Hjælp - taber muskler og øger fedtmængden


fitness
 Share

Recommended Posts

Hej jeg har et problem som jeg håber at der er nogle der har en forklaring på.

Jeg har lavet træning til nogle stykker som træner hårdt både kredsløb og styrke

pr uge:

2 x hård interval træning

2 x styrke

De påstår at de får en fornuftig kost og med energi underskud men nok protein, og ikke meget fedt.

Problemet er at de godt nok taber sig men det er muskalmasse der ryger og fedtmassen øges.

Er der nogle der har en forklaring, (jeg ved godt at de kan spise anderledes end de fortæller mig) :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke altid, man lige kan vurdere, hvad der er nok. Er der ikke mulighed for, de kan skrive ned, hvad de spiser hver dag? -Det ville gøre det meget nemmere at lave eventuelle rettelser. :)

Det er lige hvad jeg har bedt dem om, og det kan godt være at det er for lidt de får men det undre mig stadigt at de har en stigning i fedt%

Link to comment
Share on other sites

Det er lige hvad jeg har bedt dem om, og det kan godt være at det er for lidt de får men det undre mig stadigt at de har en stigning i fedt%

Det lyder lidt mystisk ja...

Jeg har ikke den helt store erfaring med slankekurer, men det er der en del her på MOL der har. De sover dog nok lige nu. ;)

Men som sagt, hvis vi lige får tallene på, så tror jeg godt, vi kan lave nogen ændringer. :)

Link to comment
Share on other sites

vi bruger en tanita fedtmåler

Det er desværre ikke godt nok. Køb en fedttang i stedet, den er mere pålidelig end den næstbedste metode (spejlet), som igen er impedansmålere langt overlegen.

Husk også at det er meget svært at øge muskelmassen, samtidigt med at man taber fedt. Vedligehold af muskelmasse, er et mere realistisk mål under fedttab. Men det ved du vidst godt :)

Link to comment
Share on other sites

Kyl Tanitaen ud af vinduet - den duer ikke til folk, som træner :)

En impedansmålers beregningsformler er opsat ud fra ikke-trænende gennemsnitsfolk, og den famøse impedans leverer kun en lille del af et resultat, som i forvejen er beregnet ud fra højde og vægt. Hvis personens BMI ændrer sig på grund af muskelmasseøgning - så vil impedansmåleren beskrive det som en fedtøgning.

Visse impedansmålere har en 'athlete'-mode, men den tager kun højde for de ændringer i impedansen, som sker ved cardiotræning. Selv ikke 'athlete' indstillingen kan håndtere en øget muskelmasse.

Jo mere muskelmasse man tillægger sig, jo mere vil impedansmåleren skyde over mål hvad fedtprocenten angår...

Så det går garanteret den rigtige vej for dine disciple alligevel :)

Link to comment
Share on other sites

Kyl Tanitaen ud af vinduet - den duer ikke til folk, som træner

Jeg er delvist enig, selvom jeg mener at de dyre modeller der findes i mange centre, godt kan bruges til at få et fingerpeg om det går den rigtige vej.

Men det har MEGET stor betydning at man måler under samme forhold hver gang, dvs. væske og mad-indtag skal være ens fra gang til gang og man må ikke have trænet inden. Sørg for at være hydreret, dvs. drik 1,5 l vand 3 timer før målingen. Er man dehydreret, vil målingen vise for høj fedt%

Link to comment
Share on other sites

Men det har MEGET stor betydning at man måler under samme forhold hver gang, dvs. væske og mad-indtag skal være ens fra gang til gang og man må ikke have trænet inden. Sørg for at være hydreret, dvs. drik 1,5 l vand 3 timer før målingen. Er man dehydreret, vil målingen vise for høj fedt%

Hmm..spøjst, der var engang en makker der fortalte mig, at hvis man benyttede sig af sådanne instumenter, så skulle man gøre det på tom mave og helst om morgenen, eftersom vægten kunne tage fejl af væske og fedt, således at væskeindtag ville medføre en højere fedt% måling.

But what do I know, jeg bruger aldrig den slags.

Link to comment
Share on other sites

Hmm..spøjst, der var engang en makker der fortalte mig, at hvis man benyttede sig af sådanne instumenter, så skulle man gøre det på tom mave og helst om morgenen, eftersom vægten kunne tage fejl af væske og fedt, således at væskeindtag ville medføre en højere fedt% måling.

Nu skal man heller ikke drikke lige inden målingen, men 3 timer før. Det er min erfaring at det giver den laveste måling at drikke godt med væske i god tid før.

Link to comment
Share on other sites

Træning er nyt for dem alle, og jeg er sikker på at de ikke ønsker at blive målt med en tang.

Vægten jeg bruger er en af de dyre hvor der er mulighed for standard og athletic. De er målt på samme tid og under samme forudsætninger fra gang til gang (der er også taget højde for kvinders cyklus)

Link to comment
Share on other sites

1.

jeg er sikker på at de ikke ønsker at blive målt med en tang
Øhhh?? Hvad er nu det for noget - hvorfor vil de ikke have taget hudfoldsmålinger med en "lille uskyldig tang"!?

2.

Vægten jeg bruger er en af de dyre hvor der er mulighed for standard og athletic. De er målt på samme tid og under samme forudsætninger fra gang til gang (der er også taget højde for kvinders cyklus)

Jeg tror at svaret allerede er givet længere oppe:

Hvis personens BMI ændrer sig på grund af muskelmasseøgning - så vil impedansmåleren beskrive det som en fedtøgning.
3.
Træning er nyt for dem alle

Så skulle det faktisk være muligt at både tabe fedt og øge muskelmassen på samme tid - det har jeg i hvertfald ladet mig fortælle...

Link to comment
Share on other sites

Så skulle det faktisk være muligt at både tabe fedt og øge muskelmassen på samme tid - det har jeg i hvertfald ladet mig fortælle...

Det lyder interessant.

Er det noget du har hørt ude i byen, eller er det noget du kan trylle noget frem på?

Jeg har en diskution kørende med en anden omkring samme emne, så det kunne være fedt med et indspark fra anden side. B)

Link to comment
Share on other sites

Træning er nyt for dem alle, og jeg er sikker på at de ikke ønsker at blive målt med en tang.

Vægten jeg bruger er en af de dyre hvor der er mulighed for standard og athletic. De er målt på samme tid og under samme forudsætninger fra gang til gang (der er også taget højde for kvinders cyklus)

Personligt ville jeg nu meget hellere knibes med en tang, da det er meget mere pålideligt hvad fedtmængden angår. Hvis nogen af dine folk har lidt for meget intraabdominalt fedt (fedt mellem organerne) eller subcutant fedt omkring taljen (bildækket på mænd), er taljemålet et virkeligt taknemmeligt redskab, da omkredsen her falder i størreselsordenen ca. 1 cm eller mere pr kg (for person på ca. 80 kg), indtil det intraabdominale fedt er væk. Taljemålet kan tages af personen selv inden morgenmaden, afslappet og efter en udånding.

Selvom et apparat er dyrt, så behøves det jo ikke at være godt. Selv har jeg været oppe og runde en fedt% på 40 på en dyr Tanita :lol: (for the record, den var højst 20-25% på daværende tidspunkt).

Link to comment
Share on other sites

QUOTE 

Så skulle det faktisk være muligt at både tabe fedt og øge muskelmassen på samme tid - det har jeg i hvertfald ladet mig fortælle...

Det lyder interessant.

Er det noget du har hørt ude i byen, eller er det noget du kan trylle noget frem på?

Jeg har en diskution kørende med en anden omkring samme emne, så det kunne være fedt med et indspark fra anden side. 

Jeg mener at det var JS der refererede til nogle studier omkring dette fænomen: At utrænede overvægtige kan øge deres muskelmasse og reducere deres fedtmasse på samme tid i en periode.

Et kvalificeret gæt er at han har det fra Dr. Michael Colgan, men jeg ved det ikke...

for the record, den var højst 20-25% på daværende tidspunkt

You wish! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Et kvalificeret gæt er at han har det fra Dr. Michael Colgan, men jeg ved det ikke...

Det er ihvertfald ikke Michael Colgan. Han siger det modsatte. Det samme gør f.eks. Phd.-manden Costill. JS har også gentaget sig selv mange gange, hvor han gør opmærksom på at det ikke kan lade sig gøre at tabe sig og tage muskler på, på samme tid.

Link to comment
Share on other sites

Titel ændret

mvh

MaxPower

Moderator

tak for hjælpen :)

Jeg havde en samtale med en af mine kunder i dag og tendensen fortsætter, her er lidt data så i kan følge med:

Han er 32 år, vejede ved første måling 148 kg.

Jeg har ham til at træne 4 x om ugen:

2 x cardio

2x styrke

hans daglige kost indtag ligger på ca 2500 kcal. med ca 30E% fedt, 20E%protein og 50E% kulhydrat. Hans energibehov er beregnet til 3200 - 3800 kcal.

Ved cardio træning forbrænder han (fundet ved brug af et polar m52 pulsur, jeg ved godt at det ikke er præsis) ca. 2000 kcal.

Han har på 3 uger tabt 7 kg. det mystiske er at han har taget ca 2.5 kg fedt på og har tabt næsten 10 kg muskler (væske), han har samme bredde på bryst og ben mål men har mistet 5 cm om livet.

Han har været total inaktiv før han begyndte hos mig, så jeg er klar over at kroppen skal have tid til at reagere på forandringen, men syndes stadigt at det er lidt mystisk.

Hvad mener i? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Hvis han har tabt 7kg, og det eneste sted, hvor han er blevet mindre er taljen, så har han i hvert fald ikke tabt 10kg muskler. Tvært imod har han jo tabt sig, der hvor han skal.

Så du kan vist roligt konkludere at taljemålet er en bedre indikator end fedtmåleren, og at det i øvrigt går efter planen :)

Link to comment
Share on other sites

Det er også min konklusion, men jeg har brugt vægten meget før uden at have set denne tendens.

Jeg ringede til dem som har solgt os vægten for at høre deres forklaring og de påstod at den var 84% nøjagtig hvor tang er 70% nøjagtig og at der var tale om væsketab og at man ikke i øvrigt ikke kan måle nøjagtigt med så kort interval. <_<

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share