Få bedre søvn og restitution med en kugledyne

En af det mest afgørende faktorer for din sundhed, mentale overskud og vægt er din nattesøvn. En enkelt dårlig nattesøvn her og der har ingen betydning, men hvis det er noget, der gentager sig ofte, vil det påvirke din indlæring, hvordan du performer i løbet af dagen, hvor meget overskud du har til at håndtere konflikter, og der kan være en risiko for, at du udvikler overvægt samt livstidssygdomme som diabetes 2.

Din søvn regulerer kroppen

Imens du sover, deaktiveres de hjernesystemer, der hjælper med at holde os vågne og aktive hele dagen. Det har den praktiske betydning at de stresshomoner, vi uvilkårlig samler sammen i løbet af dagen reduceres og vores krop for mulighed for at restituerer.

Det er derfor vigtigt at få sin søvn for at bevare ens helbred og have overskud til dagens opgaver. Det er vigtigt, at det hverken er for lidt eller for meget søvn. De fleste skal have et sted mellem 7-8 timer for at være udhvilet, og det er vigtigt for at være udhvilet, at du kommer ned i den dybe søvn. Det er den, der er så vigtig, for at kroppen kan restituere.

Det samme gælder, hvis du har sovet i 9 timer, men har sovet uroligt, så kan du vågne op og ikke være udhvilet.

En kugledyne kan være løsningen på dine søvnproblemer

En kugledyne har længe været kendt for at hjælpe mennesker, der har svært med at sove. Kugledynen, der er tungere end en almindelig dyne, og det gør, at den lægger sig bedre og tættere omkring kroppen og dermed øges den sansestimulering, der er med til at give en god nats søvn.

Kugledynen består af moduler, hvor der i stedet for fjer eller fibre er små kugler.

Indtil nu har kugledyner primært været brugt af mennesker, der har en kognitiv diagnose, da den tungere dyne hjælper dem med at få en bedre søvn og derfor bedre kan klare dagens udfordringer. Mennesker uden diagnoser, men med søvnproblemer, har ligeledes haft glæde af kugledynen og har oplevet en mærkbar forbedring i forhold til at få den nødvendige søvn og restitution.

7 gode råd til en god nattesøvn

Selv med en kugledyne er der adskillelige andre ting, der kan gøres for at forbedre nattesøvnen.

  • Gør det til en vane at gå i seng og stå op på faste tidspunkter. Derved lærer din krop, at det er tid til at sove eller stå op.
  • Indret dit soveværelse, så det er et behageligt sted at opholde sig. Sørg for ved siden af en kugledyne, at madrassen er god, og der er en behagelig temperatur i rummet. Husk, at kroppen har bedst af, at du sover i mørke.
  • Drop TV og telefoner.
  • Stop med at drikke kaffe, te, cola eller andre opkvikkende drikke et par timer før sengetid.
  • Brug tid på at gear ned, inden du skal sove evt. med et bad eller stille musik.
  • Hvis du ikke kan falde i søvn, så undlad at blive liggende. Stå op, og prøv senere.
  • Sengen er kun til sex og søvn.