Træn dig til større glæde

Når du løbetræner målrettet, sker der en masse i både din krop og dit sind. Træning er bare ikke sundt for din krop, nej dine muskler og led, det frigiver faktisk også en lang lang række stoffer i hjernen, der giver overskud og rigtig glædelig humør.

Har du haft en hård dag på jobbet, eller er du bare i rigtig skidt humør? Så kan jeg love dig, at det kan være fristende at lade sofaen trøste dig, men faktisk er det bedste, du kan gøre ved dig selv er at snøre løbeskoene på og kom ud i den smukke danske natur.

Eller hoppe op på cyklen eller bare gå en dejlig tur. For jo mere du bevæger dig, jo mere aktivitet sker der i hjernen. Motion sætter nemlig hurtig fart i en sværm af positive hormoner og signalstoffer i kroppen, som for eksempelvis booster dine endorfiner og dit humør. Så hvis du går rundt og er trist i hverdagen, så hop i træningstøjet og kom ud af starthullerne min ven.

Løbetræning øger mængden af endorfiner i nervesystemet, og det giver en følelse af velvære. Du vil opleve, at du har det rigtig skønt efter en løbetur, og det skyldes både den friske luft, og at kroppen har bevæget sig, men det ligger også i vores centralnervesystem, at vi får der bedre og bedre.

​Det er sådan er dine, endorfiner også har en anden funktion i kroppen. De flytter nemlig din smertetærskel.

Endorfinerne virker som en form for smertelindring, så det gør dig mindre ondt, hvis du har spændinger i kroppen eller deciderede smerter nogle steder. Måske har du hørt udtrykket 1000 gange før ”Det skal bare løbes væk” Endorfinerne virker som en slags narkotika for kroppen, så når du først er kommet i gang med at træne, og kroppen har vænnet sig til at få sit ”stof”, vil den automatisk bedre om lidt mere, når den er i underskud. Smart ikke? Du vil altså kunne mærke, at kroppen trænger til at bevæge sig, og derfor få lyst til at snuppe endnu en løbetur.

Træning skal være sjovt

Med alle de gode ting, der sker i kroppen når du træner, kan man godt forledes til at tro, at jo mere træning, jo bedre i forhold til dit helbred.

Men sådan fungerer det ikke helt. Alt bevægelse er godt, men det sker typisk i starten der flytter mest.

Hvis du for eksempel går fra at træne nul gange til to gange om ugen, vil det virkelig give noget. Det går væsentlig hurtigere at opbygge dit kondital, hvis du løber eller svømmer i forhold til at gå eller spille golf. Men uanset hvad du er til, er det vigtigste at komme op af sofaen og af sted.

Du bliver helt klart en gladere og sundere menneske i den lange lange bane.

Hvad sker der i kroppen når du træner og giver den fuld gas med løbeskoene

Jo nu skal du bare høre. Det er sådan når du først er hoppet i løbeskoene, i svømmebassinet eller op på cyklen, er der nærmest ingen grænser hvor positive det er for din krop. Rent sundhedsmæssigt.

Her under kan du se 4 fordele ved at træne

1

Godt for kroppen og især dit hjerte

Hjertemuskulaturen bliver stærkere, så det pumper mere blod ud i kroppen. Det betyder, at du får en lavere hvilepuls og dermed letter arbejdsbyrden på dit hjerte.

2

Øget præstation

Når du bruger dine muskler, bliver kroppen også bedre til at optage ilt, så du kan præstere mere og bedre.

Du vil allerede eller kort tid kunne mærke forskel i det daglige, hvor du for eksempel kan klare trapperne uden at blive forpustet.

3

En højere forbrænding

Motion sætter fut i din fedtforbrænding og påvirker samtidig din appetit, så du automatisk ikke har lyst til at spise så meget.

4

Markant mindre chance for folkesygdomme

På længere sigt til motion reducere risikoen for mange af de store folkesygdomme som hjerte-kar-sygdomme, overvægt, diabetes og mange mange flere.

Rate this post

Del artiklen:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *