troels KI

Medlemmer
  • Content count

    353
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by troels KI

  1. Hjælp til fodboldspiller i u17- div

    Det er i de fleste interval former mest hensigtsmæssigt at løbe lige hurtigt på alle intervallerne, men nu tlate vi lige i den her sammenhæng om all-out intervaller, hvor farten selvfølgelig går ned - ellers giver du dig ihvertfald ikke all-out, hvis pausen samtidig er tilstrækkelig kort.
  2. Hvordan kan jeg blive en hurtigere fodbold spiller ?

    Hvor langt ned mener du da at man bør gå? For ikke at lyde for kritisk, vil jeg lige pointere at jeg ellers enig med dig i alle de andre råd du giver
  3. Hvordan kan jeg blive en hurtigere fodbold spiller ?

    Ok, det er altså noget du selv har fundet på. I håndledene sidder der såkaldte epifyseskiver, som står for din vækst. Du kan bl.a. for lavet en eller anden måling mht. de skiver, for at se hvor meget endnu du vokser. Teorien - og idag myten - går på at ved vægttræning, skulle de epifyseskiver bliver evet over, og derfor stoppe din vækst. Desværre har den brede offentlighed ikke fundet ud af at det er en myte, g der findes derfor et mantra der hedder "kun med egen kropsvægt". Som sagt er det udelukkende en myte, og derfor kan drengen med drømmen fint vægttræne. Det var så den teori der skulle være blevet aflivet - nu til din selvopfundne teori. Du har ret i at der er forskel på bodybuilding og styrketræning, men du ved åbenbart ikke hvad forskellen er. Når du bliver stærkere, skyldes det ikke så meget dine muskler, men tilpasninger i dit Central Nervesystem (CNS) - disse tilpasninger bliver også kaldt for neurale tilpasninger. En grov regel er at for at blive stærkere må du max. løfte vægten 5 gange. Selvfølgelig bliver su også stærkere af at løfte den yderligere gange, dette er blot en tommelfingerregel, for at give en ide om hvad det kræver at blive stærkere. Kendetegnene for styrketræning er derfor få gentagelser, og høj vægt. Som sagt hænger muskler og styrke ikke sammen, og derfor skal du træne på en anden måde for at blive større. Der findes dog mange beviser, og fornuftige programmer, bygget op om at man kan godt kan blive stor af at lave det der normalt kategoriseres som styrketræning, men det findes der en del artikler om på Bodybuilding.dk, bl.a. deres artikel om WSB og Doug Hepburn. Ligesom der i styrketræning findes en grov regel for rep range, så gør det sig også gældende i bodybuilding. Her siges det normalt at du skal løfte en vægt 6-15 gange, hvor 8 gange - og 3 sæt - må siges at være den mest populære. En ting der IKKE gør sig gældende for bodybuilding, er lav vægt. Selvfølgelig bliver vægten lavere, eftersom du skal løft vægten flere gange, men det skal stadig være hårdt. Altså er kendetegnene: Styrketræning: Få gentagelser (1-5) Bodybuilding: Medium gentagelser (6-15) Udholdenhed: Mange gentagelser (15+) Udholdenhed kan ikke oversættes til god kondition, men fx. hvor mange armbøjninger du kan tage. For at gå videre til det du siger om protein, så er der absolut intet hold i det du siger, og teorien har aldrig eksisteret før du skrev den. Det er rigtigt at protein spiller en meget afgørende rolle i muskelopbygning, og du skal mindst have 2 gram protein pr. kg kropsvægt. Men, men, men, man skal ikke bruge protein for at vokse. Selvfølgelig er det en del af en sund livsstil, hvad enten du træner eller ej, men som sagt afhænger højden af dine epifyseskiver. Jeg håber ikke at jeg behøver skrive mere, da dine teorier er helt ude i hampen, og jeg ærligt talt synes du bør undersøge det lidt, før du poster. Du skal på ingen måde opfatte min kommentar som en fornærmelse, men vi befinder os på et online board, og derfor har jeg ret til at påpege når du siger noget der er forkert. Jeg mener også at jeg hjælper ham, når jeg afviser en myte du bringer på banen.
  4. Hvordan kan jeg blive en hurtigere fodbold spiller ?

