Leaderboard


Popular Content

Showing most liked content since 09/16/2021 in all areas

  1. 1 point
    Henrik S.

    Motion i balance™

    Det viser sig, at behjertede frivillige har startet endnu et Parkrun op, og det er lige i nabolaget: rundt om Damhusengen. Da jeg opdagede det, kunne jeg ikke nære mig for at løbe med i de flade futter i lørdags, hvor det var 5. gang, at det blev løbet på den rute (2 x Damhusengen rundt). Arrangementet passer perfekt med 2,3 km opvarmning herfra og tilsvarende 2,3 km afjogning hjem igen, og konceptet er det samme som med alle andre Parkruns: 5 km med tidtagning hver lørdag morgen klokken 9. Selve løbet gik forbløffende let, og med 22:30 er jeg mere end tilfreds med tiden, når jeg tager i betragtning, hvor ubesværet det gik. Når man sætter tempoet op, giver forfodsløb på alle måder god mening, for det er jo uvilkårligt sådan, man lander, når man løber lidt hurtigere. Søndag satte jeg tempoet lidt ned igen, men satte til gengæld distancen op med en 14 km tur ned omkring Valbyparken, som også gik problemfrit og i samme tempo som sådan en 'mellemtur' foregik i med de almindelige sko. Det giver i alt 46 km for hele ugen, og der er ingen symptomer på noget overhovedet. Ingen ømme lægge, ingen ømme fødder og nogle ben, der føles friskere end tidligere, så alt er godt. Det er derfor lige præcis nu, jeg skal trække vejret og passe på med ikke at blive for optimistisk. Heldigvis har jeg nu en uge med en masse arrangementer og andet, så det bliver helt automatisk noget af en restitutionsuge. Holder dog fast i nogle kortere ture og i mine to ugentlige pitstop i FW, som er nok til, at jeg kan holde ømheden i lænden fra døren. I øvrigt er mine Merrell Vapor Glove kommet, og de er et hit. Meget fodformede, men de ligner almindelige løbesko og tiltrækker ikke blikke som FiveFingers. De opfylder kravene til minimalistiske sko og kan krølles helt sammen.
  2. 1 point
    Kermit

    Got legs?

    Stilstand i loggen, men vi har også været et smut på Mallorca i 7 dage. Det var helt igennem fantastisk, og tiltrængt. Vores sidste rejse var tilbage i marts 2019, så batterierne var ved at være lidt lave på den front. Ingen cykel med, men hvis vi kommer afsted næste år, tror jeg næsten at jeg bliver nødt til at have den med. Det der med at leje cykler er jeg ikke så meget for. Jeg kan godt lide tanken, men jeg er så emsig med min position, at det bare er nemmere at have sin egen cykel med. Jeg er så småt begyndt at gøre vintercyklen klar til sæsonen, og den fik lidt kærlighed i løbet af weekenden. Satser på at køre videre med samme kæde og kassette som sidste år, da det trods alt var begrænset hvor ofte den blev luftet. Samtidig har jeg rykket min wattmåler over på den, fordi jeg samtidig har købt en ny Power2Max wattmåler til sommercyklen. Sommercyklen blev i går også gjort klar til lidt efterårskørsel. Vintercyklen er egentlig fin nok, men den ruller jo slet ikke som en sommercykel, og jeg skal også lige have nogle småjusteringer på den. Men på røg mine Hed Belgium hjul som fik et sæt nye Pirelli 4S dæk på. Det er første gang jeg kører med dem, og glæder mig til at se hvordan de klarer sig. De burde rulle ret fint, og stadig have en god punkteringsresistens og greb. Samtidig fik jeg sat Continental 4Season dæk på min vinterracer, og hold nu op hvor jeg inderligt hader visse hjulsæt til tubeless. Jeg kan simpelthen ikke få dækket på uden brug af dækjern, og det kostede så samtidig 2 slanger i processen. De Mavic Cosmic Elite hjul er tæt på umulige at få dæk på, og jeg lurer egentlig om jeg skal sælge dem, og finde et par mere traditionelle hjul. Ellers er der blevet shoppet lidt ekstra nyt til cyklen. Foruden de nye dæk til S-Works'en, røg der som sagt også lige en wattmåler i kurven fra Power2Max. Til tonerne af 290 euro var det næsten for godt til at kunne sige nej. Der er også blevet købt et par bibs og en trøje fra Chaise Cycliste, et par shorts fra Rapha som bliver første gang jeg kaster mig ud i et produkt fra dem. Jeg har kun hørt godt om det, men har altid været lidt tilbageholdende fordi de i en lang periode var hvad PNS er i dag. Jeg fandt dog en fed jersey da vi var på Mallorca (måtte op i en XL for at kunne få mine arme igennem), og fandt så et godt tilbud på et par af deres bibs i en mørkelilla farve som jeg syntes var mega fed. Derudover fandt jeg en brugt langærmet jersey fra Rapha på FB som burde lande i løbet af ugen. Så holdt Nike også lige lidt udsalg, som gjorde at jeg fik hevet et par Romaleos 4 SE sko i kurven. Det er en vægtløftersko, og jeg håber på at den kan være med til at bringe lidt mere stabilitet til min squat.
  3. 1 point
  4. 1 point
    Gregers TF

    Langt pokker i MOL

    Bicepcurl: 15x16, 15x16, 14x16 Fransk pres: 15x11, 15x11, 15x11 Skulderpres: 15x16, 15x16, 11x16 Ingen laterals. Det er ikke til at lave belastning uden DonJoyen… men jeg kunne jo tage den på imens, kommer jeg i tanke om lige nu Tåhævninger på et ben: 30, 30, 25, 25, 20 Knæbøjninger: 15, 15 Bulgarsk split squat: 20, 20, 20, 20 Skateboardsquat: 15, 15, 15, 15 - halvanden reps på det hele Glute Bridge, et-bens. 20, 20, 20 Mavebøjninger: 25, 25, 25, 25 Jeg skal møde til den tid jeg plejer at nusse mig sammen til at træne. Mine digitale morgenrutiner skal indskrænkes. Jeg supersættede lidt mere og holdt kortere pauser mellem benøvelserne end normalt - så skulle jeg lige kunne nå trapperne. Men dels havde jeg så meget pump i quads at jeg mere eller mindre sejlede rundt og dels var (og er) jeg gennemblødt af sved. Det må vente til i morgen. Også fint, stille at roligt at starte op på at veksle dagene mellem cardio og styrketræning. Det sidste kommer helt sikker til at fylde mere end de sidste par år. Jeg har “set lyset” i at træne med flere sæt og egentlig også flere reps. Det er også noget sjovere at se fremgang på styrkesiden end at det bare går jævnt nedad med cyklingen. Ikke at jeg dropper den, for det vil jeg helt sikkert ikke. Men opdelingen mellem sommer/vinter falde nok tilbage til dér jeg var for nogle år siden. Umiddelbart forstiller jeg mig at sprinttræningen bliver ved at fylde men at jeg ikke skal ligge så meget og rasle rundt på vejene og blive kørt ned i tide og utide. Men lad os nu se… Hvis der kommer en sommer med kongevejr, så ved jeg også at turene kommer til at trække. (Når styrketræningen stagnerer, så kan man skrue op for cyklingen og se fremgang på den front. Ved at skifte lidt så skjuler man for sig selv, at kroppen forfalder), Nå - nu ud og køre tog for første gang siden armen “faldt spildt ad”.
  5. 1 point
    Henrik S.

    Langt pokker i MOL

    Lyder da egentlig alt i alt fint nok
  6. 1 point
    Gregers TF

    Langt pokker i MOL

    Besøg hos fyssen på sygehuset: DonJoyen er taget af og skal ikke på igen. Jeg har fået den med hjem, så den kan komme op og hænge som en reminder om kroppens skrøbelighed og at man skal huske at værdsætte selvfølgelighederne, for de er faktisk ikke så selvfølgelige når det kommer til stykket. Det begyndte lidt panisk, da jeg brugte over et kvarter på at få en plads i P-kælderen. De andre gange har der være masser at tomme pladser, så den havde jeg ikke set komme og nåede kun at checke ind med under et minut i overskud og kun fordi jeg løb derhen. Fyssen godkendte armen. Jeg mangler lidt rotation og jeg kan strække den “ret pænt” i forhold til hvor jeg er i forløbet. Mine underlige fingre er ikke unormalt, da det kan komme som bivirkning ved operationen. Det plejer at gå væk med tiden. Tricket med at styrketræne den raske arm for at holde gang i den dårlige, var han btw fint bekendt med. Jeg skal ind igen om 14 dage. I den tid må jeg belaste armen med max to kg ved alm gøremål: Vaske op, spise, drikke, tage ting ud af køleskabet, tørre mig efter bad o lign. Jeg har fået endnu flere mobiliseringsøvelser, stadig uden belastning, der skal laves 2-3 gange dagligt. Hver omgang tager 25-30 minutter at komme igennem, så det er alligevel 60-90 minutter om dagen! Det er meget mere end forventet men det er sikkert givet godt ud, ikke at sjuske i denne fase af forløbet. Hvis jeg skal i byen, på arbejde osv. må jeg meget gerne have en pose der vejer 1-2 kg i venstre hånd, så armen konstant får et let lille træk. Hvis alt stadig er godt om 14 dage, får jeg nogle elastikøvelser og overgår herefter til kommunal genoptræning. Det kunne jeg sådan set have valgt allerede fra om 14 dage, fordi armen ser fin ud, men fyssen og jeg er på god bølgelængde og det er ikke en selvfølge med lille generte mig. …. To kg belastning er ikke meget men et lille fesent fleks under målebåndet skulle der vel kunne laves og viser at der er forsvundet 3,5cm omkreds. Det var en stor fornøjelse at kunne drikke en kop mokka og spise en kartoffelkage, som første måltid, med venstre hånd og har også kunnet tage sokker på med begge hænder. Er sikker på at det også bliver rart at kunne bruge begge hænder på håndklædet efter jeg har været i bad og kunne børste tænder uden en gorillas finmotorik. Efter seks ugers børstesjusk, skal jeg have bestilt tid til et tandlægeeftersyn. Fra lørdag begynder jeg igen at skulle på arbejde. Om to en halv uge skal jeg til prøve, for at beholde min lokoførerlicens. Jeg skal desværre op hos en ny eksaminator og de plejer at være sygeligt grundige indtil “de er slebet til”, så jeg forventer at blive trukket ud i de mest teoretiske kringlekroge af regelværet, i samtlige tre timer der er sat af. Så der skal læses op på de ting vi normalt har som “lettere overflødig viden”, som vi aldrig vil blive udsat for at bruge, uden vi alligevel har sikkerhedsvagten med inde over. Og 60-90 minutters genoptræning. Og der skal også terpes lidt hollandsk. Hvor meget andet træning jeg får flettet ind ved jeg ikke rigtigt. Jeg må alligevel hverken gå i FW eller gå på turbotræneren, så de næste uger har det ikke ret høj prioritet. Mentalt er jeg også lidt træt af den samme trummerum og især at mangle belastning til benene. Nu vil jeg gå i krig med første omgang arm-træning og så må jeg se om der bliver brug de smertestillende bagefter - det skulle jeg være forberedt på her i starten. Det er lidt dage siden sidste træning, så lidt SKAL jeg lave og i aften skal jeg spise den mest snaskede burger jeg kan finde og udnytte igen at have begge hænder at spise med
  7. 1 point
    Henrik S.

    Motion i balance™

    ... oh, and by the way, så har jeg har skåret et kg yderligere af vægten, så den p.t. ligger på 75-76 kg. Det er altså en rigtig fin vægt, hvor jeg befinder mig godt. Den skal ikke være så meget lavere, hvis jeg ikke skal se alt for afpillet ud. Men hvert kg kan mærkes, når man løber i stedet for at cykle, så jeg føler mig ganske let til bens nu.
  8. 1 point
    Tinapigen

    Tinapigens log!

    Hej Gregers, Du har ret i, at der stadig er nogen styrke tilbage...tak :-) Hurrah. Jeg blev bare ærgelig over, at der kun var til 8 chinups efter næsten 5 min's pause. De 15 er jeg ok med for nu. Jeg sammenligner mig mest med mig selv (fra tidligere)- og prøver at få motivationen tilbage for ikke at "spilde" alle de mange års "investeringer"...har bare været lidt ramt af "små-skavanker", hver gang jeg prøver - så jeg næsten ikke "tør" mere - og ikke har prioriteret styrke i flere år (eller støtteskulderøvelser...) Derudover synes jeg jo stadig, at det er en fed og effektiv all round øvelse...som jeg gerne vil blive ved med at være god til. Efterhånden er der kommet enormt mange seje og stærke atleter til også blandt hun-kønnet.. Sejt med din trappetræning!
  9. 1 point
    Ja det er nogle solide vægte vægte du jonglerer rundt med. De dér cluster… er det en / et par ekstra reps efter en lille pause? For at få alle reps i hus?
  10. 1 point
    Gregers TF

    Motion i balance™

    Jeg er også imponeret. Spændende med “genopdagelsen”. Som jeg husker det, var du meget begejstret for konceptet, dengang.
  11. 1 point
    Bjergtrold

    Motion i balance™

    Tænker nu stadig, at det var flot gennemført men lyder til, at du virkelig var nødt til at grave dybt. Spændt på at følge med i Dougallsk inspireret træning.
  12. 1 point
    Henrik S.

