T-P

Medlemmer
  • Content count

    667
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Everything posted by T-P

  1. Vægte/cardio og DOMS

    Jeg er rendt ind i et lidt dumt, lavpraktisk problem: Jeg har for nyligt lagt mit program en smule om, således at jeg træner med vægte hver 2. dag. DIsse sessions er centreret omkring én stor compound øvelse, typisk squat, DL eller cleans. Resten af tiden fylder jeg så ud med mindre øvelser, som ikke nødvendigvis er de samme hver gang. Typisk indgår der også en presse-øvelse pr. gang. I de mellemliggende dage træner jeg så mere eller mindre intens cardio. Nå, men problemet opstår så ved at jeg typisk er ret tung i benene dagen efter en vægt-session, og ofte ret DOM'set også. Og jeg får jo ikke så meget ud af bakke-spurter hvis jeg allerede føler mig 90 år gammel når jeg starter.. Så what to do? Måske kunne man lave cardio før en vægtsession og så holde helt fri i de mellemliggende dage? Så bliver det bare nogle ret lange træninger, og jeg er ikke sikker på at jeg ville kunne f.eks. squatte effektivt efter jeg lige havde løbet/cyklet hårdt. Hvad gør I, hvis I gerne vil det hele?
  2. Hej MOL, Jeg har hørt fra forskellige, at der skulle være O-løbs klubber der sætter poster ud, og også sætter et kort op et offentligt sted. Man kan så komme med sit eget kort, kopiere posterne over, og så bare give den gas alene. Er der nogen der har lidt flere detajler? F.eks. hvor kortet er, hvor man køber sit eget osv.? Tak! TP
  3. Ah - tak for gode leads..
  4. Albuesmerter

    Hej MOL Jeg har hvad jeg tror er en sene-inflammation i min albue. Ved hårdt arbejde, specielt når jeg bøjer underarmen en smule ude af "plan" med overarmen under belastning (d.v.s. vrider "hængslet"), opstår der smerter dybt inde i leddet. Hvad kan jeg gøre ved det? Lige nu spiser jeg ibuprofen og laver øvelser til træning der enten ikke belaster albuen i skæve vinkler (tror f.eks. godt jeg kan biceps-curle), eller slet ikke belaster den overhovedet (f.eks. dødløft osv). Det går fint. Jeg har også én af de der noprede, orange bolde.. Kan jeg bruge den til noget, eller gør det bare tilstanden værre? Tak! TP
  5. Tabata før eller efter alm. løb

    Enig. Det skal være "jeg-skal-brække-mig-hårdt", og de gange jeg har gjort det har yderligere aktivitet været udelukket.
  6. Hej, Jeg tænkte at det kunne være skægt at prøve lidt orienteringsløb. Der var engang én der fortalte mig, at der er en af klubberne i Nordsjælland der har et kort hængende på deres klubhus med en bane der skiftes ind imellem. Så kan man komme forbi med sit eget kort, kopiere den og så bare løbe selv.. Jeg har ikke kunnet finde noget på nogle af klubbernes hjemmesider - er der nogen MOL folk der ved noget? TP
  7. Tak til jer! Jeg kigger lidt på det.. PS Bor i kbh, så det bliver alligvel med bil/tog ud i skoven.
  8. Ankelskade?

    Hej Allesammen, Jeg har en lidt mystisk tilstand i min venstre ankel som jeg håber nogen af Jer kan komme med et bud på. Sagen er den, at når jeg løbetræner, begynder det at gøre ondt udenpå anklen (lige omkring "knolden" på ydersiden), og også nærmest "ind i" leddet. Smerterne kommer først efter et stykke tids aktivitet, og forsvinder også gerne igen hvis jeg ignorerer dem og løber videre. Når jeg så kommer hjem og har strukket ud og har været i bad (altså været i hvile i noget tid), er leddet ømt, forstået på den måde, at det giver en stikkende smerte i leddet når jeg træder på foden (belaster den). Den smerte varer ved i nogle timer (mærkes kun når jeg går - ikke når jeg sidder stille), mens den langsomt svinder. Har det været slemt, kan jeg også mærke det den følgende morgen. Jeg har prøvet at holde op til 2 ugers pause fra løberiet, men smerterne vender tilbage, som altid, et stykke inde i turen. Jeg har fået taget røntgen-billeder af fodleddet, og de viste ikke noget unormalt. Jeg har altid løbet meget, og kan ikke se sammenfald imellem f.eks. øgning af distance og smerternes opståen. Hvad tror I der kan være i vejen? Kunne man forestille sig noget skinnebens-betændelse-agtigt, men i anklen i stedet? Eller hvad ville I gætte på? Håber der er nogen der har lidt input - på forhånd tak :) T-P
  9. Mit had til doping!

    Njarh.. Jeg mente nu de unge ryttere der specifikt er døde af EPO som ptpoul skev. Simpson er jo en kendt sag og så vidt jeg ved ikke EPO relateret. Artiklen der linkes til i Guardian er overbevisende nok. Tak for det. /T-P
  10. Mit had til doping!

    Jeg ville da være interesseret i at se referencer til de dødsfald du nævner. Siger ikke at det ikke passer, jeg husker bare ikke historier fra medierne om det.. /T-P
  11. Læg-smerter

    Hej MOL'ere Jeg har pådraget mig en noget mystisk tilstand i min venstre læg. Kunne være rart med Jeres "take" på det: Torsdag var jeg ude på en 15 km løbetur med en ven. Efter ca. 2 km føltes det som om venstre læg gik i krampe. Det var ikke den store lægmuskel, men nærmere noget mindre, "indenunder". Det kom ikke super-pludseligt, men vel over et par skridt. Jeg stoppede op og masserede det lidt, men det blev ikke rigtig bedre. Nå, men smerten var ikke værre end at jeg kunne løbe igennem resten af turen, så det gjorde jeg. Bagefter og især dagen efter var læggen meget øm - sådan DOMS agtig, men det fortog sig i løbet af et par dage. I går aftes (søndag), mærkede jeg ikke længere noget til det, og prøvede en ny tur. Efter ca. 1 km, skete det så igen.. Turen blev kortet ned til 3 km, og nu har jeg så igen en temmelig øm læg. Hvad tror I? En fibersprængning måske? Der skete ikke nogen pludselig belastning, og jeg var da nogenlunde varm da det skete første gang.. Følelsen var meget lig den man har når der er krampe i en muskel, og det var også det jeg troede der var galt (kan måske også godt være at det er rigtigt). Nogen idéer/input? Andre symptomer jeg kan teste/tænke over? Tak! /T-P PS: Er mand, 28 år, 92 kg og i anstændig form - hvis det betyder noget..
  12. Navlebrok.. Øv.

    Hej MOL'ere For 10 dage siden opdagede jeg ved et rent tilfælde en mærkelig bule inde i siden af navlen da jeg kom hjem fra en squat-session. Det gjorde ikke ondt, og var ikke synligt, men jeg var så i dag til læge med det, og han sagde at det er en lille navlebrok. Jeg træner normalt tung vægttræning et par gange om ugen efter et rimelig "standard" full-body program, d.v.s. inkl. squat og dødløft. Det ville jeg jo gerne blive ved med, så hvad siger I - skal jeg bide i det sure æble og få det opereret? Er det sandsynligt at sådan noget bliver værre hvis det ikke bliver opereret og belastes som jeg plejer fremover? Kan navlebrok "gå i sig selv" igen hvis jeg holder en pause? Der må vel være nogen der har været samme tur igennem? Tak! /T-P
  13. Navlebrok.. Øv.

    Hej alle, Tak for svarene. Jeg vil prøve Snebolden, som du siger Thorhauge. Og så ellers gå i tænkeboks. /T-P
  14. Hej, Jeg har trænet jævnt og med gode resultater (fullbody, 3-4 store basisøvelser plus det løse 2-3 gange om ugen, cardio i dagene ind imellem) i nogle år med masse og styrke som formål. Nu har jeg lige holdt en måneds pause hvor jeg har været ude at rejse og HELT væk fra vægte og løbesko. Det kunne jo derfor være et godt tidspunkt til at prøve et nyt program. Så: Hvordan kommer jeg mest effektivt igang - d.v.s. udnytter at jeg er helt "dekonditioneret" nu, og hvilken model kan foreslås mht. progression osv.? Har været godt tilfreds med basis-øvelserne som fundament, så det ændrer jeg nok ikke på. Er mere interesseret i forslag til program-struktur. Hvad siger I? Tak! mvh T-P
  15. Bum bum bum.. Hvilket program

    Tak for det, begge.. I går gik jeg langsomt igang med lette vægte og ca 10 reps. Og i dag har jeg ret kraftig DOMS (selvfølgelig) Kan være jeg lige skulle gå op på lidt flere reps og lidt lettere vægte endnu, i en uges tid eller to og så langsomt gå fremad. Men tak for rådene. /T-P
  16. Sejlsport

