Squat i Smith stativ?


Devious Builder
 Share

Recommended Posts

Det kan man sagtens, men squat i "fri" stil er klart bedre !!!.

Jeg squatter i smith, da der absolut ikke er mulighed for andet i mit center, jeg supplerer med Leg Press hvilket har haft virkelig god effekt på mig.

Hvis du vil squatte i smith skal prøve så vidt muligt at udføre øvelsen som var det almindelig squat, dvs- placer kroppen lige under stangen (ikke et stykke foran for derefter at læne dig tilbage)

Nogle siger squat i smith skulle belaste knæleddet meget, men det har jeg nu ikke mærket noget til.

Så hvis du ikke har mulighed for almindelig squat, så gå i krig med smithen !!!!!

Link to comment
Share on other sites

Squat i smithstativ er (hvis man gør det rigtigt) ganske glimerende, men slet ikke på højde med squat med fri vægtstang.

Grunden er, at "korrekt" squat i smithstativ altid vil være et komprimis. Simthstativet tvinger nemlig en en 90 grader lige op-og-ned af udførelsen.

Sådan er "rigtig" (= frie vægte) squat slet ikke. Squat set fra siden laver nærmest en s-formet bevægelse. Dette skyldes at mange led er funkktion. Kombineret og med fuld kraft fra alle muskelgrupper involveret vil bevægelsen ikke være "90 grader lige og ned".

I smithstativet må man gå på Kompromis.

Enten mest kraftbetonet udførelse - men så kommer typisk knæleddet ud i en position som er belastende.

Eller mindre kraftbetonet (man står ikke med hælene lige under vægtsstangen, men derimod med hælene 5-10 cm "foran" stangen). Dette belaster slet ikke knæet så meget - til gengæld er det slet ikke squat, som squat skal udføres.

Link to comment
Share on other sites

Enig med jarvig13

Desuden er smith stativet og de kuglelejer der skaber friktion total dræbende for udviklingen af kraft. Det bliver ikke bedre af når man er i bunden af en smith squat er klemt fast i et bevægelses mønster der gør det svært at komme "op af hullet". Det er måske derfor de fleste der squatter i smith aldrig når ned i nærheden af styrkeløfter godkendt dybde :blink:

Alt ialt er har man bare nogenlunde teknikken på plads i almindelig squat vil det altid være sværere at squatte i smith med samme antal kilo. Jeg kan ihvertfald ikke engang tage noget i nærheden af det samme i smith som jeg kan i fri. Omvendt er dem der squatter i smith nogle klumpedumper i det fri - og skal starte fuldstændigt forfra med indlæringen af squat i det fri.

Hold dig væk fra smith - du indlærer bare et forkert bevægelsesmønster. I værste fald når du aldrig at få store ben alligevel før du har ødelagt dig selv.

Jeg rører ihvertfald aldrig smede stativet igen - ikke en gang med en ildtang ;)

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share