    Motion i balance™

    ... og derfor er jeg ved at genlæse denne her bog, som satte fladfodsbevægelsen på landkortet tilbage i 2009. Det var fladfodsløb, der gjorde det muligt for mig at løbe igen i 2010, så jeg er den megen tak skyldig. Men det blev jo også en dille, der døde. Selv om jeg har genoplivet det et par gange siden, er jeg endt med lidt mere traditionelt løb. Ganske vist i flade og lette sko - nærmest racing flats - men alligevel. Så ud fra tesen om, at galskab er at gøre det samme om og om igen og forvente andeledes resultater, tager jeg lige en time-out og går tilbage til det mere stringente fladfodsløb. Det er et glimrende tidspunkt nu, hvor fremgangen står lidt i stampe.
  13. 1 point
    Well lille update. Ikke meget Ironwoman der har haft været over mig i den sidste uge og så alligevel. I går kom jeg på svømmestadion og fik svømmet 1200 m med god flowfornemmelse og fornemmelse af, at jeg godt kunne have haft svømmet længere. Trænede vejrtrækning ved hvert 3.armtag med god følelse af, at det holdt mig mere i balance. Mit største problem lige nu er stadig, at jeg kæntrer når jeg trækker vejret og nærmest bliver suget ind under banetovet på min højre side. Når jeg bare holder vejret så går det fint med at se ned mod bunden og være rimeligt streamline. Anyhow en super lækker oplevelse og hvert lille svømmepas som jeg får gjort er en stor sejr og hele projektet værd i sig selv. Fredag havde jeg glemt alt om Classic Race og troede, at jeg kunne komme ned i skoven og løbe og så viste det sig, at alt var spærret af. I stedet bytur på omkring 9 k = også dejligt og noget som det ville være godt at kunne komme ud på om aftenen. Nogle gange (ofte) glipper det med at få trænet ude i Herning, hvis det først bliver for sent. Fra mandag til torsdag i denne uge var jeg egentlig med træningsgear i rygsækken og så kan jeg se, at noget der ofte kommer i vejen, er at jeg om eftermiddagen ofte har nogle rigtig gode samtaler med min leder = medvirkende til, at jeg faktisk er mere og mere glad for mit arbejde og bedre kan løfte opgaven. På det punkt kommer morgentræningen ind som noget godt, men det kan så også være meget tricky. Tirsdag havde jeg sådan set gjort fuldstændigt klart til morgenløb onsdag og da der så løb nogle trælse familiebeskeder ind, så endte jeg alligevel med noget dårlig søvn og sætten vækkeuret frem til alm tid kl 5. Viste sig også at være held i uheld da Arriva igen f.. op og aflyste toget 5.48. Ja og det på en dag, hvor jeg bare ikke kunne komme for sent. Havde anyhow været katastrofalt at stå på øde Hørning st, gennemsvedt og ventende på et tog der ikke kom. Om eftermiddagen burde der have haft været et hul inden vi havde middag med potentielt kommende kollega men tiden gik med gode samtaler med en anden vigtig samarbejdspartner. Ovenpå sent hjemme onsdag og meget tidligt op torsdag var jeg så træt torsdag eftermiddag/aften, at jeg bare købte sushi og faldt i søvn med sæson 3 af Yellowstone. Søndag for en uge siden benhård træning med super coach og hvis jeg skal være helt ærlig, så var jeg både mandag og tirsdag så øm, at restitutionen faktisk var rigtig velkommen. Senere i dag mere af den slags og så har jeg prøvet at planlægge ugen med spin i DGI huset mandag og torsdag, tirsdag Barre træning + noget løb, ja og så forhåbentligt noget ekstra svøm. Næste weekend bliver med stort fødselsdags selskab i Nordsjælland men håber, at kunne integrere noget rygsæk løb. Ellers så så jeg i går fabelagtige "Dune" på stort lærred i CinemaxX = stor oplevelse og er allerede begyndt at genlæse bogen, som jeg læste første gang i ret ung alder. Absolut en film, som jeg kommer til at se igen og ja når du går ud af biografen, så har du næsten følelsen af, at filmen kun lige er kommet i gang. Synes ikke helt at traileren er repræsentativ for et værk, som faktisk også har stille øjeblikke. Mageløs underholdning, som jeg varmt kan anbefale. Nå skal prøve at være kreativ med noget undervisning. Dejlig kommende uge til boardet