    Sikke noget pjat. Det med at man skulle stoppe med at vokse af træning er en myte, det ligger der artikler om på en del træningssites, bl.a. MOL. Hvis vægttræning nu alligevel skulle gøre at man stopper med at vokse, hvorfor skulle det så kun ske ved bodybuilding, og ikke styrketræning? Det burde nærmere være omvendt, da teorien går på at nogle skiver du har i håndledet bliver revet over, og det burde de potentielt nærmere gøre ved tung vægttræning. Men igen er det fuldstændigt ligegyldigt hvad de "potentielt burde gøre", da der ikke er noget om snakken. Desuden er der jo ikke en verden til forskel på at være 14 eller 15, chancerne for at være udvokset er nogenlunde de samme. Jeg ved heller ikke hvor du har læst at han gerne vil være stor og pumpet.
  5. Hjælp til træning

    Power Cleans er en meget teknisk krævende øvelse, og du skal have instruktion ikke bare en gang, men mange gange før du begynder at lave den uden opsyn. En start kan dog være at læse denne artikel http://fitness-blog.dk/gsteartikel-the-power-of-power-cleans-1495/ Jeg ved ikke om jeg har sagt det tydeligt nok, men Power Cleans skal køres istedet for Bent Over Rows. Held og lykke, prøv at start en log, det kunne være lidt spændende at følge med i :4thumbup:
  6. Hjælp til træning

    Der findes en mere populær Bill Starr her: http://www.elitefitness.com/forum/weight-training-weight-lifting/bill-starrs-5-x-5-program-variation-per-madcow2-thanx-so-here-k-up-now-375215-2.html#post4497774 Jo mht. dødløft, så overrasker det også mig, men jeg tror det hænger sammen med at man i det oprindelige program bruger Power Cleans istedet for Bent Over Rows, og den kan åbenbart erstatte dødløft. Det giver også god mening der programmet er lavet til amerikanske fodboldspillere, som skal blive hurtigere, og til det er Power Cleans suveræn.
  7. Hjælp til træning

    Alt for mange øvelser! Jeg vil mene at du vil gøre bedre fremskridt med et godt fullbody program. Programmer som Mark Rippetoe, Bill Starr eller et af dem her http://fitness-blog.dk/trningsprogram-hvordan-trning-br-opbygges-i-forhold-til-erfaring-1341/ Til dein erfaring er 5 reps nok også mere passende, da du skal sørge for samtidig at få opbygget en god protion styrke.
  8. Hjælp til fodboldspiller i u17- div

    Hvis du løber 10 km på 38.50, burde du så ikke løbe 5 km lidt hurtigere end 22 min til træning?
  9. Hjælp til fodboldspiller i u17- div

    Man siger at for en normal person ligger hvilepulsen på 60-80 bpm, så jo udfra din aktive livsstil virker din puls ret høj. Dog tror jeg at du skal prøve at læse den her tråd http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=35604&pid=934121&start=&st=#entry934121 Har du en tid fra en eller distance? Som fx. en coopertest.
  10. Hjælp til fodboldspiller i u17- div

    Ja det er klart at det går hurtigst i starten og sådan skal det også være. Men hvis du er i toppen i kamplignende situation, så kan det vel ikke være konditionen der er problemet, medmindre at alle går meget hurtigt død, hvilket jeg tvivler stærkt på. Det lyder som om at det bare er et tilfælde. Måske det har været nogle fysisk hårde kampe? Eller måske du har været lidt uheldig med din løbeøkonomi? Kan det også være at din krop bare har brug for restituition? Der er sikkert mange muligheder, men umiddelbart lyder det altså ikke som om at det er konditionen der har været problemet.
  11. Hjælp til fodboldspiller i u17- div

    Men er du det på alle runderne, eller kun på de første par stykker?
  12. Hjælp til fodboldspiller i u17- div

    Jeg har selv haft erfaring med at selv om jeg løb hurtigt når der skulle løbes kontinuerligt, som fx. 3 km, så gik jeg også hurtigt død i en håndboldkamp. Jeg begyndte så at træne intervaller i sommeren 2008 - dengang var jeg 13. På det tidspunkt var jeg helt sindsyg ringe til det, og efter måske 4 spurter kunne jeg virkelig ikke løbe hurtigt mere. Så begyndte sæsonen igen, og jeg var stadig lige så dårlig. I sommeren 2009 begyndte jeg så at tage intervaltræning rigtigt seriøst, og efter den sommer kunne jeg lave interval nærmest uafbrudt i 35 min. Træningen bestod fx. af 10x120 meter hveranden dag, og så en kontinuerlig tr hver anden dag.
  13. Hjælp til træning

    Hvilke øvelser laver du? De programmer man oftest ser til folk med samme træningserfaring som dig, er et fullbody bygget op om 3-5 sæt af 5 reps. Dermed ikke sagt at det er en tommelfingerregel som du skal følge, men bare en ting jeg godt lige ville nævne.
  14. Hvordan kan jeg blive en hurtigere fodbold spiller ?

    Det er umuligt at svare på.
  15. Hvordan kan jeg blive en hurtigere fodbold spiller ?

