Træningssko

Rate this post

Når du dyrker indendørs motion, er det vigtigt, at du har et par gode træningssko. Gode sko til træning har et godt greb i underlaget og giver god støtte til dine fødder. Det er vigtigt for at undgå skader i dine fødder, ankler og knæ. Vælg den rigtige sko. Så undgår du skader og får mest muligt ud af din træning.

Når du skal træne indendørs, er det vigtigt, at du har et par sko, der passer til din træning. Det gælder uanset, om du træner dagligt eller kun en gang imellem. Med et par gode træningssko beskytter du dig selv mod skader i fødder og ben. Samtidig er den rigtige sko helt essentiel for, at du får det optimale ud af din træning.

 

Hvad er træningssko?

Træningssko er en sko, der er specielt designet med henblik på en speciel type motion. Ligesom det er vigtigt med en god løbesko, når du løber, er det også vigtigt med den rette træningssko til indendørs træning. Det gælder eksempelvis:

  • Sko til fitness
  • Sko til styrketræning
  • Sko til step
  • Sko til crossfit

Hvilken træningssko skal jeg vælge?

Valget af den rette træningssko afhænger meget af, hvilken motionsform du dyrker. Det er ikke lige meget, om du skal bruge skoene til for eksempel fitness eller styrketræning. Der er dog nogle fællestræk, der gælder for alle træningssko. Du skal sørge for, at de er lavet af materialer, der:

  • Er fleksible og tillader naturlige bevægelser
  • Er lette, så du får den mest optimale træning
  • Tillader dine fødder at ånde, så de kan slippe af med varme og sved
  • Giver god støtte til dine fødder, så du undgår skader i fødder, ankler og knæ
  • Giver et godt greb i underlaget, så du ikke glider under træningen

Vælg sko du føler dig godt tilpas i

Motivation er altafgørende, når du skal dyrke motion. Derfor er det ekstremt vigtigt, at du føler dig godt tilpas i dine træningssko. Gør du ikke det, går det ud over lysten til at træne. Derfor er det vigtigt, at dine sko føles behagelige at have på, og giver bedst mulig komfort til dine fødder.

Hvis du ikke har fuld bevægelsesfrihed i dine sko, eller de ikke ventilerer ordentligt, kan du ikke yde optimalt i din træning. Det er vigtigt, for at du får det fulde udbytte af dine timer i fitnesscentret.

Hvordan vælger jeg sko til styrketræning?

Når du skal finde de bedste sko til styrketræning, er det vigtigt, at du går efter en sål, der er hård og flad. Ved squat eller dødløft skal du have fuld føling med gulvet.

I løbesko – der typisk har en højere og blødere sål – vil sålen blive trykket flad af på grund af din vægt. Det giver dårligere balance, hvilket betyder større risiko for skader. Samtidig vil du kunne tage færre kilo og færre repetitioner. Dermed bliver din træning mindre effektiv.

Hvordan vælger jeg fitness sko?

De bedste træningssko til fitness er lette sko i bløde materialer. Ved fitness laver du ofte øvelser, hvor foden trædes mod underlaget gentagne gange. Derfor er det vigtigt, at hvert enkelt stød mod underlaget dæmpes mest muligt. Dermed undgår du overbelastning af ankler og knæ.

Ved at vælge lette og fleksible sko får du i øvrigt den mest frie bevægelighed, hvilket er et must for optimal træning.

Del artiklen:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *