Multivitaminer


SaintPauli
 Share

Recommended Posts

Jeg er helt på linie med Diddley.

De officielle anbefalinger er beregnet på at man ikke får mangelsymptomer, men har intet med optimalt indtag at gøre - ingen kender det optimale indtag men noget tyder på at det er højere end anbefalingerne ihvertilfælde for nogle vitaminer og mineraler.

Det er dokumenteret at vitaminer og mineraler kan optages fra piller - der har været nogle enkelte tilfælde hvor fabrikanter har valgt nogle fuldstændig uhensigtsmæssige vitamin-substanser, som ikke kunne optages.

Link to comment
Share on other sites

He he. Fandt lige en oversigt over indholdet af Twinlab's vitaminpiller. Prøv lige at tage et blik på de værdier. Og der var nogle der brokkede sig over at jeg tager 2-3 multivitaminer. :)

Varenavn Twinlab sports fuel 120 tabletter

Sports Fuel - Vitaminpiller til sportsudøvere.

Sport Fuel indeholder alle essentielle vitaminer og mineraler selv præstationsøgere som Choline, Inositol, Q-10 og L-karnitin

Amount Per Serving % Daily Value*

Vitamin A (100% from beta carotene) 12,500IU 250%

Vitamin C 500 mg 833%

Vitamin D 200IU 50%

Vitamin E 400IU 1333%

Thiamin 25mg 1555%

Vitamin B2 25mg 1470%

Niacin 75mg 375%

Vitmain B6 25mg 1250%

Folic Acid 200mcg 50%

Vitamin B12 50mcg 833%

Biotin 150mcg 50%

Pantothenic Acid 125mg 1250%

Calcium 12.5 mg <2%

Iodine 75mcg 50%

Magnesium 300 mg 75%

Zinc 15 mg 100%

Selenium 100 mcg 143%

Copper+ 1 mg 50%

Manganese 2.5 mg 125%

Chromium 200 mcg 167%

Molybdenum 75 mcg 100%

Potassium 50 mg <2%

Co-Enzyme Q10 15 mg **

L-Glutathione 50 mg **

N-Acetyl L-Cystein (NAC)

100 mg **

Alpha Lipoic Acid

50 mcg **

PABA 12.5 mg **

Choline Bitartrate

50 mg **

Inositol 50 mg **

L-Carnitine 50 mg **

*Percent Daily Values are based on a 2,000 calorie diet.

**Daily value not established

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Edited by SaintPauli
Link to comment
Share on other sites

Netdoktor har flere fine (men også letkøbte) pointer. men, de begår i mine øjne den fejl at de alene fokuserer på, hvad der skal til for at undgå en mangeltilstand - ikke hvad der er optimalt.

Hvorfor ikke fokusere på det sidste i stedet for det første ? Der er jo heller ingen der bruger kræfter på at fokusere på hvor meget vand vi skal have for ikke at dø af tørst. Derimod er der flere gode råd om det optimale indtag.

Jeg er helt på linie med Diddley.

De officielle anbefalinger er beregnet på at man ikke får mangelsymptomer, men har intet med optimalt indtag at gøre - ingen kender det optimale indtag men noget tyder på at det er højere end anbefalingerne ihvertilfælde for nogle vitaminer og mineraler.

Rekommenderet indtag er defineret således: den mængde af et næringsemne som med hensyn til nuværende videnskabelig kundskab kan anses at tilgodese behovet og opretholde en god næringstilstand hos praktisk talt alle friske individer.

Hvad er optimalt indtag? I normal tale vil det være det indtag der skal til for at kroppens lagre, væv og blod har normale niveauer hos raske individer.

I nogle tilfælde vil optimalt indtag være højere for eksempel under forkølelse med vitamin-C.

Det rekommenderede indtag er derfor lig det optimale indtag, medmindre man har en anden difinition af "optimalt".

Der er endnu ingen beviser for at man kan præstere mere ved et højere indtag end det anbefalede.

Det er klart at dem med suboptimalt indtag kan præstere mere ved et højere indtag, indtil de når op på et optimalt niveau igen.

Suboptimalt indtag er området mellem optimalt og hvor man udvikler mangelsymptomer.

Anbefalingerne der er beregnet på at man ikke får mangelsymptomer kaldes "nedre grænse for indtag" og er, som man nok kan regne ud, lavere end rekommendationerne.

For eksempel er nedre grænse for Tiamin (B1) 0,6 mg/dag

og rekommendationerne for samme siger 1,4 mg/dag

Begge værdier er vel at mærke for mænd, for kvinder er begge værdier lidt lavere.

De nordiske rekommendationer er meget lig de amerikanske, engelske, EU og WHO anbefalingerne.

I de fleste tilfælde det samme eller med en lidt større sikkerhedsmargin.

Ved mange af næringsstofferne er der set toxiske effekter af forskellige grader ved overdoseringer.

Mangler ses meget sjældent ved raske mennesker.

Nogle individer kan have suboptimale niveauer af nogle næringsstoffer.

Der er trods alt mange faktorer der spiller ind på et individs behov. For eksempel rygning, stress, køn, alder, kost og så videre, så det er umuligt at angive noget præcist behov.

:xmas: :xmas: :xmas: :xmas: :xmas: :xmas: :xmas: :xmas: :xmas: :xmas: :xmas:

Link to comment
Share on other sites

--->Nosa,

Nu er jeg endnu mere forvirret, hvad for en "slags" taler vi om.

--->St. Pauli,

Prøv engang at checke Twinlabs Mega 6, den ligger endnu højere. Pt. er det den jeg forsyner mig med.

Tror nu ikke jeg fortsætter, den er for dyr - og så er det lidt besværligt at skulle huske at tage 6 stk. om dagen.

--->Stubbe

Rekommenderet indtag er defineret således: den mængde af et næringsemne som med hensyn til nuværende videnskabelig kundskab kan anses at tilgodese behovet og opretholde en god næringstilstand hos praktisk talt alle friske individer.

Hvad er optimalt indtag? I normal tale vil det være det indtag der skal til for at kroppens lagre, væv og blod har normale niveauer hos raske individer.

Lidt en pudsig måde at definere optimalt på. Hvorfor skulle det nødvendigvis være optimalt at have "normale" niveauer ?

Så vidt jeg ved (uden at jeg er ekspert) ligger der en række undersøgelser der viser at man ved højere indtag kan præstere mere og samtidig beskytte sig bedre mod sygdomme. Jeg har et par. refs derhjemme jeg gerne skal prøve at grave frem.

Mener nu også at emnet har været oppe og vende et par gange, det kan være der ligger noget materiale i gamle tråde.

Derudover hæfter jeg mig ved, at referencepunktet igen er "normale" mennesker, og ikke sportsfolk. Jeg vil mene vores behov er anderledes.

Ved mange af næringsstofferne er der set toxiske effekter af forskellige grader ved overdoseringer.

Hvor er eksemplerne på at forgiftining rent faktisk er en praktisk risiko ?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skulle det nødvendigvis være optimalt at have "normale" niveauer ?

Mere interessant er det vel at vide hvordan man er noget frem til at noget er normalt? Normalt betyder vel bare at det er det niveau som langt de fleste har. Dette er jo ikke ensbetydende med at det er optimalt.

Link to comment
Share on other sites

Vi har iøvrigt diskuteret dette en del gange - altså større doser og sikkerhed.

Jeg har flere gange henvist til adskillelige studier, hvor der er indtaget store doser af forskellige vitaminer og mineraler - se i arkiverne hvis det har interesse.

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Hvor er eksemplerne på at forgiftining rent faktisk er en praktisk risiko ?
Derudover hæfter jeg mig ved, at referencepunktet igen er "normale" mennesker, og ikke sportsfolk. Jeg vil mene vores behov er anderledes
Så vidt jeg ved (uden at jeg er ekspert) ligger der en række undersøgelser der viser at man ved højere indtag kan præstere mere og samtidig beskytte sig bedre mod sygdomme. Jeg har et par. refs derhjemme jeg gerne skal prøve at grave frem.
Lidt en pudsig måde at definere optimalt på. Hvorfor skulle det nødvendigvis være optimalt at have "normale" niveauer ?
Hvor mange danske menstruerende kvinder er der f.eks. lige der lider af jernmangel?
Mere interessant er det vel at vide hvordan man er noget frem til at noget er normalt? Normalt betyder vel bare at det er det niveau som langt de fleste har. Dette er jo ikke ensbetydende med at det er optimalt.

Læs nu hvad jeg skriver.

Definition af optimal står der faktisk 2 gange.

Det kan godt være den definition ikke er god nok til jer, men så må i jo fortælle mig hvad optimalt er.

Men kom med dine referencer på at højere indtag er bedre, så kan vi se hvor gode de er. Det er mærkeligt at de ikke er kendt af fagfolkene i hele vesten. Tja, det er måske på grund af kvaliteten.

Normalt er det niveau de fleste har. Ja, men det er ikke det der ligger til grund for det. Endnu engang, læs hvad jeg skriver.

Menstruerende kvinder. Jeg ved ikke hvormange der er men det kan du jo passende fortælle mig. Så kan du også lige sige om det er samme gruppe af kvinder som spiser usundt og ikke kender til de 7 kostråd. Der er også andre grupper af personer som er i risiko for mangel på noget, skal vi ikke også tage dem med. Jeg har lige været ude i en undervisningssituation hvor jeg gennemgik det, så jeg tror jeg er klar over det, men der må næsten være en grænse. Jeg prøvede at formulere det, men åbenbart ikke godt nok.

Eksempler på forgiftninger. Helt ærligt, det gider jeg ikke engang bruge tid på at skrive ned. Prøv selv at søge lidt, så går der måske et lys op for dig. Tror du måske det er noget der er fundet på ud af den blå luft.

Nej, jeg gider ikke mere, hvis i er interesserede i emnet kan i læse nordiske næringsrekommendationer, eller det link Antaeus kom med til de amerikanske.

Der er svar på de fleste af spørgsmålene, resten kan i så spørge om, og så kan vi diskutere det på et lidt bedre plan.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Tråd

Vitamin D og Calcium tilskud til ældre for forebyggelse af osteoporose: Chapuy MC et al.: Vitamin D3 and calcium to prevent hip fractures in elderly women; N Engl J Med 1992, 327; 1637-42.

Folsyre til kvinder før graviditet for forebyggelse af neuralrørsdefekter: Czeizel AE et al.: Prevention of the first occurrence of nerural tube defects by perconceptional vitamin supplementation; N Engl J Med 1992, 327; 1832-35.

McNulty H et al.: Response of red blood cell folate to intervention: Implication for recommendations for the prevention of neural tube defects; Am J Clin Nutr

2000, 71 (suppl); 1308s-11s.

Magnesium til patienter med akut myokardieinfarkt: Galløe AM et al.: Magnesiumbehandling af patienter med akut myokardieinfarkt: En metaanalyse; Ugeskrift for Læger 1995, 157; 437-40.

Selen til forebyggelse af cancer: Clark LC et al. Effects of selenium supplementation for cancer prevention in patients with carcinoma of the skin;

JAMA 1996, 276; 1957-63.

Kombinations tilskud til forebyggelse af cancer: Lamm DL et al.: Megadose vitamins in bladder cancer: a double-blind clinical trial; J Urol 1994, 151;

21-26.

Blot WJ et al.: Nutriton intervention trials in Linxian, China: supplementation

with specific vitamin/mineral combinations, cancer incidence, and disease

specific mortality in the general population.

Antioxidanter til forebyggelse af muskelskade: Dekkers JC et al.; The role of antioxidant vitamins and enzymes in the prevention of exercise-induced muscle

damage: Sports Med 1996, 21; 213-38.

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Stubbe de var ikke til dig. Det var bare nogle spændende referencer som jeg stødte på i den tråd jeg linkede til om vitaminer. ;)

Jeg har lige sendt en PM til antaeus. Jeg vil nemlig gerne se den tråd hvor emnet er diskutteret i en tidligere tråd. Antaeus er jo cand.scient i human ernæring så jeg tror at dig og antaeus kunne få en spændende diskussion. Specielt fordi i tilsyneladene er så uenige som i er. :) Men Stubbe hvis du læser den tråd jeg henviser til så kunne i måske fortsætte derfra?

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Stubbe de var ikke til dig. Det var bare nogle spændende referencer som jeg stødte på i den tråd jeg linkede til om vitaminer.
OK :santa2:
Jeg har lige sendt en PM til antaeus.

Han har set mit indlæg. :tongue:

Specielt fordi i tilsyneladene er så uenige som i er.

Jeg tror ikke at vi er så uenige, når det kommer til stykket. Når bare vi snakker om det samme. :santa2:

Mit indlæg var mest for at få det grundlæggende på plads for folk der kigger med herinde.