    Med redskaber mener jeg fx. vægte, hække, osv. Lav nogle sprintintervaller, gerne nogle der minder meget om kampsituation. Fx. små hurtige 10 meter intervaller (accelaretionstræning), 30 meter spurter, og så noget der ligger lidt over der, som fx. 100 meter. Sørg for at hav god pause mellem intervallerne for det meste, selvom du en gang imellem gerne må tage en kort pause, for at kunne klare mange intervaller i træk. Træn derudover plyometriske øvelser som nævnt i artiklen, og øv dig på Pistol Squat. Der findes sikkert mange flere tilgangsmåder og varianter, men med det her går du ihvertfald ikke helt galt i byen.
  16. Hvordan kan jeg blive en hurtigere fodbold spiller ?

    http://www.bodybuilding.dk/artikler/traeningsprogrammer/super-explosive-power-et-program-hurtighed-springstyrke.html Hvilke redskaber har du adgang til? Af ren nysgerrighed, hvor hurtig er du nu?
  17. slet mig

    slet mig
  18. Kvalitet vs. kvantitet

    Kom op og diskutere med nogen bekendte idag om hvorvidt din træning skal indeholde kvalitet eller kvantitet. Jeg mente (På baggrund af de mange træningsprogrammer og artikler jeg har læst om emnet) at et træningsprogram primært skulle bestå af ture hvor du gav dig 60%. De mente derimod at kvantitets turene skulle løbes med 90% af maks. Nu ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal tro på, da jeg mener jeg har grund til at tro på begge dele. De ved vel hvad der har virket bedst for dem, og går ud fra at det der virker bedst også virker bedst for mig. Men samtidig virker det bare underligt hvis de reagerer bedre på et program med mere kvalitet, end det de fleste programmer er bygget op af. Så hvad siger i? Er det mig der har misforstået noget, er det dem, eller er det muligt at begge mine bekndte har reageret bedst på hård træning, selvom det ikke er normalt? Lidt rodet skrevet, men jeg tror alle fik fat i pointen
  19. Kvalitet vs. kvantitet

    Hej Kahlua-kalv, tak for dine svar. Jeg beklager at jeg har rodet lidt rundt i nogle procent angivelser, men det gik da. Jeg får nok brug for alt held og lykke jeg kan få, da målsætningen måske er lidt dristigt sat, og ligeledes sat før jeg gik totalt i stå her i vinteren. Men når jeg det ikke så bliver jeg da ikke super skuffet, ihvetrfald ikke hvis jeg kommer under 20 min.
  20. Kvalitet vs. kvantitet

    Aah nu fattede jeg den. Nej det kan jeg godt se ikke passer, pointen er ihvertfald at tempoet har ligget på ca. 5:00/Km, hvilket så åbenbart er en del over 60%
  21. Kvalitet vs. kvantitet

    Nej, jeg siger heller ikke at det er 60%, jeg skrev en fejl i min første kommentar. Når jeg løber langsomt, så ligger tempoet uanset distance på ca. 5:00/Km. Det er så kun på den korte tur at der er 60%, mens at det på det lange tur er et stykke længere oppe. Der jeg fandt træningsplanen på nettet, stod der ikke noget om procenter, bare at man skulle tag det stille og roligt. Det er så bare mig selv der sidenhen, i den tråd har rodet rundt i nogle procent anigvelser Men hvis tempoet skal højere op på den korte tur, så gør jeg da bare det. No problemo.
  22. slet mig

    slet mig
  23. Kvalitet vs. kvantitet

    Hov undskyld, jeg skrev forkert. Mit tempo på de 6 km er ca 60%, men jeg holder det samme tempo (5:00/Km), uanset hvor langt jeg skal løbe.
  24. Poserunning

    Jeg er enig at der kun findes en bedste løbestil - din egen! Som MaxPower også er inde på mht. verdens elite løberene, så tror jeg at man kan gøre sin egen løbestil ligeså økonomisk som poserunning, og derfor er der ikke rigtig nogen pointe i at skænke en ny slags løbeteknik en tanke. Man kan derfor godt prøve at forbedre sin egen. Lad os prøve at kigge på den danske rekord holder på 10.000 Meter og halvmarathon, Carsten Jørgensen. Carsten er meget kendt for sin løbestil, der ser meget underlig ud, efter sigende tilnærmelsesvis grim. Dog har han alligevel kunne sætte danske rekorder. Jeg har desværre ikke kune finde nogle videoer med Carsten Jørgensens løbestil.
  25. Kvalitet vs. kvantitet

    Kahlua-kalv: Jeg beklager hvis min formulering i tidligere indlæg ikke har været skarp nok, men jeg er rigtig glad for at du kan hjælpe. Altså de 9 km skal være langsomme (ca. 60%?), og de 6 skal være 90% - er det rigtigt forstået? Jeg er glad for at du kunne tyde programmet