Derfor er det så svært at træne fedtet væk


Wannabe
 Share

Recommended Posts

Til de som ikke synes at de taber sig hurtigt nok efter den hårde indsats på træningscyklen, var der i søndags et brevkasseindlæg i Politiken, som sætter tingene lidt i perspektiv.

Spørgeren, en kvinde på 53 år, 68 kg, fortæller at hun i sommer cyklede 300 km i løbet af 8 dage, men ikke tabte ét gram fedt. Hun mener ikke at hun spiste mere i perioden.

Chris MacDonald (nej, det er ikke ham med burgerne :bigsmile:) besvarer spørgsmålet, og tager læserne med i et lille regnestykke:

Den mest effektive organisme i naturen er et menneske på en cykel. I sommer cyklede du 300 km over en 8-dages periode og med en gennemsnitsfart på 15 km/t. Det bliver cirka 20 timer ialt. For en person på 68 kg, som cykler 15 km/t., vil energiforbruget være omkring 6 kalorier i minuttet. Det kan godt være at det ikke lyder af så meget, men det er næsten fem gange mere energi, end hvis du havde siddet hele sommeren på sofaen (her forbrænder man cirka 1,25 kalorier per minut). Det vil sige at dit samlede estimerede kalorieforbrug på 300 km cykling med 15 km/t. ville være omkring 1.800 kalorier. Dette skete over otte dage, så det svarer altså til 225 kalorier, du har forbrændt ekstra per dag.

Hvis du så spørger, hvorfor tabte jeg mig så ikke et eneste gram? Ja så kan det faktisk godt være at du har tabt et par gram, men når man ser på tallenes størrelsesorden, er det nok ikke så overraskende, at du ikke tabte et helt kilo!

Hvorfor? Ja, et kilo fedt indeholder cirka 7.500 kalorier af energi. Det vil altså sige at hvis du spiste præcis samme mængde mad, så ville du stadig kun kunne have smeltet et kvart kilo, 250 gram, på en hel cykelferie.

Dit spørgsmål er perfekt, for det viser, hvor pokkers svært det er at forbrænde et kilogram kropsfedt. Der skal tre marathonløb til at forbrænde et kilo kropsfedt.

Derfor skal man ... kombinere sin motion med mere aktivitet i hverdagen (daglig bevægelse), ernæring (at få en god forståelse af mængden af kalorier i den mad, vi spiser), og så en hel masse motivation til at forberede sig på det lange, seje træk, det er at tabe sig.

Med "kalorier" mener han nok "kilokalorier (Kcal)".

/W

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Svaret er fra en brevkasse som Chris nu har i Politiken om søndagen. I de 4 første uger bliver der også bragt en tema artikel. De 2 første har været rigtigt gode. På søndag handler det om hvad vi stiller op med alle dem vi kender som ikke motionere.

Link to comment
Share on other sites

Hvilket er ~3 km om dagen. Det synes jeg lyder meget fornuftigt...

Uhm... min TI-83 Plus får altså 1,5 gange 42 km divideret med 7 dage (en uge) til at være 9 km om dagen... Hver dag. Også nytårsdag... :) Det synes jeg er lidt meget...

Edited by Wannabe
Link to comment
Share on other sites

så så drenge, nu skal det jo ikke forstås som at det ikke kan betale sig at dyrke motion.. :lol:

Men det kan måske motivere en, til at holde sig fra 4 kingsize marsbarer, når man ved, hvor meget der skal til for at få dem ud af kroppen igen... ;)

Link to comment
Share on other sites

Det kan bedre betale sig med vægttræning. Det øger den samlede muskelmængde og dermed også ens forbrændingsevne.

Lige en note til indlæget. Han har sikkert glemt at indrege den øgede forbrænding efter fysisk aktivitet. Det tæller for næsten lige så meget som selve aktiviteten.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Men det kan måske motivere en, til at holde sig fra 4 kingsize marsbarer, når man ved, hvor meget der skal til for at få dem ud af kroppen igen... 
Eller hvor mange gange Claus Styker skal op af sin trappe :tongue:

Men da jeg begyndte at cykle til universitetet, tabte jeg 0,5kg om ugen alene pga den daglige cykeltur, og det var egentligt ike motion men bare transport :) , så mange bække små....

Link to comment
Share on other sites

Er det bare mig eller virker de 1800kcal MEGET lavt sat.

Min trofaste kalorie-beregner (link) siger at en person på 150 pund (68kg) forbrænder følgende:

72kcal i timen ved bare at sidde ned (regnes som hvileforbrænding)

270kcal i timen ved "leisure" cykling

Dvs selv hvis vi kun tager netto-ydelsen fra cyklingen bliver hendes totale energiforbrug ved 20 timers cykling, 4000kcal.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg kigger hans udregning igennem, så kommer jeg frem til, at han slet ikke kan regne. For med et energiforbrug på 6kal på cykel og 1,25kal uden, så bruger hun 4,75kal ekstra pr min og med 300km med 15km/t, så cykler hun 20timer = 1200min, hvilket giver:

1200min * 4,75kal/min = 5700kal, hvilket er 3,2gange så meget som hans 1800kal.

Så der skal ikke mere end en halvmarathon til at opnå det halve kilo vægttab B)

Red: nu skulle tallene være lidt bedre ;)

Edited by Chris27
Link to comment
Share on other sites

Heyy Crish27 - prøv lige at regne efter igen ;)

1200*4,75 = 5700 Kcal :lol: :lol:

Mht til hvor mange marton man skal løbe, så er det en fordel at være tyk :bigsmile: for så skal man ikke løbe så mange, for at forbrænde kalorierne.

Man plejer at sige som tommelfingerregel at man forbrænder 1 Kcal pr. km. pr. kg. kropsvægt. Så i mit tilfælde 94kg * 42 * 1 = 3948. Så jeg skal altså kun løbe 1,9 marathon, eller knap 80km. Ja det er jo ikke særlig meget :angry: :angry: :angry:

Så hvad kan man lære af det - jo mere man veje, jo nemere er det at forbrænde kalorier. Så spørgsmålet er om man skal holde sig fra de 4 kingsize marsbarer?? :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hov, stop! Det sidste ord i sagen er ikke sagt endnu. :bigsmile:

Bortset fra regnefejlen og bortset fra, at konklusionen om, at der skal meget motion til for at brænde et kilo fedtvæv af, stadig står ved magt, er der altså stadig noget galt!

Jeg vil gætte på, at CMD har sine oplysninger om kalorieforbrug ved 15 km/t fra den normale reference på området - Swain et al.(1987) - eller muligvis fra Sjögaard et al.(1982). Så kan jeg glæde cyklisten med, at disse tal forudsætter "using lightweigth racing bicycles and riding in low racing position with hands on the drops." Efterat have læst det pågældende læserbrev i Politiken vil jeg tillade mig at formode (jeg sagde formode!), at ovenstående ikke i sin helhed til alle tider har været gældende, hvorfor kalorieforbruget har været højere end de 5700.

Til gengæld tror jeg også, at der under omstændighederne let ryger nogle ekstra kalorier indenbords på umærkelig vis - lidt væske med kulhydrater, en enkelt genstand mere til aftensmaden "fordi man har fortjent den", osv. - så oplevelsen af det manglende vægttab er aldeles plausibel.

Edited by CoqRouge
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share