jtp

Medlemmer
  • Content count

    6
  • Joined

  • Last visited

About jtp

  • Rank
    Nyt medlem

Contact Methods

  • Website URL
    http://

Profile Information

  • Sted
    Aalborg
  1. Lænde problemer...

    Vil også lige oplyse, at det fra 2007 heller ikke er nødvendigt at få en henvisning fra lægen til en fysioterapeut :4thumbup: Det hjælper selvfølgelig ikke i denne situation, men som det tidligere er nævnt, så har fysser og kiropraktorer mere erfaring i bevægeapparatsproblemer end lægerne. Håber det kan begrænse det tidsspilde der oftest er, når man skal bruge sin læge som bindeled til andre behandlere.
  2. Korsbåndsoperation

    Det er altid svært at spå om prognoserne inden operationen, da der altid kan opstå uforudsete komplikationer, som betændelse, at korsbåndet og evt. menisk er mere beskadiget end først antaget, osv. Mit helt klare råd er, hvis sygehuset ikke sørger for genoptræningen, at man skal konsultere en fysioterapeut efter operationen og få vedkommende til at lave et træningsprogram og vise øvelserne, så du bliver fortrolig med din genoptræning. Det drejer sig måske om at man skal til fysioterapeuten 2-3 gange, så det er ikke fordi det blir den helt store udskrift. Og man må gerne bede om at få en terapeut, der har erfaring/ er specialist i knæ. Og så handler det om få lavet øvelserne!!!!! Held og lykke med operatioen. Mvh. Jtp, fysioterapeut
  3. Smerte i UNDERARM og KRAVEBEN!

    Det var skam så lidt :4thumbup: Tror i første omgang, inden du beslutter dig for at komme under kniven, at det er en god idé at få tjekket om det er muskelhinderne eller gamle muskelskader, der er problemet. Du kan evt. også høre din fysioterapeut om det kan være en mulig behandlingsform med det der hedder myofacial-release, hvor man med noget der minder om massage går meget specifikt ind og påvirker de muskelhinder (fascier),der omslutter musklerne, og derved forsøge at gøre dem mere smidige. Det har jeg selv haft god erfaring med som fysioterapeut. Held og lykke
  4. Smerte i UNDERARM og KRAVEBEN!

    Umiddelbart tror jeg, som der tidligere er nævnt, at der er tale om at dine muskler i underarmene er vokset for hurtigt pga. meget intensiv styrketræning, eller at der kan være tale om gamle muskelskader der har dannet arvæv og nu sidder og irriterer. Dette kan ofte medføre et kompartmentsyndrom (afklemning af blodkarkar og nerver pga. at muskelhinderne ikke kan give nok efter). Ved meget hurtig stigende styrketræning af musklerne, kan musklerne vokse så hurtigt, at muskelhinderne, der omgiver musklerne, ikke kan nå at give efter. Herved stiger trykket i muskelgruppen. Trykket kan blive så højt, at der kan komme afklemning af blodkar og nerver. I nogle tilfælde ses syndromet på grund af arvævsdannelse i musklen (efter tidligere muskelbristninger pga. for hård styrketræning), hvilket også kunne være en af årsagerne i dit tilfælde. De typiske symptomer ved kompartmentsyndrom er, at der kommer langsomt indsættende smerter i musklen efter nogle minutters aktivitet. Det giver en fornemmelse af at musklen "spændes" og bliver hård, hvilket kan føles meget ubehageligt og smertefuldt. Hvis aktiviteten afbrydes svinder ubehaget, men kommer igen en kort periode efter genoptagelse af idrætsaktiviten. Der kan i nogle tilfælde også komme føleforstyrrelser i fingrene. Behandlingen er i første omgang aflastning og langsommere stigende træningsintensitet og eventuelt gigtpiller (NSAID). Hvis der er arvævsdannelser i musklen, kan ultralydvejledt injektion af binyrebarkhormon rundt om arvævsdannelsen være en mulighed. Ved manglende effekt kan der foretages operativ spaltning af muskelhinderne, hvilket sædvanligvis er et mindre indgreb med gode resultater. Men de to sidste muligheder er noget du skal tale med lægen om.
  5. Ondt i hænder/underarm

    Jeg er meget enig med Jsc i at det lugter lidt af overbelastning i muskulaturen i underarmene, der så giver compartmentsyndrom symptomer. At det har spredt sig til skuldre- og nakkeregionen, tror jeg skyldes at du har brugt de muskler til at kompesere med, da du pga. smerter i underarmene ikke har kunnet briuge de muskler optimalt. Og det er jo en god idé at olde ordentligt fat i styret, når man kører i ujævnt terræn
  6. Nu skriver du, at du har døjet med det i rigtig lang tid. Tænkte på om du har fået undersøgt, om der kan være tale om et træthedsbrud?! Det kan ofte være en differnetialdiagnose til skinnebensbetændelse, og kan også komme som følge af længere tids skinnebensbetændelse. I og med at du går på idrætshøjskole og derfor dyrker en masse sport, kan en god akut skadesbehandling være godt. Jeg har selv haft gode eksempler med RICE-princippet umiddelbart efter fysiskaktivitet. Du kan også finde en masse gode øvelser mm. på www.sportnetdoc.dk