Peanut butter – Lad dig ikke skræmme af fedtindholdet

Peanut butter indeholder en hel del fedt, indrømmet. Men vidste du, at 80 % af dette fedt er af den såkaldt sunde slags, nemlig det umættede fedt? Derudover rummer peanut butter også en hel del andre sundhedsmæssige fordele. Der er derfor ingen grund til at lade dig skræmme af fedtindholdet – læs med her og se, hvordan det kan være…

Jordnødder er ikke bare en lækker snack – de er også nogle super sunde nødder, der kan blive til det fantastiske produkt peanut butter. Medmindre du er så uheldig at være allergisk over for netop jordnødder, er der god grund til at lære mere om, hvad jordnødder i form af peanut butter kan gøre for din sundhed.

Med peanut butter kan du nemlig spise noget, der smager godt og samtidig tilfører din krop vigtige næringsstoffer. To fluer med ét smæk med andre ord.

Hvad er peanut butter?

Tahin er en form for smøreprodukt lavet af jordnødder (eller peanuts). Det har en blød og nøddeagtig smag, som mange er meget glade for. Derudover har det en ret unik konsistens, som egner sig godt i mange forskellige retter. Som regel består det udelukkende af jordnødder og en smule salt. Du kan derfor også sagtens selv lave peanut butter ganske nemt!

Topliste over bedste produkter

Der blev ikke fundet varer for det valgte søgeord.

Hvad er fordelene ved at spise peanut butter?

Peanut butter er lige så fuld af sundhedsmæssige fordele som tørrede peanuts eller jordnødder. Hele jordnøddernes lækre og sunde indhold ryger nemlig med, når de laves til smør. Derfor er peanut butter propfyldt med både E-vitamin, kalium, jern, protein, fibre og antioxidanter. Desuden indeholder det enkeltumættede fedtsyrer, det såkaldt sunde fedt.

Hvordan kan jeg spise peanut butter?

Du kan spise peanut butter på mange forskellige måder. Mange tror, at det blot er beregnet som smørepålæg på brød. Dette er dog ikke rigtigt. Du kan for eksempel finde mange opskrifter på nettet, hvor peanut butter indgår som ingrediens i alt fra desserter til asiatiske retter.

Prøv eksempelvis at røre peanut butter sammen med soya og lidt limesaft. Dette giver en utroligt lækker dip, der egner sig særdeles godt til forårsruller, friske som friturestegte. Eller smid en skefuld peanut butter på dine frisklavede pandekager. Dette er et sikkert hit hos de fleste!

Hvilken peanut butter skal jeg vælge?

Som udgangspunkt findes der to typer peanut butter: crunchy og creamy. Crunchy er for dig, der vil have lidt ekstra knas i din peanut butter, idet det her større stykker af jordnødder i sig sammenlignet med den creamy version. Valget mellem disse to versioner er derfor mest af alt en smagssag.

Der er der dog andre og vigtigere ting, du skal være opmærksom på i din jagt på peanut butter. Det bedste valg er det mest rene valg, altså en peanut butter uden for mange tilsatte ingredienser. Pas derfor på med at vælge varianter, der er tilsat for meget salt. Dette mindsker nemlig jordnøddernes sundhedsmæssige fordele en hel del. Lidt salt er dog helt normalt og ikke noget problem. Derudover kan peanut butter også være tilsat palmeolie eller sukker. Læs derfor altid bag på glasset, inden du lægger det ned i din indkøbskurv.