Hjælp!


Kejseren
 Share

Recommended Posts

Min far har ligget syg i lang tid, men er nu ved at komme sig igen, men det ligger midletidigt sådan, at han har tabt ALT for mange kilo... -han vejer kun 55 kg. men skulle gerne op 70-75 kg. - det skal lige siges at han har et højt stofskifte, og derfor aldrig har vejet så meget...

-Han styrketræner ikke, men arbejder som selvstændig murer, og han bruger utrolig mange kræfter hver dag..! -Han har det problem, at han ikke har nogen appetit...

Mit spørgsnål lyder så, hvad skal han spise for at tage hurtigst muligt på igen, taget i betrækning, at han arbejder hårdt hver dag...????

mvh. Kejseren

Link to comment
Share on other sites

det skal lige siges at han har et højt stofskifte, og derfor aldrig har vejet så meget

Er det noget han har fået testet?

Jeg synes mest (som du også selv nævner) det lyder som om han har en effekt appetitregulering - OG et hårdt fysisk arbejde som bruger meget energi.

Der er ikke noget bestemt han skal spise for at tage på. En hurtig vægtøgning er ikke at foretrække, da hovedparten vil være fedt.

Hvis han generelt har mangel på appetit kan man gøre et par ting:

Planlæg måltiderne både med klokkeslet og mængder og lav så meget som muligt i forvejen.

Flydende kost mætter ikke så meget som fast, så man kan nemmere få klemt nogen kalorier indenbords på den måde.

Gå efter forholdsvis energitætte fødevarer, men ikke nødvendigvis noget der bare er fedt.

Her er en tråd om samme emne, hvor der gives en masse andre råd.

Link to comment
Share on other sites

Stort set ingen grønt og frugt.

Hellere lyst brød end groft brød, med smørelse på.

Mælkeprodukter er gode, især de fede.

Kød er godt, gerne med stort fedtindhold.

Drik energi-protein rige drikke.

Husk vitaminpille.

Skal det være med specificeret må du spørge ind til noget konkret.

Link to comment
Share on other sites

Yep, nemt og simpelt: http://www.allnatural.dk/download/KropKostHK.zip

Bare download det - du skal gerne have excel ? - og så hvis den spørger, med eller uden makroner, og fortæller der er virus risiko med Makroner, ignorer denne meddelelse da der ingen virus er på :) Spørg endelig hvis du har problemer, du kan oxo selv tilføje mad hvis det ikke er på programmets liste, bare spørg :)

Link to comment
Share on other sites

ja, der findes formler som man kan bruge til at estimere ens daglige energiforbrug, men de er UPRÆCISE.

En grov en siger:

12 x 2,2 x kropsvægt i kg hvis du vil tabe dig

16 x 2,2 x kropsvægt i kg hvis du vil holde vægten

20 x 2,2 x kropsvægt i kg hvis du vil tage på

De 2,2 er med fordi formlen oprindelig er beregnet på kropsvægt i pund.

Problemet er at der er store individuelle forskelle og stor forskel på folks aktivitetsniveau.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Stort set ingen grønt og frugt.

Hellere lyst brød end groft brød, med smørelse på.

Mælkeprodukter er gode, især de fede.

Kød er godt, gerne med stort fedtindhold.

Nok det ringeste svar jeg har hørt længe!!

Ved godt at grønsager og frugt mætter, men der er masser af gode og vigtige vitaminer og miniraler i.... og dessuden andre stoffer, der sænker risikoen for mange sygdomme...(findes ikke i vitaminer)!

Masser af animalsk fedt /mættede fedt fra mælk og kød?? hmm det er vist ikke så godt vel!?

Og smørelse på lyst brød.. igen masser af mættede fedt fra smør?

Tror gerne han vil have svar, fra folk der ved noget om ernæring! :lol:

Er ikke selv ekspert på området, men ved da nok til at sige, at ovenstående råd er helt hen i skoven!!!!!

Edited by Dr. Boris
Link to comment
Share on other sites

Hej Kejser...

Måske det var en ide at henvende sig til en diætist i stedet for gætterier? Nu ved jeg ikke hvor syg din far har været - men hvis han har været indlagt, har hospitaler som regel har tilkyttet en eller flere diætister. Her burde han kunne få vejledning om hvad han skal spise for at øge vægten på en sund og konstruktiv måde.

Held og lykke med det.

Camilla

Link to comment
Share on other sites

Dr. Brok-

Nok det ringeste svar jeg har hørt længe!!

Er ikke selv ekspert på området, men ved da nok til at sige, at ovenstående råd er helt hen i skoven!!!!!

Jamen, så er det da flot at komme med den bemærkning.

Det jeg læser er:

Manden har været syg, er måske ikke helt ovre det endnu.

Har i forvejen svært ved at spise det der skal til.

Har brug for energi da han er hårdt arbejdende.

Skal gerne hurtigt tilbage til normal vægt.

Hvis nået af det er forkert må du jo lige rette mig.

Ved du hvad kost han skal have?

Ved du hvordan en syg krop reagerer?

Kender du til kostråd til syge?

Kender til kostråd til småtspisende?

Kender du til kostråd til underernærede?

Så sku du måske lige tænke dig om inden du rakker andre ned!

Det er vigtigt at komme op i vægt, hurtigt.

Det er vigtigt at få nok Kj.

Det er vigtigt at få masser af protein.

Det får du sgu ikke af grønsager og frugt uanset hvor sunde de er.

Det er vigtigere at komme hurtigt og effektivt op i vægt end at tænke på at få dine 6 om dagen.

Der blev også sagt stort set ingen. Det vil sige at, hvis han har appetit er det fint med et par stykker, men det er ikke det vigtige i hans sammenhæng.

Der blev ikke sagt smør på brødet men derimod smørelse.

Det det drejer sig om her er ikke at overholde de generelle kostråd, de generelle anbefalinger og slet ikke anbefalingerne for idrætsfolk.

Tror gerne han vil have svar, fra folk der ved noget om ernæring! 

Så skulle du måske tie stille B)

Link to comment
Share on other sites

Jamen, så er det da flot at komme med den bemærkning.

Det jeg læser er:

Manden har været syg, er måske ikke helt ovre det endnu.

Har i forvejen svært ved at spise det der skal til.

Har brug for energi da han er hårdt arbejdende.

Skal gerne hurtigt tilbage til normal vægt.

Hvis nået af det er forkert må du jo lige rette mig.

Ved du hvad kost han skal have?

Ved du hvordan en syg krop reagerer?

Kender du til kostråd til syge?

Kender til kostråd til småtspisende?

Kender du til kostråd til underernærede?

Så sku du måske lige tænke dig om inden du rakker andre ned!

Det er vigtigt at komme op i vægt, hurtigt.

Det er vigtigt at få nok Kj.

Det er vigtigt at få masser af protein.

Det får du sgu ikke af grønsager og frugt uanset hvor sunde de er.

Det er vigtigere at komme hurtigt og effektivt op i vægt end at tænke på at få dine 6 om dagen.

Der blev også sagt stort set ingen. Det vil sige at, hvis han har appetit er det fint med et par stykker, men det er ikke det vigtige i hans sammenhæng.

Dr. Brok... :lol: ja det har du vist ret i!! ......Jeg stikker bare lidt til dig, for at høre om du ved hvad du snakker om!?

Nu er manden jo ikke ved at dø af underernæring.................... han arbejder faktisk hårdt hver dag som murer og bruger utrolig mange kræfter. (for at klare en dag som murer, skal man vel være rimeligt ovenpå!?)

Jeg tror vi har et forskelligt udgangspunkt på problemstillingen!?

Læser at du har taget udgangspunkt i at manden er meget underernæret og hvis dette er korekt, så undskylder jeg for "brokken" ;)

Andgående dine spørgsmål til mig, kan jeg supplere med følgende (håber at du måske kan bruge noget at dette Kejseren, hvis din far er underernæret)!

Underernærede patienter skal have tilført 190 kJ/kg og 2 - 3 g protein/kg. Ofte vil patienternes evne til at koncentrere urinen være nedsat, og derfor er det vigtigt at man drikkar minimum 3000 ml væske pr døgn.

Underernæret har brug for mad med en højere energitæthed og flere næringsstoffer.

Det vil være en god ide at lave små, overkommelige portioner af mad med en høj energitæthed og fordele maden på seks til otte måltider inkl. energi og proteintilskud. Maden bør sammensættes, så 50% af energien kommer fra fedt, idet det ofte vil gøre det lettere at spise tilstrækkeligt.

Lidt konkrete madforslag:

Lidt brød og gryn. Gerne tynde skiver brød med rigeligt fedtstof og pålæg. Gerne grød kogt på sødmælk og med en smørklat ovenpå.

Lidt frugt og grøntsager hver dag. Fx i form af stuvede grøntsager eller grøntsagsmos, gerne af frosne grøntsager. Gerne henkogt eller tørret frugt, avocado, frugtjuice og frugtgrød med piskefløde.

Lidt kartofler, ris eller pasta hver dag. Gerne kartoffelmos rørt op med piskefløde, smør eller æg.

Ofte fisk og fiskepålæg. Gerne i form af fiskesalater, tun i olie o. lign. Pynt med mayonnaise eller remoulade.

Vælg mælkeprodukter og ost med et højt fedtindhold. 45+ ost i tykke skiver i stedet for 30+ ost. Piskefløde og creme fraiche i sovse og desserter. Revet ost i supper eller oven på anden varm mad. Spis gerne flødeis og koldskål og drik gerne drikkeyoghurt og kakaomælk.

Vælg kød og pålæg med et højt fedtindhold. Lav gerne retter med fars eller æg. Vælg flødeleverpostej, spege- og rullepølse og salater med mayonnaise. Lun en eventuel middagsrest til de kolde måltider.

Gerne smør, margarine og olie. Fx i sovs, supper, mos og på brød. Brug rigeligt med dressinger af olie og eddike, creme fraiche, piskefløde eller mayonnaise.

og gerne sukker i mad og drikke. I form af kiks, chokolade, kager, fromage, is, koldskål og kakao.

vh

Ulrich

Link to comment
Share on other sites

Nu er manden jo ikke ved at dø af underernæring.................... han arbejder faktisk hårdt hver dag som murer og bruger utrolig mange kræfter. (for at klare en dag som murer, skal man vel være rimeligt ovenpå!?)

Der bliver skrevet at han vejer 55kg og gerne skulle op på 70-75kg. Det vil jeg kalde underernæret.

Men der er mange ting vi ikke ved om manden, derfor gav jeg råd efter det vi vidste, og det jeg kunne stå inde for.

Hvad han vejede før? Hvad hans ideal vægt er? Hvad han fejlede? Hvor længe han har fejlet det? Hvad han spiser nu? og så videre..... Det hele spiller jo ind.

Det du kommer med nu, ligner lidt en specificering af de råd jeg kom med, men det kan da ikke passe for det var det ringeste svar du havde hørt længe. :tongue:

Der kunne dog godt nævnes lidt fejl, men det bliver også en anden god gang ;)

Så kan man altid begynde at gå i detaljer og diskutere det ene frem for det andet, hvis man gider.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share