Beregn dit vægttab

VægttabsberegnerBrug denne beregner til at anslå dit ugentlige og månedlige vægttab i forbindelse med en slankekur.

 

Sådan gør du:

    1. Angiv dit daglige energiforbrug. Du kan bruge denne beregner til at finde værdien med.
    2. Angiv dit daglige kalorieindtag til det, du regner med din diæt skal indeholde.
    3. Hvis beregneren siger at dit vægttab bliver "Højt" eller "Ekstremt" bør du genoverveje din plan.
Ugentlig
vægtændring
Månedlig
vægtændring
0.00
0.00
Balance
Normal weight
Dagligt energiforbrug
kcal
170
Dagligt indtag
kcal
143

Baggrund:

I store træk, så er et vægttab bestemt af forskellen mellem hvor mange kalorier du indtager og hvor mange kalorier du forbrænder. Da et kg fedtvæv indeholder ca. 7.400 kcal kan man estimere et vægttab ved at kende de to andre tal.

Beregneren er baseret på nogle antagelser - primært at hele dit vægttab består at fedtvæv, hvilket naturligvis ikke altid er tilfældet. Specielt i starten af en diæt vil de fleste opleve, at de også afgiver en del væske og et vægttab vil derfor ofte være højere i starten end beregneren siger.

Hvis det daglige kalorieunderskud er højt (over 1.000 kcal/dag) vil de fleste også tabe en del muskelmasse. Dette bidrager umiddelbart til vægttabet, men vil på længere sigt have nogle uheldige konsekvenser. Bl.a. vil dit hvilestofskifte og din fysiske kapacitet blive mindre. Dette vil betyde, at det bliver sværere at fastholde vægttabet på længere sigt.

For at opnå et sundt vægttab bør man generelt sigte imod at have et dagligt kalorieunderskud på 300-1.000 kcal. En del af dette underskud bør opnås gennem en øgning i det fysiske aktivitetsniveau.

Hvis man vil op på mere dramatiske kalorieunderskud end 1.000 kcal/dag, så bliver det især vigtigt at have et meget højt aktivitetsniveau. Er man inaktiv, vil et stort kalorieunderskud være ensbetydende med, at risikerer at lande på en meget mangelfuld kost. Hvis den daglige energiomsætning derimod er høj, bliver der stadig plads til både et kalorieunderskud og en rimeligt alsidig kost.

Skrevet af Morten Zacho, cand. scient. 24. oktober 2010

 

Kommentarer  

#14 Carsten 24-01-2014 14:01
1 gram fedt har en fysiologisk brændværdi på 8,93 kcal men menneskets fedtvæv indeholder kun omkring 87% rene lipider (fedtstoffer). Det kræver derfor en ekstra forbrænding/kca l underskud på ca 7770 kcal (1000gram x 87% x 8,93 kcal/gram) at tabe 1 kg fedtvæv.
Citater
#13 Julius 21-01-2014 16:33
Citerer Jaquen:
Hvorfor er det i skriver at et kg fedt indeholder 7400 kcal, når alle andre steder på nettet skriver 7000kcal?

Mærkeligt. Forbrænding af 1 g fedt giver 9 kcal, så burde forbrænding af 1 kg give 9000 kcal.
Citater
#12 Ivan 11-03-2013 14:51
Hejsa,

Jeg er en dreng på 10 år og er 162cm høj og vejer 53kg alle BMI testere siger jeg er overvægtig :( PS. jeg er relativt muskuløs men jeg har ikke sixpack og hvis jeg spænder i mine armmuskler kommer der ikke en bue over armen :(
Citater
#11 Jaquen 08-07-2012 05:55
Hvorfor er det i skriver at et kg fedt indeholder 7400 kcal, når alle andre steder på nettet skriver 7000kcal?
Citater
#10 rikke2133 20-05-2012 17:46
Hej til steen1010 ved godt det er mange måneder siden du skrev sidst men jo hvis du træner kan det helt sikkert godt være muskler:-) håber det går godt med vægt tabet! Jeg er selv en pige på 16 år og har faktisk brugt denne side til det modsatte da jeg var nede og have en bmg på 13 altså meget undervægtig! Har nu taget på siden jul og har nu et bmg på 17,5 hvilket jo er meget sundere da det meste også er muskler:-) hæld og lykke med det til alle her inde
Citater
#9 Mig :D 06-03-2012 18:20
Hej. Jeg synes den virker okay. Den sagde jeg ville tabe et kilo hver måned cirka, og indtil nu har jeg tabt 8 kilo. Så noget må vel være gået godt ^^
Jeg håber ikke i har noget i mod at jeg lige tilføjer det her.. Men jeg er en pige på blot 15 år, og jeg har oprettet min første blog. Men der er ikke rigtig nogen jeg kender, som kender til den, da den er "privat". Dvs. min blog omhandler mit liv, som har været lidt af en nedtur på det sidste.. Det er som et kig ind i min dagbog..
Hvis der er nogen så ville være så søde at kigge lidt (hvis i er interserede), så smider jeg lige et link her :-)

http://xtheangelofpain.blogspot.com/
Citater
#8 Steen1010 27-01-2012 14:59
Jeg skulle tabe 1,8 kg om ugen, men det gør jeg slet ikke. Så er det da fordi jeg tager på i muskler samtidigt? Har måske samlet tabt ½ kg de seneste 2 uger. Og ja jeg har været realistisk omkring energiforbrug og indtag
Citater
#7 Camillak 30-05-2011 23:04
Jeg prøvede lige jeres dims af (: ... den er lidt forkert på den (: den siger at jeg vil tabe omkring 2 kg om ugen , men har tabt knap 4 (: .... men det er jo kun en bonus (:
Citater
#6 Janus T 26-04-2011 20:08
@Eydstein Petersen Fedt dannes i leveren, i mælkekirtlerne (hos kvinder) og i mindre grad i selve fedtvævet. http://en.wikipedia.org/wiki/Fatty_acid_synthesis
Hvis du er interesseret i en dybere forståelse af hvordan karbonhydrater (herunder det søde) bliver til fedt, kan du studere noget biokemisk metabolisme. Processerne er godt forstået og beskrevet af forskerene, så du vil få et fyldestgørende svar.
Folk bliver 'fede' fordi de spiser flere kcal end de har behov for.
Citater
#5 Eydstein Petersen 23-04-2011 07:07
Jeg har nogen spørgsmål,som moske nogen kan besvare/komente re, angående over og underskud af vægt og over og underforbrug kalorier.
Men først vil jeg sige, en stor fisk vejer normalt mere end en lille fisk,mon ikke det samme gælder mennesket?
Og fakta er at to personer af samme størrelse og vægt,kan være vidt forskellige, den ene super slank den anden smaske fed.
Har ellers lest kommentarer til BMI og der er så mange der konstaterer at er er ingen sammenhæng.
Og så vil jeg spørge, vægt og fedme, er der nogen sammenhæng?
Vi ved jo at fra vi er spædbørn til vi er fuldt voksne menesker er vi i en rivende udvikling og specielt som små børn kan vi nærmest fordoble vægt og størrelse i løbet af et års tid.
Vi ved også at det spesielt er proteiner som er sammensat af molekyler, og de findes jo i stor mængder af skab og forskellighed.
Men med den rette levevis bliver vi ikke fede af den grund, men hvordan kan det så være at noge så alligevel bliver fede?
Og hurtig begynder forældning, hvor vi til sidst går tl grunde.
Teorien siger jo at overskydende kalorier lagres i kroppen som fedtdepoter. og det siges at det søde er den store synder.
Men? jeg spørger hvis det søde bliver til fedt hvor foregår den procesen i vores krop?
Citater
#4 Morten Zacho 24-02-2011 12:17
Beregneren er ikke optimistisk, men der er både individuelle forskelle og så er det svært at anslå det daglige energiforbrug helt præcist. Hvis beregneren siger at du skulle tabe 1,8 kg pr. uge og du faktisk har tabt 1,2 kg pr. uge, så vil jeg sige, at det er inden for den usikkerhed man kan forvente.
Citater
#3 lo 23-02-2011 00:09
Er det her optimistisk sat?? for ifølge den her burde jeg tabe mig 1,8 kilo om ugen, og jeg har været på kur i 1,5 måned og har kun tabt mig omkring 7 kilo. så jeg tænker bare om denne beregning er højt sat??
Citater
#2 Peter T 23-01-2011 17:13
Fantastiske modeller du har udviklet her (jeg tænker også på de andre "cirkelberegner e". Det er rart med nogle retningslinier, når man prøver at fastlægge et afbalanceret kalorieindtag.
Citater
#1 krøniken 26-10-2010 00:47
jeg laver meget motion, jeg cykler jeg går tur hver weekend, jeg spiser sundt.
Citater

Tilføj kommentar

Sikkerhedskode
Opdatér