Peanutbutter

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Når der skal findes sunde kilder til fedt kigger vi ofte på avokado, olivenolie og nødder. Hvis du gerne vil have en sund fedtkilde, som tilmed kan bruges til aftensmad såvel som morgenmad og dessert, er peanutbutter værd at overveje. Men er det sådan et vidundersmør, som mange mener?

Peanutbutter vinder mere og mere frem som mættende, proteinrig og lækker madvare. Smørret kan bruges til et hav af forskellige retter, og er perfekt til dig, der leder efter et mættende og sundt alternativ til mellemmåltidssnacks.

Hvad er peanutbutter?

Peanutbutter er ikke en ukendt substans for de fleste. Som navnet afslører, er det ’smør’ lavet af peanuts. Du kan finde det i mange forskellige varianter, men som oftest er det blot peanuts blendet med olie og salt.

Peanutbutter har et højt indhold af fedt – 50`% procent af peanutbutter er rent faktisk fedt. Naturligvis er kalorietallet derfor også ret højt. Dog indeholder smørret kun 10 gram mættet fedt, hvilket er det, du finder i de klassiske ’usunde varer’. Indholdet af umættet fedt er derfor fantastisk højt.

Peanuts i sig selv indeholder flere mineraler og vitaminer, og dette er selvfølgelig ikke gået tabt i peanutbutteren. Tværtimod er det faktisk påvist, at kroppen har nemmere ved at optage blandt andet de umættede fedtsyrer, fordi peanutten allerede er ’nedbrudt’.

Er det sundt at spise peanutbutter?

Mange frygter, og holder sig langt fra madvarer med et højt fedtindhold – og af god grund. Fedt bør ikke dække en særlig stor del af vores daglige kalorieindtag. Peanutbutter indeholder som nævnt meget fedt, så kan det overhovedet være sundt?

Svaret er ja. Langt over halvdelen af fedtindholdet i peanutbutter kommer nemlig fra umættede fedtsyrer. Det er det fedt, som er godt for os. Det er det, der sørger for at sænke kolesteroltallet og holde kroppen kørende.

Peanutbutter indeholder mange kalorier, så som så meget andet, bør det ikke spises overdrevent. Men din krop og din hjerne har brug for fedt for at fungere. Og i det tilfælde er peanutbutter en fantastisk velsmagende kilde.

Hvordan kan jeg spise peanutbutter?

Peanutbutter kender du sikkert fra de klassiske, og meget populære, PB&J-sandwiches. Peanutbutter og marmelade mellem to stykker hvidt toastbrød. Selvom det også er en lækker snack, så kan du altså også nyde peanutbutter i andre, og knap så sukkerholdige, retter.

Peanutbutter er blandt andet i Asian anvendt meget til wokretter, saucer og som fyld i eksempelvis rispapirsruller. Dette er grundet dens fyldige og salte smagsnatur.

Derudover bruger mange peanutbutter til hjemmelavede proteinbars, i smoothies, i morgenpandekager og i bagværk.

Hvilken peanutbutter skal jeg vælge?

Når du står foran hylden med peanutbutter, kan det hele virke uoverskueligt, hvad du skal vælge. Så det kan være en idé at gøre dig nogle tanker om, hvad du leder efter, inden du går på indkøb. Overvej, hvilke parametre du ville foretrække, og hvilke der ikke betyder noget for dig.

  • Blød eller knasende?
  • Med eller uden sukker?
  • Med eller uden salt?
  • Med eller uden palmeolie?
  • Økologisk?

Du bliver også nødt til at gøre dig klart, om peanutbutteren skal være et sundere alternativ til eksempelvis nutella, eller om den decideret er til vægttab. Salt-, sukker-, og oliefri er klart det sunde valg, hvorimod den omvendte variant kan være mere spændende og velsmagende – men bør spise med måde.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

Del artiklen:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *