Coopers 12 minutters løbetest

Cooper testDen klassiske test, hvor det gælder om at løbe så langt som muligt på 12 minutter.
Med denne test kan du teste din kondition lige uden for din egen hoveddør.

Denne test er en klassiker. Det gælder om at løbe så langt som muligt på 12 minutter. Testen skal udføres på en flad strækning - helst en rigtig 400 m bane. Testen kræver at man kan presse sig selv og, at man nogenlunde kan disponere sit løb.

Du kan også lave testen lige uden foran din egen dør. Sådan gør du:

  1. Varm op med løb i mindst 10 minutter
  2. Udsøg dig de fladeste og enkleste veje eller stier i dit nabolag
  3. Løb så langt du kan på 12 minutter
  4. Og her kommer det svære: du skal kunne huske hvor du løb i de 12 minutter, og huske præcist hvor du startede og stoppede
  5. Gå ind på Ruteopmåleren og opmål strækningen

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Denne beregner er inkluderet i Fitness Test pro
Get it from App Store Get it from Google Play

I beregneren skal du vælge køn og dreje på knapperne med de røde prikker, så tallene passer.

Som alle indirekte tests er coopers 12 minutters test forbundet med nogen usikkerhed. F.eks. vil folk med ekstrem god løbeøkonomi få overvurderet deres iltoptagelse og folk med meget dårlig løbeøkonomi vil få undervurderet deres iltoptagelse. Hvis man er nogenlunde vant til at løbe, er det dog stadig en rimeligt pålidelig test.

Reference: Correlation between field and treadmill testing as a means of assessing maximal oxygen intake.
Cooper KH
JAMA. 1968 Jan 15;203(3):201-4.

 

Kommentarer  

#119 Lærke Andersen 27-08-2014 08:57
Løb kun 6 min rigtigt men vi gangede det med 2 som læreren sagde jeg skulle. Jeg knækkede sammen så jeg ikke kunne løbe videre.
Citater
#118 janni nielsen 27-08-2014 08:56
jeg var forkølet
Citater
#117 Sebastian Lind 26-04-2014 23:11
Jeg er en dreng der dyrker bodybuilding 5-6 gange om ugen. Sidste år tog jeg 18 kg på, og nu har jeg smidt dem igen bevist (cut/bulking metode). Jeg har et kondital på 60.. Heya HIIT..
Citater
#116 Morten 15-04-2014 11:27
Jeg er træner og er lige begyndt af lave Coopers test på mine drenge, men jeg træner u10 & u11 drenge. Nogle der ved hvor man kan finde en måler der kan måle ud fra vægt men hvor alderen kan komme under 18 år?
Citater
#115 Frank L 21-09-2013 17:45
Citerer Lasse:
Effektive svar, der bliver hevet fra de seneste år, denne tråd har kørt... Bare ærgerligt 99% af er ren LORT.

Intet kan det bruges til, udover dem der fortæller med en seriøs baggrund, hvad og på hvor lang tid de har løbet på en Cooper Test.


Lasse, Lasse, Lasse - du har vist ikke begreb om noget som helst. 2 afsnit, 2 linie - alle løber en Copers test på 12 minutter uanset hvem man er.
Citater
#114 Søren P 01-08-2013 15:43
HADER distance løb, min stil er mere intervaltræning , hvis jeg skal lave noget uden for banen med løb. Løber en 25 meter på 3,20, 40 meter på 4,61, og 100 meter på 10.92.
Det er jo egentlig besynderligt, at du har slået dig på fodbold, når din 100 meter tid ville have kvalificeret dig som deltager ved 100 meter ved OL i 2012?
Citater
#113 Lasse 03-06-2013 01:48
Effektive svar, der bliver hevet fra de seneste år, denne tråd har kørt... Bare ærgerligt 99% af er ren LORT.

Intet kan det bruges til, udover dem der fortæller med en seriøs baggrund, hvad og på hvor lang tid de har løbet på en Cooper Test.

Jeg er elitefodboldspi ller som U19-spiller. Jeg er lige fyldt 18 år og løb en Cooper Test på 9 baner á 400 meter. Det vil sige jeg løb 3600 meter. De 3600 meter jeg havde løbet mig til i +25 grader blev jeg nødt til at stoppe på 11.29. Kunne simpelthen ikke 12 minutter, da jeg har givet alt for meget. Men tror da godt, jeg kunne udnytte de 31 sekunder, der manglede, til 200-300 meter ekstra. Så det ser jo bare lovende ud.

HADER distance løb, min stil er mere intervaltræning , hvis jeg skal lave noget uden for banen med løb. Løber en 25 meter på 3,20, 40 meter på 4,61, og 100 meter på 10.92.
Citater
#112 John 13-05-2013 03:46
Jeg løb den her test...jeg havde en tid på 12 minutter...klar ede det lige præcist.
Citater
#111 Sommerlynet 11-05-2013 20:59
Ok - tiderne ligger generelt omkring de 12 min. Det var nu mere distancerne jeg tænkte på :-)

Citerer Sommerlynet:
Mange fantastiske tider her. Skønt at vi er på niveau/over 'Kenyaner-standard'.

Hvordan ser det så ud med hovedregningen, ruteopmålingen og 'kend klokken'? Tjaeh...Bum...Bum...
Citater
#110 Sommerlynet 11-05-2013 20:58
Mange fantastiske tider her. Skønt at vi er på niveau/over 'Kenyaner-standard'.

Hvordan ser det så ud med hovedregningen, ruteopmålingen og 'kend klokken'? Tjaeh...Bum...B um...
Citater
#109 David 09-05-2013 04:40
Citerer niels:
mit navn er miels jeg 15 år gammel. jeg løb 8000 meter til cooper. spiser aldrig kage, slik og andet i den retning.


Stærkt. Du har slået verdensrekorden for 8 km med omtrent 10 minutter.
Citater
#108 me 13-01-2013 17:37
jeg er 16 år, pige, 170 høj og 50 kilo og ha et konddital på 52,2. i dag løb jeg over 16 km uden stop med gennemsnit på 11,6 så jeg er super tilfreds med min gode form og mit glade forhold til motion! næste måned er det halvmarthon
Citater
#107 søren ham 04-12-2012 11:13
Det jeg søger:
- Sammenhæng mellem distance - 505 / 45 = kondital og videnskabelig basseret forsøg
- Eller en aflæsnings tabel i m / km af kondital for en coopertest fra et videnskabelig basseret forsøg.

Har vedhæftet forsøget udledningen af coopertesten:

hele mit fora indlæg
http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=60409


Mvh Søren
Citater
#106 morten 08-11-2012 17:38
Nu er en Jægersoldat jo ikke marathonløber og vejer tit tæt på 90kg så prøv at tage 3500m og vægten og se så konditallet
Citater
#105 Runjoe 14-10-2012 13:57
Citerer Runjoe:
[quote name="HAHAHAHAH"]Kan godt lide at små børn mellem 14-16 skriver at de har et sindsygt højt kondi tal, jeg er selv 19 år og træner op til Jægerkorpset, har kun et halvt år før jeg skal til optagelsesprøv, så jeg løber en coopertest og 5 km oven i det, og hver gang jeg når over de 3500 m på KUN 12 min er jeg HELT smadret.. Børn da jeg var på jeres alder var jeg Elitesvmømmer, og der kunne jeg dårlige nok nå over de 3000m, man skal satma have meget muskelmasse og god udholdenhed for at løbe så meget på så kort tid... tage jer sammen, og prøv at gøre det i virkeligheden.. det 18 til 20km/t man løber på 12 min. for at nå 3500 til 3700 m


Desuden løber de bedste ca. 20 km/t når de løber marathon, for at løbe 3000 meter på 12 min skal man "blot" løbe 15 km/t, så 3500 meter for en jægersoldat er vel dårligt.....
Citater
#104 Runjoe 14-10-2012 13:55
Citerer HAHAHAHAH:
Kan godt lide at små børn mellem 14-16 skriver at de har et sindsygt højt kondi tal, jeg er selv 19 år og træner op til Jægerkorpset, har kun et halvt år før jeg skal til optagelsesprøv, så jeg løber en coopertest og 5 km oven i det, og hver gang jeg når over de 3500 m på KUN 12 min er jeg HELT smadret.. Børn da jeg var på jeres alder var jeg Elitesvmømmer, og der kunne jeg dårlige nok nå over de 3000m, man skal satma have meget muskelmasse og god udholdenhed for at løbe så meget på så kort tid... tage jer sammen, og prøv at gøre det i virkeligheden.. det 18 til 20km/t man løber på 12 min. for at nå 3500 til 3700 m


Da jeg var i mil. løb jeg kun èn gang under 3000 ppå coopertest, men det var efter en nådesløs bytur. som regel løb jeg 3200 meter og jeg jeg røg en pakke smøger om dagen, men jeg jeg var ret smadret ! Og "børn" på 15-16 år kan sagtens løbe +3000 meter !!!
Citater
#103 Runjoe 14-10-2012 13:48
Citerer 16-årig:
hallo!!! bare til alle dem som skriver at "små" børn på 15-16 år ikke kan løbe så meget og have et godt komdital, ja så tager i fejl! jeg er pige og har et kondital på 50 hvilket jeg er godt tilfreds med, men jeg har også løbet fleregange om ugen i laaang tid, og træner til halvmarton. bare så i ved det! det kan godt være rigtig sårende at folk ikke tror at man er så god bare fordi man kun er 16, jeg føler lidt at folk syntes det er noget pjat det jeg træner hårdt for at opnå!!! så kan i lige sluge den! hvis det er en ældre som har god kondi er det flot, men hvis det er unge er det fordi de snyder! men sådan hænger verden bare ikke sammen!



Flot bare hæng i !!! At nogle af os gamle dvæler ved tider fra vores miltærtid er blot en drøm !!! Jeg løb altid +3000 i coopertest i mil.
Citater
#102 Runjoe 14-10-2012 13:45
Citerer Ole.s:
Da jeg var teenager, har jeg engang løbet en Coopers test på 11 minutter og 45 sekunder;-)


Det er HELt KLART en verdensrekord, helt på linje med Garfield, der er hurtigere end mørket !!!
Citater
#101 kja 12-10-2012 08:46
Citerer niels:
mit navn er miels jeg 15 år gammel. jeg løb 8000 meter til cooper. spiser aldrig kage, slik og andet i den retning.


Det er alligevel helt godt klaret at holde et snit på 40 km/t. Det er lige lidt hurtigere en Bolts gennemsnitstid på 100 m, hvilket vel er ret godt.
Citater
#100 niels 11-10-2012 14:42
mit navn er miels jeg 15 år gammel. jeg løb 8000 meter til cooper. spiser aldrig kage, slik og andet i den retning.
Citater
#99 Turboen 13-09-2012 10:05
Hvad er de optimale forhold når man skal udføre en Cooper test ??
Jeg tog en Cooper test på løbebånd i fitness. Spørgsmålet er så = Hvor er det mest optimalt? På et løbebånd indendørs, eller på et atletik track hvor man kan blive påvirket af vejret? Man kan argumenter for at man på løbebånd bliver "trukket" frem ved at man ikke kan sætte farten ned selvom man bliver træt, da båndet jo kører med den samme hastighed. Ved godt at man selv kan trykke hastigheden ned, men stadigvæk er det nemmere at blive på hastigheden også bare presse sig selv. Det kan man jo ikke helt på samme måde hvis man løber track udendørs.
Kommentar ?
Citater
#98 anonym 06-09-2012 20:42
er en dreng på 13 år og har løbet 3 km på 14min. det synes jeg er meget godt
Citater
#97 Lars B 28-07-2012 09:32
Jeg løber Coopertesten på 2860.
Jeg er 55 år, 72 kg - og løber med en overrevet lårmuskel i højre baglår,
som kun er 60 % styrke tilbage i og som ikke har kunnet opereres.
Jeg har dog en boksebaggrund på 25 år.
Og det har meget at skulle have sagt, da man lærte at udholde smerte.
Citater
#96 16-årig 29-06-2012 01:23
hallo!!! bare til alle dem som skriver at "små" børn på 15-16 år ikke kan løbe så meget og have et godt komdital, ja så tager i fejl! jeg er pige og har et kondital på 50 hvilket jeg er godt tilfreds med, men jeg har også løbet fleregange om ugen i laaang tid, og træner til halvmarton. bare så i ved det! det kan godt være rigtig sårende at folk ikke tror at man er så god bare fordi man kun er 16, jeg føler lidt at folk syntes det er noget pjat det jeg træner hårdt for at opnå!!! så kan i lige sluge den! hvis det er en ældre som har god kondi er det flot, men hvis det er unge er det fordi de snyder! men sådan hænger verden bare ikke sammen!
Citater
#95 Mark Andreasen 07-06-2012 23:38
@Tatina

Det er alligevel godt klaret i og med at rekorden for marathon er på omkring 2 timer og 3 min.

Det må du da vidst længere ud på landet med ;-)
Citater
#94 Joh 29-05-2012 23:18
Du løb altså 42 km på 41.345 min? Du må være skinkelynets mor ;-) han skal bestemt talenttestes og blive postbud senere.
Citater
#93 Tatina 02-05-2012 18:02
Jeg syntes det er utroligt at man skriver så nedladende til andre... Helt ærligt, jeg løb som 14 årig 42 km på 41,345. Og så kan i jo skrive nedladende til de unge som virkelig har det gen, som ikke mange har. Alle har hver sin egenskab, og min datter skal talenttestes, da hun er så heldig at chokere alle på sidelinien, til Fodbold... Altså talent testes i spurt. Hermed lad dem være stolte og se på dine egne egenskaber i stedet for at være så nedladende... Fordi du måske ikke kan det samme som dem. Dermed sagt fordi du skal være i jagerkopset, er det jo ikke ens betydende med at du er en super løber, men du kar måske andre egenskaber som er super gode:-)
Citater
#92 Zulfi Budele 25-04-2012 21:05
Jeg er en frisk fyr, måske omkring de 13 år, og har dertil det passende kælenavn "Skinkelynet".
Jeg løb 61750 meter i en cooper test, og spiser mad tre gange om ugen. Desuden så går jeg til cykling i modvind fem gange om dagen, og drømmer om at blive postbud :-)
Citater
#91 Svend 24-04-2012 21:16
Jeg er 9 og spiser kun sundt og løber 2 gange om ugen. jeg løb 4000...bare sig til jer selv.. jeg vil nyde livet
Citater
#90 anders+ 16-04-2012 22:50
jeg er 10 år og kan løbe 3705. fordi jeg løber 3 gange om ugen og spiser aldrig slik. :-)
Citater
#89 NinjaManden 16-04-2012 03:55
Jeg er 100 kg ca. og løb en cooper på 2950meter er 25
Citater
#88 Nicolai agnoletti 31-03-2012 12:49
Jeg er 12år og jeg har løbet 3600+ på en cooper-test. jeg går til fodbold 3 gange om ugen og løber 3 gange på en uge :-) det er rigtig dejligt at løbe så meget som jeg ;-)
Citater
#87 Ole.s 07-03-2012 16:58
Da jeg var teenager, har jeg engang løbet en Coopers test på 11 minutter og 45 sekunder;-)
Citater
#86 kja 02-03-2012 10:42
Til jægersoldataspi ranten og konstabeleleven.
Tjek forskellige tider for børn og find ud af at der er mange der kan løbe 3000+ endda ganske små.

Eventyrløbstiderne viser at de første 18 børn løber i en km tid på under 4 min. Alderen for deltagelse i børneløbet er max 14 år. De 2,3 km blev i øvrigt vundet i 7:42 sidste år.

Hilsen en på snart 40 der ville ønske han kunne løbe ligeså stærkt som sine børn
Citater
#85 Furkan 01-03-2012 00:23
i godt nok dårlige løber ? da jeg var 12 til 14 år kunne jeg løve 2,5 km på 11 min!,,

og 19 til 22 min 5 km,, og nu er jeg 17 og kan knap nok løbe 2 til 3 km så når man er ung kan man yde mere !, så tror på de unge...
Citater
#84 Kim-_- 29-02-2012 03:15
Jeg er 21 år gammel på 54 kg da jeg var konstabelelev i hæren løb jeg lige lidt under 3000 så jeg syntes det er mærkeligt hvis en 16 kan gøre det som bare har gået på en sports efterskole ..
Ja i har sikkert spillet en masse fodbold osv. men i militæret træner du ikke kun for sjov, og det er en masse dygtige folk som hjælper dig med at blive meget bedre så nej knægt tror ikke helt på dig
Citater
#83 Att: HAHAHAHAH 09-01-2012 23:27
@HAHAHAHAH
Da jeg var 16 og gik på sportsefterskol e kunne jeg sagtens løbe +3000 på en Cooper og en knægt jeg løb med på 15 løb 3500 flere gange. Vi løb på 400 meter bane hver gang! Så syntes måske du er lige hård nok i munden. Det kan altså lade sige gøre for unge på den alder også selvom du ikk selv ku klare det!
Citater
#82 HAHAHAHAH 21-12-2011 23:28
Kan godt lide at små børn mellem 14-16 skriver at de har et sindsygt højt kondi tal, jeg er selv 19 år og træner op til Jægerkorpset, har kun et halvt år før jeg skal til optagelsesprøv, så jeg løber en coopertest og 5 km oven i det, og hver gang jeg når over de 3500 m på KUN 12 min er jeg HELT smadret.. Børn da jeg var på jeres alder var jeg Elitesvmømmer, og der kunne jeg dårlige nok nå over de 3000m, man skal satma have meget muskelmasse og god udholdenhed for at løbe så meget på så kort tid... tage jer sammen, og prøv at gøre det i virkeligheden.. det 18 til 20km/t man løber på 12 min. for at nå 3500 til 3700 m
Citater
#81 Kaldan 01-12-2011 09:57
Hallo

12 minutter er altså ikke ret lang tid at løbe - jeg vejer selv præcis 92 kilo er og er rigtigt god form, løber flere gange om ugen men har aldrig og bliver aldrig langdistanceløb er (det giver sig selv med min vægt) - jeg har dog alligevel et gennemsnit på 3.2 kilometer på 12 minutter uden at være ved at dø, og års bedste på 3.680 meter, men der var jeg også FÆRDIG og kastede op.

Men jeg brækkede da ingen tæer?? Tag jer nu sammen - man skal da mindst ud på 20 minutters løb for en løber som mig bliver sat af de små lette løbere - 12 minutter er jo bare en lang kontrolleret spurt.
Citater
#80 shed 17-11-2011 23:47
Hej,
Fik lige testet mig selv idag. 3030 mtr. i en cooper-test. er 47 og vejer 121 kg fordelt på 205 cm. var ved at brække mig til sidst.
Citater
#79 flotte fyr 09-11-2011 16:38
jeg hedder flotte fyr, jeg er 100 år, vejer 250 kg og løb 5km på 12 min, dog er mit kondital stadig kun 99,7 =D haha
Citater
#78 Mikkel Henriksen 30-10-2011 13:55
vildt har et kondital på 66,6 :D
Citater
#77 northstate 28-09-2011 18:02
har klappet ½ flake rødvin ned og røget 40 smøger aftenen før,, løbede derefter næste morgen 2600m på en 12 test er 45 år...........tr or det handler om at æde sig selv....ikke fokusere så meget på tabeller...mine venner..
Citater
#76 mulvad 21-06-2011 17:11
er der nogen der ved og kan vise hvordan man regner kondi tal ud på drenge på 12 til 14 år når de laver en cooper test.

Lars
Citater
#75 vejengym 03-05-2011 00:50
Hej

Formlen for Cooper test:
VO2 max = (Afstanden i meter - 504.9) / 44.73
Dette må være for mænd i beregneren. Hvad er formlen for kvinder?
Citater
#74 JRG 10-02-2011 23:22
Morten Zacho> Ja, okey - syntes ellers jeg havde været igennem alle kommentarene. Kan godt se det når der kommer tal på og sidder med ligningen - forholdet mellem vægten og iltoptagelsen er jo selvfølgelig ligefremproport ional. Iltoptagelsen er afhængig af vægten og distansen, men da der igen skal deles med vægten når der skal udregnes kondital går vægten i princippet ud med hinanden og derfor er det reelt kun distancen som har betydning for konditallet. Alderen bruges vel kun til at se konitallet i forhold til tabelværdier...
Tak for det hurtige svar!
Citater
#73 Morten Zacho 10-02-2011 16:57
JRG -> Se det svar jeg har givet længere nede (11. sep 2009).
Citater
#72 JRG 07-02-2011 21:51
Hvordan kan det være konditallet ikke ændre sig når man ændre på vægten - virker mærkeligt når enheden er ml/kg/min.... Konditallet har jo ellers noget med kropsvægten at gøre når det udtrykkes sådan...
Citater
#71 Mads.P 06-01-2011 03:04
16 år 62 kg 3550m kondital 67,7 udmærket :D
Citater
#70 palle Jensen 30-09-2010 13:21
Er det muligt at downloade testen til off-line brug lige som Biptest ?
Citater
#69 Yasir 26-04-2010 17:26
hvordan beregnet programmet min kalorieforbrænd ing ? altså hvilken formel følger den?
Citater
#68 LSB 26-02-2010 18:33
Idag cyklede jeg en watt-max test for at måle kondital og ilt optagelse. Jeg cyklede i 14min 28 sek. og nåede 282 i watt, det gav en kondital på 44.1.
Sidst jeg løb en cooper 12 min. nåede jeg 2850 m på løbebånd, er 44 år og vejer 76 kg. Det gav en kondital på 52.2, og der står super.
Synes det er mærkeligt at der er så stor forskel på de 2 typer test...
Citater
#67 Kweile 20-02-2010 01:09
Har I dag løbet 3.130 m på 12 minutter.
Med et glas rødvin, og hjemmelavet pizza i maven ;-)
(Er 42 år, vejer 68 kg, og er 177 cm høj)
Fandt ud af at jeg har et godt kondital: 58.4

- Mit råd: træning, træning og træning.
Løber selv ca. 2-3 gange om ugen ca. 10 - 15 km.
Citater
#66 Helene. 06-02-2010 00:03
Til dem der måtte være interesseret, så pas på med at tro på hvad Magnus skriver d. 14 april 2008. Det passer ganske enkelt ikke!!! Citat: "Når du bliver du forpustet, er det fordi dine lunger ikke kan optage ilt fra luften tilpas hurtigt." ... Bull shit! Ved mindre du har lungesygdomme (af speciel art) har du ikke problemer med at optage ilt via lungerne. Iltmætningen i blodet forbliver den samme også under hård træning. Grunden til at man bliver forpustet er at musklerne kræver mere og mere ilt i takt med at træningsintensi teten stiger. Man kan også sige, at det er grundet ophobning af CO2 i blodet at vejtrækningsfre kvensen stiger. CO2´en skal udåndes i takt med at det produceres og derfor opregulerer hjernen vejrtræknings frekvensen. CO2 er et biprodukt ved nedbrydningen af sukker og vi udånder således altid en smule CO2, idet vi konstant nedbryder sukker (også når vi ikke træner).
Citat: "Når du konditionstræne r forbedrer du din krops evne til at optage ilt fra luften." Igen er dette ikke korrekt!!! Konditionstræni ng forbrdrer dine MUSKLERS evne til at optage ilt fra BLODET. Der dannes flere små blodårer i musklen (kapillærer) og i selve muskelcellen dannes der med tiden flere mitochondrier (energi-fabrikk erne). Det vigtigste ved konditionstræni ng ligger dog ikke i musklernes forbedring men i dit hjerte. Ved længere tids træning med høj intensitet (høj puls) øges den mængde blod hjertet pumper ud ved hvert slag. Jo mere blod det pumper ud pr. slag jo færre slag behøver hjertet at slå i minuttet. Her er så forklaringen på at personer i god form kan løbe med en meget lavere puls ved det samme km/t som en person, der er i dårlg form.

Det er mange år siden jeg har haft disse fag på uni, så I undskylde mig, hvis ikke jeg er helt skarp, men jeg kunne bare ikke lade det der vås blive stående.
Stud. med.
Citater
#65 TK7 23-01-2010 23:17
http://undervisning.antidoping.dk/visArtikel.asp?artikelID=362
Citater
#64 LKH 14-01-2010 15:20
Findes der en lignende test der kan anvendes til en målgruppe der kun kan gå?... eks. hvor langt kan du gå i rask tempo (lettere forpustet men i stand til at føre en samtale Borgs 12-14)?
Citater
#63 Kvægtorvet 15-12-2009 17:47
Jeg tog Coopertesten, og jeg nåede helt op på 267 meter før jeg kollapsede og skulle have ilt. Når jeg sætter tallene ind i beregneren, giver det et negativt tal (-89,6). Mit negative kondital sætter mig i stand til at køre ganske hutigt i bil, bare den har automatgear.
Citater
#62 hahaha 26-11-2009 10:57
AB... jeg skalnok lade være med at grine yderligere, men du skal nok se at det er ironisk at humus skriver det der ;-)
Citater
#61 Ajmal W. {17 år gammel} 22-10-2009 04:44
Til Torben Vedel:

Cooper test formel er:
VO2 max = (Afstanden i meter - 504.9) / 44.73

Eller

Hvis du gerne vil gerne ud med hastigheden og afstanden. (Lavet af Daniels and Gilbert)

VO2 Max=(-4.60 + 0.182258 * velocity + 0.000104 * velocity^2)/(0. 8 + 0.1894393 * e^(-0.012778 * time) + 0.2989558 * e^(-0.1932605 * time))

[where velocity is in metres per minute; and time in minutes]
.. ellers tjek på http://www.runningforfitness.org/faq/cooper.php

Jeg er ikke sikker på hvad "e^" er.. Det kan godt være at e^ er lige med E eller EE.. Feks..
e^x => ex => 10^x
e^2 => e2 => 10^2
e^5 => e5 => 10^5
e^20 => e20 => 10^20

Men, hvis x er minus, så..
e^-x => e-x => 1/(10^x)
e^-2 => e-2 => 1/(10^2)
e^-5 => e-5 => 1/(10^5)
e^-20 => e-20 => 1/(10^20)
Citater
#60 shed 16-09-2009 03:03
Hvis man antager, at en person på 50 kg. fik spændt 50 kg. ekstra på kroppen, så vægten blev 100 kg, hvad vill der så ske ? jeg er sikker på han ikke ville kunne holde 500 mtr. Det er måske en forkert måde at betragte det på eller hvad ?
Citater
#59 Løber 12-09-2009 01:49
Det giver selvfølgelig mening.
Citater
#58 Morten Z 11-09-2009 16:55
Torben og Løber -> Der er ikke byttet rundt på noget i beregneren :-)
Det kondital man får ved Coopertesten afhænger ikke af vægten. Konditallet er VO2max divideret med kropsvægten. Hvis en person på 50 kg skal løbe 3000 meter på 12 minutter, så kræver det en VO2max på 2,8 l/min. Hvis en person på 100 kg skal løbe samme distance, så kræver det dobbelt så meget energi og dermed en VO2max på 5,6 l/min, men da personen jo netop har dobbelt så stor kropsvægt, så ender konditallet med at være det samme.
Citater
#57 Løber 11-09-2009 01:33
Jeg tror du har ret Torben. Konditallet burde være vægtafhængigt, og ikke VO2max.
Citater
#56 Torben Vedel 11-09-2009 01:03
For coopertesten angiver de referencer jeg har kunnet finde, at

VO2max = (dist12-505)/45 [ml/kg*min] (vægten påvirker ikke VO2max beregningen)

Iltoptagelsen = VO2max*vægt/100 0 [l/min](Iltopta gelsen stiger når vægten stiger)

Er der ikke byttet rundt på det i jeres beregner - eller har jeg misforstået noget?

Mvh Torben
Citater
#55 SHED 25-08-2009 20:05
Startede med at løbe for snart 5 år siden. Løber med jævne mellemrum og styrketræner. Er 205 cm. høj og vejer ca 118 kg. og er 45 år. Min rekord i løbetesten er 2970 mtr. går efter 3000 mtr. Har vægten ikke noget og sige mht til konditallet ?

Mvh
Shed
Citater
#54 NP 21-08-2009 19:02
http://www.health-calc.com/about-topmenu-33

motion-onlines internationale lillebror
Citater
#53 Nicklas84 20-08-2009 20:00
Er det ikke jeres beregner ?

http://www.health-calc.com/fitness-tests/12-min-run
Citater
#52 H 18-08-2009 18:08
Hvordan kan det være, at ens kondital ikk har noget som helst med ens kropsvægt at gøre?
Citater
#51 Brygger 05-08-2009 17:33
Jeg er 52 år og vejer 70 kg.
Har for første gang siden min Soldatertid taget denne Coopertest i høj solskin og 25 graders varme.
Løb 2710 meter - ryger ikke men drikker tæt hveranden uge og har Stegt Flæsk og Persillesauce på menuen hver 10 dag.
Fandt det dog ikke vanvittigt hårdt.

Venlig Hilsen
Brygger
Citater
#50 jens hg 16-07-2009 02:12
Cooper på løbebånd?

For folk med adgang til fitnesscenter er det måske nemmere at udføre Cooper-testen på løbebånd.

Men husk at konditionen formentlig bliver overvurderet på løbebånd, fordi der ikke er luftmodstand, og løbeunderlaget er meget "standardiseret ". Flere steder anbefales det at sætte hældningen af løbebåndet til 1% for at kompensere herfor. Det er dog usikkert, om denne anbefaling bygger på egentlige kliniske undersøgelser.
Citater
#49 AB 25-06-2009 14:06
Humus: Du skulle overveje at melde dig ind i en løbeklub med den form. Specielt taget i betragtning af, at du både har tendensen til en fiber, en dårlig hofte og forholdsvis mange kg at slæbe rundt på.
Alternativt kan du forsøge dig på en rigtig bane og se, om du når samme resultat. Jeg kan have min tvivl.
Citater
#48 Humus 23-06-2009 12:19
Løb testen her til morges da jeg stod op kl. 4. Jeg nåede 3754 m på de 12 min. Rimelig godt løbet, selv om jeg følte jeg fik en "fiber" efter 300 meter, og har lidt problemer med hoften. Men det var også på bane jeg løb (har lavet min egen bane foran huset) Jeg tror det kunne have gået hurtigere, hvis jeg ikke havde stokken med. Jeg er 78 år og vejer 92,5 kg.
Citater
#47 Jørn Olsen 22-06-2009 21:01
Hvorfor spiller alderen ingen rolle for konditallet ved Coopertesten???
Jeg er 70 år gammel og ligner ikke en på 17.
Citater
#46 C. Gade 22-06-2009 17:32
Hey div.

Coopers 12 min er en super god måde at måle sin fremskridt på. Jeg husker min første i forsvaret

2400 ca det var da vi startede og der var unge mænd som mig som ikke engang kom over 2000m
efter 1 måned målte jeg 2650m
efter 3 måneder 2950m
De bedste løbere vi havde hos os tog maks 3300 og de vejede alle under 78 kg. Min OSG sagde som hovedregl at hvis du var over 80 kg var det svært at komme over 3300 m hvilket viste sig at være sandt er aldrig selv kommet derop!!
Citater
#45 Lars Bo Berg 14-06-2009 01:01
Jeg er 48 år og har lige løbet 3240 m på bane.Jeg tror ikke en sk.. på de Coopertests der ikke er lavet på bane...sorry!!!
Citater
#44 sonny 25-05-2009 20:29
Det virker lidt utroligt, hvis en på 92 kg kan løbe 3600 m på 12 min.. men hvis det passer, så er det rigtig godt gået.

Til dem der vil vide, om de har et godt kondital, så kan de jo finde den konditalstabel, der er her på siden....
- det vigtigste er dog, at man er tilfreds med sig selv, og at man ikke nødvendigvis føler at man SKAL have et kondital der er over 70, bare fordi andre har det.
Citater
#43 Danny.. 08-04-2009 16:55
Fitness dk i Valby har netop lige fået et testcenter som ledes af team danmark hvor man kan få taget en professionel konditest. Her finder en computer frem til de helt nøjagtige tal, om det er iltoptagelse, co2 udskillelse eller kondital.

En super måde at få et overblik på sin krops tilstand.

Og man behøbver ikke at være medlem af fitness dk for at få lavet testen, det gør det dog lidt billigere.
Citater
#42 Johanne, Fjerritslev 07-04-2009 18:12
undskyl, som nogle af de andre praler af
Citater
#41 Johanne, Fjerritslev 07-04-2009 18:11
til camilla Petersen fra vejle...

jo der er så, jeg er 14 år, vejer 58kg, lavde en cooper test til fodbold trænin igåt, jeg løb 2250m og syntes sku det var flot efter en vinter pause, selvom mit kondital ikke var 70-80 stykker som de andre praler af, mit var målt som 18 årig knap 41
Citater
#40 anders2 07-04-2009 00:35
Mand, 29 og 108kg

Har løbet i 6 måneder. Jeg nåede til 2500m hvilket giver et kondital på 44.5. jeg tog testen i et terræn med mange bakker, men da jeg er vandt til ruten passer det nok meget godt.

Det da ok for en gammel tyk eks ryger :-)
Citater
#39 Johan, fleggaard 05-04-2009 20:19
hej, jeg er lige fyldt 14 og vejer ca 42 kg, og løber en normal coopertest-dist ance på 3400 m, jeg er i super god form og løber rigtig meget, men jeg ved bare ikke om mit resultat er godt?? vil i ikke give en kommentar ?? :-)
Citater
#38 12345 26-03-2009 22:36
Bare som fact, så er 5 km rekorden lidt over 12 min. så det kan vel godt lade sig gøre at løbe 3600
Citater
#37 ! 26-03-2009 22:33
tror niki underdriver, han løb sikkert også i modvind, med solen i øjnene og det sneede, og han havde sikkert også tid til at holde vandpause... super sejt...
Citater
#36 Michael66 25-03-2009 00:49
@Jeg tror simpelthen ikke på NIKI som vejer 92 kg og kan løbe en coopertest med 3.6 km. det er en km tid på under 3½ min. Jeg har selv løbet i over 25 år og har aldrig hørt om noget lignende.
Citater
#35 gk 16-03-2009 12:24
brækkede tæer! det forstår jeg da godt hvis du vejer 92 kg!
Citater
#34 camilla Petersen, Vejle 14-03-2009 13:56
Nu er jeg ved at være træt af at høre åp folk der praler... "ej, jeg løb kun 3km" "jeg er bare en lille slank pige, og hvorfor bla, bla bla" bvadr! Det er til at blive skør af.
Findes der ingen helt almindelige mennesker som mig? almindelig vægt og almindeligt kondital !!
Citater
#33 niki 10-03-2009 23:37
tog lige testen efter dagens karate træning løb godt nok en del op ad, så nåede kun 3675m jeg er 33 år gammel og vejer 92 kg, og må nok betegnes som muskuløs/godt bygget, det giver et kondital på 70,4 ...

mener dog ikke at jeg er i top form har et par småskader, et par brækkede tæer, og et ømt knæ.....
Citater
#32 Jens 26-12-2008 23:41
Er der nogen, der ved noget om Cooper-testen udført på løbebånd? Over- eller undervurdes konditionen i forhold til, når testen udføres i almindeligt udendørs fladt terræn?

Min gisning er, at konditionen overvurderes. Der er jo ingen luftmodstand, og "løbeterrænet" er meget standardiseret uden forhindringer. Men er det ordentligt undersøgt?
Citater
#31 Patrick 26-12-2008 01:32
Hvis man altså regner efter 18 år
Citater
#30 Patrick 26-12-2008 01:31
Hej er 12 år og er 171 høj og vejer 50kg og løb 3210 meter, så har et kondital på 60,1
Citater
#29 Morten Z 16-11-2008 14:41
Mads -> Du skal bare taste ind som om du vejer 30 kg og er 18 år. Dit kondital bliver beregnet rigtig nok alligevel. Kun det tal der hedder "VO2max" bliver lidt forkert (ca. 0,2 for højt).

Grunden til at man ikke kan sætte alderen til mindre end 18 år, er at de forsøg der ligger bag ved coopertesten kun er lavet på voksne personer. I praksis virker den dog stadig fint for yngre mennesker også
Citater
#28 mads 16-11-2008 12:27
hvorfor kan man kun gå ned til 18 år? og 30 kilo så kan jeg jo ikke få målt min... ved nogle hvad man skal gøre for at få målt sit kondital hvis man vejer :27kg er 12 år og løber på 12 min ca 3km;-)?
Citater
#27 Morten Z 20-10-2008 23:17
Poul -> testen stopper da ikke ved 60 år? Du skal bare dreje på aldersknappen ind til den viser den alder du har.
Citater
#26 Poul 20-10-2008 18:13
Testen stopper ved 60 år. Hvordan eller hvor får os over 60 så målt kondi?
Citater
#25 Anders 26-08-2008 14:48
Og så er jeg lige en måned for langsom. Sorry....
Citater
#24 Anders 26-08-2008 14:48
Carsten: Hvordan får du 3.500 meter til 3.42 min./km. Jeg kommer frem til 3.25 min., og der helt sikkert en forskel mellem de to hastigheder.
Citater
#23 Carsten Rostgaard 02-08-2008 12:52
Jeps sorry, mit hoved er vist gået i ferie-mode :-(
Det ser noget mere realistisk ud.
Fortsat god træning til alle.
Citater
#22 Morten Z 23-07-2008 16:54
Carsten -> Du har da vist regnet forkert. En km-tid på 3:52 svarer til 3100 meter. Så alt i alt passer tallene meget godt ;-)
Citater
#21 Carsten Rostgaard 23-07-2008 15:17
Helt enig, jeg synes også den roser en lige lovligt meget.
Jeg er bare hyggeløber, med en 40-60 km om ugen (Mand, 25 år, 76kg). Jeg har ikke lige løbet 12 min i et stykke tid, men min sidste konkurrence var kalveboderne rundt, 12km hvor jeg løb med 3:52 min/km, det giver 3400m på 12min og med et kondital på 64.3 er det enden af den farveskala der er i beregneren! Og det er med min 12km hastighed. Jeg mener sagtens at jeg kunne løbe 3500m på 12 min, det er kun 3:42min/km, men giver et helt vildt kondital på 66.6.
Jeg er altså absolut ikke eliteløber. Ved store stevner som CPH marathon, BT ½-marathon og E-løbet ligger jeg typisk i top 10%, men heller ikke bedre.
Den slags test her er bare et legetøj, som er sjovt hvis man keder sig og har brug for et skulderklap :-)
Citater
#20 marius 18-07-2008 20:05
nu vil jeg mene at 60 er langt fra elite. da jeg får 60 ved at løbe 3200 =75 kg
og er muskuløs og korte ben. vil nærmere sige 65 hvis ikke 70 men igen det kommer vel an på sporten bordtennis vs 800 m løb
Citater
#19 Kongsfelt 14-07-2008 12:47
Som udgangspunkt kan man sige at 60 er "elite".

