Front Squat + squat


tomcat
 Share

Recommended Posts

Jeg tror faktisk det var meget heldigt, at jeg var alene i lokalet idag da jeg skulle forsøge at udføre front squat (jeg måtte falde tilbage på almindelig squat). Er der nogen der præcis kan beskrive (evt. kronologisk/systematisk), hvordan grebet skal tages og barbell'en unrackes ved front squat?.

Og lidt øvrige squat spørgsmål:

- Hvad er iøvrigt den nøjagtige forskel på hhv. Squat og Front Squat?

- Jeg er en af de lang-lårbenede-knogle-typer og skal derfor have en bred benstilling for ikke at træde op på tæerne når jeg squatter. Kan man tale om en for bred benstilling i squat? (et bud er, at jeg har en benstillingsbredde på noget i retning af 60-70cm).

Thanks!

/TomCat

Link to comment
Share on other sites

Du behøver ikke holde fast i stangen når den ligger på brystet, for så får du sikkert ondt i håndleddene. Du behøver kun at støtte stangen så den ikke falder den fra brystet.

Præcis! Hold evt bredere hvis man ikke er fleksibel nok. Det er nok bare at have fingrene på uden at holde, hvis man har behov for decideret at holde fast på stangen er det fordi man grundlæggende squatter forkert eller ikke er fleksibel nok til at holde ryggen oprejst i squattet.

6 ugers dedikeret træning af fleksibilitet i håndled og arme skulle være nok til at selv den mest usmidige kan være med.

Link to comment
Share on other sites

Er Hack-squat eller Front-squat som beskrevet i artiklerne her ikke et bedre alternativ til alm. squat for os, der træner i et smede-stativ?

Det virker nemlig, for mig, som om, at bevægelsesmønstret er mere horisontalt?

Jeg vil mene at frontsquat banen vil passe bedre til smith ja.

Et bedre alternativ er dog fri-squat. ;)

Link to comment
Share on other sites

Forbandede frontsquat ... den øvelse kan jeg bare ikke rumme at lave i smith'en. :angry:

Ikke nok med, at jeg er den eneste, der træner dødløft og squat, nu var øjene ved at poppe ud af cykle-tøsernes hoveder, da jeg forsøgte med fronsquat. :blink:

Nå .. skulle bare lige brokke mig.

- Hr. Kirchebrandt

Link to comment
Share on other sites

sas: jeg må absolut give dig ret. Kørte front squat idag (godt nok med ret lav vægt), og stilen var i top. Det er betydelig lettere at få noget dybde, end ved almindelig squat.

Er det iøvrigt normalt ikke at kunne squat så meget med front som med regulær?

/TC

Link to comment
Share on other sites

tomcat:

Ja, det er normalt at benbøje/squatte mere foran end bagpå. Hvor stor forskellen er afhænger meget af, om man træner "vægtløftnings-benbøjninger" eller med styrkeløft-stil.

Træner man med vægtløftningsstil holder man ryggen meget lodret uanset om man laver benbøj. foran eller bagpå. Det skyldes, at man ved benbøj. bagpå lægger stangen næsten helt oppe på skuldrene. Her bruger man i øvrigt i benbøj. foran også det klassiske vægtløftningsgrep. Derfor er foskellen ikke så stor her. Skal jeg prøve at sætte et tal på er forskellen ca. 25+ kg, men det afhænger af stil og hvilket niveau man er på rent styrkemæssigt.

Tager man det eksempel, at man træner benbøjninger bag på styrkeløft-maner og bruger krydsgrebet er forskellen almindeligvis en del større. I styrkeløft benbøj. bag ligger man stangen lidt nede på ryggen og kan derfor ikke holde en parallel ryg. Til gengæld kan man så normalvis løfte lidt mere. Man kan ikke gøre tilsvarende i benbøj. for, for så bliver stangen ikke liggende - man er nødt til at holde ryggen ret - især hvis man bruger krydsgreb, da det så er endnu sværere at holde på stangen end ved det klassiske vægtløftningsgreb.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share