Pectus excavatum


Rasmus G
 Share

Recommended Posts

Det synes jeg faktisk jeg har set en del der har. Min egen far blandt andre.

Jeg kunne forestille mig at den visuelle effekt ville mindskes hvis du bulkede lidt. Jeg har i hvert fald kun lagt mærke til det på tynde personer, aldrig mere velnærede typer. Om det så er fordi de mere spinkle typer i højere grad er disponeret for det, det ved jeg ikke.

Men når alt kommer til alt drejer det sig også om at acceptere sin krop (det kan 16-årige nok have lidt problemer med ;) ) Der er ingen af os der er perfekte eller 100% tilfredse med vore kroppe, og der er sgu nok dem der har det værre end dig. Hvis det er dit største problem har du altså ikke så meget at brokke dig over. Nuvel, jeg har også været teenager, og det var da heller ikke en periode hvor jeg var spækfyldt med selvtillid og lækkert hår. Men "problemet" er nok kun eksisterende inde i kraniet på dig selv. Jeg nægter at tro, at nogen skulle synes mindre om dig, eller kunne finde på at afvise dig pga det. Og hvis der er, er de dybt dybt latterlige og slet ikke værd at samle på.

And for any day that stings two better days it brings

Nothing is as bad as it seems :)

Mvh Clayman

Link to comment
Share on other sites

Det synes jeg faktisk jeg har set en del der har. Min egen far blandt andre.

Jeg kunne forestille mig at den visuelle effekt ville mindskes hvis du bulkede lidt. Jeg har i hvert fald kun lagt mærke til det på tynde personer, aldrig mere velnærede typer. Om det så er fordi de mere spinkle typer i højere grad er disponeret for det, det ved jeg ikke.

Men når alt kommer til alt drejer det sig også om at acceptere sin krop (det kan 16-årige nok have lidt problemer med ;) ) Der er ingen af os der er perfekte eller 100% tilfredse med vore kroppe, og der er sgu nok dem der har det værre end dig. Hvis det er dit største problem har du altså ikke så meget at brokke dig over. Nuvel, jeg har også været teenager, og det var da heller ikke en periode hvor jeg var spækfyldt med selvtillid og lækkert hår. Men "problemet" er nok kun eksisterende inde i kraniet på dig selv. Jeg nægter at tro, at nogen skulle synes mindre om dig, eller kunne finde på at afvise dig pga det. Og hvis der er, er de dybt dybt latterlige og slet ikke værd at samle på.

And for any day that stings two better days it brings

Nothing is as bad as it seems :)

Mvh Clayman

Hej Rasmus!

Jeg syntes du skal prøve at træne et år tid og se hvordan det ændre sig - og hvordan du får det med din krop! Hvis du stadig føler det som et stort problem, kan du overveje en kosmetisk ændring (opr.) - men undersøg lige evt. bivirkninger først.

Det er for let at skrive at du bare skal være glad for dig selv og er du er god nok, hvis du ikke selv syntes det!

Jeg kan godt forstå at du er ked af det og gerne vil ændre på det! Men giv lige træningen et års tid først...ok?!

:bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har talt med Rasmus om det her.

Til evt. andre med samme problem: Der er kommet en ny enkel operationstype, hvor man indsætter en bøjle i brystkassen. (Var i lægens bord igår..). Det har vist sig som en rigtigt god behandlingsform, dog er den begrænset til personer under 20 år. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har efterhånden styrketrænet i to måneder, (ja, var begyndt inden jeg lavede emnet) og kom til at tænke på noget.

Jeg vil gerne træne indtil jeg skal opereres, men er i tvivl om, om det er en god idé at træne bryst? jeg mener vil det skubbe brystbenet længere ind, hvis musklerne omkring det vokser? og derved forværre chancerne for et godt resultat?

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Hehe.. Det som du "lider" af kan desværre ikke kureres med træning, der skal en operation til.. Fejlvæksten af brystbenene der vokser indad, skyldes for lavt indtag af C vitamin under opvæksten.. Dette syndrom kaldes også Engelsk syge..

Nogle fødes dog også med det, men i de fleste tilfælde skyldes det at barnet ikke har fået nok c-vitamin under opvæksten.. Syndromet minder lidt om skørbug i gamle dage, hvor knoglerne også deformeredes grundet manglende indtag af c-vitamin..

Så jeg skal satme sørge for at mit barn får nok c-vitaminer når jeg engang bliver far ;)

Men held og lykke hvis du vil have en operation, håber det kommer til at blive rigtigt pænt :)

Link to comment
Share on other sites

Playboy.. <_<

For det første: Læs hele tråden..

For det andet: PE skyldes med meget stor sandsynlighed IKKE kosten, ihvertfald ikke i DK. Der er en vis arvelighed i tilstanden, og nogle taler også om miljømæssige faktorer.

Svar på netdoktor

Generelt mener jeg ikke det er en god ide at bringe "mistanker" på bane, som kunne give splid i en patients relationer!

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share