Dette er dog MEGET generaliserende , og tager ikke højde for bla alder...

Jeg vil dog mene at et kondital på 42, med en vægt på 110kg lyder yderst fornuftigt.

Mvh
Citater
#18 Lunde 14-07-2008 01:20
Jørgen, hvis du sørger på google, kan du 100 % finde formlen, konditallet er udregnet ud fra. Så vidt jeg husker er den ret uoverskuelig, men den kan sagtens findes, så man kan regne sit kondital, selvom man ikk lige har en computer ved hånden.
Citater
#17 Jørgen 11-07-2008 17:50
Er der nogen der har formlen til brug i excel

Jørgen
Citater
#16 Karsten 24-04-2008 22:17
Et kondital på 42 er ganske acceptabelt, og ligger indenfor middel niveauet..
Der skelnes mellem meget højt, højt, middel, lavt, og meget lavt.
mvh Karsten
Citater
#15 Andreas 22-04-2008 17:14
jeg har svært ved at forstå hvordan det kondital der kommer ud ikke erafhængigt af vægten. når jeg læser alle vegne at kondital er = vægt devideret med maks ilt optagelse.
Andreas
Citater
#14 Magnus 15-04-2008 00:17
Når du løber længere distancer (over 200 m), leverer din krop energi til dine muskler ved at forbrænde glukose (dvs. sukker). For at forbrænde sukker skal du bruge ilt, som dine lunger udvinder fra luften.
Når du bliver du forpustet, er det fordi dine lunger ikke kan optage ilt fra luften tilpas hurtigt.

Når du konditionstræne r forbedrer du din krops evne til at optage ilt fra luften. Dit kondital beskriver, hvor meget ilt din krop kan optage per kilo per minut. Med andre ord: Højt kondital = god kondition, lavt kondital = dårlig kondition.

Hvor højt det "normale" kondital er, afhænger af køn og alder. Unge mænd har typisk et højere kondital end gamle damer...

-Men et kondital på 42 er næpper så godt...
Citater
#13 ... 10-03-2008 22:34
Er dette godt tal ? ..

Distance : 2400 km.
Vægt: 110 kg.
iltoptagelse: 4.64 l/min
kondital: 42.2 ml/kg/min ..

??? HVad betyder de 2 sidste ? .. altså iltoptagelse og kondital, og er tallene gode eller ?
Citater
#12 MR 29-09-2007 22:35
Hva er fordelen ved blot at have iltoptagelsen?
Den er jo inkluderet i konditallet?
Citater
#11 M 12-07-2007 10:42
Hej alle

Når vi nu alligevel tester efter cooper, så er her et link til nogle rigtig gode træningsguider. Brug temahæftet om løb, i pdf format, bagerst er tabeller basseret på distancen som man opnåede på cooper. Den fortæller både, gennemsnit km tid ved forskellig belastning, interval trænings intensitet mm.

Håber i kan bruge det
http://forsvaret.dk/FAK/Fakulteter og Centre/CFI/Temahefter/

Mvh M
Citater
#10 Preben Knudsen 24-05-2007 20:18
Hej jeg vil gerne om i kunne lave så coopers test kunne down loades så vi havde formlen til idret timerne. Jeg har lidt efter denne formlel flere steder på nettet men kan ikke finde den. Mvh Preben
Citater
#9 Tobias 20-04-2007 20:20
Begynd at løb. Når du ikke kan mere holder du pause. Du skal blive ved med at gå når du holder pause og begynd først at løbe igen når du har fået styr på vejrtrækningen og føler overskud til det. Hvis du træner regelmæssigt på denne måde, vil længden du behøver at gå blive mindre og mindre for hver gang. Er du ikke van til at løbe, bør du holde mange pauser for ikke at beskadige dine led, og du skal ikke regne med de helt store fremskridt de første par ture.

Ps. Jeg er biologistuderen de og ikke ekspert inden for dette emne. Træningsmetoden er derfor ikke nødvendigvis forskningsmæssi g korrekt!
Citater
#8 mig 10-04-2007 22:56
hey vil bare spørge, jeg skal løbe langt uden at holde alt for mange pauser, hvordan træner jeg op til det?
Citater
#7 lotte 09-04-2007 19:09
Jeg vil gerne kune løbe længere .. hvordan skal jeg så træne. ??
Håber i vil hjælpe! :-)
Citater
#6 martin 07-04-2007 21:19
G
Citater
#5 kk 07-03-2007 12:47
Hvordan skal man træne hvis man skal kunne løbe længere, og få bedre ilt optagelse. ?
Citater
#4 Michael 03-03-2007 13:25
Jeg synes det er en ganske udm
Citater
#3 Walther 18-02-2007 23:12
Det er altid godt at m
Citater
#2 Jesper Lindebjerg 01-08-2006 00:12
Min kammerat og jeg kan l
Citater
#1 asdf 15-07-2006 22:20
http://www.motion-online.dk/konditionstraening/testning/konditalstabel_-_hvad_er_et_godt_kondital?/
Citater

Tilføj kommentar

Sikkerhedskode
Opdatér