Magnesium kosttilskud – Hvad skal du vælge og hvem skal tage magnesium?

Magnesium (Mg) er et mineral, der deltager i mere end 300 reaktioner i menneskekroppen. Hos den voksne menneskelige krop er der omkring 25 g magnesium, hvorfra 30-40% er i muskler og blødt væv og 50-60% i knogler.

Hvad gør magnesium?

Magnesium er et cofaktor for enzymer, der deltager i metabolismen af energi, syntese af proteiner, RNA og DNA-syntese, og vedligeholdelse af det elektriske potentiale hos nervevæv og cellemembraner. Magnesium sammen med calcium og kalium, er essentiel for normal funktion af den neuromuskulære forbindelse.

Hvilke fødevarer indeholder magnesium?

Tørrede mandler (28g) har 80 mg (halvdelen af den daglige anbefaling for voksne mænd i Canada, og 1/3 af den daglige anbefaling i USA), spinat, kogt (1/2 kop) 78 mg, cashewnødder, jordnødder, olieristede, korn, strimlet hvede, sojamælk - ren eller vanilje, sorte bønner - kogte, jordnøddesmør, rugbrød og så videre.

Kilde:

https://ods.od.nih.gov/factsheets/Magnesium-HealthProfessional/#h3

I denne video kan du høre om fordelene ved magnesium

Hvad er magnesium til?

Udover de vigtigste funktioner i kroppen, som coenzym for enzymer til mere end 300 reaktioner, er der forskere som forsøger at finde ud af, om der er nogen yderligere fordele for sundheden.

Hvilke magnesium kosttilskud skal du vælge?

Naturlig magnesium

Kosttilskud med en høj koncentration af magnesium. Et godt supplement til den daglige kost.


Hvor meget magnesium kosttilskud skal jeg tage?

Hvor meget den daglig anbefalede mængde af magnesium er, afhænger af alder, køn, helbredstilstand (i nogle helbredstilstande kan personer behøve mere eller mindre end en sund person) og land.

For eksempel bør voksne mænd i USA tage 270-400mg om dagen, og i Canada bør voksne mandlige tage 130-250mg om dagen, hvilket næsten er halvdelen.

Hvis ikke man sikker på, hvilken der er den bedste løsning, er det altid godt at rådføre sig med lægen, også afhængigt af hvad der er årsagen til tilskudet

Kilde: http://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/magnesium-supplement-oral-route-parenteral-route/description/drg-20070730

Magnesiummangel

Magnesiummangel er sjældent, men nogle tilstande kan føre til magnesiummangel, ligesom diarré og opkastning, nyresygdomme, diabetes, overdreven sveden, diuretika og så videre.

Symptomer på magnesiummangel er: Muskelkramper og træthed, søvnforstyrrelser, arytmi, lavt blodtryk, migræne, og så videre.

Del artiklen:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *