Tæl skridt – det er sjovt og motiverende!

5 (100%) 3 votes

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at vi alle går 10.000 skridt om dagen. Der køres årlige kampagner for at huske os på det og flere og flere virksomheder bakker op om målet for at styrke medarbejdernes helbred.

 

Mange virksomheder har i stigende grad fået øjnene op for at skridttælling kan være både sjovt og motiverende, samtidigt med, at det øger den generelle sundhed blandt medarbejderne. Hvis virksomheden giver medarbejderne en skridttæller motiverer det og skaber sjov konkurrence mellem medarbejderne”, lyder meldingen fra Nikolaj Nielsen, Produktchef for avXperten.dk.

En skridttæller er et måleinstrument, der tæller skridt ved at reagere på de stød, som kroppen giver, når bevæger sig. Skridttælleren bruger typisk accelerometer til at beregne, hvor mange skridt du går. Skridttælleren placeres på hoften eller i en lomme, så den er så tæt på benene som muligt.

Det bliver hurtigt sjovt og vanedannende at følge sin egen udvikling, og mindst lige så sjovt at slå kollegerne. Det kan motivere en til at tage endnu flere skridt”, fortæller Nikolaj Nielsen.

Og undersøgelser har vist, at der ikke skal meget til for at få medarbejderne til at gå mere. Det behøver hverken være dyrt eller besværligt. Der findes mange billige og effektive skridttællere, som fx denne.

Hvorfor gå 10.000 skridt?

 

Det handler om at være aktiv, og om at sætte sig mål. De 10.000 skridt er blevet et almindeligt standardmål for fitnessmåleudstyr og i almindelig sundhedsvejledning. Oprindeligt var det ment som et slogan under OL i Tokyo i 1964, hvor man første gang så automatiske skridttællere. Efterfølgende har forsøg vist, at 10.000 faktisk passer meget godt som et dagligt aktivitetsmål.

Det anbefales, at man hver dag går minimum 10.000 skridt for at have en aktiv livsstil. Det svarer til omkring 8 km eller omtrent 1 t 40 minutters gang. Går man for at tabe sig, skal man op på 15.000 til 20.000 skridt hver dag.

Hvad sker der fysisk med kroppen, når man går 10.000 skridt?

 

Der er utroligt mange fysiske fordele ved at begynde at gå mere.

  • Dine muskler bliver stærkere og mere smidige af at blive brugt.
  • Dit kredsløb bliver mere smidigt og sundt. En gåtur aktiverer de store muskelgrupper, og det kræver ilt og næring.
  • Det kan forlænge livet at gå. Gang er særligt godt i forhold til hjerte-kar-sygdomme, fordi hjertet kommer til at arbejde mere med at pumpe blodet rundt i kroppen.
  • Dine knogler bliver stærkere, da gang fremmer optagelsen af fx kalk fra de fødevarer, du spiser.
  • Gang hjælper dig med at holde styr på vægten. Lige så snart du bevæger dig, vil dine muskler nemlig bruge energi, og forbrændingen stiger.
  • Din risiko for at udvikle type 2-diabetes falder betragteligt.

 

Hvad sker der psykisk med kroppen, når man går 10.000 skridt?

Og det er ikke kun fysisk, at skridttælling vil give bedre liv.

  • Bedre søvn om natten. Når kroppen har været fysisk aktiv og er blevet træt på en naturlig måde, vil den lettere kunne finde ro og slappe af om natten.
  • Færre spændinger. Gang har en muskelafspændende effekt, som hjælper mod spændinger i fx skuldre og nakke.
  • Humøret stiger. Når du går, stiger produktionen af hormoner, særligt endorfiner. De er kroppens naturlige lykkestoffer, som gør os gladere og mere veltilpasse.
  • Bedre indlæringsevne.

 

Undersøgelser har vist, at hvis du drikker ½ liter sodavand kræver det 4.000 skridt at forbrænde kalorierne, så hvert skridt tæller!

Del artiklen:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *