storre og storre muskler..


mettekp
 Share

Recommended Posts

Hejsa..

Jeg er en pige paa 21 aar, der vejer 73 kg og er 169 cm hoj.. Jeg har taget godt 8 kg paa, paa 1 aar.. JA det er helt vildt, en af grundene er nok at jeg er stoppet med at ryge, og saa er traengen til det sode blevet storre.. Men det vil jeg have sat en stopper for...

Jeg er begyndt at gaa i fitness center hver dag, hvor jeg enten tager en klasse, eller 1 time paa en step maskine.. Hvorefter jeg styrketraener lidt ved siden af.. Men jeg laver altsaa mindst en times motion hver dag, men men nu kommer mit problem..

INGEN RESULTATER, trods haardt arbejde..

Det skal ogsaa lige siges at jeg har lavet et diaet, saa jeg ikke spiser saa meget usundt som for, men hvis jeg saa spiser 1 muffin eller noget, saa gar maven ind, altsaa bliver flad.. Vildt underligt.. eller hvad??

Det jeg spiser over en dag kan vaere:

Morgen: havregrod m. sukker.

nogle gange kaffe

Middag: Rugbrod ( 2 stk med phillidelphia)

appelsin juice

el.

Kyllingebryst m. grontsager (kogte)

Aften: Yougurth med mustli.

Og saa spiser jeg frugt samt, drikker en smootis hver dag.

Er det meget slemt. skal jeg aendre noget her??

Men mit endelig problem er at jeg ikke taber mig, men mine muskler vokser tvaerdigmod meget hurtigt..

Jeg ved ikke helt hvad jeg kan gore???

Haaber at der er nogle derude der har en god plan da jeg vildt gerne vil smide de 8 kg igen saa jeg kommer ned paa min normal vaegt igen..

Paa forhaand tak allesammen..

Mange hilsner Mette

Er maelkeprodukter meget daarlige naar man er paa kur??

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 57
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Velkommen til MOL! :)

Hvor lang tid har du trænet?

Hvis du lige er gået igang, syntes jeg ikke du skal træne mere end 3- 4 gange om ugen de første par måneder.

Du kan med fordel dele dine måltider ud på flere potioner (f.eks 5-6)

Drop sukkeret!

Pas lidt på med at spise for meget frugt.

Mælkeprodukter er ok, så længe de er fedtfattige! (f.eks skummetmælk, minimælk).

Prøv at læs noget om kost her på MOL.!!

Edited by Dr. Boris
Link to comment
Share on other sites

Jeg er begyndt at gaa i fitness center hver dag, hvor jeg enten tager en klasse, eller 1 time paa en step maskine.. Hvorefter jeg styrketraener lidt ved siden af.. Men jeg laver altsaa mindst en times motion hver dag, men men nu kommer mit problem..

INGEN RESULTATER, trods haardt arbejde..

Det jeg spiser over en dag kan vaere:

Morgen: havregrod m. sukker.

nogle gange kaffe

Middag: Rugbrod ( 2 stk med phillidelphia)

appelsin juice

el.

Kyllingebryst m. grontsager (kogte)

Aften: Yougurth med mustli.

Og saa spiser jeg frugt samt, drikker en smootis hver dag.

Er det meget slemt. skal jeg aendre noget her??

Men mit endelig problem er at jeg ikke taber mig, men mine muskler vokser tvaerdigmod meget hurtigt..

Jeg ved ikke helt hvad jeg kan gore???

Haaber at der er nogle derude der har en god plan da jeg vildt gerne vil smide de 8 kg igen saa jeg kommer ned paa min normal vaegt igen..

Som udgangspunkt:

Hvis du tager på, får du mere energi end du forbrænder.

Jeg ville nok skære ned på styrketræningen hvis jeg var utilfreds med at mine muskler blev større.

Desuden ville jeg mindske mit kalorieindtag ved at droppe smoothies og juice til fordel for vand.

Droppe sukkeret.

Jeg er ikke sikkert på at youghurt med mysli er det rigtige til aften (andre?) - hvad med flere grøntsager + lidt fedtfattigt kød?

