TV2 NU!!! (23:50)


JesperT
 Share

Recommended Posts

  • Replies 73
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Thomas, sørgeligt i hvilken forstand?

Jeg blev lidt harm over, at jeg stadig sidder med en fornemmelse af at TV2 har ladt de her mennesker i stikken.

Når Merethe, tror jeg det var, udtaler at så snart hun har henvendt sig til lægen, så er hun samfundets ansvar? Er det det, de har lært ved at være med i programserien?

At der hentydes, at de overvægtige skal klasificeres sammen med narkomaner og alkoholikere. Hvordan hænger det sammen? Vi har ikke noget at bruge narko eller alkohol til, mens mad er essentiel, det i sig selv må da vise at det ikke kan gribes an på samme måde. Varmestuer og "metadon" er ikke løsningen.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Thomas, sørgeligt i hvilken forstand?

Det var ikke "livet er fedt" debatprogrammet regain snakkede om. Der var et udenlandsk program om overvægtige som var lige inden. Og vi snakker EKSTREMT overvægtige. Der var 2 kvinder som vejede omkring 250 kg begge 2. Det som var sørgeligt, var at se hvordan man er nødt til at leve, når man er så stor.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Når Merethe, tror jeg det var, udtaler at så snart hun har henvendt sig til lægen, så er hun samfundets ansvar?
Det var vel reelt ikke det hun mente med det. Hun mente vel bare at ligeså snart man har henvendt sig til lægen, så har man også vedkendt sig at man har et alvorligt problem, og at man er villig til at gøre noget for det. Hun efterlyser vel så bare bedre behandlingstilbud til de overvægtige. Jeg skal selvfølgelig ikke udelukke at hun mener det hele er samfundets skyld, men sådan opfattede jeg det ikke helt.
At der hentydes, at de overvægtige skal klasificeres sammen med narkomaner og alkoholikere. Hvordan hænger det sammen?

Det skal vel heller ikke klasificeres 100 % på den måde. Men mange overvægtige har jo et psykisk afhængighedsforhold til mad. Og ikke bare mad i alt almindelighed. For vi har som du selv nævner har vi allesammen brug for mad. Her snakker vi om mad i ekstreme mængder. Et indtag som mange tilsyneladende ikke selv kan styre. Og for dem som ikke kan det, så var det da sikkert meget godt, hvis de kunne komme i en eller anden form for behandling. Måske psykologisk hjælp til at få et naturligt forhold til mad. Hvad ved jeg ??

Varmestuer og "metadon" er ikke løsningen.

Jeg ved ikke hvad der er løsningen. Men det lader ikke til at problemet bliver mindre. Der bliver flere og flere overvægtige, og det er dyrt for samfundet. Så et eller andet bør man gøre. Jeg er da helt enig i at størstedelen af de overvægtige bare skal "tage sig sammen". Men der er altså også mange som har deciderede spiseforstyrrelser. Og hvorfor skal overspisning ikke tages ligeså alvorligt som anorexi og bulimi ??

Thomas

Link to comment
Share on other sites

At der hentydes, at de overvægtige skal klasificeres sammen med narkomaner og alkoholikere. Hvordan hænger det sammen? Vi har ikke noget at bruge narko eller alkohol til, mens mad er essentiel, det i sig selv må da vise at det ikke kan gribes an på samme måde. Varmestuer og "metadon" er ikke løsningen.

Du tager grueligt fejl. For det første skærer du alle overvægtige over en kam, men de er trods alt forskellige mennesker med forskellige grunde til deres overvægt. Umiddelbart vil jeg dele overvægtige op i tre grupper: Dem der lider af en fysisk sygdom, dem der lider af psykiske problemer, og dem der har dårlige livsstilsvaner. Man kan sagtens tilhøre mere end en gruppe.

Det interessante i denne her sammenhæng er den gruppe med psykiske sygdomme. Du kan tro det eller lade være, men det er muligt at blive afhængig af mad på samme måde som man kan blive afhængig af alkohol. Det er et psykisk problem, som man ikke bare sådan kommer over. Derfor er det også dumt, at fortælle sådanne folk, at de bare skal tage sig sammen. Hele humlen i afhængighed, er at de ikke *kan* tage sig sammen. Det kræver professionel hjælp at lære de rette værktøjer. Afhængighed er *ikke* et intelligensmæssigt problem, men et følelsesmæssigt problem.

Jeg har stærkt på fornemmelsen, at mange af de mennesker vi møder i Livet er Fedt tilhører gruppen, som har udviklet en psykisk afhænghed af mad. De har brug for proffesionel hjælp, men det er også helt essentielt, at de vælger at tage ansvar for deres eget liv. Det sidste kan være enddog meget svært, for disse mennesker.

Derudover, hvis du vitterligt tror, at metadon alene får folk ud af afhængighed, så er du en anelse naiv.

Link to comment
Share on other sites

MRB> jeg kan kun erklære mig 100 % enig i det du skriver :)

En anden ting, som er sørgeligt, udover disse menneskers problemer, er den foragt de ofte mødes med. Dette er ikke kun et problem med overvægtige mennesker, men med mennesker, som i det hele taget har problemer med at få deres liv til at fungere. Visse folk, der ikke kan forstå disse problemer, vælger at kalde dem uintelligente, tabere og andre mindre pæne ting. Det er sjovt, at dem der ikke forstår tingene, og som derfor mangler viden, stempler andre som uintelligente. Jeg har nåske et forslag til hvorfor det er sådan fra psykoterapien, men jeg bliver sikkert flamet, hvis jeg skriver det.

Link to comment
Share on other sites

jamen, jeg vil godt lege djævlens advokat når nu I er så enige... ;)

de udtalelser kasten kom med i debat-udsendelsen, var direkte oprørende.... :devil:

som jeg har skrevet før, så har hun og de andre haft ALLLLLLLE muligheder for at tabe sig....

på trods af at hun har fået psykologhjælp og været på højskole og gået til diætist og fået opbakning fra seerne og har været på diverse badeferier,

så tillader hun sig alligevel at sige at der ik er nok behandlingsmuligheder :devil::devil:

og det må os være samfundets ansvar at få hende til at tabe sig bare fordi hun nu engang har været oppe hos sin læge....what??!?!?

det er meget muligt at hun har psykiske problemer, men mulighederne for hjælp har hun så vidt jeg kan se ikke manglet.... :devil:

disse problemer forhindre hende iøvrigt IKKE i at rejse landet tyndt og score kassen på at stå og brokke sig og pive over hvor synd det er for hende at hun er fed.... :chicken:

selv Susannes død har ik fået dem til at ændre på noget.... :thumb_down::chicken:

man fristes til at mene at de er blevet afhængige af at være fede....

Edited by Hippo
Link to comment
Share on other sites

MRB, du læser mit indlæg, som fanden læser Bibelen. :devil: Du har tydeligvis ikke læst og forstået, hvad jeg skrev, du kan "fjerne" alkoholen fra alkoholikeren og narkoen fra narkomanen, fordi vi basalt ikke har brug for det. Men du kan ikke "fjerne" maden fra en der har problemer med overvægten, fordi den er essentiel.

Hvor er det, jeg skærer alle over en kam?

Hvor er det, jeg kalder de overvægtige uintelligente?

Hvor er det jeg kalder metadon løsningen på narkomanens problem? Det er et substitut for deres stof, blandt andet fordi læger ikke må ordinere heroin etc., ikke medicinering.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

de udtalelser kasten kom med i debat-udsendelsen, var direkte oprørende.... 

som jeg har skrevet før, så har hun og de andre haft ALLLLLLLE muligheder for at tabe sig....

Jeg er tilbøjelig til at give dig ret. Når vi (de fleste af os i hvertfald), nu bruger en stor mængde tid og ressourcer på at træne og spise rigtigt, så det frustrerende at se at de brokker sig over deres vægtproblemer "med munden fuld af wienerbrød".

På den anden side, hvis man kan sammeligne fedme og anorexi, så er det klart at det ikke er så trivielt. Det er vel de færreste som ville sige til en anorektiker, at hun (som regel piger/kvinder) bare skal have et ordentligt kostprogram med 2 g. protein pr. kg kropsvægt og generelt enegioverskud, sat skære ned på cardioen :blink:

Men kan man sammenligne anorexi og fedme? Jeg ved det ikke!

Link to comment
Share on other sites

jeg syntes godtnok der var meget "100 meters ansvarsforflygtigelse på tid!" over det.. "det er ikke min skyld, det er bare fordi at...." Man kunne da have håbet at de efter så lang tid havde indset hvor barriererne er og hvor arbejdet skal sættes ind. De har da haft hjælpen til det!

Jeg ved godt at der ligger en masse ting, barndom, traumer etc over det, men jeg troede de havde meldt sig til sådan et program fordi de ville gøre op med det... det vil sige at de har haft haft både motivationen og midlerne til at tage ved.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en ven der vejer lige omkring 180kg, og det er desværre fedt..... Jeg har svært ved at forstå ham. Han har været på kostskole og lært hvordan man skal spise korrekt (ja bare ganske simpelt kostplanlægning som vi kender) men efter 2 månneder så gad han ikke lige følge det længere.

Han spiser ikke ekstremt, men hans stofskifte giver ham problemer. Dog hjælper det sku ikke en skid at sidde på sin flade foran computeren og sige at det er synd for mig at jeg har et fysisk problem. Hvis manden havde fuldt sin kostplan så ville han i løbet af et par år være kommet ned på noget der minder om normal vægt. Hvis han så oven i købet begyndte at bevæge sig så ville det gå hurtigere og han ville få det bedre.

Overvægtige mennesker bør overveje med sig selv, hvor meget tid i løbet af en uge bruger jeg på at være ked af min vægt og så hvor meget tid bruger jeg på at komme ned i vægt. I de flestes tilfælde så er der en stor ubalance. Problemer forsvinder ikke ved at man er ked af de er der, men ved at arbejde på dem til de er væk.

Som afslutning vil jeg lige sige at selvfølgelig er der mennesker der er psykisk afhængige af mad og disse har nøjagtig samme problemer som "normale" overvægtige, men oven i at de skal tabe sig har de behov for psykolog hjælp til at finde frem til hvorfor de spiser så meget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er tilbøjelig til at give dig ret. Når vi (de fleste af os i hvertfald), nu bruger en stor mængde tid og ressourcer på at træne og spise rigtigt, så det frustrerende at se at de brokker sig over deres vægtproblemer "med munden fuld af wienerbrød".

Hvad f... mener du med det? At det er en hån mod dig der gør det "rigtigt" at andre ikke gør det? Give me a break.

Der er mange her som er å så trætte af de fedes klynkerri - men jeg kan love jer for, at jeg er mindst lige så trætte af frelste holdninger fra egocentriske unge mænd som ikke har fattet noget som helst :devil: Jeg gider ikke pakke det ind i pæne vendinger.

Jeg synes at Thomas J er kommet med de bedste betraktninger i denne tråd.

Link to comment
Share on other sites

Hvad f... mener du med det?
Tja, hvad mener jeg egentlig? Umiddelbart var sætningen ment som modpol til udtalelsen om hvorvidt fedme er en sygdom i lighed med anoroxi.
At det er en hån mod dig der gør det "rigtigt" at andre ikke gør det?

Det er i hvertfald ikke hvad jeg mener! Jeg mener nok noget i retning af, at jeg er ved at være mættet mht. folk, der siger at det er samfundets skyld at de vejer det de gør, eller i det mindste at de ikke taber sig.

Jeg regner jo ikke med at lægen udskriver AAS hvis jeg nu gerne vil ligne Ronnie Coleman - ikke den bedste sammenligning, men den er nem <_<

men jeg kan love jer for, at jeg er mindst lige så trætte af frelste holdninger fra egocentriske unge mænd som ikke har fattet noget som helst
Det er du i din gode ret til. Hver mand sine meninger, og det er da meget nemmere at kommentere end at spille selv - det indrømmer jeg blankt!
Jeg gider ikke pakke det ind i pæne vendinger.

Det skal jeg love for! Men det behøver du heller ikke.

Det er lidt ironisk at jeg fra tid til anden fortæller om en mand der har tabt henved 60 kg ved målrettet motion, når talen (som den meget ofte gør i øjeblikket) falder på overvægt - det håber jeg ikke du har noget imod? :unsure:

Det som jeg troede jeg åbnede for med mine to yderpol-udtalelser (wienerbrød-i-mund vs. sygdoms-anorexi-diagnose), var egentligt at diskutere om fedme er/kan være en sygdom på samme måde som anorexi - hvilket jeg stadig ikke aner??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share