T-P

Medlemmer
  • Content count

    667
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2
  1. Vægte/cardio og DOMS

    Jeg er rendt ind i et lidt dumt, lavpraktisk problem: Jeg har for nyligt lagt mit program en smule om, således at jeg træner med vægte hver 2. dag. DIsse sessions er centreret omkring én stor compound øvelse, typisk squat, DL eller cleans. Resten af tiden fylder jeg så ud med mindre øvelser, som ikke nødvendigvis er de samme hver gang. Typisk indgår der også en presse-øvelse pr. gang. I de mellemliggende dage træner jeg så mere eller mindre intens cardio. Nå, men problemet opstår så ved at jeg typisk er ret tung i benene dagen efter en vægt-session, og ofte ret DOM'set også. Og jeg får jo ikke så meget ud af bakke-spurter hvis jeg allerede føler mig 90 år gammel når jeg starter.. Så what to do? Måske kunne man lave cardio før en vægtsession og så holde helt fri i de mellemliggende dage? Så bliver det bare nogle ret lange træninger, og jeg er ikke sikker på at jeg ville kunne f.eks. squatte effektivt efter jeg lige havde løbet/cyklet hårdt. Hvad gør I, hvis I gerne vil det hele?
  2. Ah - tak for gode leads..
  3. Hej MOL, Jeg har hørt fra forskellige, at der skulle være O-løbs klubber der sætter poster ud, og også sætter et kort op et offentligt sted. Man kan så komme med sit eget kort, kopiere posterne over, og så bare give den gas alene. Er der nogen der har lidt flere detajler? F.eks. hvor kortet er, hvor man køber sit eget osv.? Tak! TP
  4. Albuesmerter

    Hej MOL Jeg har hvad jeg tror er en sene-inflammation i min albue. Ved hårdt arbejde, specielt når jeg bøjer underarmen en smule ude af "plan" med overarmen under belastning (d.v.s. vrider "hængslet"), opstår der smerter dybt inde i leddet. Hvad kan jeg gøre ved det? Lige nu spiser jeg ibuprofen og laver øvelser til træning der enten ikke belaster albuen i skæve vinkler (tror f.eks. godt jeg kan biceps-curle), eller slet ikke belaster den overhovedet (f.eks. dødløft osv). Det går fint. Jeg har også én af de der noprede, orange bolde.. Kan jeg bruge den til noget, eller gør det bare tilstanden værre? Tak! TP
  5. Tabata før eller efter alm. løb

    Enig. Det skal være "jeg-skal-brække-mig-hårdt", og de gange jeg har gjort det har yderligere aktivitet været udelukket.
  6. Tak til jer! Jeg kigger lidt på det.. PS Bor i kbh, så det bliver alligvel med bil/tog ud i skoven.
  7. Hej, Jeg tænkte at det kunne være skægt at prøve lidt orienteringsløb. Der var engang én der fortalte mig, at der er en af klubberne i Nordsjælland der har et kort hængende på deres klubhus med en bane der skiftes ind imellem. Så kan man komme forbi med sit eget kort, kopiere den og så bare løbe selv.. Jeg har ikke kunnet finde noget på nogle af klubbernes hjemmesider - er der nogen MOL folk der ved noget? TP
  8. Mit had til doping!

    Njarh.. Jeg mente nu de unge ryttere der specifikt er døde af EPO som ptpoul skev. Simpson er jo en kendt sag og så vidt jeg ved ikke EPO relateret. Artiklen der linkes til i Guardian er overbevisende nok. Tak for det. /T-P
  9. Mit had til doping!

    Jeg ville da være interesseret i at se referencer til de dødsfald du nævner. Siger ikke at det ikke passer, jeg husker bare ikke historier fra medierne om det.. /T-P
  10. Navlebrok.. Øv.

    Hej alle, Tak for svarene. Jeg vil prøve Snebolden, som du siger Thorhauge. Og så ellers gå i tænkeboks. /T-P
  11. Navlebrok.. Øv.

    Hej MOL'ere For 10 dage siden opdagede jeg ved et rent tilfælde en mærkelig bule inde i siden af navlen da jeg kom hjem fra en squat-session. Det gjorde ikke ondt, og var ikke synligt, men jeg var så i dag til læge med det, og han sagde at det er en lille navlebrok. Jeg træner normalt tung vægttræning et par gange om ugen efter et rimelig "standard" full-body program, d.v.s. inkl. squat og dødløft. Det ville jeg jo gerne blive ved med, så hvad siger I - skal jeg bide i det sure æble og få det opereret? Er det sandsynligt at sådan noget bliver værre hvis det ikke bliver opereret og belastes som jeg plejer fremover? Kan navlebrok "gå i sig selv" igen hvis jeg holder en pause? Der må vel være nogen der har været samme tur igennem? Tak! /T-P
  12. Bum bum bum.. Hvilket program

    Tak for det, begge.. I går gik jeg langsomt igang med lette vægte og ca 10 reps. Og i dag har jeg ret kraftig DOMS (selvfølgelig) Kan være jeg lige skulle gå op på lidt flere reps og lidt lettere vægte endnu, i en uges tid eller to og så langsomt gå fremad. Men tak for rådene. /T-P
  13. Hej, Jeg har trænet jævnt og med gode resultater (fullbody, 3-4 store basisøvelser plus det løse 2-3 gange om ugen, cardio i dagene ind imellem) i nogle år med masse og styrke som formål. Nu har jeg lige holdt en måneds pause hvor jeg har været ude at rejse og HELT væk fra vægte og løbesko. Det kunne jo derfor være et godt tidspunkt til at prøve et nyt program. Så: Hvordan kommer jeg mest effektivt igang - d.v.s. udnytter at jeg er helt "dekonditioneret" nu, og hvilken model kan foreslås mht. progression osv.? Har været godt tilfreds med basis-øvelserne som fundament, så det ændrer jeg nok ikke på. Er mere interesseret i forslag til program-struktur. Hvad siger I? Tak! mvh T-P
  14. Sejlsport

    *Bump* Come on.. Der må da være nogle, også gerne lidt videnskabeligt baserede, eksperter der kan give et bud på: /T-P
  15. Sejlsport

    Tak for forslagene folkens! Jeg tror også at noget høj-intensivt cardio på intervalform må være et skridt i den rigtige retning. Kan man gøre noget for at udskyde det punkt hvor musklerne "syrer til"? Har det forbindelse med konditionen, eller er det et genetisk bestemt parameter? Kom endelig med mere input, og jeg vil da meget gerne se hvad de pro-sejlere du kender kører af programmer.. /T-P