Vmax-træning – Løb

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Modul til beregning af Vmax-intervaller ved løbetræning

Vmax-træning – Løb.
Konceptet kræver umiddelbart at man har adgang til et løbebånd. Med lidt planlægning kan det hele dog godt gennemføres på en 400 meter bane med hjælp fra et stopur.

Sådan gør du:
1.
Find din Vmax-hastighed ved nedenstående test.

Vmax-løbehastighedstest:
1. Løb på et løbebånd – ingen stigning – 10 km/t
2. Øg hastigheden med 1 km/t hvert andet minut
3. Den højeste hastighed du kan holde i mindst 1 minut er Vmax

2. Test hvor lang tid du kan holde på din Vmax-hastighed. Denne tid kaldes for “Tmax”.
3. Indtast værdierne for Vmax og Tmax i nedenstående skema og tryk på “Beregn”.

Beregning af intervaller – indtast Vmax og Tmax
Vmax:
km/t (fra ovenstående test)
Tmax:
minutter sek.
Anbefalet opvarmning
8 minutter på
til km/t
Intervaller
Interval-hastighed
km/t
Interval-tid
min sek.
Pause-hastighed
km/t
Pause-tid
min sek.
x 4-6

5. Træn!

Programmet er designet til at gå til grænsen. Det er derfor muligt, at du ikke kan gennemføre det første gang du prøver. Du må i så fald overveje om du vil justere lidt på tider og belastninger eller du vil forsøge om du kan gennemføre hele programmet næste gang – eller næste gang igen!

Vi anbefaler, at man i perioder bruger denne træning som et supplement til sin øvrige træning 1-2 gange pr. uge.

God træning!

Referencer og yderligere forklaring:
Se Vmax-introduktion

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

Del artiklen:

5 thoughts on “Vmax-træning – Løb

  1. Dette lyder som en utrolig spændende træningsform, som jeg tror at jeg vil kaste mig ud i. Men har et spørgsmål;
    Skal Tmax findes “samtidig” med Vmax? – Eller finder man først Vmax, hvorpå man finder Tmax på et andet tidspunkt/dag (udhvilet) med Vmax hastigheden?
    Mvh.
    Zedi

  2. >>CLPetersen: Ja det ha jeg også spekuleret på. Jeg har gjort det ved at styrketræne (ikke ben) ind imellem og dernæst løbe forbløffende længe for at fastslå Tmax. Har nærlæst en anden Vmax undersøgelse* der foreslår (5?-) 15 minutters opvarmning ved 60% af Vmax inden Tmax løbet. Jeg varmer så op på cykel pga min dårlige løbeøkonomi. Vmax defineres af disse som den laveste hastighed at nå VO2max hvilket pulsmæssigt er 5 under maxpuls (kendt eller aldersberegnet) samtidigt med følelsen af udmattelse (Med maskine kan maximering af iltoptag måles). Den brugte test afviger fra den her angivne idet man løber 2 min med 10 km/t, 1 minut med 12 km/t, 1 minut ved 14 km/t og dernæst incrementerer med 1 km/t for hvert minut. Jeg vil prøve det og gætter på at min Vmax vil ligge væsentligt højere på den måde. (og Tmax derfor lavere). Den her undersøgelse løb løberne 3 forskellige Tmax tests for at afgøre Tmax’en. I det efterfølgende træningsprogram gik de op til intervaller op til 75% af Tmax. Det er nok kun for de toptrænede.

    *Smith, McNaughton & Marshall, University of Tasmania og Kingston University UK referet fra http://www.runningresearchnews.com/News_And_Events.php?cid=1&iid=94

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *