Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 05/04/2022 in all areas

1. Well og ja lykkedes faktisk med at løbe fra Herning st til Gødstrup mandag morgen. Krævede absolut noget planlægning + tidligt op men gik fint inkl tid tll at komme i bad etc etc. Med rygsæk, ny rute og en bagkant mht at nå på job, så blev det intensitetsmæssigt lidt mere end Hechmanns 30 minutters restitutionsjog i følge programmet. Dejligt at vide, at det er en mulighed og efterhånden, som løberiet kommer mere ind i kroppen igen, så kan det formentligt også lykkes med at jogge tilbage til stationen, hvis jeg ikke når det fra morgenstunden. I går tirsdag meget meget ømme balder og baglår ovenpå søndagens walking lunges og kickbacks = very very nice Lige præcis pga naturen af Hechmanns langsomme zoner, så lykkedes det mig faktisk alligevel at liste ind på løbebåndet til 40 minutters aerob træning. Missede de sidste 5 minutter da min leder ringede men ellers virkelig dejligt. Løb Hechmann opstartsuge 2, dag 2 10 min jog 10 min Ae1 15 min Ae2-3 5 min jog I aften skal jeg lykkes med de 30 minutters restitutions jog. Udfordringen at komme fra hospitalet i tide og finde energien, også selvom at jeg formentlig vil føle mig træt når jeg lander med toget. Ellers så havde jeg for lang tid siden tilmeldt mig march i Silkeborg skoven på lørdag = egentlig et skønt lille eventyr. Dog 55 k dvs noget længere end de 32 som jeg gik til Skanderborg. Tror godt, at jeg kunne, men lige nu, hvor jeg er kommet så godt i gang med Hechmann programmet og desuden er kommet lige så stille i gang med arbejdet med kosten, så har jeg bare så ekstremt meget mere brug for ro og regelmæssighed. I det hele taget, så ser jeg frem til en weekend, hvor jeg ikke er på farten eller har arrangementer. Vil bare sove længe, have gode træningspas og så have ro til lige så stille at få forberedt næste uge, inkl få bagt bananbrød mv. Turen på lørdag ville helt sikkert have resulteret i nogle dage, måske en uges tid, hvor jeg ikke kunne passe løb og hvor jeg formentlig ville høj dosis snacke af alt muligt for at holde energi niveauet oppe. Har mere brug for at vænne kroppen til de mindre og sunde måltider - gode vaner Apropos så sad jeg i går eftermiddags temmelig træt i 1.klasses togkupe på vej hjem fra møde i Odense. Således fri adgang til alt muligt kaffecirkus og ja det fristede. Læste samtidigt Jesper Steins bog "Ædru". Well ved godt, at mange vil sige, at alkohol er meget værre end kaffe men når jeg ser på konsekvenserne for mig mht mave, søvn, uro inde i hovedet, manglende evne til at koncentrere mig, så er det bedst for mig at lade være. Men de psykologiske mekanismer vi har som misbrugere er så ens. Jeg er så god til at forestille mig, at det bare er en kop og at jeg kan styre det og ja nu har jeg været her så mange gange. Det er fantastisk at kunne stille mig ind på et løbebånd, eller løbe udenfor på et vilkårligt tidspunkt, uden at skulle tænke over om maven vil være med. Er i dag nået til dag 58 og ja must go on. Lige præcis en ting som Silkeborg projektet tror jeg også godt kunne bringe mig ude af mig selv til en grad, hvor jeg kunne snakke mig selv ind i lige at snuppe en kop. Som sagt vil en kop på top nat Mera Peak, hvis jeg når så langt være ok, but until then ,, Dejlig dag til boardet
    2 points
  2. Henrik S.

Motion i balance™

Jeg kan også mærke en 'almindelig' cykeltur i bagdelen. Holder stort set kun Teams-møder, er meget hjemme med hunden og køber ind i gåafstand, så det er faktisk også sjældent, at jeg bruger min hverdagscykel. Er der småture to dage i træk, kan det mærkes på andendagen. Det er ikke kønt
  3. Bjergtrold

Tinapigens log!

Fantastisk med sådan en cliff hanger Glæder mig til at læse om turen. Solhilsner og knus her fra
  4. Tinapigen

Tinapigens log!

4- dages Vandretur i Sverige - Olofström-Bökestad-Brotorpet-mellem Brokamåla/Dröspegylet-Olofström Var klar til at køre kl 9 med godt fyldte proviant-depoter ;-) Fin køretur udenom for meget myldretidstrafik - fremme ved planlagt start lige uden for Olofström ved en p-plads nær Halen naturreservat - og hvor der ifølge kommunens hjemmeside skulle være en p-plads, med tilladelse til at parkere gratis i op til 7 dage... Fremme lidt før 11:30.. klar til at gå ca kl 12. Here we go! ...ja vil gerne skrive mere om ruten og diverse lav-praktiske fif - så jeg måske kan "huske" det til senere ture...klokken er dog blevet mange nu...så resten må vente lidt endnu...fantastisk "rundttur" ad både Blekingeleden og Skåneleden samt lidt på egen hånd... Torsdag d. 28. april 2022 - Vandretur dag 1: Olofström - Bökestad - 13 km Afgang med fuld oppakning kl 12 fra p-pladsen ved Halen naturreservat ad en lille sti langs vejen "Strandplanen"ca 300 m ned til Halen Kanotutllejning, hvor "Blekingeledan afsnit 3A" kunne følges langs søen med orange markeringer. Humøret højt, vejret lunt, så shorts til os begge. Efter et kortere stykke på vej/grusvej mødte vi først en gruppe vandre seniorer på fællestur ved hundebadepladsen (der var et skilt, der markerede hunde-badeplads - samt en rigtig mand med badende hund) og hilste pænt på dem. Lige efter mødte dagens "sidste menneske", vi sludrede med en garvet herre, der spurgte ind til vores rute. Han viste sig at være lokal og underviste i friluftsliv, så han anbefalede også vores hjemmefra valgte rute til Brotorpet - en god plads med aftensol og frarådede os at dreje fra tidligere, ad en "genvej" ved Filkesboda. Fortalte os, om "Fiske-campingpladsen og at området øst for skåneleden var et "fiskeparadis" for mange fiskere..Han anbefalede os at nå, at gå henover den nye hængebro i naturreservatet overfor Olofström på hjemvejen. Så kom vi ind på de "små" vilde og mere kuperede naturstier i Halens naturreservat. Holdt første pause (udover smid en trøje stop) efter 3,5 km ved en shelterplads kaldet Bergatorpet. Frokosten blev indtaget her med udsigt ud over søen. Kl. ca 13.30. Gik videre op over nogle højdedrag til næste shelterplads (Boafal) langs Halen-søen (der senere på sæsonen skulle være fyldt med kano-roere). Kaffe-pause her kl ca 15:30 distance 6,5 km fra start. Sidste etape med to små stop indlagt blev til Bökestad shelterplads, der lå virkelig lækkert og idyllisk i bunden af den lange smalle så Raslången. Var fremme ca kl 18 og havde gået godt 12 km, små 300 hjm op. Effektiv vandretid ca 3 ½ time. (Sjovt som det føles som længere tid med stor taske på ryggen). Her er to sheltere med tilhørende bålpladser, adgang til brænde, affaldscontainer og nogle 100 m væk (over 2 små broer) lå en vandpumpe (de anbefaler at koge vandet inden det drikkes) samt et toilethus. Luksus. Der gik lige lidt tid inden vi fandt alle lokaliteter - men blev da kun glædeligt overrasket over fri adgang til brænde m.m. Så først bagefter skriften og pilen på et skilt/sheltervæggen med "Ved" og "Sopp" (brænde og affald). Vi havde det hele for os selv - der var meget smukt og helt myggefrit pga. tidligt på sæsonen. Vi besluttede at prøve det ene shelter, der endda er udstyret med træk for forhæng. Vi fik tilrettelagt os godt og nød et fantastisk aftensmåltid med efterfølgende bål og grillede coctailpølser. Det var lidt køligt om aftenen, men dejligt med bål og godt med overtøj på. Jeg fik strukket lidt ud i det meste af kroppen og vi var ude på en lille aftenpromenade i mørket inden sengetid. Sov rigtig dejligt. Aahh. Fredag d. 29. april 2022 - Vandretur dag 2: Bökestad - Brotorpet - 13 km Vågnede til en dejlig morgen og tog det stille og roligt og nød morgenen i ro og mag. En let kølig nat, men jeg havde haft det helt tilpas. Issen i den ene vandflaske, der blev brugt som "køle-element" var endnu ikke helt smeltet - hvilket jo er perfekt, når den var anbragt ved maden.. Gik over de to små broer til "dasset", der var meget pænt her tidligt på sæsonen - og så en mand med vandrerygsæk på stå med sin telefon nær en bil på en lille grus-p-plads, der var heromme. Han svarede lidt svævende, hvor han skulle hen - men fik frustreret fortalt, at han ikke kunne finde signal med sin telefon, og derfor ikke kunne låse sin bil... Naturen her omkring shelterpladsen er meget fin - og de små, smalle broer med lys sivbevoksning i siden og varieret buskads og løbende vand fra søen under sø meget idyllsik ud i solen! Lidt tid efter var jeg retur tæt på området, da vores vandretursetape gik tæt forbi - men da var der ingen bil på p-pladsen... han har formentlig valgt, at finde et andet sted at parkere, hvor han har kunnet låse sin bil...tænker, at det er lidt øv, når biler m.m er blevet så højteknologiske, at der ikke er en "nød-knap"/bil-nøgle, der kan låses med.. Nå, det blev vores tur heldigvis ikke dårligere af. Første del af etape 4 - Skåneleden op til shelterpladsen ved Fuglabackan gik af en lille skovsti nær søen Råslangen i flot, kuperet natur og flere steder en skovbund dækket af anemoner. Tror først vi var helt klar til afgang omkring kl 11...vi havde sovet længe... Første pause blev ved shelterstedet helt nede ved vandet...her blev der givet en "præ-fødselsdagsgave"..et par 2 cl træ-skeer/kopper til at skåle med...og den ene whisky-flaske blev fundet frem...müsli-barerne blev også smagt - og med udsigt over sø, med nyudsprungen skov, lidt klippe og sol, så smagte det hele fantastisk! Dertil bliver pauserne, så meget mere værdsat, når rygsækken er fyldt og benene brugte ;-) (Distance 3 km..) Næste del af turen gik lidt ind i landet - skiftevis på lidt grusvej og så igen de små lækre vandrestier. Frokost blev holdt nær Abboragylet inde på et let åbent område i naturterræn...børstede sjovt nok et par flåtnymfer af inden vi gik videre... menu: bønnesalat og hårdkogte æg. Distance ca 6,5 km fra startmener jeg.. Vi holdt en kort kaffepause efter N Skärsön inden et lille grusvejsstræk - og nåede frem til den sidste flotte strækning op gennem naturreservatet omkring Brotorpet. Fuld eftermiddagssol. Der var en bred græsplæne ned til søen med bålpladser og lidt efter et shelter. Shelterpladsen var dog optaget af et hollansk par og deres Boxer, så vi valgte at slå teltet oppe nede "stranden" og med udsigt ud over søen. Fremme ved 16.30-17-tiden, så vidt jeg husker. Det var blevet lunt og vandet lokkede, så mens solen stadig varmede hoppede vi i og fik skyllet rejsestøvet af os. Det er helt anderledes at hoppe i søer end havvand. Koldt vand, men dejligt - især bagefter ;-) Aftensmaden blev nydt, der var den smukkeste solnedgang - og herefter lavede vi bål og grillede de sidste coctailpølser...ja, vi nåede også at afprøve "skeerne" et par gange mere. Forresten opskriften på müslibarerne: 40 g smør/kokosolie (jeg brugte noget kokosolie/kokosfedt - er det olie, når det er fast?) 1 dl grofthakkede mandler 1 dl tranebær (rosiner skulle også kunne bruges) 4 dl havregryn (eller mysli med frugt og nødder) 2 dl kokosmel 2-3 dl fast honning (jeg brugte 2, da der stod pas på ikke at bruge for meget!) Evt hk.mørk chokolade 100-200 g Skal fra en ½ appelsin (kan udelades - men var lækkert i vores). Fremgangsmåde: Smelt smørret på en stor pande. Kom nødder og tranebær på og rist dem hurtigt ved ikke for kraftig varme. Tilsæt havregryn og kokos og rør godt rundt.. Kom honning og appelsinskal i og rør til det er helt smeltet. Pas på varmen, det må ikke blive branket. Konsistensen skal være sammenhængende og ret fast. Kom bagepapir i et lille fad med kant (20x30 cm) Hvis chokoladebund ønskes kom hakket chokolade i bunden af formen - og kom massen i. Læg et stykke bagepapir over og brug det til at trykke massen flad med og helt ud til kanterne. Lad massen blive helt kold, og vend den ud på et bræt. Skær den i passende stykker med en skarp kniv dyppet i varmt vand. Opbevares i bagepapir i en kagedåse eller lignende. Lørdag d. 30. april 2022 - Vandredag 3 Bökestad - lige nord for Dröspegylet/syd for Brokamåla ca 10 km. Vi sov dejligt i teltet. Vågnede op til kærestens fødselsdag og nærmest totalt "white out"/ grey out ud over søen. Det lettede dog sm synlig dis der nærmest fløj op fra vandoverfladen i løbet af morgenen og efterhånden dukkede småøer frem fra disen. Vi fik lavet morgenmad, der bestod af varm havregrød lavet på havregryn, vand, flødepulver og lidt salt med mandler, smør og kanelsukker på. Dertil rigtig kaffe, da jeg havde taget noget hjemmemalet kaffe og et kaffefilter med...vi måtte lige eksperimentere, om det mon kunne gå uden en kaffetragt, men det gik med vores høje kopper. Vi mangler at afprøve, at få købt noget sødmælkspulver...det beskrives som et godt tilskud til müsli i nogle af friluftsbøgerne...Det skal nok ikke købes i friluftsforretnnigerne for der er prisen for høj...jeg har ikke helt fundet ud af, om folk spiser det koldt som müsli med mælk eller som müsligrød. Personligt er jeg bare ikke vild med müsli-grød. Er heller ikke fan af flødepulver normalt, men det virker fint i havregrød på tur, da vandgrød også er for "kedeligt" i min optik. Alt blev pakket sammen igen - og vi var lidt tidligere klar til at gå end de forrige dage. Ruten startede videre gennem den lille nationalpark ved Hallsjøn og krydsede siden hen langs Tuesjøn på en lille bitte sti, der ikke havde været benyttet meget og var vokset lidt til i knæhøjde langs søen. Stien drejede derefter ind i et smukt, grønt skovområde med mosbeklædt skovbund og snørklede stier. Fra nordenden af Tuesjøn holdt vi en kort pause inden vi drejede væk fra den afmærkede Skåneleden til "egen rute" for at dreje tilbage i en rundtur mod bilen i Olufström. Ifølge kortet skulle der komme en lille sti, der førte ind bag vejen langs en lille sø..for at undgå for meget vej - der var dog lavet anlæg til en ny vej lige deromkring, som vi prøvede at følge lidt, men den var kedelig og førte ikke den rette vej..så vi vendte om og besluttede en ny vej. Kort efter lå der en pumpestation med en lille sti, der førte op og bagom...den fulgte vi, og så var vi pludselig på grusvejen, vi på kortet syntes så kedelig ud - men det var i virkeligheden et fluefisker-paradis med en vandvej, der var dæmmet op i små idylliske bassiner. Enkelte fiskere stod også alene og "hyggede sig" med deres fiskestænger. Denne hemmelige og flotte sti fulgte vi og endte ved en p-plads og hovedhytte, hvor der hang 5 større fisk fra taget. Der sad også en flok fiskere og holdt pause. Der stod både ramösa og enkelte øl ved siden af. Alle iklædt lækkert fjeld/ "fisketøj". Tiden sagde middagstid, så vi benyttede nogle af bordene og spiste og kiggede.. (det lå mellem søen Gategylet og Mlöldrängen) Vi nåede at se spor efter flere nybegyndere? Der var flere farvestrålende "fluer" i træerne på modsatte side af strømmen. Et par af gutterne begyndte også at fiske i bassinerne lige ved siden af os - og den ene nåede da at demonstrere fangst af et træ to gange ;-) Frokosten her på dag 3 bestod af "stenalderbrøds-muffins". En opskrift anbefalet fra bogen, da den kan holde sig længe og mætter godt: ½-1 dl olivenolie 100 g græskarkerner+ 100 g solsikkekerner + 100 g valnødder + 100 g sesamfrø+ 100 g mandler + 100 g hørfrø. 1 kop kokosmel (jeg tog vist bare en dl), 2 tsk kanel (kan undværes) 5 æg ½-1 tsk godt salt. Hak groft og blandes. Bages i muffinforme ca 35 min eller i en smurt rugbrødsform 60 min ved 160 grader celsius. Portionspak brødet i lufttætte poser, derved forlænges holdbarheden. Jeg havde valgt at bage muffins, halvdelen med kanel - til jeg lige ved, hvilek smag jeg tilhører. Kanelmuffinsne var bedst - men smagen er ikke meget gennemtrængende - giver blot lidt sødligere smag. Vi havde 4 med til hver pr frokost - 2-3 viste sig at være nok. Vi havde nogle vacuumpakkede tapas-spegepølseagtige skivede stykker med til den ene dag og et stykke cheddar-ost til den anden. Begge dele fungerede fint. Dertil en lidt mørk chokolade..Det fungere også rigtig fint. De kan spises "bare", men det er klart lækrere med pålæg til. Herefter travede vi en stund af lidt småveje - man kommer hurtigere frem, men det føles langsommere at gå på vej! Heldigvis drejede vi ind på en ministi igen fra bunden af og op langs søen St. Kroksjön. Ved lærte forresten, at de mange "træ-moler" der er ved mange af de svenske søer slet ikke er til kajakker, kanoer eller både, men til fluefiskere! (ja, som det kan høres, er jeg ikke særlig kendt i fiske-verdenen). Vi kom forbi flere småsøer, hvor de var placeret regelmæssigt, så der kunne stå en fluefisker på hver. Sjovt nok, så vi ikke en enste kvindelig fluefisker... Den lille sti langs søen var fantastisk at gå ved. Vi holdt et lille hvil oppe i nordenden med smuk, smuk udsigt. Herfra drejede vi indad i landet igen. Vi fulgte en afmærket rute, men den snoede sig virkelig meget og var slidt mht malerpletterne og nåede så ud på en grussti. Vi skulle gerne i med retning mod fiske-campingpladsen, som vi kunne se afmærket på kortet - men den lille sti vi havde fulgt havde vist ledt os en anelse mere sydpå igen. Vi valgte heldigvis den rigtige vej på grusvejen ude i skovven og nåede endelig fiskecampingpladsen. Den tiltalte over hovedet ikke os, men var et godt sted at få fyldt vanddunke og drikkeblærer op, da vi så skulle sove i det fri... Det gav lige nogle ekstra kg til rygsækkene - og benene er allerede lidt brugte, selvom vi km-mæssigt ikke har gået ret langt.. Stien, der på kortet så meget enkelt ud blot skulle gå lige ud, viste sig at være en anelse anderledes. Lige pludselig kom der en tværsti og et hus, der ikke var på kortet og vi brugte en rum tid på, at fundere over og lige dobbelttjekke en del ting, om hvor vi så kunne være. Vi gik videre i den retning, vi mente, vi skulle og kunne høre et par biler på den asfaltvej, vi skulle ud til - og havde vi gået blot 100 m videre, havde vi kunnet se, at det passede med resten. Kortet er åbenbart ikke helt opdateret/eksakt selvmo det er nyt..Lige ved siden af Brokamåla. En "gård" der kan bestilles "vildmarksoplevelser" kunne man se på reklameskiltet. Vi så da også en elg optegnet i træ/pap og fiskerne var måske en km derfra... En 7-800 m på asfaltvej, så drejede vi fra, hvor jeg håbede vi kunne finde en lejrplads, for der så lidt fladere ud og der burde være en lille, bitte sø. Vi fandt den stiplede sti, der skulle komme lige efter et hus og overfor en sti på modsatte side af vejen. Den var stor ca 100 m ind, så blev den mere og mere vild! Vi satte taskerne og rekogniserede lidt videre - det er nu eftermiddag og solen varmer godt... Stien forsatte hen til et gammel "sten-ruin", hvor der var et fladt sted ved siden af - men derefter blev stien nærmest ufremkommelig. Der var kun få andre alternativer, da der er meget stent og klippefyldt og mosbegroet - flot, men ikke særlig teltvenligt - så det blev den store fladere plads. Det sidste af eftermiddagen blev nydt med lidt læsning og hygge blandet med at få sat telt op, lavet en bålplads af sten, så skoven ikke risiskerede at blive futtet af, samt nøjedes med et lille bål. Det var en dejlig plads, masser af fugle, føltes totalt øde og ude i den vilde skov (og så alligvel nær civilisationen). Aftensmaden blev "frysetørret" chili con carne med ekstra chili og lidt guf og whisky og te til aftenen sammen med lidt bål-hygge. Søndag d. 1. maj 2022 ... Mandag d. 2. maj 2022 Cykling 28 km Tirsdag d. 3. maj 2022 Cykling 29 km Bjj no-gi: teknik: med F. Fokus på leg locks - back to basic. Virkelig godt - selvom jeg ikke selv er glad for at lave ben-låse/eller blive fanget i dem.. Chins+pullups: 10+10
    1 point
  5. Det er heldigvis sjældent jeg har kramper efter jeg har øget mit aften-væskeindtag. Ellers kom de jævnligt om natten. Med øget cykelaktivitet og intensitet burde der kommer gang i skroget igen. Umiddelbart synes jeg allerede der er flere watt i displayet. Om det så er indbildning, den øgede kørelyst eller det faktum at jeg sidder meget bedre på sommercyklen aner jeg ikke. Det er under alle omstændigheder blevet sjovt og det kribler for at komme ud og køre igen. Det er muligvis årsagen til uro i kroppen, så helt en nuldag blev der ikke - jeg kom til at lave lidt tosse-gøgl for overkroppen for at få ro. Har været i loftbøjlerne for statisk hold ved 90 grader. 35 sekunder kunne de blive til i 1ste sæt, før jeg sank igennem. Det er lige den halve tid i forhold til august. Men 15 sekunder mere end for et par måneder siden, så helt håbløst er det heldigvis ikke. Mave og skulder har også lavet lidt. Læggene er stadig småømme men fra i morgen… Det er altid usikkert at måle småting men umiddelbart har jeg lagt en meget lille cm muller på, på en måned hvor vægten generelt er gået lidt nedad. Vores smal-benede uniformsbukser er begyndt at sidde til om læggene og det har de aldrig gjort før, så noget er der i hvert fald sket.