PedalfrekvensDet er en udbredt opfattelse at man præsterer bedre på cykel, hvis man holder en høj pedalfrekvens. Professionelle cykelryttere cykler ofte med mere end 100 pedalomdrejninger pr. minut og specielt blev det bemærket, hvordan Lance Armstrong besteg tinderne med et tråd, der var markant hurtigere end de andres. Et nyt dansk forskningsstudie viser, at man nok ikke uden videre skal tro at høj pedalfrekvens altid er det bedste.Den energetisk optimale pedalfrekvens er den pedalomdrejningshastighed, som resulterer i den laveste iltoptagelse ved en given cykelhastighed.

Denne pedalfrekvens er ofte lavere end den som rytteren vælger af sig selv. Ved meget høj relativ belastning (over 85 %) vil den optimale og den selvvalgte pedalfrekvens være meget tæt på hinanden, men da en cykelrytter faktisk ligger på en lav relativ belastning under det meste at et normalt cykelløb, så er der grund til at tro, at det faktisk ville være bedre, at cykle med en lavere pedalfrekvens end de normalt gør.

I dette studie simulerede man et løb ved at lade forsøgspersonerne køre på 180 watt i 2,5 timer. Herefter målte man præstationen under en 5 minutters maksimal spurt. Rytterne gennemførte dette “løb” 2 gange; den ene gang ved den optimale pedalfrekvens (73 RPM) og den anden gang ved den selvvalgte pedalfrekvens (95 RPM).

Den øverste figur viser iltoptagelse under de to gennemkørsler af det simulerede løb. den nederste figur viser puls. Sorte prikker = Optimal pedalfrekvens, hvide prikker = Selvvalgt pedalfrekvens.

Det viste sig at rytterne brugte mindre energi (lavere iltoptagelse) under de 2,5 timers cykling ved den lave pedalfrekvens, men til gengæld kunne præstere en højere iltoptagelse under afsluttende spurt.

Ud fra de forskellige målinger kunne man anslå, at der var en lavere tømning musklernes sukkerdepoter (glykogendepoter) ved den lave pedalfrekvens, hvilket er af væsentlig betydning når den afsluttende spurt skal sættes ind.

De fleste har en ide om, at cykling ved en lav pedalfrekvens som f.eks. 60 RPM vil gå ud over præstationen ved længerevarende cykling. Det er nok fordi det føles underligt “tungt” at cykle med så lav en frekvens hvis man selv foretrækker 90 RPM. Og det er jo ikke så mærkeligt når kraften i hvert tråd er en del højere ved 60 RPM i forhold til ved 90 RPM, under cykling med konstant hastighed eller effekt.

Men nu har forskerne altså vist, at det tilsyneladende ikke går ud over præstationen at spare på energien ved at vælge den optimale pedalfrekvens – måske endda tvært imod!

Slutteligt skal det understreges, at der er meget store individuelle forskelle på hvad der er den optimale og den selvvalgte pedalfrekvens for den enkelte person. For forsøgspersonerne i dette studie varierede den optimale pedalfrekvens fra 65 til 95 RPM og den selvvalgte varierede fra 89 til 106 RPM.

Reference:
Performance following prolonged sub-maximal cycling at optimal versus freely chosen pedal rate.
Hansen EA, Jensen K, Pedersen PK.Eur J Appl Physiol. 2006 Oct;98(3):227-33. Epub 2006 Aug 12.

Similar Posts

5 Comments

  1. En noget ukritisk artikel. Som cykelrytter ved jeg at der ikke findes cykelløb hvor man kører med et konstant workload på 180 Watt. Herudover er 180 Watt jo ikke ret meget, en rytter vil typisk yde meget mere i et cykelløb. Herudover skal man tage hensyn til accelerationer, hvilket er meget lettere at følge når pedalfrekvensen er højere.

  2. Er selv flittig moionsrytter og er helt enig i Thomas kommentar. 180 watt er meget, meget lidt. Armstron trådte vist med noget nær 2½ gange så meget….. Kan selv mærke klar forskel på, om jeg kører den samme fart med mange eller få pedalomtrækning er (sejtrækker). Jo flere omdrejninger, jo mindre træthed og jo længere udholdenhed. Det kan godt være de kloge siger noget andet grundet deres undersøgelser, men én ting er teori – noget andet er som bekendt praksis……de suden får man heller ikke så nemt ondt i knæene med mange omdrejninger (hvis man altså sidder ned!) – men det er en anden historie.

  3. Måske til en enkeltstart ville det have en støre betydning?

    kunne godt tænke mig at se nogen som prøvede at simulere et cykel løb med hhv. 95 rpm og 73 rpm, jeg kan umuligt forestille mig at en lav rpm giver bagslag når man rykker eller spurter

  4. Selvom det er flere år siden, der er kommenteret på denne artikel – er det stadig lige grinagtigt, ja grænsende til det latterlige; når amatører ud fra egne “erfaringer” er kritiske overfor et professionelt studie……… ..common guys!!

  5. Artiklen handler om iltoptag. Men på landevejen handler det om meget mere.
    Jeg er kun motionscyklist – mange år siden jeg har kørt et løb – og kører ca. 2-3 x 100 km ugentligt hen over sæsonen, samt et par uger i bjerge. Hvis jeg kørte med gennemsnit i nærheden af 60 rpm, kunne jeg nok pakke samme efter to ture, og bruge resten af sæsonen på at pleje betændte knæ og andre skader !

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *