Mens de fede koster milliarder


Dumb&Dumber
 Share

Recommended Posts

  • Replies 57
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Faktisk tror jeg "folk" generelt har mere ondt af dem som lider af undervægt end dem som lider af overvægt. Hvorfor?

Vel fordi man nemt kan regne ud den der er tyndt som et skelet har en spiseforstyrelse/psykisk sygdom og det synes "folk" er synd. Men ekstremt fede synes "folk" bare er dovne og skal tage sig sammen og spise mindre+lave mere for at smide fedtet! Synd, for ekstremt fede har jo også en spiseforstyrelse.

Link to comment
Share on other sites

Faktisk tror jeg "folk" generelt har mere ondt af dem som lider af undervægt end dem som lider af overvægt. Hvorfor?

Vel fordi man nemt kan regne ud den der er tyndt som et skelet har en spiseforstyrelse/psykisk sygdom og det synes "folk" er synd. Men ekstremt fede synes "folk" bare er dovne og skal tage sig sammen og spise mindre+lave mere for at smide fedtet! Synd, for ekstremt fede har jo også en spiseforstyrelse.

og man kunne vel ligesaa godt sige om tynde folk "at de da bare kan tage sig sammen og proppe noget i skrutten"...

God pointe Hessel, - det sjove er at "folk" tror at de skal blande sig i hvordan andre ser ud... Kan folk for soeren ikke bare koncentrere sig om sig selv, - istedet for at belaesse andre mennesker som de slet ikke kender med deres mere eller mindre berettigede sym- eller antipatier?

Jeg har ondt af Sarah, og ogsaa af de stakkels store mennesker i BT i sidste uge, men mest fordi det hele er raab om hjaelp som dem der er taet paa ikke rigtigt har fundet ud af at besvare. Og det er bare saa trist at se paa :unsure: .

Edited by meadow
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan kun være enig i at det er en strid skæbne. Mht. hvorfor folk har mere "ondt" af de spiseforstyurede tynde end de fede? Det der er blevet skrevet er jeg enig i, men jeg tror der er en dimesion mere. Vi fatter ikke rigtigt at der er nogen der ikke spiser - sult er en så stærk stimulans, at vi er klarover at den er hel gal hvis man kan undertruykke den. Så godt som alle forstår der imod, at man kan komme til at spise for meget - de fleste er fristet af det fra tid til anden - det er ikke fremmedartet. Det er så nærliggende at tro at meget fede bare ikke kan styre den trang som alle har - fordi de er dovne/dvaske/dumme hvad ved jeg... så de skal da bare tage sig sammen... Men nu var det en tråd om det modstatte problem, så undskyld mig atjeg ikke lioge kunne lade den ligge...

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan kun være enig i at det er en strid skæbne. Mht. hvorfor folk har mere "ondt" af de spiseforstyurede tynde end de fede? Det der er blevet skrevet er jeg enig i, men jeg tror der er en dimesion mere. Vi fatter ikke rigtigt at der er nogen der ikke spiser - sult er en så stærk stimulans, at vi er klarover at den er hel gal hvis man kan undertruykke den. Så godt som alle forstår der imod, at man kan komme til at spise for meget - de fleste er fristet af det fra tid til anden - det er ikke fremmedartet. Det er så nærliggende at tro at meget fede bare ikke kan styre den trang som alle har - fordi de er dovne/dvaske/dumme hvad ved jeg... så de skal da bare tage sig sammen... Men nu var det en tråd om det modstatte problem, så undskyld mig atjeg ikke lioge kunne lade den ligge...

Orv, du gav mig noget at taenke over der, Arne. Det er lige paa soemmet. Og nu spinner jeg videre: Derfor kan man ogsaa ofte ane en hvis beundring af tynde folk a la: "orv hvor er det godt gaaet", fordi nogle ville oenske de kunne det selv, altsaa udvise den selvdisciplin og maalrettethed man tror der ligger bag... Men i de fleste tilfaelde ved man ikke hvad der ligger bag, og skulle maaske bare holde sine tanker for sig selv...

(Mange af os er i bund og grund opdraget til at det er beundringsvaerdigt at vaere tilbageholdende med mad, foelelser, penge - you name it... - og det modsatte anses for at vaere noget svagpisseri... :devil: )

Link to comment
Share on other sites

Kunne det tænkes at al opmærksomheden omkring folks vægt bidrager til at gøre det hele værre?

Det er da slet ikke sikkert at man har en spiseforstyrrelse bare fordi at man er lidt tyk.

Hvis en person tager 3 kilo på om året (under 10 gram om dagen) i 10 år, så vejer personen 30 kilo mere. Personen behøver ikke at indtage mere end højest 90 kCal mere end de forbrænder om dagen. Det er mindre end en kvart ritter sport.

Er det en spiseforstyrrelse?

