Akker

Medlemmer
  • Content count

    53
  • Joined

  • Last visited

About Akker

  • Rank
    Medlem
  • Birthday 10/10/1961

Contact Methods

  • Website URL
    http://

Profile Information

  • Køn
    Mand
  • Sted
    Ishøj

Previous Fields

  • Træningsformål:
    Motion, primært styrke, men gerne lidt masse også
  1. Fungerer dette som HST?

    Ved godt der er flere der bruger at have forskellige øvelser hver gang i løbet af ugen, Thomas Jagd bruger det f.eks. også, og det er også på den måde jeg har kørt på indtil videre. Men er princippet i HST ikke lige netop, at ramme samme muskel med stigende intensitet i hver eneste træningspas? Hvis jeg ville bruge f.eks. Squat og Front Squat til at træne forreste lårmuskel, så ville jeg jo kun træne forreste lårmuskel direkte 2 gange om ugen, og hvordan ville man kunne træne med stigende intensitet i hvert eneste træningspas, hvis man bruger 2 så forskellige øvelser som Squat og Front Squat? Men selvfølgelig kan man sagtens træne med forskellige øvelser på de enkelte træningsdage, og så meget ekstra planlægning kræver det trods alt hælder ikke, men så er det vel ikke HST? Og så synes jeg altså at 10-15 øvelser hver gang lyder som temmeligt mange øvelser - Har maks. kørt med 5-6 øvelser plus mave per træningspas.
  2. Fungerer dette som HST?

    Bare glem det, trækker mit spørgsmål tilbage. Nu fik jeg lige kigget ordentligt på regnearket, åbenbart for første gang, eller i hvert fald for første gang med de "rigtige" tanker i hovedet, og det siger mig at de tanker jeg havde er i praksis uladsiggørelige - Eller hvis det overhovedet kan realiseres, så ville det kræve rigtigt, rigtigt meget planlægning. Så hellere gå efter nogle få, velvalgte compound og basis øvelser, og på den måde få færre øvelser at træne. Så må jeg jo se om jeg kan overkomme "ensformigheden"
  3. Jeg begynder allerede nu at gøre mig nogle tanker om, hvilket program jeg skal køre i min næste cyklus - Mangler dog stadigvæk godt 3 uger af min nuværende cyklus, så jeg er jo i rimelig god tid, men alligevel. Først og fremmest tænker jeg, at det skal være et primært masseprogram, hvor jeg hidtil har kørt primært styrkeprogrammer. Det skal være fullbody, for sådan som jeg arbejder har jeg ikke lyst til at skulle træne efter arbejde (nattevagt) 3-4 gange om ugen. Pga. familie træner jeg kun meget sjældent, og absolut helst slet ikke, i weekend's. Har prøvet at kigge på GT10x10, men da det jo kører i en 5-dages cyklus, så passer det jo ikke ind når jeg (helst) ikke vil træne i weekend's - Forstår dog ikke helt at der skulle være den kæmpestore forskel hvis man kørte GT10x10 kun 3 dage om ugen. f.eks. mandag-onsdag-fredag. Set over en 8-ugers cyklus, så ville det give i alt 24 træningsdage, mens det oprindelige program giver 33 træningsdage - Betyder de 9 træningsdage, fordelt over 8 uger, virkeligt så meget? Har også kigget på at køre noget med dropset, men åbenbart er der temmeligt delte meninger omkring effektiviteten af at benytte sig af dropset. Har så også kigget på HST, og er nok nået hen af at det skal være et HST program. Mit problem med HST er bare, at jeg synes det ser ud til at der skal laves en frygtelig masse øvelser hver eneste gang man træner - Og at man træner helt det samme program hver eneste træningsdag, hvilket for mig lyder ret kedeligt, kan bedst li' at de enkelte træningsdage i en uge varierer mht. øvelser, selvom hver træningsdag selvfølgelig skal være fullbody For at komme ud over det har jeg gjort mig følgende tanker vedr. et HST program: Jeg vil, set over en uge, lave forskellige øvelser ud fra følgende; 2 øvelser til læg 2 øvelser til forreste lår 2 øvelser til bagerste lår 2 øvelser til nedre ryg 2 øvelser til øvre ryg 2 øvelser til bryst 2 øvelser til triceps 1 øvelse til bisceps 3 øvelser til skuldrene Altså i alt 18 øvelser jeg så vil fordele på de 3 træningsdage, dvs. 6 øvelser hver dag. Hertil kommer så selvfølgelig noget mave også, men det skal ikke køre efter HST. Primært vil jeg satse på basis og compound øvelser, og de skal selvfølgelig sammensættes således at det bliver et fullbody program for hver dag. Der skal så køres efter HST principperne. Lyder det fuldstændigt tosset? Er det værd at gå videre med, at bruge tid på, både mht. planlægningen og senere selve udførelsen? Håber der kommer nogle input - Og jeg er altså ikke fast besluttet på at det absolut skal være HST, men umiddelbart virker det til at kunne tilfredsstille mine krav bedst muligt, men er også åbenfor andre muligheder.
  4. Program for styrke i de 3 store

    Mht. læg kan jeg godt se der ikke er noget der går direkte på læggen, men i hvert fald i både Squat og Dødløft er der da også påvirkning af læg. Lænden bliver jo direkte trænet i Dødløft og får jo også i Cable Rows og Barbell Bent-over Rows. Men det er måske ikke helt nok alligevel? Er også bange for at gøre programmet alt for omfattende, men måske kunne jeg nøjes med mave 1 gang om ugen (har tænk mig Hanging Leg-hip Raise) og så i stedet smide en Hyperextension 45-graders og en Standing Calf Raise ind i stedet?
  5. For at få noget variation i min træning, vil jeg prøve et nyt program. Jeg har selv rodet lidt rundt med det, men det er baseret på følgende program Styrke i de 3 store Nu er det jo (i hvert fald som jeg ser det) et 2-split program, men da jeg helst kun træner 3 dage om ugen, og derfor foretrækker et fullbody program, har jeg prøvet at rode lidt om på programmet og er kommet frem til følgende program; DAG 1 Squat - Tung Dødløft - DE Incline Bænkpres Military Chin-up Mave DAG 2 Bænkpres - Tung Squat - DE Cable Rows Side Laterals Fransk Pres Mave DAG 3 Dødløft - Tung Bænkpres - DE Barbell Bent-over Rows (alternativt: Yates Rows) Barbell Curls Triceps Pushdowns Mave Ser det fornuftigt ud? Har tidligere kørt Thomas Jagd's "Fundament træning for begyndere" og kører lige nu TJ's "Alternativ Hypertrofi-træning".
  6. Igang med noget tungere styrketræning ?

    Kan se at jeg vist ikke fik forklaret mig grundigt nok mht. hvorfor jeg henviste til den artikel. Grunden til at jeg henviste til artiklen er, at jeg mener at du, med din begrænsede træningserfaring, vil få meget større udbytte af at træne det program der direkte står nævnt i artiklen, eller et lignende program, fremfor det du selv skriver om.
  7. Igang med noget tungere styrketræning ?

    Nu er 1 måneds træning jo ikke særligt lang tid, så du har ikke kunnet opbygge en basis for dit videre træningsforløb. Det er jo selvfølgelig forskelligt fra person til person hvad man vil opnå med sin træning, men for mit eget vedkommende ser jeg det som et livsvarigt forløb, hvor det jeg ønsker at opnå er de positive effekter ved fornuftig træning - Jeg ønsker altså hverken at deltage i Mr. Universe, styrkekonkurrencer eller lignende. Efter min mening bør du kigge nærmere på nedenstående artikel http://www.getbig.dk/vis_artikel.php?id=31 og så tage den derfra.
  8. Graviditet og styrketræning

