Multivitaminer


SaintPauli
 Share

Recommended Posts

Jeg spiser selv en enkelt om dagen. Det er ALDIs de bedste, og det er simpelhen bare for at komme eventuelle mangler i møde. :)

Jeg kan tilgengæld se et proglem i, at du spiser 2 - 3 vitaminpiller om dagen. Der er en grund til at det kun anbefales at indtage een piller per dag. De fedtopløselige vitaminer oplagres i fedvævet (K, E, D, A-vitamin) og du kan få bivirkninger af en overdosis af de nævnte fedtopløselige vitaminer. Læs eventuelt her om forgiftningseffekterne.

Hr. Kirchebrandt :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan tilgengæld se et proglem i, at du spiser 2 - 3 vitaminpiller om dagen. Der er en grund til at det kun anbefales at indtage een piller per dag. De fedtopløselige vitaminer oplagres i fedvævet (K, E, D, A-vitamin) og du kan få bivirkninger af en overdosis af de nævnte fedtopløselige vitaminer. Læs eventuelt her om forgiftningseffekterne.

Hr. Kirchebrandt  :chicken:

Nogle vitaminprodukter kræver at du spiser mere end éen pille for at nå op på den anbefalet daglige dosis - men jeg er enig i at et vitaminindtag dagligt på 3 x dagsdosis ikke fører til noget godt på længere sigt - tværtimod.

Kim

Edited by Kim S
Link to comment
Share on other sites

Jeg har endnu aldrig hørt om vitaminforgiftning - heller aldrig udfra en videnskabelig betragtning, men jeg kender nogle stykker som har haft det modsatte. Jeg læste for nylig en bog: "Running the athletes within" af Phd. David Costill. Her analyserede de fødevareindtaget fra en gruppe løbere og det vidste sig at der var visse mangler af vitaminer og specielt mineraler i deres kost. At tro at man pr. automatik er dækket ind bare man spiser sundt og varieret er en illusion. Jeg er dog enig i at enkeltdoser af vitaminer uden en proff. dianoticeret mangeltilstand er en meget dårlig idé.

Link to comment
Share on other sites

Eskimoerne har som bekendt et forhøjet indhold af A og D vitamin hvilket skyldes at en overvejende stor del af kosten kommer fra havet - om der har været decideret forgiftningstilfælde kan jeg ikke huske at have hørt om.

Men mon ikke kviksølvforgiftning her er en større fare ?

Kim S

Edited by Kim S
Link to comment
Share on other sites

2-3 multivitaminer lyder af 1 del, hvad står der på deklaritionen SP?

Selv ta'r jeg Brugsen's vitaminer en gang dagligt, så dør man jo ikke af skørbug foreløbigt :unsure:

det er sgu farligt af spise så mange piller.

spise grønt

Det var nu også for at supplere for manglende grønt/frugt indtag han tog dem Købmanden :blink:
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi skal passe på ikke at tale forbi hinanden når vi diskuterer multivitaminer.

For det første betyder flere piller i løbet af dagen ikke nødvendigvis at man indtager større doser. Visse type piller er simpelthen designet til indtag 2-3 gange om dagen for at sikre beste mulig optagelse.

Dernæst tror jeg vi skal skelne mellem at tage multivitaminer for at undgå en egentlig mangelsygdom, og for at få den optimale mængde vitamin/mineral i løbet af dagen.

Hvis det er mangelsygdommen man vil modvirke, er jeg enig i at Aldi's billige tilbud er tilstrækkeligt, men sigter man mod den optimale mængde skal der andre typer til (tror jeg). Derudover skal man være opmærksom på, at vi som sportsfolk udvasker mineraler med vores sved, hvorfor vores behov ligger højere end andres.

Link to comment
Share on other sites

Kim S:

Jeg kan tilgengæld se et proglem i, at du spiser 2 - 3 vitaminpiller om dagen. Der er en grund til at det kun anbefales at indtage een piller per dag. De fedtopløselige vitaminer oplagres i fedvævet (K, E, D, A-vitamin) og du kan få bivirkninger af en overdosis af de nævnte fedtopløselige vitaminer. Læs eventuelt her om forgiftningseffekterne.

Har du set hvor højt forgiftningsniveauet ligger over den anbefalede daglige dosis? Desuden variere anbefalet daglig dosis fra land til land. I USA er den (så vidt jeg husker) omkring 2-3 gange højere end den danske ved de fleste vitaminer/mineraler (De har nok taget højde for et større forbrug af junkfood)

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Kim S:
Jeg kan tilgengæld se et proglem i, at du spiser 2 - 3 vitaminpiller om dagen. Der er en grund til at det kun anbefales at indtage een piller per dag. De fedtopløselige vitaminer oplagres i fedvævet (K, E, D, A-vitamin) og du kan få bivirkninger af en overdosis af de nævnte fedtopløselige vitaminer. Læs eventuelt her om forgiftningseffekterne.

Har du set hvor højt forgiftningsniveauet ligger over den anbefalede daglige dosis? Desuden variere anbefalet daglig dosis fra land til land. I USA er den (så vidt jeg husker) omkring 2-3 gange højere end den danske ved de fleste vitaminer/mineraler (De har nok taget højde for et større forbrug af junkfood)

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Nu quoter du mig for noget jeg ikke har skrevet - det blev oprindeligt skrevet af Hr.Kirchebrandt, så jeg vil lade indlægget gå videre til ham ;)

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Haha .. jamen, så vil jeg da besvare det, da jeg oprindeligt kom med udsagnet. :)

Jeg ved ikke, hvilke mængder der er decideret skadelige for kroppen. Jeg refererer bare til de fakta, at fedtopløselige vitaminer i store doser *er* skadelige, og at der må være en grund til at den danske sundhedstyrelse anbefaler den mængde een alm. dansk multi-pille indeholder.

Den side jeg tidligere lænkede til angav forresten, hvor store mængder, der var decideret skadelige.

- Hr. Kirchebrandt :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår stadig ikke den her fokusering på antallet af piller, det der vel er interessant er indtaget af mineraler og vitaminer. Prøv eks. at sammenligned Twinlabs Daily one med multivitaminen nede fra Brugsen. Der er en kæmpe forskel.

Vitaminforgiftning vil jeg begynde at bekymre mig om, når jeg ser et dokumenteret tilfælde. :)

Link to comment
Share on other sites

Vand er også farligt hvis man drikker for meget....og salt er særdeles farligt i større doser.

Hvis man virkelig ønsker ordenlig information om vitaminer og mineraler og ikke bare komme med nogle tilfældige udsagn som man har hørt bør man se på de officielle amerikanske anbefalinger (DRI) samt sikkerhedsdata. De har klart den mest omfattende gennemgang som findes i et samlet bind - alternativet er at finde systematiske reviews for hvert eneste vitamin.

Dietary Reference Intakes

Link to comment
Share on other sites

Fint lille link men man skal købe materialet....
Nej det er du ikke tvunget til, man kan lade være :lol:

Hvis du kigger efter så ligger de faktisk gratis på nettet. Prøv "Read it Online - FREE" Står med rødt ude til højre efter du har klikket på bogen eller overskriften.

Det er jo ikke tilfældige udsagn, det står så flot på varedeklarationen!

Ikke forstået?

Link to comment
Share on other sites

Tag ominim som er år 2003 multivitamin/mineral præperat 2 X dagen  Som er det stærkeste af slagsen sammen med maximus

Hvordan ved du at det er det "stærkeste" ?

--->Linder,

Netdoktor har flere fine (men også letkøbte) pointer. men, de begår i mine øjne den fejl at de alene fokuserer på, hvad der skal til for at undgå en mangeltilstand - ikke hvad der er optimalt.

Hvorfor ikke fokusere på det sidste i stedet for det første ? Der er jo heller ingen der bruger kræfter på at fokusere på hvor meget vand vi skal have for ikke at dø af tørst. Derimod er der flere gode råd om det optimale indtag.

Edited by Diddley
Link to comment
Share on other sites

Hey hey,

Noget lidt andet - enkelte af de der jeg-elsker-grøntsager-og-frugt-helse-freaks har slået mig oven i hovedet med påstande om, at det slet ikke er dokumenteret, at vitaminer fra piller overhovedet kan optages i kroppen og at nogle undersøgelser tyder på det modsatte.

Er der nogen, der kender noget til det?

Vil så gerne kunne nøjes med en vidunder-pille, men på den anden side er der jo ikke mange andre områder, hvor den fidus virker.

Andreas B

Link to comment
Share on other sites

Netdoktor har flere fine (men også letkøbte) pointer. men, de begår i mine øjne den fejl at de alene fokuserer på, hvad der skal til for at undgå en mangeltilstand - ikke hvad der er optimalt.

Hvorfor ikke fokusere på det sidste i stedet for det første ? Der er jo heller ingen der bruger kræfter på at fokusere på hvor meget vand vi skal have for ikke at dø af tørst. Derimod er der flere gode råd om det optimale indtag.

Diddley- Er netdoktors anbefalinger anderledes end de gængse danske anbefalinger?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share