Spis lidt frugt ind i mellem dine hovedmåltider.

Refeeder du? Føler du dig træt og uoplagt?

Link to comment
Share on other sites

tusind tak for den hurtige respons fra jer allesammen :) Mht. mellemmaaltiderne saa er det frugt, til tider en kop kaffe, ja med sukker.. Men har ogsaa laest at det er ok at spise 63 g sukker om dagen, altsaa taget i betragtning af hvor meget der er i de forskellige fodevare... Saa jeg tror at det er ok.. Jeg ved med mig selv at hvis ikke jeg faar noget sodt (sukker) saa vil jeg ikke kunne holde kuren..

Og hvis jeg skal vaere aerlig saa tror jeg ikke paa strenge diaeter <_<

Men det med at skrive det hele ned, ja det vil jeg gore.. Jeg fik lige et link af en anden herinde der havde brugt all nautral, det ser spaendene ud ;)

Og ja jeg traener 6 ud af ugens 7 dage.. Men det er jo kun 1 time, saa det er ikke noget vildt.. Men jeg kan jo godt lide det, saa hvorfor saa lade vaere.. Og kun gore det 4 gange om ugen??

Jeg mener at man skal traene saa meget man vil, hvis man kan lide det.. Og hvis der er en dag hvor jeg ikke er saa oplagt saa gaar jeg bare 30 min paa lobebaandet, og 15 min paa step maskinen..

Men tak igen :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Mette, det er lidt synd men du er tilsyneladene blevet offer for "fedt fobien" som også den ellers velsmagende youghurt drik "Smoothie" har tjent godt på. Det er meget fint at der kun er 0,5% fedt i, men hvis du drikker sådan 1 liter om dagen, ryger der 700 kcal lige ned i halsen. Af en kvinde i din størrelse, er det ca. 1/3 del af hele dit dagsforbrug! Voldsomt ikke? Desværre tror mange at de kan drikke alt det de vil, fordi der kun er 0,5% fedt i. Men det er altså ikke fedtet der feder, det er derimod kcal'erne.

Det der med at 63 gram sukker er ok, vil jeg helst slå hen som ugebladsvrøvl.. Det afhænger jo fuldstændig af, hvor meget man træner og så ens genetik. Du ved godt at juice indeholder store mængder sukker ik? Der er også meget frugtsukker i frugt, men derfor skal du selvfølgelig stadig spise frugt. Du ved også godt at müsli indeholder rigtig mange kcal ik? Selvom det hører til den sunde slags fedt, så er en kcal en kcal, og hvis du er i kcal overskud vil du tage på i både fedt og muskelmasse.

Jeg er dog næsten sikker på, at du godt kan nøjes med at fjerne din smoothie for at se fremskridt.. Det er virkelig en af de "hemmelige kcal bomber"

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke noget "så meget sukker må du kun få" regel, men afgrænsningen giver mere mening at se fra den anden side. Du skal have en vis mængde kcal hver dag, som bliver fordelt blandt proteiner, fedt og kulhydrater (og alkohol til tider). Den mængde næring kan igen splittes ned i vitaminer og mineraler. Når du spiser en gang ren sukker, som er støvsuget for mineraler og vitaminer, så øges risikoen for at du ikke får nok af dem.

Derudover så kan store mængder af rafineret sukker, være med til at fremme diabetes (så vidt jeg husker - men samtidig så modvirker træning problemet... så nevermind that one).

Mht. at skrive ned, så nøjes med at gøre det et par dage - det giver et rigtig godt billede af det daglige indtag, og så kan du justere det lidt op eller ned på rygraden, når først overblikket er dannet. Alle burde faktisk tvinges til at måle og veje deres fødevarer en uge hvert halve år... det ville med garanti afhjælpe enhver form for fedmeepedemi (skal nok stoppe ramblingen :D).

God vind og alt det bedste :)

Cilius dereroverraskendegladidag

Link to comment
Share on other sites

Dr. Boris og Stubbe, undskyld mig men hvordan kan I sidde og sige at hendes mælkeprodukt er helt ok, så længe det bare er fedt fattigt? Når hun får 700 kcal bare igennem det produkt hver dag? Der er jo ikke noget at sige til, at pigen tror hun gør det hele rigtigt så.

Link to comment
Share on other sites

Dr. Boris og Stubbe, undskyld mig men hvordan kan I sidde og sige at hendes mælkeprodukt er helt ok, så længe det bare er fedt fattigt? Når hun får 700 kcal bare igennem det produkt hver dag? Der er jo ikke noget at sige til, at pigen tror hun gør det hele rigtigt så.

Hvad mængder snakker du om???

Min minimælk siger 40 Kcal pr 100g.

Det vil sige næsten 2 L for at få de 700 Kcal du snakker om.

Slap du nu bare af joker. ;)

Mælkeprodukter er god kilde til mange næringstoffer, derfor er det okay.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Hmm jeg slapper skam også af, jeg tror bare vi taler forbi hinanden! :)

Jeg taler nemlig om den Smoothie, som hun fortalte hun drikker hver dag. I en Smoothie er der 1 liter som er = 700 kcal. At der så kun er 0,5% fedt i retfærdigører ikke at hun kan drikke det i uanede mængder.

Smoothie er ikke minimælk, men en slags drikkeyoughurt med smag af jordbær eller vanilje.. Lotte Heise reklamerer for den på tv.

Link to comment
Share on other sites

hejsa igen allesammen..

Ja jeg var faktisk lidt klar over at den smootis var en daarlig ide, men den smager saa godt :) Men nu drikker jeg jo ikke 1 liter om dagen men0,25 liter.. Men jeg kan godt se at det stadigvaek er meget.. Men jeg prover at gribe hold i det...

Og igen tak..

Jeg har bare faaet en forfaerdelig sod tand efter jeg er stoppet med at ryge.. Ja hvis jeg vidste det havde jeg aldrig startet :) Men jeg haaber bare at der sker noget med min krop paa t tidspunkt.. At vaegten og min muskelmasse gaar ned.. Da specielt arme og ben muskler vokser hele tiden.. Jeg styrketraener ikke saa meget laengere da jeg godt er klar over at det maaske er et af mine problemer.. Jeg ved nemlig at jeg kan lofte meget, og gor det da jeg elsker at fole at jeg laver noget.. Men har altsaa saa faaet afvide at man skal tage mindre kg, og flere gange.. Og for mit vedkommende saa kan jeg jo staa der hele dagen uden at maerke at jeg har lavet noget, hvis jeg altsaa gaar ned i kg, som de kloge siger..

Kan man oge stofskiftet paa andre maader end at motionere?

Tusind tak igen til alle jer aktive skrivere :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Men har altsaa saa faaet afvide at man skal tage mindre kg, og flere gange

Det er desværre ikke rigtigt. For en pige der som dig ønsker 2at stramme op" vil det være bedre at lave 2 sæt á 5 repetitioner med stort set (80-95%) af den maximale vægt som du kan klare i den enkelte øvelse.

Hvis du kører f.eks. 3 sæt á 8-12 repetitioner så træner du på en måde som er ideel for muskelvækst. Der findes en fyr som hedder Pavel Tsatsouline, som nogle (deriblandt mig) er ret begejstrede for. Han siger bl.a. at når du træner med sæt på 8-20 repetitioner, så øger du sukkerdepoterne i musklerne (fordi musklerne prøver at forberede sig på næste gang du skal træne med høje repetitioner) og da 1 gram sukker binder 3 gram vand, så giver 8-20 repetitioner altså ”store, bløde muskler”. Det er det som han kalder ”all show, no go”, fordi musklerne med denne træning bliver ret store i forhold til deres styrke.

3-5 repetitioner giver derimod ”wiry strength” hvilket vel kan oversættes til ”senet styrke”, som vel er det du er ude efter!?

Men prøv at skrive hvad du laver når du styrketræner, så er der mange meget kompetente personer herinde som kan hjælpe dig.

