Slet intet tun???


proteinfræseren
 Share

Recommended Posts

Hey der

Jeg er muligvis indskrænket og uinformeret, men jeg har hørt en fugl synge blandt træningskammerater om at tun indeholder tungmetaller deriblandt kviksølv som OPHOBER sig i kroppen og aldrig forlader den :w00t:

Jeg fik at vide at sundhedsstyrelsen faktisk anbefaler at man slet ikke spiser tun (hvilket jeg

ikke havde regnet med)

Eftersom jeg har fået den opfattelse at en tilpas høj koncentration af kviksølv i kroppen påvirker humøret og kan føre til sindsyge er jeg blevet skræmt lidt væk fra tun.

Kan jeg bare slynge arbitrære mængder tun indenbords eller ender med at blive sindsyg hvis jeg ikke stopper?

Nogen der kan be -eller afkræfte disse postulater? :)

Fræs for satan klovn fræs

Link to comment
Share on other sites

Advarsel mod kviksølv i fisk

Hvis man spiser fisk med et stort indhold af kviksølv, øger man risikoen for at få blodprop i hjertet.

Ny forskning viser, at den store mængde kviksølv, der findes i visse typer fisk, i langt højere grad end forventet modvirker fiskeoliernes gavnlige virkning på hjertet. Derfor overvejer man nu, om advarslen mod at spise fisk med kviksølv skal udvides, så den ikke kun rettes mod gravide og ammende kvinderne, men mod alle forbrugere.

Ifølge Philippe Grandjean, der er professor i miljømedicin ved Syddansk Universitet, er det vigtigt at oplyse om, at det ikke altid er sundt at spise fisk. "Fisk uden kviksølv og dioxin er selvfølgelig sundt, men det er pinedød nødvendigt, at myndighederne - også de danske - går ud og fortæller forbrugerne, at det ikke altid er sundt at spise fisk. Det afhænger i høj grad af, hvilke fisk det er, og hvor de kommer fra. Budskabet må nu være, at der er en risiko for alle," siger han.

Det er især rovfiskene i den sidste ende af fødekæden, der indeholder meget kviksølv. I Danmark bliver kvinder i den fødedygtige alder frarådet at spise for store portioner af tun, helleflynder, sværdfisk, sildehaj, oliefisk, rokke, gedde, aborre og sandart.

Kilde: Kaare Skovmand, Politiken, 1. sektion, s. 5, d. 16. december 2002

-fundet på sundhed.dk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share