    Hej, Jeg har et spørgsmål, lidt i forlængelse af min tidligere tråd om crossfit. Ved ikke om det skulle have været postet i konditionstræning eller her. Men here goes: Jeg dyrker kapsejlads på relativt seriøst plan i 37-40 fods sejlbåde bemandet af 5-6 mand. Min plads er på fordækket og jeg har derfor et lidt specielt behov hvad angår træning og optimal form, da mit aktivitetsmønster er en smule komplekst. Jeg har herunder forsøgt at skitsere det forløb jeg gerne vil bede om input til at kunne forbedre mig på. En sejlads forløber typisk således for mig: a) 8-10 min. med lav aktivitet (går lidt omkring på båden, sidder lidt på hug, rejser mig igen, osv.) B) Derefter kommer 1-3 minutters meget heftig aktivitet hvor der virkeligt bliver trukket igennem og jeg giver alt hvad jeg har. c) Så er der en periode på 8-10 minutter der vel nærmest kan modelleres som intervaltræning - 30 s full-on som i a) og så 1-2 min. pause d) Endnu et 1-3 min. burst af max-aktivitet som i B) Dette forløb gennemføres 2 gange og udgør én sejlads. Næsten alt arbejdet udføres med overkroppen (træk, pres, stem) i mere eller mindre skæve vinkler. På en træning eller konkurrencedag kan der være alt fra 2 til 5-6 sejladser (á 2 x a-d som beskrevet ovenfor). Jeg ser mig selv som værende i ok, omend ikke fantastisk form. Jeg er 190 cm, ca. 90 kg og kan løbe 5km på 20 min. eller lidt derunder på en god dag. BP 115 kg, squat 140-ish og DL ca. 150 for 1 rep. Så det store spørgsmål er hvordan jeg træner optimalt for at blive bedre til min sport. Måske ligger lidt af svaret i de problemer jeg er løbet ind i: Efter B) og d) er jeg ret flad i nogle minutter. Pulsen er i max, jeg er kraftigt forpustet og armene er syret til. De ting peger vel på forskellige udfordringer? Kondition/cardio, hhv. større work capacity, eller hvad? Desuden kommer man vel ikke udenom noget core-træning da "løftene" som sagt er meget forskelligartede og ofte ret akavede? Umiddelbart kunne jeg forestille mig at et bredt multi-disciplin program som f.eks. crossfit kunne være en idé. Jeg vil dog gerne holde lidt fast i vægtene også - giver det mening? Nogle af guruerne der tør give et bud på en træningsuge? Tak! /T-P Edit: Rettelse af lille fejl i afsn. 6
  17. Sejlsport

    *Bump* Come on.. Der må da være nogle, også gerne lidt videnskabeligt baserede, eksperter der kan give et bud på: /T-P
  18. Sejlsport

    Tak for forslagene folkens! Jeg tror også at noget høj-intensivt cardio på intervalform må være et skridt i den rigtige retning. Kan man gøre noget for at udskyde det punkt hvor musklerne "syrer til"? Har det forbindelse med konditionen, eller er det et genetisk bestemt parameter? Kom endelig med mere input, og jeg vil da meget gerne se hvad de pro-sejlere du kender kører af programmer.. /T-P
  19. CrossFit

    Hey, Er der nogle af Jer fullbody/funktionelle folk der har prøvet at køre efter CrossFit.com's protokol - altså hver dag udføre den aktuelle WOD? Fungerer det? Jeg har altid brugt traditionel, fullbody progressiv vægttræning, men nu hvor jeg synes jeg har været på et plateau i noget tid er jeg lidt fristet af at prøve. Og hvad er kommentarerne til følgende fra deres FAQ: Temmelig radikal udmelding som nok kan diskuteres. Input, anyone? /T-P
  20. CrossFit

    Tak - det var da en mulighed at gribe fat i ham. Jeg tænkte også på om der var nogen der ville kommentere på den påståede hypertrofi-effekt? /T-P
  21. Dansk forum for sejlsport?

    Hej MOL'ere, Er der nogen der har kendskab til et velbesøgt forum for sejlsport? Jeg har fundet et par stykker, men de virker til at have meget få brugere.. Det er lige ved at jeg tror at der må være flere sejlere her på MOL, end på dem Overser jeg stedet? /T-P
  22. Dansk forum for sejlsport?

    Ja, tak - det var ét af dem jeg havde spottet. 159 brugere er vel bedre end ingenting.. (Ellers må jeg jo bare lave ét selv.. ) /T-P
  23. Manglende hurtighed (badminton)

    Hvad skyldes det? Bare almindelig, akkumuleret træthed, eller er der en mere kompleks forklaring? mvh T-P
  24. Den dopede gule trøje

    For så vidt en ok artikel. Udmærket faktuel gennemgang af de to doping-metoder (note: Det er vel ikke ulovligt at få et sukkerdrop? Er det insulinen der gør denne metode til doping?). Jeg synes dog ikke det sidste afsnit (fra "Min bedste analyse..") er lige i øjet . Hvad er det for en analyse der omtales? Hvor kan den læses? Hvilke data er analyseret? Hvordan er data analyseret? Jeg kan ikke gennemskue om det er rent gætværk fra MZ? I så fald kan det være fint nok, men det bør vel fremgå klart om der er tale om kvalificerede gætterier, eller om det er fact-baseret, ikke sandt? Hvad ligger til grund for den tilsyneladende konklusion: [..] Depoterne blev fyldt med insulin/glukosedrop og iltoptagelsen blev optimeret med ekstra blod. [..] ? /T-P
  25. Mistanke om Landis har taget doping

    Det er vel ikke nødvendigvis hans eget blod, eller? Har jeg misforstået noget, eller burde alt blod (af samme type) fra en veltrænet donor ikke kunne bruges? Træls at dope sig og så blive knaldet af en andens doping.. /T-P