NB. Er i øvrigt enige med de andres kostråd: Jeg ville nok prøve at droppe smoothie, sukker og müesli i 10 dage, og se hvad der sker. Dernæst begynde at spise en af tingene igen, i de næste 10 dage, og se hvad der sker. Osv. osv. På den måde kan du systematisk undersøge hvilken effekt de forskellige ting har på din vægt.

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Angående müsli... Så kommer det meget an på, hvilken müsli, man vælger. Der findes masser af sukkersødede varianter, som vel nærmest er at betegne som slik, og så findes der andre, der bare er blandede gryn (hovedsagligt havregryn) med rosiner og evt. lidt andet tørret frugt. Personligt spiser jeg den økologiske müsli fra Kornkammeret - den har ca. samme næringsfordeling, som almindelige havregryn (340 kcal/100 g - kan ikke huske den præcise fordeling...). Det ville selvfølgelig være billigere (men også lidt kedeligere efter min mening) bare at spise havregryn evt. suppleret med lidt rosiner.

Link to comment
Share on other sites

Kan man oge stofskiftet paa andre maader end at motionere?

Hej Mette.

Jeg er på samme quest som dig lige nu. Een af de ting jeg tager i brug er refeed-dage/juhu-dage. Jeg kører med et energiindtag på 5500 - 6000 kj om dagen, og laver sport 2 gange om dagen.

Ca en gang om ugen eller hver anden uge spiser og drikker jeg så meget jeg kan (det er faktisk ikke ret meget efterhånden), for at give forbrændingen et boost, og tilfredsstille mine smagsløg. Dagen efter er jeg sulten hele dagen, men så er kunsten at holde energiindtaget nede, og gøre det hele ugen indtil næste juhu-dag. Der er spredte meninger om denne måde at gøre det på, men jeg er glad for det. Det giver min krop et boost og min motivation og tålmodighed en indsprøjtning.

Hvis nogle har lyst må i gerne skrive andre meninger om dette.

Lea

Link to comment
Share on other sites

Een af de ting jeg tager i brug er refeed-dage/juhu-dage. Jeg kører med et energiindtag på 5500 - 6000 kj om dagen, og laver sport 2 gange om dagen.

5500 - 6000 kj om dagen? Hmmm det svarer vel til 1442 kcal (6000/4.16). Det var godt nok ikke meget. Jeg spiser ca. 1100 kcal bare til morgenmad (havregryn m. mælk + rosiner).

Er du ikke utrolig sløv og ukoncenteret de dage med så lavt et kalorieindtag? Uden at have noget videnskabeligt belæg for det, lyder det godt nok usundt i mine øre.

- Hr. Kirchebrandt :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Een af de ting jeg tager i brug er refeed-dage/juhu-dage. Jeg kører med et energiindtag på 5500 - 6000 kj om dagen, og laver sport 2 gange om dagen.

5500 - 6000 kj om dagen? Hmmm det svarer vel til 1442 kcal (6000/4.16). Det var godt nok ikke meget. Jeg spiser ca. 1100 kcal bare til morgenmad (havregryn m. mælk + rosiner).

Er du ikke utrolig sløv og ukoncenteret de dage med så lavt et kalorieindtag? Uden at have noget videnskabeligt belæg for det, lyder det godt nok usundt i mine øre.

- Hr. Kirchebrandt :chicken:

Jo det er jeg nogle gange. Sådan er det uheldig vis at være i energiunderskud. For at berolige dig kan jeg fortælle, at jeg har personlig træner på, som planlægger sammen med mig, så der er totalt styr på det. Og jeg klarer da at studere, træne og dyrke fritidsinteresser, så helt smadret er jeg heller ikke. Men ingen har sagt at det er sjovt at være på slankekur. :(

Edited by lea
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil i øvrigt godt lige tilføje at jeg ikke nødvendigvis anbefaler Mette at køre med det indtag jeg gør. Jeg ved godt det er lavt, men mit ligevægtsindtag ligger åbenbart lavt. Det jeg egentlig ville fortælle om, var refeed - princippet.