    Nej, det havde jeg ikke ..... Men det har jeg så nu, mange tak for henvisningen :4thumbup: Så er problemet bare, at (måske) overbevise min kæreste om, at hun nu skal til at træne maskiner ..... igen Det har hun gjort før og synes ikke rigtigt hun fik noget ud af det ..... og hun tabte også motivationen til at træne Nu har vi trænet med vægte, og de store øvelser (squat, bænk, dødløft) mv., det sidste års tid, og hun er virkeligt meget glad for det Føler og ser der sker noget, synes det er fedt at træne og blive stærkere, og har på intet tidspunkt manglet motivationen til at træne Hun vil absolut ikke blive glad for at jeg forsøger at overtale hende til at træne maskiner igen
  9. Min kæreste og jeg træner jo begge 2 TJ's Alternative Hypertrofi Træning (full-body programmet). Nu er hun så gået hen og blevet gravid, og vi er nu lidt i tvivl om hvorvidt og evt. hvorlænge hun kan fortsætte med styrketræning? Hun er ikke så langt henne i graviditeten endnu, kun 4-5 uger, og vi skal starte på uge 4 i vores anden cyklus af programmet, så det er jo stadigvæk forholdsvis "lette" vægte vi bruger. Hvis det har nogen betydning i denne forbindelse, så havde hun i en tidligere graviditet, vi fik en lille for 3½ år siden, hurtigt under den graviditet meget store problemer med bækkenløsning, men, som sagt, ved ikke om det overhovedet kan have nogen betydning i forhold til om hun kan fortsætte med at styrketræne. Håber der er nogen der ved noget om dette.
  10. Sandheden om effektivt fedttab

    Det giver vel ikke næsten dobbelt forbrænding, hvis de 5 km foregår ved f.eks. 50% højere intensitet end de 10km? Så burde den liniaritet(stavning?) du giver udtryk for i ovenstående, vel betyde at der umiddelbart kun forbrændes omkring 50% mere? Og du mener ikke der er dokumentation for effekten af efterbrænding? Se, det er vi jo ganske enige om er helt hen i vejret, det mener jeg da også jeg gav ganske tydeligt udtryk for?
  11. Sandheden om effektivt fedttab

    Der er (mindst) er par ting jeg ikke forstår i denne her diskussion Først og fremmest fatter jeg ikke RH's nærmest fanatiske tilgang til spørgsmålet omkring kost. Ligegyldigt hvordan man vender og drejer det, så kan man jo altså ikke tabe sig medmindre man indtager færre kalorier end man forbrænder, HIIT, intensiv cardio eller whatever. Det nytter jo ikke noget at man forbrænder 500 kalorier mere ved HIIT, hvis man så til gengæld indtager 700 kalorier mere. Det er så også ligesom om RH er ved at ændre en smule position på dette område - men mon han vil indrømme dette? Men jeg fatter altså heller ikke dem, der i denne diskussion ihærdigt "angriber" intensiv cadio-trænings effekt mht. forbrænding, kontra moderat trænings effekt. Så vidt jeg da ved, er der mindst et par artikler her på sitet der, med referencer, forklarer hvorfor intensiv træning er bedre mht. forbrænding end moderat træning. Har I ikke læst dem?
  12. Rep-range for mavetræning

    Du mener Transversus abdominis eller Den tværgående bugmuskel? Kan bare ikke lige finde andre øvelser, end den hvor man forsøger at "trække" navlen om til rygsøjlen?
  13. Rep-range for mavetræning

    Er generelt meget opmærksom på teknik, derfor jeg godt kan li' når man i en periode kører med lavere vægte, så kan man koncentrere sig meget mere om selve teknikken, så den (forhåbentligt) efterhånden mere eller mindre sidder på ryggraden.
  14. Rep-range for mavetræning

    Jeg synes altså det ser fjollet ud, er træt af at rende rundt og folk tror jeg har "bodegamave", når der primært er tale om mavemuskler - Jeg har jo ikke en fedt% på de her under 10%
  15. Rep-range for mavetræning

    Ja selvfølgelig, fjollet udtrykt af mig Vi træner i forvejen TJ's Alternative Hypertrofi Træning, dvs. med dødløft, Yates Rows (i stedet for bent-over barbell rows), bænkpres, squat m.fl. Dertil har vi så lagt nogle øvelser til underarmen og så nogle maveøvelser; "Mavebøjninger med benene i 90 grader" - Den ene dag hvor vi går lige op, den næste hvor vi kører skrå, dvs. venstre albue til højre knæ og omvendt. Den tredje øvelser er sådan set en slags variation af "Omvendte mavebøjninger" - Vi ligger bare på en bænk med benene ud over, lidt under vandret, så svinger vi benene op til lodret og udfører så løftet af bagdelen (aner ikke hvad den hedder eller hvad man evt. kalder den). Vi kører maveøvelserne 3 x 10, men så er det jo jeg har tænkt på, om ikke vi burde kører dem f.eks. 5 x 5 i stedet. Og nej, har ikke mod på dragonflags, ikke for nuværende i hvert fald