vægttab med kulhydratdag?


lea1
 Share

Recommended Posts

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jae jeg siger ihvertfald at mit kan rykke "dramatisk" hvis jeg kører en hård diæt længere tid end 3+ / 4+ uger - så skal jeg finde mit indtag igen.

så hvis man kan fucke stofskiftet op - så er det måske også værd at overveje hvad refeed måske kan bidrage til på denne konto ?

PS: "Fist" har du fået nattevagten ;)

Edited by FittSmoker
Link to comment
Share on other sites

Jae jeg siger ihvertfald at mit kan rykke "dramatisk" hvis jeg kører en hård diæt længere tid end 3+ / 4+ uger - så skal jeg finde mit indtag igen.

så hvis man kan fucke stofskiftet op - så er det måske også værd at overveje hvad refeed måske kan bidrage til på denne konto ?

Hmm... Du legede jo med tanken om HST til ben, så jeg kan vel også overveje at knalde et par refeed-dage ind i næste cutter!

Men det lyder bare for godt til at være sandt ikke Fittsmoker? -Hvis det bliver for nemt, kan det jo ikke virke! ;) :biggrin2:

Link to comment
Share on other sites

Jae jeg siger ihvertfald at mit kan rykke "dramatisk" hvis jeg kører en hård diæt længere tid end 3+ / 4+ uger - så skal jeg finde mit indtag igen.

Så hvis man kan fucke stofskiftet op - så er det måske også værd at overveje hvad refeed måske kan bidrage til på denne konto ?

Det oplever jeg også - ligevægtsindtaget sænker sig langsomt efter ca. 4-6 uger ... især hvis man har lagt lidt for hårdt ud og kalorieunderskuddet måske er lidt i overkanten.

Jeg har gode erfaringer og de bedste resultater1 med at have et ugentlig underskud på ca. 3500-4000 kcal. men fordelt på 5-6 dage med underskud og 1-2 dage (weekend) med ligevægtsindtag / evt. lille overskud.

Dette princip kørte jeg med, inden jeg hørte om refeed og leptin-niveauer ;)

[1] : Ovenstående princip kørte jeg dog først da jeg nærmede mig en 'normal' fedtprocent ... da BMI > 35+ var motion og alm. diæt nok til at kiloene raslede af. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

MadMan - underskud i forhold til hvad, basaltstofskiftet eller behov inklusive aktivitet???

Jeg har målt hvilestofskiftet via nettet - på netdoktor - og via formler - så det kan selvfølgelig være unøjagtig.........

Men man skulle vel mene der skete noget, når diætet ligger på det basalstofskfitet antagelig bruger.......så er man i alle tilfælde i underskud, for bare det at gå ned af trappen giver et underskud............

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil give Stubbe ret - jeg prøvede beregningen og den anslog mit basalstofskifte til ca. 1800 kcal ... det lyder lidt højt <_<

På en normal dag (uden træning) ville jeg typisk indtage 1700 - 2000 kcal, hvilket så ville bringe mig under under basalstofskiftet :blink:

Samme beregning anslår også at jeg ved moderat aktivitet skulle ligge på 3200 kcal og dét ved jeg er for højt :(

Link to comment
Share on other sites

Leptin ER et hamrende spændende område, MEN indtil videre er der IKKE lavet undersøgelser som ikke slutter med at konkludere at "der er behov for mere forskning på område for at der kan siges.... bla, bla den samme kedelige smørre :)

Men det behøves for pokker ikke at være bevist for at få det til at virke!

Kommer man under et vist energi-indtag VIL stofskiftet blive lavere - det er VIDENSKABELIGT bevist! Men holder man sig til at køre et energiunderskud som svarer til et tab på 0,5 - 1,0 kg./uge skulle stofskiftet ikke blive påvirket synderligt. med ca. 29 kJ i 1 g. fedtvæv svarer det til et underskud på 14500 - 29000 kj. Eller 2071 - 4142 kJ om dagen.

Men jeg kunne da godt tænke mig at høre lidt mere om refeed dage - er det nødvendigt at være i energioverskud for at de VIRKER?

Selv har jeg haft god succes med at ligge på et stabilt underskud på ca. 2000 kJ om dagen. Men med meget varierende energi forbrug/indtag:

Normal dag: ca. 12000 kJ i ligevægtsindtag - Det har jeg beregnet mig frem til, og synes at passe nogenlunde OK.

Herefter ligger jeg energiforbruget ved træning til, og trækker 2000 kJ fra - og VUPTI så taber jeg mig stille og roligt.

Nogle dage hvor jeg så har forbrændt 13000+ kJ under træningen har jeg så kørt med et underskud på 4000 kj uden at jeg har mærket til det - da jeg alligevel skal spise meget for at nå op på et beskedent energiunderskud.

Men kan man så tale om refeed - eller ligger det ligesom i definitionen at man skal op i energiOVERSKUD og øge glycogenlagrene?

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Stubbe - jeg er 177 høj, vejer 69-70 kg (muller naturligvis - hehe) og er 38 ET HALVT (meget vigtig :lol: ).

Jeg træner styrketræning 4-5 gange om ugen, og lige så mange gange cardio - 60-70% af maxpuls om ugen. Det valgte jeg at sætte som moderat aktivitetsniveau.

Ved formeludregning blev resultatet også omkring 1400 kcal........basal..........

Link to comment
Share on other sites

De formler jeg kigger på, siger basal på 6Mj/dag (1430Kcal), så det er stort set det samme

Med det aktivitetsniveau er du ikke moderat. :o

Men det gør jo bare forskellen større :blink:

Er du sikker på dit indtag så?

Men det er vel også ligemeget hvad formlerne siger du "måske" skal indtage. Bare du selv ved det. Hvis du ikke har tabt dig efter 10-12 dage, ku det tyde på at dit indtag ligger meget tæt på dit forbrug, uanset hvad du måske burde. B)

Så det er vel bare, at prøve, at skære lidt ned og se hvad der sker.

Prøv det Prøv det Prøv det, eller :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Allerup> Nu er jeg så forbandet heldig at jeg kører rundt med en wattmåler på cyklen, så jeg har et ret nøjagtigt billede af hvor meget energi jeg bruger på cyklen...

Men om vinteren når jeg har gang i Mtb'en osv. har jeg ikke noget nøjagtigt billede af mit energiforbrug - men hvad pokker - så æder jeg mig alligevel til nogle ekstra kg. på sidebenene :)

Men altså hvis du har en OK ide om hvad du kan træde ved AT i Watt - kan du selvfølgelig forsøge dig med at regne noget ud fra pulsdata - det bliver bare aldrig særligt nøjagtigt - SPECIELT ikke hvis du er lidt træt og pulsen derfor er lavere, hvis der er mange små korte ryk (som ved cykelløB) osv.

Edited by Fast legs
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share