Jørgen L

Medlemmer
  • Content count

    3,328
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by Jørgen L

  1. Jøgge

    "..og så er der en herre der bare ikke kan få nok af Bert og Ernie.." (Tak til musikvideotråden i offtopic) Når jeg nu ikke kan træne - og samtidigt har ferie - er jeg jo nødt til at fordrive tiden med noget.. Men lidt chins og kb snatches er det da blevet til..
  2. På besøg hos Crossfit

    En nedladende tone har aldrig gavnet en debat - men det foresvæver mig at du hele tiden bare har ventet på en chance til at vifte mig om næsen med dine bøger.. Det har du fået gjort nu, og så kan du jo være tilfreds. Jeg mener at man som minimum bør have stiftet praktisk bekendtskab med en træningsform, før man berettiget kan komme med kritik. Og så må jeg jo også hellere slutte af med et citat: Fra vores alle sammens Z.. - og jeg er ikke begyndt at skrige endnu
  3. Menisk skade:

    Er din krop indrettet præcist som alle andres? Har du præcist den samme restitutionstid som alle andre? Og sidst men ikke mindst: Er din skade præcist den samme som alle andres? Hvis nej, så er det en god ide selv at lytte til sin krop.
  4. På besøg hos Crossfit

    Du sludrer Moos, hvis du ud af vore diskussion kan se at jeg giver ham ret, må du have dine skolepenge tilbage
  5. Menisk skade:

    Læs og følg disse anbefalinger. Hvad sagde kirurgen?
  6. På besøg hos Crossfit

    Du startede selv med at angribe crossfit's træningsmetoder, og nu sidder vi her og diskuterer for og imod uden at nogen af os har trænet der. Det er derfor også vigtigt - i mine øjne - at du kan argumentere sagligt med lidt mere end et par navne, når du mener dette og hint.. Hey - educate me! Jeg vil gerne lære af dig, hvis du har noget solid basis for at sige at nævnte træningsmetode er skadelig. Ingen provokation herfra. Jeg vil gætte på, at du ville bede om det samme, hvis jeg nu pludseligt hævdede at styrkeløft producerede for mange SI leds skader Godt argument! Her har vi jo næsten essensen af vores diskussion. Ja, hvis man vil forbedre sin springkraft bør man nok ikke køre det som en udholdenhedsøvelse. Men pointen er jo netop - er det det CF'erne vil - og kun det? Siff skriver ikke at det er skadeligt Jeg tror faktisk på at for mange repetitioner giver skader. Vi mangler bare at afgøre hvor mange der skal til. Tænk på volleyball, basketball og lignede - her ser man et hav af spring implementeret i sporten, uden at spillerne nødvendigvis bliver skadede af det. Du mangler stadigt at svare på, om du tror at træningen hos crossfit vil betyde at de kommer til at mangle medlemmer? Jeg synes du skulle få dig nogle praktiske erfaringer med træningen - enten i den lokale mma klub, eller i crossfit. Måske er det ikke så slemt som du tror.
  7. På besøg hos Crossfit

    Som du selv nævner - der findes altså ikke undersøgelser, som viser at træningsformen er skadelig. Så meget kan vi blive enige om. At Bompa og hvad de ellers hedder (nej, jeg har ikke læst de nævnte bøger, og får det heller ikke gjort - ligegyldigt hvor letlæste de er ) så anbefaler en given tilgang, betyder på ingen måde at de mener crossfit'ernes tilgang er skadelig - vel? Der beskrives jo blot hvad optimal træning (ifølge dem) for at opnå eksplosivitet er. Og det er vist ikke udelukkende målet med træningen hos CF - som jeg har forstået det. HVIS det var målet, kan vi sagtens blive enige om, at de træner på en måde som ikke anbefales af notabiliteterne. Nu behøver vi jo blot at se på denne side. Hvor tit kommer der ikke ny viden om noget så "basalt" som styrketræning? Meget er sikkert også sket, siden de nævnte bøger blev skrevet. Også siden mit første opslagsværk "Designing resistance training programs" udkom... Teknisk set startede du selv med at sige, at det ikke blev anbefalet af førende navne, og så spurgte jeg om referencer. Du er endnu ikke kommet op med noget sted, hvor den nævnte træning frarådes Som nævnt så træner mma folk som man ser på videoerne. GSP bl.a. Deres trænere lever af at undervise, og er din atlet ikke i form - så taber han. En forkert tilgang vil med to træningspas om dagen hurtigt give negative resultater. Her kan man tale om empiri! Tror ikke vi bliver enige, og det behøver vi heller ikke Her er Randy Coutures træning..
  8. underlig følelse ved berøring af yderside lår.

    Nervepåvirkning. Sensibilitetsforstyrrelser vil altid relatere til tryk på nerve et eller andet sted. Hvis det kommer fra din lænd (hvilket altid er et godt sted at starte), kunne du lige få tjekket din teknik, at du ikke runder lænden i squatten.. Det vil sikkert fortage sig om et par dage, hvis du ikke påvirker nerven igen.
  9. Dødløft skade - behandlingserfaringer? (København)

    Sovende fornemmelse = nerve undre pres! Start mere lempeligt ud med strækket. Det er meget effektivt med massage af musklen (men også meget smertefuldt ) og så kan varme løsne op for musklen inden udspændingen. Men husk: Start roligt ud, for du presser nerven hver gang
  10. Dødløft skade - behandlingserfaringer? (København)

    OK - test lige med den øvelse som jeg linkede til - den synes jeg funker bedre.. 30 sekunders stræk x flere om dagen, men husk at det ikke må fremkalde mere smerte bagefter = for intenst stræk!
  11. Dødløft skade - behandlingserfaringer? (København)

    Her er en lille video om emnet:
  12. Dødløft skade - behandlingserfaringer? (København)

    OK. Smerten kan skyldes forskellige ting, bl.a: - refereret smerte fra evt hofteskade/dysfunktion. Jeg synes ofte jeg ser specielt nedsat indadrotation i hoften. Det giver en uhensigtsmæssig gangafvikling, og kan give nævnte symptomer. - udstrålende smerter fra nerve som er i klemme - evt ved piriformis musklen (Har du testet den?) Hvis der er smerte ved testen - tidligere end i den anden side, kan der være "issues" hér. - Udstrålende smerte fra discusproblematik i lænden. Her vil du typisk også have symptomer i end range ved bagoverbøjning. o.a.
  13. Rotator cuff

    http://en.wikipedia.org/wiki/Referred_pain
  14. Vand = ømhed ved forstuvning?

    Varme øger blodets tilstrømning til området, så hvis skaden ikke er stoppet, vil varme forværre den midlertidigt = mere smerte.
  15. Jøgge

    Jep..
  16. Jøgge

    Ja det er lidt træls..
  17. Dødløft skade - behandlingserfaringer? (København)

    Hej Christian - surt med en skade - specielt når man lever af det.. Hvis jeg skulle undesøge dig, ville jeg teste leddene omkring skaden (hofte, ryg og SI led). Hvis du har tydeligt nedsat bevægelighed i een af disse, vil det give tilbagevendende problemer. Ryggen testes først stående: Kan du bøje helt ned med strakte ben, kan du bøje bagover, kan du nå ned til dine knæ til siden osv.. Hoften testes i forskellige positioner bl.a. rygliggende, hvor ind og udadrotation skal sammenlagt mindst være 90 grader.. Som nævnt kan m. Piriformis også være påvirket - dette er dog ofte sekundært. Testen af denne kan sikkert findes på nettet. Prøv at se om noget af det giver positivt svar, eller konsulter en behandler som f.eks. Kauf
  18. Jøgge

    Sub træning igår.. En god og skidt dag.. Rullede med Victor, og fik lidt tips til mit triangledefence. Tog lidt kampe med Zap, og fik min første sejr i snart to år En sjælden begivenhed, så det skal man huske at fejre!
  19. Brækket kraveben

    Du gør et eller andet forkert! Spøg til side - knoglebrud kan smerte i flere måneder. Det er godt at bruge armen, og sørge for at du ikke får bevægeindskrænkning, sålænge du ikke rykker bruddet op igen..
  20. På besøg hos Crossfit

