RuneB

Medlemmer
  • Posts

    2,185
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

RuneB last won the day on June 22 2012

RuneB had the most liked content!

About RuneB

  • Birthday 05/13/1983

Profile Information

  • Køn
    Mand
  • Sted
    Hvidovre
  • Interesser
    400-800m
    Styrketræning
    Styrketræningslitteratur

Previous Fields

  • Træningsformål:
    rehab

Recent Profile Visitors

5,222 profile views

RuneB's Achievements

Medlem

Medlem (6/7)

152

Reputation

  1. Hej Jeg er lige blevet færdig med Mark Rippetoe "starting strength" og hans "Practical programming". Bøgerne er super gode og det mest nyttige jeg nogensinde har lært og læst mig til omkring styrketræning. De giver mening i forhold til den teori jeg har læst og mine egne praktisk erfaring. Men enkelte steder i hans bog kommer jeg i tvivl i forhold til de teori jeg ellers har læst. Jeg har dog stadig mest tiltro til ham fordi hans tilgang virker så gennemtænkt og ikke mindst gennemtestet, Det kunne være super hvis i ville jeg hjælpe mig med at få nogen flere argumenter på hans metode Her kommer spørgsmålene (spørgsmålere er kunne rettet mod novice/helt begynder træning): 1. Jeg har stillet spørgsmål før uden fyldest gørende svar? Jeg prøver igen... Mark Rippetoe anbefaler at man starter med chins uafhængig af ens kapacitet i forhold til øvelsen. Han skelner ikke imellem 1 rep og 10 reps, men når man når 15 reps kan man øge vægten. For mig giver det ikke helt mening rent teoretisk fordi: A. Tager jeg 3 reps a 3 sæt er det en meget lille volume jeg for på min træning, hvilket vel ikke understøtter at de første adaptioner er intermuskulær. Burde man enten ikke have den tilgang at det ville være godt med flere reps (12) eller at man træner som i f.eks. hans anbefaling til squat 5 reps a 3 opv + 3 worksæt, med overskud. B. Intensiteten er noget opskruet. Jeg vil vel ikke start med 100kg på min squat svarende til en hypotetisk 2RM og derfra øge øge vægten når jeg kan tag 100kg 15 gange. - Jeg kan ikke helt forstå hvorfor han ikke anbefaler at man laver en modificeret chins, enten pull downs eller har en elastik til at hjælpe sig....så man måske kunne ramme 8-10 reps indtil man kunne løfte 15 reps og derfra øge vægten? 2. De vægtprogressioner jeg har set er langt mindre ind hans forslag. NSCA anbefaler en progression af 2,5 % hveranden uge mener jeg, imens Mark Rippetoe gør en dyd ud af at man øger f.eks squaten med 10 lbs ca.5 kg per træning * 3 gange per uge, dog stiller han krav om god teknik og ensartettet tempo, man skal ikke nedsætte tempoet pågrund af træthed under de 5 reps. Ved stagnering laver man backup workout ved at nedsætte vægten 10% og øge progressivt derfra, så man kan vende tilbage og øge vægten med 2,5 kg per uge. Progressionen er voldsom men den virker? Kan i få det til at give mening? 3. I følgende link: http://www.motion-online.dk/styrketraening...re_og_traenede/. Anbefales 15 RM, sikkert den normale 3*12 gange. Hvilket giver fine mening til mange af motionisterne i maskinerne, men nok vil være meget uhensigsmæssigt at træne full squat med da gentagelsen mængden er for stor til teknik kravet, man syre for meget til...ik? Og her ser jeg problemet, Artiklen diskutter overhovedet ikke øvelse valg, NSCA anbefaling diskutter overhovedet ikke øvelses valg. - Hvis jeg skal svare på mit eget spørgsmål må en del af svaret ligge i øvelses valg, nogen øvelser egne jeg sig til low reps og hurtig progression i vægt, men for de fleste øvelser high rep og langsom vægt progression (reps og progression hænger selvfølgelig uløseligt sammen). Jeg vil være super glad for en artikel der omhandler emnet eller uddybende svar