserer de indre organer.

Afspænding og pauser bidrager til at skabe indre ro og medvirker til at forstærke virkningen af de udførte stillinger.

Arbejdet med åndedrættet skærper vores evne til at fokusere sindet, og bringer ro til hele systemet.

På grund af Yogaens store popularitet er der i de senere år lavet flere og flere studier til belysning af, hvad det egentlig er yoga kan.

Noget af det man har fundet frem til i disse studier er blandt andet at Yoga:

  • Sænker blodtrykket
  • Sænker niveauet af stresshormon
  • Styrker knoglerne
  • Styrker og smidiggør kroppen
  • Styrker leddene
  • Afhjælper søvnproblemer
  • Påvirker din vejrtrækning positivt
  • Påvirker hele hormonsystemet
  • Kan afhjælpe symptomer på angst og muligvis også depression
  • Påvirker seksuelle funktioner positivt
  • Påvirker kognitive funktioner positivt
  • Har indflydelse på vores forbrænding og mulighed for at holde en sund vægt
  • Styrker immunforsvaret

Der er derfor masser af gode grunde til at påbegynde en yogapraksis, og hverken køn, alder, fysik, eller religiøs overbevisning er en hindring for at kunne profitere af yoga.

Hvis du ønsker at vide mere om fakta bag ovenstående oplysninger, kan du klikke dig videre til artiklen fra Huffington Post fra 2013, som igen henviser til mange forskellige studier.

http://www.huffingtonpost.com/2013/10/28/body-on-yoga_n_4109595.html

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.
Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *