XAX


Henning Friis
 Share

Recommended Posts

Hvis du er påpasselig med ikke at overstresse, så kan det være gavnligt nok at prøve at træne 1 gang tungt og 2 gange eksplosivt.

Med hensyn til dine sticking points, så mener jeg faktisk det er underordnet med deciderede støtteøvelser, på dit niveau. Du kan hente MEGET stor styrke ved bare at koncentrere dig primært om de 3 styrkeløft. Du kan også lave variationer af de 3 styrkeløft, for at styrke dine svage punkter. Her er et par eksempler.

Hvis du er svag i bunden så vil det her hjælpe. For det første er eksplosiv bænkpres supereffektivt for en svaghed i bunden. Dette skyldes at du forbedre din kraftudviklingsrate, som er meget vigtig for startstyrken i bunden. Jo hurtigere du kan få den fra brystet, jo bedre. Den næste du kan gøre, er at træne med pause på brystet på tung dag. Du kan sågar variere pausen. Nogen gange 1 sek. andre gange 3 sek. Bænkpres med pause opbygger også god startstyrke. Eller kan man anvende øvelser som dumbell bænkpres m. pause eller decline bænkpres m. pause.

I dødløft var jeg engang også svag i bunden. Det ændrede sig med tonsvis af eksplosive singels m. varierende intensitet. Koncentrere dig om virkeligt at banke igennem. Dette i kombination med goodmornings gjorde underværker. Generelt vil alt træning af lænden og maven også hjælpe. Front squats kan hjælpe med dit leg drive.

I squat er kodeordet igen supereksplosiv udførsel. Sørg for at have en så kort amortisations fase (overgangen fra eccentrisk til koncentrisk) som muligt. Desuden vil hasemuskel og gluteus træning hjælpe. F.eks RDL´s eller keystone dødløft.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.7k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det med pauser på tunge dage bruger jeg allerede, men jeg kan da forestille mig at længere pause må betyde en nedgang i intensiten. Hvis pausen på brystet er længere, så må det vel andet lige også blive hårdere?

Siden du ikke kommenterede min skuldertræning, så går jeg udfra at du er enig med mig her, altså nedprioritering af skulderpres.

Link to comment
Share on other sites

Det med pauser på tunge dage bruger jeg allerede, men jeg kan da forestille mig at længere pause må betyde en nedgang i intensiten. Hvis pausen på brystet er længere, så må det vel andet lige også blive hårdere?

Nu forvirrer du mig sgu lidt xaxie :) Nedgang i intensitet ? Hvis der er 80 % på stangen, så er intensiteten sgu da den samme, uanset om du pauser eller ej. Ja, det bliver hårdere at løfte vægten hvis du pauser, og 3 sek. er alt andet lige hårdere end 1 sek. Men det er da vel ikke nødvendigvis noget dårligt i ??

Med hensyn til skuldertræningen, så behøver du ikke nødvendigvis nedpriortere den. Du bør bare ikke træne skulderpresse øvelser supertungt. Alle former for laterals er helt OK. Skulderen er meget udsat, når man bænker meget, og en masse sæt i skulderpres kan være dråben som får skidtet til at flyde over. Men prøv dig frem og mærk hvordan dine skuldre reagere på det.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

1/2-2002:

Tidlig træning som altid om fredagen. Startede kl. 10.30

Dagens arbejde:

Dødløft(ME):

1 x 5 x 20 kg

1 x 5 x 40 kg

1 x 5 x 60 kg

5 x 5 x 80 kg

1 x 2 x 90 kg

DB Overhead extension, stående:

3 x 5 x 28-32 kg

Squat(DE):

1 x 3 x 20 kg

1 x 3 x 40 kg

6 x 3 x 65 kg, puhaa :dead:

DB Curls

3 x 5 x 16-18 kg - Lidt probs med skulderen, sååå det blev ikke altid til 5 rep.

Rotatormanchet:

3 x 8 x div. øvelser, kørte dog kun 2 stk, pga. skuldersmerte.

Sikke en dag. Dødløft kørte hårdt men underlig nok så var det sidste sæt 1 x 2 x 90% ikke så hårdt igen. Havde en dårlig dag med armøvelserne. Triceps styrke var ikke helt så god, skyldtes nok close grip bp fra i onsdags. Venstre skulder brokkede sig i dag, så curls og rotatormanchet øvelser kørte ikke fedt i dag. Jeg smækkede også noget mere dynamisk squat på i dag efter foreslag fra vores bulgarske styrkeløfter herinde :p

Jeg kan efterhånden godt mærke at arbejdsmængden er øget her i denne uge. :devil:

Generelt en undergennemsnit til dårlig træningsdag. :huh:

1/2-2002 - kl. 21.50:

Hjemmetræning.

Hamstring raise: 3 x 6

Link to comment
Share on other sites

Xax det er nu engang stadig dejligt at jeg kan batle dig i mine løft. :biggrin: Du skal vide at du er en dejlig selvtillids kilde.

