Løb udenom en løbeskade

Hvordan kommer du en løbeskade til livs? Med udgangspunkt i forståelsen for løbets fysiske love og kroppens mekanik. Vil jeg give dig mit bud på hvordan du med en simpel tilgang løber udenom de forbande løbeskader. 

LøbeskadeDet kan diskuteres om hvorfor og hvordan løbeskaderne typisk opstår og hvordan de skal behandles. Der ses en stor interesse for løbetræning, som en god motionsform, men desværre stiger antallet af løbeskader naturligt blandt løber. Desværre er det sådan, at ca. en 1/3 af den danske befolkning løber jævnligt, og da mængden af skader rammer helt op til 80 % af næsten alle motionsløbere om året. Det kan der selvfølgelig gøres noget ved, som jeg vil komme nærmere ind på. For at forstå baggrunden for skadesligningen og for, at kunne reducere risikoen for skader, må du i første omgang kigge på de ting, som opstå når du løber.

Når du løber, forsøger du at undslippe tyndekraften i et kort øjeblik. Alt efter hvor hurtig og hvordan du løber, rammer du jorden med ca. 2 gange din egen kropsvægt. Det faktum kan du ikke ændre på desværre – det er helt simpel. Uanset om vi lander på forfoden eller hælen, så forvinder belastningen ikke bare den vil hele tiden være omkring 2 gange din kropsvægt.

Det er kroppens mekanik, der skal håndtere den øgede belastning med løb. Kroppen mekanik skal forstås som kroppens led – ankler, knæ og hofter, vores sener og muskulatur samt til dels også nerver. Det er netop samspillet mellem disse elementer, der udgør din krops evne til at håndtere tyngdekraftens samlede påvirkning af kroppen. Desto mere velfungerende din krops mekanik er, desto bedre er din krop i stand til at håndtere den øgede belastning, og jo mindre er risikoen for at udvikle en løbeskade. Omvendt kan jeg sige nedsat funktion i kroppens mekanik er der en øget risiko og langt hyppigste årsag til at løbere får løbeskader. Det kan derfor være en rigtig god ide, at lytte kroppen før skades opstå som en overbelastningsskade.

Mit bud på at komme udenom løbeskaderne er, at du tester dig selv:

– Frihed og fleksibilitet – stå med fødderne samlet. Roter kroppen om sin egen akse og mærk efter, om der er forskel på spændigen i kroppen, når du roterer til den ene side ifht. den anden. Er der forskel, har du formodentlig en uhensigtsmæssig funktion eller ubalance i krops mekanik, og du bør overveje at træne eller få tjekket denne.

– Styrke og stabilitet  – stil dig på et håndklæde eller evt. blot på gulvet på et ben. Observer om der er forskel på, hvor god du er til at holde balancen på dine ben. Prøv både med let strakt og let bøjet ben. Er der markant forskel, bør du overveje at træne eller få tjekket din styrke og stabilitet yderligere.

 

Læs mere om peter på peterliljensten.dk

Casper

Hej mit navn er Casper. Jeg hjælper dig med at finde de rigtige produkter. Jeg overtog motion-online.dk fra Morten Zacho tilbage i 2015. Har du spørgsmål til noget, så kan du sende mig en mail på [email protected]