Armoured female


Armoured female
 Share

Recommended Posts

  • Replies 1.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...

Hej Armoured Female!!

Nu er jeg selv lige begyndt at styrketræne, og da der faktisk ikke "eksisterer" kvinder/piger i centeret håbede jeg på, at du kunne give mig nogle tips til opstramning og gode øvelser, da min instruktør "bare" har givet mig nogle latterlige øvelser som sikkert ikke virker!!

fx de øvelser på de uduelige maskiner (jv. forsiden), og der er sikkert andet han ikke har fortalt mig..(!)

Mit mål er: lettere markeret muskler på arme og ben (baller) + en flot mave :)

Link to comment
Share on other sites

Hej - nu har jeg regnet dit køn ud, Pusser.

Gode råd:

1) Foretag den nødvendige holdningsændring til styrketræning for kvinder, som kunne gavne motivation og træningseffekt for næsten alle de få kvinder, som vover sig ind i vægttræningsrummet: Kvinder skal ikke træne anderledes end mænd (altså de mænd, som også træner ben).

Vores udgangspunkt og hormonproduktion (og deraf følgende underhudsfedtlag), som er forskellig fra mænd, gør at den lille forskel som gør os feminine, bevares selv efter lang tids tung/effektiv styrketræning.

2) Markering afhænger først & fremmest af fedtprocenten og ikke så meget af muskelfylden. Men jo mere muskelmasse man render rundt med, jo tykkere underhudsfedt kan man tillade sig at have uden at fremstå småtyk. Den flotte mave afhænger særligt af en lav fedtprocent, men selvfølgelig også af mavetræning.

Spinning (hvis det findes i dit center) er en af de bedste måder at forbrænde fedt på. Selv spinner jeg et par gange om ugen ved siden af styrketræning hver anden dag.

3) Styrketræningen skal fortrinsvist bestå af store multiledsøvelser, der inddrager det meste af kroppen. Squat og dødløft rammer især dine målmuskler (lår, baller) men styrker også generelt mave/ryg og for dødløfts vedkommende skulder/nakke og underarme (gribe/holdestyrke). Der er masser af tråde her på debatten, som lovpriser disse øvelser til skyerne (med god grund). De er dog svære at håndtere teknisk. Start evt med Seated Leg Press, som også er en multiledsøvelse, men som ikke styrker "korsettet" (mave/ryg) og derfor ikke er helt ligeså god.

Hvis instruktøren ikke kan/tør/vil vise dig øvelserne, så find en af de øvrige brugere i centret, som squatter/DL'er og spørg ham (det vil jo nok være en "ham").

4) Spis rigtigt og rigeligt, særligt i forbindelse med træning. Jeg drikker 1 L kakaoskummetmælk e.l. hvergang jeg træner. Ellers mindre hyppige måltider, 5-6 dgl. Kød, kød og atter kød. Rugbrød med tun/hytteost er guf til mellemmåltiderne.

5) Sved, støn og prust mens du træner de store øvelser (det skal være hårdt). Det er aldeles ikke pinligt, og man kan altid være feminin når man er færdig med øvelsen :cool:

6) Køb H&M's jazzpants - de er ganske feminine og flækker ikke når man squatter (Nej, jeg arbejder ikke i H&M).

Jeg poster snart mit eget træningsprogram. Det ligner de øvrige træningsprogrammer her i logbogen til forveksling, så kig rundt i disse for inspiration.

God fornøjelse... :sweetsun:

Link to comment
Share on other sites

Denne logbog har gennem hele dens eksistens glimret ved sit fravær af et træningsprogram:

Mit program er for tiden et todelt splitprogram, delt op mellem træk og stem (så godt det nu kan lade sig gøre). I hvert træningspas gennemfører jeg den ene af øvelserne i hver linie, således at der er min. 8 dage mellem den enkelte øvelse, men kun min. 4 dages restitutionstid for selve muskelgruppen. Jeg satser på at træne styrketræning hver anden dag, men det smutter jo en gang imellem, så der går 2 dage eller flere mellem træningerne... Gennemsnitligt når jeg 3 pas/uge.