Men Mette - du er velkommen til at læse i min log. Der er flere gode logs herinde som primært omhandler vægttab. Prøv at cruise lidt i dem. Der er meget god inspiration at hente.

Link to comment
Share on other sites

Men ingen har sagt at det er sjovt at være på slankekur. 

Så'n lige for at være pernitten, så synes jeg at hele begrebet "slankekur" er helt forfejlet. Jeg forstår nemlig begrebet slankekur som: "At spise anderledes i en periode for at få ønskede udseende."

Ville det ikke være bedre udregne kalorieforbruget for en person på den ønskede vægt, og så stile efter at spise så meget? Hvis jeg vejede 100 kg og gerne ville veje 90 kg, så skulle jeg ned på at indtage ca. 4000 kcal om dagen, og så ville vægttaben komme naturlig under den forudsætning, at jeg fortsatte med mit nuværende aktivitetsniveau.

Det ville jeg synes var en bedre metode og så undgår du at være sløv ;) Men det er jo bare en omvendte strategi af mit vægtforøgelsesprogram. Jeg planlægger mit kalorieindtag efter en person, der vejer 95 kg og så kommer det helt af sig selv.

- Hr. Kirchebrandt :chicken:

Link to comment
Share on other sites

jeg tror altså ikke umiddelbart der er noget voldsomt galt med din diæt... Du lyder bare til at være typen der responderer godt på styrketræning.

Vil faktisk hellere vide hvad dit spejl siger? Vægt siger ikke noget som helst omkring udseende... inden for rimelighedens grænser altså ;) Muskler vejer jo altså pænt meget mere end fedtvæv.

Link to comment
Share on other sites

Er stort set enig med Hr.KRichebrandt (irriterende navn at skrive ;) )

Begrebet slankekur er ikke særlig "fedt" :sneaky: Slankekur er noget man er på, indtil man opnår en ønsket vægt/udseende og så vænner man tilbage til sin "oprindelige" kostvaner - det er jo på INGEN måde holdbart.

Der skal en livsstilsændring til, hvis man vil se anderledes ud. Som Hr.K også nævner, hvis dit ønske er at gå lidt ned i vægt, så sigt efter det kcal indtag den vægt har, og så kom langsomt derned, i stedet for at slå sig selv helt ihjel på en umenneskelig kur, man alligevel kun vil være i stand til at holde i et par måneder - max.

Mht styrketræning og vægt. Så må dig selv om livet, kig dig i spejlet, fordi som andre nævner, er vægten misvisende, idet du tager muskler på. Hvis spejlet fortæller dig at du er blevet for stor(muskelmæssigt) må du skære ned på styrketræningen, eller tage færre gentagelser (med tung vægt).

Kost forslag fra min side:

Havregryn med lidt sukker og skummeltmælk er en udemærket start.

Mellemmåltid: Æble/banan

Frokost: Rugbrød med tun,kylling, makrel, mager ost (selvf ikke det hele :) )

og så noget agurk, gulerod, majs, peberfrugt osv

Mellemmåltid: Gulerødder, ½ skummetmælk

Aften, magert kød og grøntsager

INden sengetid et glas skummetmælk

Ellers sørg for at drikke rigeligt med vand til de andre måltider.

Hvis du får lyst til noget sødt, så kan du evt spise Gajoler, (synes de gule er gode) de indeholder ikke så mange kcal.

Synes selv ovenstående kur er for streng, men jeg har heller ingen selvdisiplin, jeg elsker lidt god mad, og må så betale prisen :)

Held og Lykke med det. :lol:

Edited by -Elvirus-
Link to comment
Share on other sites

hejsa..

og igenengang tak.. Ja de der juhu dage har jeg haft nogle stykker af men det er virkelig svaert at holde igen dagen efter, som du ogsaa selv siger..

Jeg overvejer at gaa ned at indtage 1000 kcal om dagen, kun bestaaende af frugt og gront samt lidt kod..

Og ja saa haaber jeg at der sker noget i lobet af en maaneds tid!!! Er jeg helt gal paa den??? Jeg vil veje min mad og bruge programmet all naural..

Nogle kommentare?/?/???

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share