Det eneste man kan klandre dem for er vel at de ikke gør noget ved det, men hvis det ikke generer dem til daglig, så gør det jo ikke noget. Det er jo ikke andres menneskers sag hvordan de overvægtige ser ud. Selvom det er sjovt at kritisere folk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror, Arne har fat i noget rigtigt. Tynde mennesker er ikke så skræmmende som tykke, fordi sultekunstnere som hende Sarah jo åbenbart er i stand til at udøve en enorm selvkontrol. Vi er mere bange for det ukontrollable end overkontrol. Derfor er meget fede mennesker mere skræmmende, eller dybere skræmmende - fordi de ligesom udstiller forbudte tanker om truslen om at miste selvkontrollen.

Edited by mdk
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ganske enig i hvad arne og mdk skriver, men mon ikke der kan tilføjes endnu en dimension.

Samtidig er der en ting mere der skræmmer - SYNET.....et menneske der har givet op, som ikke orker mere, som ligner et skelet...synet skræmmer os. Vi bliver berøringsangste. Berøringsangst er nemt at få. I medierne fortæller 1 million forkellige guruer hvordan vi kan tabe os 10 kilo på fem minutter, mens vi kan svælge os i alt det forbudte. Ikke EN ENESTE guru fortæller os hvordan vi skal gribe det an hvis vi har anoreksi, eller mistænker at nogen har det.

Link to comment
Share on other sites

Jamen, det er da træls at skulle se på. Og meget synd for pigen. Men det er bare ikke det historien handler om. Der er simpelthen for få pladser i sundhedsvæsnet til behandling af anorexiofre. Det betyder ventelister. Eller behandling på privathospital - betalt af det offentlige. Fejler man noget akut eller livstruende, kommer man selvfølgelig til tidligere.

Der må et eller andet sted have været en lægelig vurdering, der sagde at pigen kunne vente til der var plads i januar. Og det er vel den, Kbhs Kommune henholder sig til. Og med det højt besungne skattestop, som landet lider af for tiden, er der vel ikke plads til, at kommunerne sådan bare falder ud af fodslaget.

Det skulle da lige være, hvis der kunne komme en historie i medierne med de tragiske konsekvenser. Lur mig om ikke en masse politikere, og måske endda selveste Lars LR, vil profilere sig på at skaffe plads til pigen udenom ventelister eller på privatklinik. Sådan er politik jo også i DK. :chicken:

Edited by cfred
Link to comment
Share on other sites

Skattestopper har selvfølgelig ikke noget med sagen at gøre overhovedet. Ventelisterne er da faldet markant de sidste 2 år på trods af skattestop. Der var endda blevet givet 1,7 procent mere til amterne denne gang end sidste år. Altså med andre ord er der givet adskilelige milliarder til finansloven på trods af skattestoppet. Hvor kommer pengene så fra? Jo det kommer bl.a. fra ulandsbistanden, mia. besparing på strammere indvandrelovgivning, effektiviseringer i den offentlige sektor osv. Kort sagt: Selvom skattestoppet får skyld for meget er dette IKKE en af dem. Det skyldes snarre at man har valgt at prioritere anderledes. Denne prioritering tilgodeser tilsyneladende ikke dem som lider af anorixia nervosa. Længere er den ikke!

Link to comment
Share on other sites

Skattestopper har selvfølgelig ikke noget med sagen at gøre overhovedet. Ventelisterne er da faldet markant de sidste 2 år på trods af skattestop. Der var endda blevet givet 1,7 procent mere til amterne denne gang end sidste år. Altså med andre ord er der givet adskilelige milliarder til finansloven på trods af skattestoppet. Hvor kommer pengene så fra? Jo det kommer bl.a. fra ulandsbistanden, mia. besparing på strammere indvandrelovgivning, effektiviseringer i den offentlige sektor osv. Kort sagt: Selvom skattestoppet får skyld for meget er dette IKKE en af dem. Det skyldes snarre at man har valgt at prioritere anderledes. Denne prioritering tilgodeser tilsyneladende ikke dem som lider af anorixia nervosa. Længere er den ikke!

Hvad ved jeg? Jeg har jo bare LÆST artiklen:

EB

Københavns Kommune har besluttet, at de ikke vil betale de 48.000 kr. om måneden, som behandlingen koster.

og
EB

Rigshospitalets anoreksiafdeling har sagt, at jeg tidligst kommer ind hos dem til januar, siger den 21-årige kvinde modløst.

Kommunale eller Amtslige udgifter = stor betydning :sneaky:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selvfølgelig helt enig med Arne her. :)

De to fænomener udspringer begge af vor tids ubevidste fortvivlelse. Anoreksi er en måde at få lidt hold i kaos, mens overspisning er en form for opgivelse.

Man kan nemt argumentere for, at fedme er værre, da opgivelse er det længste, man kan komme ud.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share