Stem-dag:

Squat eller front squat: 4 x 8-10

Bænkpress eller inc. BP: 4 x 8-10

Seated eller standing calfpress 2 x 8-10, supersets med maveøvl.

DB skulderpress eller upright row: 3 x 8-10

Dips eller "isoleret" tricepsøvl.: 2 x 8-12

(Sjældent; Leg extensions 2 x 8-10)

Træk-dag:

Dødløft eller sumo-DL: 4 x 8-10

Chinups eller DB bent-over row: 4 x 8-12

Goodmornings eller straigt leg DL (afløser nu legcurls): 2-3 x 8-12

Close grip pulldown eller incl. lever row: 2 x 8-12

Hyperextensions, supersets med shrugs: 2 x 10-12

(Meget sjældent: Hammercurls, 2 x 8-12).

Kort og godt, det tager 45 min. til en time.

De øvrige dage står den enten på spinning, løb (for sjældent...) eller undervandsrugby (sporten over alle!!)). Alt det cardiotræning (nødvendigt for konditionens skyld) stiller store krav til fødeindtagelsen, når jeg nu gerne vil have noget hypertrofi ud af styrketræningen.

Mit grovæderi er efterhånden legendarisk... :cheeburga:

Pausedage forekommer når jeg (enten fysisk eller gr. tidspres) føler for det.

Vejer nu 75 kg trods en mindre afisolering. Fedtprocenten er et sted mellem 16 og 23%, afhængig af målemetode... En 4-punktsmåling med tang giver ca. 17% (23% er centerets impedansmåler). Jeg er af indlysende grunde gået over til at måle hudfolden under navlen i mm, et prædilektionssted for mit underhudsfedt. Den er pt. 16 mm.

Link to comment
Share on other sites

Lidt mere fra loggen:

23.5: Lille løbetur.

24.5: Pausedag gr. tømmermænd efter personalefest med mit yndlingsvinmærke "Ad libitum". Den fås også som øl :beerchug:

25.5: Stemdag.

Squat 40 x 9-9-8-8

Front squat (øvestadie) 20 x 13

Incl. BP: 35 x 9-7, 32,5 x 7

Standing calfpress (i seated legpressmask.) 97,5 x14-13 supersets m. 2 x maveøvl.

Upright row, mellemstang+10 x 15+, 15 x 10.

Assisted dips: 6 blokke x 12-10.

Når der står "styrke" under overskriften på min log, så menes der altså mental styrke...

26.5: Løb i 37,45 min. Gennemsn. puls 166 (lidt lav, da måleren viste 0 i en periode gr. BH-interferens...) Kalorieforbrug 338 kcal med en forkert brugerindstilling (4 kg for let). Nå ja, jeg har lige støvet min pulsmåler af efter lang tids inaktivitet.

27.5: Trækdag 2.

Har aldrig oplevet noget lignende: Squatracket var optaget af en mand - som trænede squat! Jeg er normalt den eneste der bruger det til dets rette formål, oplever en gang imellem en eller anden mand der træner et eller andet for overkroppen :ugone2far: "Hvornår er DU færdig med at træne skuldre i SQUATstativet??!". Blasfemi. Nå, men lad de stakkels mænd hvile i fred. Mit eget køn bruger kun stativets spejl, fordi det har en bule der får én til at se tyndere ud :hehe:

Startede så med ass. chinups: 8 bl. x 10-8-7, 9 bl. x 8.

SumoDL (forsøgt implementeret på ny efter længere pause): 50 x 10, 55 x 10^3.

Incl. row: 30 x 13-9

Stiffleg DL (også teknik): 30 x 15-12.

2 x hyperext ss med shrugs 50 x 10-10.

Er der egentlig nogen, som har et link til en video med sumo-DL?

Jeg er lidt i tvivl om, hvor langt man bør holde røven over gulvet ved udgangsstilling. Skal lårene være over (knap så flekterede knæ) eller under vandret (helt flekterede knæ)??

Link to comment
Share on other sites

Noget fra loggen igen:

27.5, hvor jeg havde trækdag skulle jeg have spillet undervandsrugby, men det gik der ged i.

28.5: Spinning i 1 1/4 time (bodybike 3). Instruktøren, som ellers er sød og human, var i et ondt lune idag. Puha. Jeg glemte iøvrigt min pulsmåler.

29.5: Stemdag 2.

Jeg fandt ud af, at det var 4 uger siden jeg sidst havde vejet mig (74,8 kg). Idag, på samme tidspunkt af dagen, på den samme vægt, med det samme tøj på og den samme hårlængde: 77,8 kg. Måtte lige kontrollere vægtens indstilling, som var OK. Jeg fatter det ikke, det er aldrig sket før. Det eneste jeg har gjort til forskel fra alle de andre år jeg har styrketrænet, er at køre ovennævnte program og så RÅæde mere end jeg plejer samt drikke tonsvis af cacao (det smager jo ovenikøbet godt). Det er ikke engang fedt, navlefolden er nu 15 mm. Fedt% med tang viser stadig ca. 18...

Og når jeg kigger ordentligt efter, så ER der kommet lidt mere muskelseparation mellem fx deltoideus og triceps. Osv. osv...

Op og træne! Det hjalp virkelig på motivationen :bounce:

Squat: 40 x 10-10-9-9

Front sq. på øvestadiet 20 x 14

Bænkpres: 47,5 x 10-9-7, 45 x 8

Siddende læg 50 x 10-10, ss med 2 x mave på swissball

Skulderpres, db.: 10 x 12-8-7

Tripres 6 bl. x 12-10.

Link to comment
Share on other sites

fedt for dig, der er da ikke noget mere motiverende end fremgang. Kan ikke helt forstå din modstand mod cardio, men så igen.... du har det nok med cardio som jeg har det med styrketræning.  God vind (jeg ville nødigt bryde loven i dít nærvær)  fniiis, hvad siger de kriminelle når de ser dine muller?

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke helt forstå din modstand mod cardio,men så igen.... du har det nok med cardio som jeg har det med styrketræning.  God vind (jeg ville nødigt bryde loven i dít nærvær)  fniiis, hvad siger de kriminelle når de ser dine muller?

De synes jeg har en stor røv (den virker også stor og meget tung set nedefra) :hehe:

Jeg kan godt lide cardio på den sjove måde (boldspil etc.), men 40 min. i en stepmaskine synes jeg er lidt kedeligt, plus at jeg ikke kan bruge det til noget når jeg ikke er interesseret i at tabe mig. Konditionen bliver jeg dog nødt til vedligeholde ved løb og spinning...

Tak for linksene til sumo-DL'et, I andre :) Der er godt nok lidt forskel i udgangsstillingen på de to links, men mon ikke jeg finder ud af det...

Link to comment
Share on other sites

Loggen igen...

30.5: UV rugby i ½ time. Jeg kom for sent (dels fordi det tog længere tid end normalt at skrue mig ned i badedragten :) )og hoppede i uopvarmet. Herefter havde jeg flere nærdødsoplevelser...

31.5: Trækdag 1.

God dag, bortset fra at endnu en blasfemiker trænede overkrop i squatracket (det skulle vist forestille bicepscurl, men det involverede hele hans overkrop).

Dødløft; 55 x 10, 60 x 10-10-9

DB row: 22 x 9, 20 x 9-9-8

Goodmornings: 35 x 10, 30 x 12 (lænden knurrede ad mig, selvom jeg holdt et pænt svaj :huh: )

Closegrip pulldown: 60 x 9, 55 x 9

Hyperextensions x 2 sæt.

Hammercurls stang + 15 x 13-9, ss med shrugs 50 x 12-12.

Hertil den sædvanlige cacaomælk, 2 g kreatin og så hjem og æde aftensmad...

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share