    Jeg kunne godt ønske at du blev lidt mere specifik - det virker lidt letkøbt bare at nævne en række navne, og så sige at de ikke ville anbefale det.. Kan du komme med en reference? Ydermere kan man jo overveje, om deres focus er det samme som crossfit'erne? Og slutteligt om de i det hele taget har ret, hvis de mener metoden er for hård. Selvfølgelig vil der komme skader, når man træner hårdt. Det er der vel ikke noget nyt i. Men jeg kunne let forestille mig, at konceptet alt for hurtigt ville brænde ud, hvis man pr. definition blev skadet ved træningen. Og nu er det jo ikke længere en døgnflue - konceptet om man vil - har jo kørt i flere år i USA.. Om plyometrisk træning skal være hård, kan man vel diskutere (og hvad er egentligt hård træning?) Når jeg ser på videoerne fra hjemmesiden, så ligner det i høj grad den form for træning som man ser alverdens MMA topatleter træne efter - flere af disse har særdeles professionelle trænere - bl.a. Xtreme couture, som er kendt for en meget systematisk og videnskabelig tilgang til træning.. Mange af metoderne anvendes også i den klub som jeg træner i (MMA), og her er det kun kampen man sigter imod - ikke højere hop eller tungere dødløft. Jeg tror - hvis du gav træningsformen en chance, ville du måske endda blive hooked. Hvis du så smed lidt grappling oveni - ja så er du i himlen. Jeg sværger! Ang swings - når du nu nævner dem - mener jeg at der er endog stor risiko for at beskadige ryggen, hvis man træner til over træthed. Pointen? Alle træningsformer er potentielt skadelige, og det giver derfor imo ingen mening at udnævne een til at være værre end andre
  21. På besøg hos Crossfit

    1. Det var jo netop derfor jeg også refererede til styrkeløft - det ville ikke give så meget mening hvis jeg valgte yoga 2. Jeg har svært ved at se hvorfor VL øvelser skulle være så meget værre end f.eks. kettlebells, hvor man jo reelt set kun har een grebsmulighed? Om det er lettere at holde teknikken med en kettlebell end med en stang skal jeg ikke kunne sige - jeg for mit vedkommende kan ikke, og jeg er da ikke helt novice.. Det er vel også meningen - at det skal være hårdt? Hvor meget anbefaler autoriteter?
  22. Ældre mennesker

    Som udgangspunkt skal alle vel have det samme tilbud. Ældre mennesker kan selvfølgelig ikke presses så meget som yngre, men kan sagtens sættes til de samme øvelser. Ældre mennesker har mindre muskelmasse end yngre, og kan som følge deraf have sværere ved at opnå vægttab, og så er det min erfaring at de har en dårligere forståelse for ernæring. Når vi taler +80 årige, kan det selvfølgelig også hænge sammen med at deres lærdom stammer fra en tid, hvor man faktisk anbefalede at man spiste meget fedt + organer.
  23. På besøg hos Crossfit

    1. Nu valgte du jo selv at nævne styrkeløft øvelser + hr. Thib. Jeg har ikke lyst til at gå efter manden, hvis du tror det.. 2. Jeg synes ikke helt du har forklaret hvad du mener der er skadeligt ved crossfit?
  24. Jøgge

    Løb 7 km på 34 ½ minut idag - en OK tid. Akillessenen drillede ikke! Lavede swings med the beast på arbejdet idag. Tror ikke at en clean er langt væk
  25. På besøg hos Crossfit

    Der kan vel ikke være noget i vejen med at sælge produktet? Heck - hvis det får fru Jensen ind i træningssalen er det vel OK.. Hvad er problemet med at køre høje reps med belastning? Det gør man jo også i kettlebell "manien" - og der er såvidt jeg ved ikke specielt flere skader end andre steder. Er der dokumenteret flere skader ved crossfit, end ved styrkeløft? Jeg ser da forøvrigt også mange skadede styrkeløftere her på siden (Har ikke aktier i crossfit - og træner det ikke. Men jeg synes metoden virker fornuftig)