Der var flere fejl i indlægene og der trængte til en opfølgning.

Jeg bryder mig ikke om at der kommer den ene påstand efter den anden uden at de bliver kommenteret, da folk så ikke ved hvad der er rigtigt eller forkert. Jeg vil gerne have det rigtige budskab ud til folk og det regner jeg da også med er formålet med MOL. Det har jeg da ihvertfald læst herinde et sted at formålet var at formidle videnskabelig viden indenfor de forskellige emner. :xmas:

Jeg brugte over 2 timer på at lave indlæget i går nat, og så kommer man ind og ser 10 spørgsmål (næsten) hvor flere af dem virker som om mit indlæg bare skal køres ned.

Jeg vil gerne diskutere det, men bruger jeg flere timer på det, må det godt være på et fagligt niveau, og ikke bare et forsøg på at få tromlet nogle andre meninger igennem.

Jeg er vild med de julesmilies, bare en skam der kun er 2 :santa2: :xmas:

Link to comment
Share on other sites

--->Stubbe,

Læs nu hvad jeg skriver.

Definition af optimal står der faktisk 2 gange.

Det har jeg bemærket, som jeg skriver er jeg blot uenig i den.
Det kan godt være den definition ikke er god nok til jer, men så må i jo fortælle mig hvad optimalt er.

Jeg vil mene det optimale indtag, er det der sikrer en person bedst mulig mod sygdom (altså ikke blot mangelsygdomme), givet denne persons levevis.

Men kom med dine referencer på at højere indtag er bedre, så kan vi se hvor gode de er. Det er mærkeligt at de ikke er kendt af fagfolkene i hele vesten. Tja, det er måske på grund af kvaliteten.
Det er de også, du skal blot lede efter dem. Her er et par eksempler:
1.  Fairfield KM, Fletcher RH. Vitamins for chronic disease prevention in adults: scientific review. JAMA 2002; 287: 3116-3126[Abstract/Free Full Text]. 

2.  New approaches to define nutrient requirements [symposium]. Am J Clin Nutr 1996; 63(suppl): 983S-1001S[Medline]. 

3.  Symposium on optimum nutrition. Proc Nutr Soc 1999; 58: 395-512[iSI][Medline]. 

4.  Stephens NG, Parsons A, Schofield PM, Kelly F, Cheeseman K, Mitchinson MJ. Randomised controlled trial of vitamin E in patients with coronary disease: Cambridge heart antioxidant study (CHAOS). Lancet 1996; 347: 781-786[CrossRef][iSI][Medline]. 

5.  Alpha-Tocopherol, Beta-Carotene Cancer Prevention Study Group. The effect of vitamin E and beta carotene on the incidence of lung and other cancers in male smokers. N Engl J Med 1994; 330: 1029-1035[Abstract/Free Full Text]. 

6.  Omenn GS, Goodman GE, Thornquist MD, Balmes J, Cullen MR, Glass A, et al. Effects of a combination of beta carotene and vitamin A on lung cancer and cardiovascular disease. N Engl J Med 1996; 334: 1150-1155[Abstract/Free Full Text]. 

7.  Douglas RM, Chalker EB, Treacy B. Vitamin C for preventing and treating the common cold. Cochrane Database Syst Rev 2000;(2):CD000980. 

8.  Gennari C. Calcium and vitamin D nutrition and bone disease of the elderly. Public Health Nutr 2001; 4: 547-549[Medline]. 

9.  Department of Health. Folic acid and the prevention of disease. London: Stationery Office, 2000. 

10.  Homocysteine Lowering Trialists' Collaboration. Lowering blood homocysteine with folic acid based supplements: meta-analysis of randomized trials. BMJ 1998; 316: 894-898[Abstract/Free Full Text]. 

11.  Choi SW, Mason JB. Folate and carcinogenesis: an integrated scheme. J Nutr 2000; 130: 129-132[Abstract/Free Full Text]. 

12.  Meleady R, Graham I. Plasma homocysteine as a cardiovascular risk factor: causal, consequential, or of no consequence? Nutr Rev 1999; 57: 299-305[iSI][Medline]. 

Eksempler på forgiftninger. Helt ærligt, det gider jeg ikke engang bruge tid på at skrive ned. Prøv selv at søge lidt, så går der måske et lys op for dig. Tror du måske det er noget der er fundet på ud af den blå luft.
Ja, det er jo en vældig konstruktiv komentar af høj faglig værdi.

Som sagt, vil jeg gerne se et eksempel, hvor dette rent faktisk er forekommet før jeg accepterer det som en reel risiko. Der er meget store grupper af personer (herunder en del MOL'ere) der indtager doser langt over anbefalingerne. Hvis det virkelig er en reel risiko, burde det da være til at finde et eksempel.

Mit indlæg var mest for at få det grundlæggende på plads for folk der kigger med herinde.

Der var flere fejl i indlægene og der trængte til en opfølgning.

Jeg bryder mig ikke om at der kommer den ene påstand efter den anden uden at de bliver kommenteret, da folk så ikke ved hvad der er rigtigt eller forkert. Jeg vil gerne have det rigtige budskab ud til folk og det regner jeg da også med er formålet med MOL. Det har jeg da ihvertfald læst herinde et sted at formålet var at formidle videnskabelig viden indenfor de forskellige emner

Måske vi skal vente med at missionere indtil vi er enige om budskabet. Jeg er ikke helt sikker på, hvordan du pludselig blev udnævnt til MOL's autoritet, hvad angår indtag af vitaminer.

Hvad angår faglighed, så tror jeg du skal passe på med at forveksle lav faglighed med uenighed. Jeg tror de indlæg du så agressivt reagerer på har samme faglige niveau som dine. Som sagt, skal jeg gerne grave flere referencer frem, men bogen med dem står hjemme på hylden.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor atleter f.eks. har større risiko for at få jernmangel:

[iron deficiency and anemia in female athletes--causes and risks][Article in Hebrew]

Portal S, Epstein M, Dubnov G.

Ribstein Center for Sport Medicine Sciences and Research, Wingate Institute, Jerusalem, Israel.

Iron deficiency is probably the most common nutrient deficiency in the western world. Low levels of iron in the body are caused by several mechanisms, and become symptomatic with the onset of iron deficiency anemia. Athletes are a special group with additional reasons for iron or blood loss, such as plasma expansion, increase perspiration, 'foot strike hemolysis, and occasionally--malnutrition. Female athletes have yet another source of blood loss--menstruation. However, the most common cause for low hemoglobin levels in an athlete is dilutional pseudoanemia, which is caused by exercise-induced fluid retention. Athletes are more sensitive to the effects of anemia and iron deficiency, as exercise performance depends on maximal oxygen carrying capacity to the active muscle, and efficient oxygen utilization. Iron deficiency without anemia can also reduce athletic performance. Diagnosis is ultimately made by a blood count and red blood cell parameters, with ferritin serving as an index of body iron stores. Treatment requires iron supplements, as it is nearly impossible to refill the iron stores through diet alone.

PMID: 14565071 [PubMed - in process]

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor recommended allowace ikke altid er nok for athleter:

Nutritional status, iron-deficiency-related indices, and immunity of female athletes.

Kim SH, Kim HY, Kim WK, Park OJ.

Department of Food and Nutrition, Ewha Womans University, Seoul, Korea. [email protected]

Nutritional status, iron-deficiency-related biochemical indices, and immunologic patterns of female Judo athletes and control subjects were evaluated. The subjects' 3-d food records showed that 41.0 kcal/kg of energy was consumed daily and the contributions of protein, fat, and carbohydrate to total energy intake were 12.5%, 29.2%, and 58.3%, respectively. The reported vitamin intakes of athletic subjects were above those of the recommended daily allowance, however, calcium and iron intakes were less than 100% of the recommended daily allowance. Intakes of energy, protein, phosphate, vitamin B1, and vitamin B2 were higher in the athletes than in the control subjects. Analysis using the Nutrient Adequacy Ratio and the Index of Nutritional Quality showed that athletic subjects had more desirable patterns than the control subjects. There was no any indication of anemia, which often occurs as a result of hemodilution in strenuously trained athletes. The subjects' immunologic patterns showed a slight immunosuppression. Iron, vitamin B1, niacin intakes were positively correlated with immunoglobulin (Ig) G levels in the athletes. The relation between nutrient intakes and the immune systems of endurance-trained athletes needs further investigation.

PMID: 11827773 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil mene det optimale indtag, er det der sikrer en person bedst mulig mod sygdom (altså ikke blot mangelsygdomme), givet denne persons levevis.
Det er jo umuligt i praksis at anbefale for den enkelte person. Det kræver at hver person går til lægen regelmæssigt og får tjekket sine niveauer.

Udover det, er anbefalinger lavet så de på bedst mulig måde dækker en befolkningsgruppe ind, så de er bedst muligt sikret mod sygdom. Det er så tæt på det optimale det kan komme.

Det er de også, du skal blot lede efter dem. Her er et par eksempler:

Det kan godt være det lyder groft, men du fatter jo ikke en brik af hvad jeg har skrevet, med de referencer du kommer med.

Men du kan jo fortælle mig hvordan nogle af dem der understøtter, at det er optimalt med et højere indtag hos raske mennesker end anbefalingerne lyder på og fortælle mig konklusionen i dem.

Måske vi skal vente med at missionere indtil vi er enige om budskabet. Jeg er ikke helt sikker på, hvordan du pludselig blev udnævnt til MOL's autoritet, hvad angår indtag af vitaminer.
Hvad angår faglighed, så tror jeg du skal passe på med at forveksle lav faglighed med uenighed. Jeg tror de indlæg du så agressivt reagerer på har samme faglige niveau som dine. Som sagt, skal jeg gerne grave flere referencer frem, men bogen med dem står hjemme på hylden.

Hva, er det for noget fis at fyre af.

MOL autoritet. LOL. Har du lært at diskutere såen ovre på getbig. Det lyder lidt JS Junior agtigt.

Hvad er det for indlæg, som jeg har reageret aggresivt på, som er på et højt fagligt niveau?

Ja, det er jo en vældig konstruktiv komentar af høj faglig værdi.

Som sagt, vil jeg gerne se et eksempel, hvor dette rent faktisk er forekommet før jeg accepterer det som en reel risiko. Der er meget store grupper af personer (herunder en del MOL'ere) der indtager doser langt over anbefalingerne. Hvis det virkelig er en reel risiko, burde det da være til at finde et eksempel.

Bauernfeind JC, The safe use of vitamin A. International vitamin A consultative group. The nutrition foundation Washington DC

Haussler MR Basic and clinical concepts related to vitamin D metabolism and action. N Engl J Med 297:1041-1050

Det var på vitamin A og D, og sådan fortsætter det i både RDA og NNR.

Link to comment
Share on other sites

Udover det, er anbefalinger lavet så de på bedst mulig måde dækker en befolkningsgruppe ind, så de er bedst muligt sikret mod sygdom. Det er så tæt på det optimale det kan komme.
Det er jo så din opfattelse, som jeg selv sagt ikke deler.
Det kan godt være det lyder groft, men du fatter jo ikke en brik af hvad jeg har skrevet, med de referencer du kommer med.

Ja, det er groft - men det faktum at du er uforskammet skal nu ikke (endnu) hindre os i at debattere dette emne.

Derudover kunne du måske præcisere, hvad det er jeg ikke fatter en brik af.

Men du kan jo fortælle mig hvordan nogle af dem der understøtter, at det er optimalt med et højere indtag hos raske mennesker end anbefalingerne lyder på og fortælle mig konklusionen i dem.
Se ref. nr. 1,2,3,7,9,10,11,12
Hva, er det for noget fis at fyre af.

MOL autoritet. LOL. Har du lært at diskutere såen ovre på getbig. Det lyder lidt JS Junior agtigt.

Nu færdes jeg ikke frygtelig meget på Getbig, så jeg skal ikke kunne afgøre om du har ret. Men at betegne andres indlæg som noget "fis" må vel i så tilfælde passe godt ind i det mønster du beskriver.

Bauernfeind JC, The safe use of vitamin A. International vitamin A consultative group. The nutrition foundation Washington DC

Haussler MR Basic and clinical concepts related to vitamin D metabolism and action. N Engl J Med 297:1041-1050

Det var på vitamin A og D, og sådan fortsætter det i både RDA og NNR.

Har du et link til artiklerne ? Jeg kan ikke det på Pubmed eller på New England J Med

Link to comment
Share on other sites

[Are the integrators and supplements useful in sports?][Article in Italian]

Cristani A, Boldrini E.

Divisione di Medicina Interna II, Dipartimento di Medicina Interna, Universita degli Studi di Modena e Reggio Emilia.

The continued controversy regarding doping in Italian soccer turns the discussion to the use of food integration in sports. In Italy, there is only the word "integrator" to name many products so different regarding biological features and indication usage. We think it is useful, first of all, to talk about the meaning of integration, and then to introduce the differences between nutritional ergogenic aids and supplements and, finally, to think through relationship between nutrition and athletic performance. On the basis of recent literature, there is no evidence of any real benefit for athletes in taking nutritional ergogenic aids or supplements.

Og sådan kan vi blive ved med at finde tekster der modsiger hinandens. Så er det jo op til den enkelte hvor fedt det er :xmas:

For at det kan bruges til noget, skal man ind og kigge på metaanalyser, store nye undersøgelser eller i det aktuelle faglitteratur. Som i dette tilfælde for eksempel er RDI eller NNR. De "gamle" undersøgelser og kliniske afprøvninger er selvfølgeligt indgået i faglitteraturen, og der er sorteret i kvaliteten.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo så din opfattelse, som jeg selv sagt ikke deler.
Det er den opfattelse som er gældende hos myndighederne og de fagfolk der laver rekommendationerne.
Har du et link til artiklerne ? Jeg kan ikke det på Pubmed eller på New England J Med

Ja, linket er RDI eller et kig i NNR.

1.

Some groups of patients are at higher risk for vitamin deficiency and suboptimal vitamin status
Det er det samme jeg siger.

2. Artiklen er ikke at finde.

7. Har ikke læst ref, men fakta er at vitamin-C ikke modvirker at blive forkølet, men hjælper på varigheden. Altså heller ikke brugbart i den her sammenhæng.

9. Fandt ikke ref, men flere omhandlende samme emne. Det er folk med for lavt folat status der er snak om. Så er det igen klart at det hjælper at indtage ekstra.

10. God ref, den viser folat kan sænke homocystein hos personer med høje niveauer af homocystein, men det er endnu ikke sikkert hvad det betyder for sundheden. Det har der været snak om længe, og det er sikkert også med i betragtningerne til de nye rekommendationer som er under udarbejdelse.

11. Folat status og effekt mod kræft. Heller ingen konklusion at det er gavnligt.

12. Om homocysteins effekt på CHD. Hvor de også siger det endnu ikke er bevist.

Link to comment
Share on other sites

Health Benefits of Nutritional Supplements

Dette er faktisk ret interessant! :)

Vitamins: Historical Comparison of RDIs, RDAs and DRIs, 1968 to Present

Ovenstående link viser endvidere at jo mere viden vi får om vitaminer og mineraler jo højere bliver RDA.

Annual Bibliography of Significant Advances in Dietary Supplement Research 2002

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Der er lidt forskellige definitioner på ordet optimalt.

NNR er i bund og grund mindste anbefalinger for ikke at blive syg (af vitamin/mineral mangel) + lidt ekstra. Dette kaldes så det rekommenderede indtag hos NNR - de mener at de anbefalede mængder kan opretholde en næringstilstand hos praktisk taget alle friske individer og anser disse mængder som det optimale behov.

De skriver så ligeledes at ved højere doseringer kan visse vitaminer og mineraler have farmakologiske eller kemopræventive effekter, som adskiller sig fra deres nutrielle faktorer.

De nævner så nogle eksempler herpå og man kan finde mange i litteraturen.

Disse studier gør at nogle mener at det optimale indtag er noget anerledes end NNR's anbefalinger ihvertilfælde for visse mineraler og vitaminer.

Mht. sikkerheden og toxiciteten finder man gode beskrivelser i DRI, hvor der findes mange eksempler på at mineraler og vitaminer kan være toxiske (dog typisk i meget høje doser). Men så vidt jeg ved har man ikke nogle dokumenterede tilfælde af at folk er døde af vitaminforgiftning (så vidt jeg har hørt er der rapporteret 1 el. 2, men det viste sig ikke at holde når man gik det efter).

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

NNR er det gennemsnitslige behov plus en sikkerhedsmargin på 2 SD eller mere alt efter hvor giftigt stoffet er.

Derfor findes der et:

Nedre grænse for indtag

Gennemsnitsbehov

Rekommenderet indtag

Om man vil kalde det optimalt er op til den enkelte, men det er det myndighederne anser for det optimale i daglig tale.

Farmakologiske eller kemopræventive effekter er der selvfølgelig andre optimale indtag for at opnå, som antaeus er inde på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share