Ej nu skal jeg nok være flink. Din teknik er sikkert også noget bedre end min, men ok. Det skal vi ikke snakke om.

Glæder mig til at træne med dig. Det skal nok blive humor.

Link to comment
Share on other sites

Hmm så kan det godt være at vores 1RM er næsten den samme. Dvs du regner med at løfte 140kg i dødløft`? Hmm, jeg ved ikke men jeg tror ikke min 1RM er så høj. Nå nu får vi at se i ferien. Håber på at jeg stadig kan batle dig.

Det kan jeg også. Det skal jeg simpelthen kunne. :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Ja Sil det må det jo være. Ja det er nemlig det jeg mener. Regner også med at det var de XAX forstod. Jeg prøvede lige i dag med 2X35kg dumbells , da jeg havde centeret for mig selv, så tog jeg lige et pa omgange, og jeg tror jeg er en ok modstander. Nu ved jeg jo ikke hvor Hardcore i er.

Link to comment
Share on other sites

3/2-2002:

Tidlig træning i dag, pga. fødselsdag fest senere på dagen. Startede kl. 12

Dagens arbejde:

Squat(ME):

1 x 5 x 20 kg

1 x 2 x 40 kg

1 x 2 x 70 kg

4 x 2 x 90 kg - 90%

1 x 2 x 100 kg - 100% (Kunne ikke dy mig! )

DB Shrugs:

3 x 6 x 36-42 kg (Smider flere kg på næste gang! )

Bænkpres(DE):

1 x 3 x 20 kg

1 x 3 x 40 kg

6 x 3 x 52,5 kg

Side Laterals:

3 x 6 x 8-12 kg

Rear Laterals:

3 x 6 x 8-9 kg

Fin træningsdag i dag. Følte mig virkelig ovenpå, specielt i squat, hvor jeg ikke kunne dy mig, og kørte doubles med 100% af min 1RM til sidst :hehe: De andre øvelser kørte også godt, og jeg smækkede generelt flere kg. At køre tungt er åbenbart det som jeg har det bedst med, så fremover kører jeg max 6 rep, også i de små øvelser.

Altså en god træningsdag i dag :cool:

Link to comment
Share on other sites

Har lige et lille forslag. Jeg ville vente med at køre dumbell shrugs til efter bænkpres. Trapezius muskulaturen er stærkt involveret i stabilisering af skulderleddet under udførslen af bænkpres, og trætte traps bidrager bestemt ikke til optimal bænk træning. Jeg har haft nogen af mine dårligste bænk træninger på ømme traps. Også selvom det kun er DE dag :)

Generelt er det bedst at få hovedløftene overstået inden man går igang med støtteøvelser.

Ellers tillykke med 2 rep rekorden ;)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Takker :) og dit forslag er også noteret...

Efter min farmerwalk sidste søndag, hvor jeg den efterfølgende uge blev totaløm i øvre trapz, kunne jeg godt mærke den negative effekt på bænkpres.

Egentlig var det også meningen at shrugs først kom efter bænkpres, men jeg var vist lidt glemsom i dag :hehe:

Link to comment
Share on other sites

praktisk værdi? Det kan du spørge dig selvom ved stort set alle øvelser så.

Vægten ligger lidt anderledes placeret når du bruger dumbbells. Desuden så synes jeg at dumbbell version stiller en smule større krav til grebstyrke end bb-versionen.

Omkring farmerwalk, tjaaa, det giver bedre GPP, kort sagt bedre kondition. Farmerwalk kan også overføres til noger praktisk, f.eks. tunge indkøbsposer, osv.

Men formålet med Sil og mig's farmerwalk var nu også at peppe vores træning lidt op, altså lidt sjov i centeret :hehe:

Link to comment
Share on other sites

Ok jeg tænkte bare på om der var nogen væsentlig foreskel mellem dumbell og barbell i Shrugs, Men det er der altså umildbart ikke. Jeg kunne dog heller ikke helt se hvad det skulle være, ud over Grep som du nævner.

Ok det kan jeg godt se. Jeg tror nu bare jeg gør det når der er tid og plads til det. Det er nu meget sjovt.

Link to comment
Share on other sites

5/2-2002:

Samme tid, som jeg plejer, kl. 12.30

Dagens arbejde:

Bænkpres(ME):

1 x 5 x 20 kg

1 x 2 x 40 kg

1 x 2 x 55 kg

4 x 2 x 72,5 kg - 90%

1 x 2 x 75 kg - 94% - (Skulle lige prøve! )

BB Row:

1 x 6 x 20 kg

1 x 6 x 40 kg

3 x 6 x 60-65 kg

Leg raises

3 x 6

Goodmornings:

3 x 6 x 55 kg

DB Lying Triceps extension

3 x 6 x 12-14 kg

Det kørte rimelig godt i dag, specielt i bænkpres hvor jeg lige skulle prøve at gå højere end planlagt.  Jeg har stadig lidt problemer med goodmornings, men tror at jeg har fundet ud af det i dag.

Generelt en god træningsdag i dag :cool:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share